Лизингът движи автомобилния пазар в САЩ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лизингът движи автомобилния пазар в САЩ

През февруари делът на лизинговите сделки от общите продажби на леки автомобили е достигнал 32.3%.

Лизингът движи автомобилния пазар в САЩ

Новите коли стават по-достъпни благодарение на предлаганите от производителите отстъпки

2720 прочитания

През февруари делът на лизинговите сделки от общите продажби на леки автомобили е достигнал 32.3%.

© DENIS BALIBOUSE


Лизингът на превозни средства става все по-важна част от автомобилния пазар в Съединените щати и осигурява нов начин за реализиране на приходи от производителите, пише Wall Street Journal. През февруари лизингът е отговарял за рекордните 32.3% от общите продажби на дребно на леки превозни средства в САЩ. Това представлява значително повишение спрямо средното ниво от 28% за 2015 г., която беше рекордна както по отношение на лизинга, така и на цялостните продажби на автомобили в страната.

Повишена рентабилност

При традиционните продажби на коли купувачът плаща в брой или използва кредит. При лизинга финансова компания, която често е контролирана от производителя на автомобили, остава собственик на автомобила за периода на договора, който обикновено е три години. Цената на лизинга се определя на база очакваната стойност на превозното средство в края на периода. Често обаче производителите субсидират сделките, за да намалят месечните вноски.

Тази практика се оказва по-рентабилна за продавача, освен това стимулира лоялността сред клиентите. "Всеки дилър се опитва да убеди клиентите да преминат към лизинг, тъй като печалбата на кола е с около 1000 долара повече, отколкото при продажба", отбелязва Ърл Стюард, собственик на автокъща на Toyota.

През 2015 г. продажбите на автомобили в САЩ достигнаха рекордните 17.5 млн. Тенденцията се е задържала и през първите два месеца на тази година, когато има ръст от 3.5% спрямо същия период на 2015 г. Анализаторите от J.D. Power отбелязват, че лизингът има непропорционално голяма роля в тазгодишните пролетни продажби. Според оценките на фирмата средната лизингова сделка за нов автомобил включва отстъпка от 6432 долара от производителя. Това е с 8% повече от средното ниво за миналата година и с 29% повече спрямо 2009 г.

В резултат на това новите автомобили остават достъпни въпреки наличието на повече технологии и повишаването на номиналните цени. През февруари месечната лизингова вноска за тригодишен договор е била 425 долара, което е същото ниво като през 2012 г. Същевременно средната вноска за 72-месечен кредит за изплащане на автомобил е била 542 долара, което е с 23% повишение спрямо нивата преди четири години.

Втора употреба

Лизингът обаче има и някои негативни страни, изтъква WSJ. През тази година при дилърите се очаква да бъдат върнати голямо количество коли, взети на лизинг в годините след финансовата криза. Това може да доведе до натрупване на излишък на използвани коли в добро състояние и да окаже натиск върху цените на новите модели.

Според J.D. Power тази година ще е първата след 2009 г., в която се наблюдава спад на цените на употребяваните автомобили. Потенциално това ще понижи цените, които потребителите са готови да платят за нови автомобили. През тази година изтича лизингът на 3.1 млн. леки коли, което представлява 20% ръст спрямо 2015 г. Според най-големия търговец на стари коли в САЩ - Manheim, през 2017 г. това число ще нарасне до 3.6 млн., а пред 2018 г. - до 4 млн. "Това ще се превърне в сериозно предизвикателство за индустрията", отбелязва Том Уеб, главен икономист в Cox Automotive, което е собственик на Manheim.

Първият бум на автомобилния лизинг в САЩ беше в средата на 90-те и завърши със срив в цените на колите втора употреба. В началото на този век имаше нов ръст на лизинга, който също завърши със срив заради рязкото поскъпване на горивата и спада на търсенето след финансовата криза. Намалението в продажбите на нови коли след 2009 г. доведе и до свиване на наличните използвани автомобили на пазара, което в следващите години доведе до ръст в цените им. Производителите се възползваха от това, за да предложат атрактивни оферти за лизинг на нови автомобили, като за разлика от миналото тези предложения не обхващат само луксозните модели. Компаниите също така предлагат удължени гаранции за новите модели, благодарение на което се надяват да задържат интереса въпреки новия ръст в предлаганите коли на старо.


2 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    За новите автомобили и при нас е така.

  • 2
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    хубаво на лизинг ,ама не като някои от тукашните дето си пишат по 5-6% и такси отгоре ,та ти излиза златна колата ,да не коментираме разликата в цените в САЩ и Европа ,която е поне 50% в полза на САЩ


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK