Новите мобилни мрежи ще стимулират търсенето на рутери
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите мобилни мрежи ще стимулират търсенето на рутери

Новите мобилни мрежи ще стимулират търсенето на рутери

Юлиян Арнаудов
6763 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Визитка:

Томас фон Барос се присъединява към екипа на D-Link като управляващ директор през 2005 г. През 2010 г. е назначен за вицепрезидент за Централна и Източна Европа. Под негово ръководство влизат пазарите на Германия, Австрия, Швейцария, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, България и Румъния. Той има богат опит в IT индустрията – през 2000 г. се присъединява към Tiscali, където е отговорен за въвеждането на продукти и платформи за бизнеса (B2B) в Европа. През октомври 2002 г. се мести в Bintec AG, където под негово ръководство печалбата на компанията се увеличава. След като са купени от Funkwerk AG през 2003, Барос е назначен за управляващ директор и главен търговски директор във Funkwerk Enterprise Communications GmbH.

Как се представя D-Link в България – обявихте силен ръст на продажбите тук?

- Нека върнем малко лентата. Когато започнахме дейността си тук, бяхме изправени пред много силна конкуренция. Наложи ни се да се препозиционираме, да не бъдем само вендор на безжични рутери, за какъвто ни смятат. Разполагаме с много голямо портфолио от продукти и обикновено пускаме по няколко за всеки отделен пазар. Благодарение на българския екип разширихме каталога си в страната, като започнахме да предлагаме не само продукти за крайния потребител, но и за бизнес клиенти – например за телеком оператори. Последното е може би най-трудната част в бизнеса, но и най-сладката. Защото тъкмо си мислиш, че си успял да се договориш, и офертата пада. Но ако успееш да убедиш операторите да използват твоите продукти, тогава ще получиш поръчки в големи обеми, защото телекомите винаги пазаруват на едро. Това е и тайната на успеха ни през последните години в България. Успяхме да спечелим някои от големите оператори за наши клиенти. Сред тях са трите големи – "Теленор", "Мобилтел" и БТК. Именно с тази стратегия успяхме да постигнем стабилен ръст на бизнеса. Независимо от силната конкуренция, особено от някои марки, които са специфични за региона и се продават на цена, която не може да покрие дори транспортните разходи. Но не всичко опира само до цената – трябва да се търси и качество на продуктите и услугите. Тук е и силата на D-Link. Разполагаме с широко портфолио, което покрива различни ценови сегменти, при това на сравнително добро качество. Например рутери от 20 до над 200 евро.

Какъв е точно растежът на компанията в България?

- За 2015 г. отчитаме 30% ръст на продажбите. Имаме силни очаквания за настоящата година, които може и да бъдат надминати, ако запазим силното представяне от януари и февруари. Прогнозата ни за 2016 г. е да постигнем също ръст от 20-25% на продажбите в България. Особено ако изпълним очакванията си за договор с някои от телекомите. D-Link е може би първият или единственият вендор, който предлага безжични рутери, съвместими с LTE технологията за мобилни мрежи от четвърто поколение (4G), които сме готови да доставим веднага. За момента ги продаваме на по-малките оператори като "Булсатком" и "Макс телеком", но се надяваме през тази година да привлечем и големите телекоми като клиенти с тези продукти. Защото по-малките играчи започнаха първи с 4G LTE, но сега големите ще навлязат с тази технология. Така, ако ги привлечем за клиенти с подобни решения, това ще бъде голям скок за D-Link в страната. Затова се надяваме всички големи телекоми да пуснат по-бързо LTE.

Тоест пускането на 4G мрежи от всички оператори ще разшири пазара за рутери в страната?

- Да. Те ще пренасочат потребителите си с повече потребление на мобилен интернет и по-високи тарифи към 4G, за да може да се възползват от новите мрежи. Както и да пуснат нови услуги – например "Теленор" вече разполага с видеострийминг на поискване чрез HBO Go. LTE технологията ще създаде ново търсене на пазара. В България тя беше представена наскоро – реално търговското й разгръщане започна преди малко повече от година. Истинското й налагане се очаква да приключи към края на тази, което тепърва отваря пазара за LTE базирани продукти в България.

D-Link показа рутер, който ползва LTE сигнал да го разпространява безжично – смятате ли, че в един момент тази технология ще може да замени фиксирания достъп до интернет?

- За крайния потребител всичко вече е безжично. Но накрая всичко опира до оптичните кабели, които осигуряват безжичната връзка. За телекомите те ще са необходими. Но за крайните потребители - не. Затова живеем в мобилен свят. Вече не сте задължен да сте на едно място, за да имате достъп до интернет. Хората искат и ще искат да влизат в глобалната мрежа навсякъде и по всяко време. Има вече нови технологии, честоти и възможности, които да ползваме, за да осъществим напълно това и да направим интернет потребителите изцяло мобилни.

Как ще се промени бизнесът със свързването на все повече устройства и неща в глобалната мрежа (т.нар. концепция интернет на нещата – Internet of Things)и ще помогне ли приемането на LTE за това?

- Да, защото LTE не предлага само по-високи скорости и по-малко забавяне на връзката, но и позволява включването на повече устройства наведнъж. Ще помогне и за изграждането на умни градове. Като D-Link вече разполага с решения, които да помогнат за свързването на много неща в дома и на улицата. На първо време ние помагаме на различни интернет доставчици да предоставят безжична връзка на обществени места. Но следващата стъпка е да може да им помогнем да събират информация от най-различни сензори, камери, коли и т.н. Като данните да могат да се ползват за подобряване на градската среда.

Каква е стратегията на D-Link за развиване на пазара в Източна Европа?

- Стратегията ни е да продължим да растем. Това ще го постигнем, като развиваме пазарите един по един. Нямаме един план за целия регион, изработваме стратегия за всяка страна поотделно. Когато поех поста за регионален мениджър, имах точно такъв единен подход. Но разбрах, че страните са доста различни и не може да се действа по идентичен начин във всяка. Развитието на пазара е в различен етап, разлики в културите и потребителските навици и т.н. Затова и целта ни в момента е да доставяме качествени продукти и услуги, но във всяка страна подхождаме по различен начин, за да сме по-ефективни. Това го прилагаме не само в Източна Европа, но вече и във всяка точка на света. Ако в Европа имам портфолио от 400 продукта, в глобален мащаб то е от 4 хил. Имаме решение за нуждите на потребителите във всяка страна. D-Link предоставя свободата на местните екипи да подберат най-подходящите продукти за съответния пазар и да го позиционира правилно. Защото например един потребителски рутер среден клас в Западна Европа в Източна ще е по-подходящ за малък и среден бизнес например. При по-големите клиенти се съобразяваме с различни изисквания, които телекомите или интернет доставчиците ни поставят.

Какви са разликите на пазара в Източна спрямо този в Западна Европа?

- В общи линии бих казал, че няма разлика между двата региона освен размера и мащабите. Бизнесът си е бизнес и няма значение дали го правиш в Германия, Франция или в България и Румъния. Разликите са именно в мащабите. Защото един голям проект в България ще се разглежда като малък в Германия например. Това може да подейства доста демотивиращо за местния екип. Примерно българското звено тъкмо е решило, че е направило голям пробив за доставка на примерно 5 хил. рутера за някой телеком, в Париж това е дори под минималната заявка на едро. Някои по-големи държави, като Полша например, дори неутрализират несъответствието с мащаба. Друго малко разминаване е бързината, с която се налагат новите технологии. Полша е например около две години зад Германия и с около толкова напред спрямо България и Румъния. Затова и всяка държава е уникална спрямо останалите. Например разликите в това какво се търси. В Германия се предпочитат продукти, които са произведени в страната, независимо дали ще струват по-скъпо. Това ги прави труден пазар за компании, които не са местни. Докато в България основен фактор е цената. Във Великобритания се търсят много рутери за VDSL връзка (подобрен ADSL – широколентов интернет през медни кабели), докато в България повечето интернет доставчици са с оптична връзка и търсят други продукти.

Вече все повече се говори за умни домове – имат ли те перспектива в близко бъдеще?

- Да, ако махнем "близко" от изречението.

Защото сме назад с технологиите ли?

- Не точно. В момента интересът към умните домове е подсилван основно от вендорите. Където и да отидете – те ще ви го представят. В момента D-Link е доста заинтересована от технологията, но оттук нататък трябва да се обърнем към потребителите. Когато им потрябва и започне да им върши работа – не ще им я предоставим. Интересът и необходимостта на потребителите към умните домове ще дойде в един момент. Но дотогава трябва да минат няколко години, преди да видим реални приходи от този пазар. D-Link се позиционира в тази ниша отсега. Защото е много важно, когато навлезеш в един сегмент, да си от първите.

Визитка:

Томас фон Барос се присъединява към екипа на D-Link като управляващ директор през 2005 г. През 2010 г. е назначен за вицепрезидент за Централна и Източна Европа. Под негово ръководство влизат пазарите на Германия, Австрия, Швейцария, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, България и Румъния. Той има богат опит в IT индустрията – през 2000 г. се присъединява към Tiscali, където е отговорен за въвеждането на продукти и платформи за бизнеса (B2B) в Европа. През октомври 2002 г. се мести в Bintec AG, където под негово ръководство печалбата на компанията се увеличава. След като са купени от Funkwerk AG през 2003, Барос е назначен за управляващ директор и главен търговски директор във Funkwerk Enterprise Communications GmbH.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    интересно, че България, дето се бие в гърдите за най-бърз интернет и прочее пуска лте 5-6 години подир останалия свят...

  • 2
    msd1455030850488295 avatar :-|
    Васил Василев

    Има много не истини в това интервю : Руртери с LTE има в bg още от миналата година ! Силно съм скептичен относно качеството и съпорта на d-link ! Какво ще кажем за един друг Link който в България дела му е колкото за цяла Сърбия и Унгария и въобще те колко ли ръст имат .... Изобщо пазарния дял на d-Link спрямо другите ми се вижда буквално мижав - достатъчно е да сканирате околните wi-fi мрежи !

  • 9
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707

    Честно казано предпочитам ТпЛинк.... Колкото пъти съм търсел рутер и съм купувал онлайн за Длинка всеки път оценките и коментарите са били свързани с ядове...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK