Истанбулският гигант идва

След две години в най-големия турски град ще заработи мегалетище, което ще приема по 150 млн. пътници годишно

Първите три от шестте писти трябва да заработят в началото на 2018 г.
Първите три от шестте писти трябва да заработят в началото на 2018 г.    ©  www.igairport.com
Първите три от шестте писти трябва да заработят в началото на 2018 г.
Първите три от шестте писти трябва да заработят в началото на 2018 г.    ©  www.igairport.com

"На челото ни не пише идиоти. Ние можем във всеки един момент да отворим вратите към България и Гърция и да натоварим бежанците на автобуси", заявил турският президент Реджеп Тайип Ердоган пред европейските лидери ноември миналата година, по време на договарянето на първата сделка за бежанците, а изтеклият запис от срещата предизвика всеобщо стъписване. Раздвоената между Европа и Азия държава обаче винаги е играела ролята на разпределителна гара на потоците хора, като сред многото козове, които държи турската държава, се нарежда още един. Това е проектът за новото мегалетище на Истанбул, което се строи и има за цел да превърне града в още по-мощен авиохъб.

Ако трябва накратко да се онагледи турският проект, летището може да се оприличи на това в софийския квартал "Враждебна", но умножено по 37.5 пъти. От другата страна на Черно море ще бъде изградено летище с 6 писти и 4 терминала, с капацитет до 150 до 200 млн. души на година. Летището ще бъде разположено на 35 км от центъра на града в северна посока и в европейската му част.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


22 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Тези 150 милиона пътници трябва да дойдат от и за някъде. Чудесна възможност за БДЖ да си вдигне броя пътници - скоростна връзка София-Истанбул и Букурещ-Истанбул. Чудесна възможност и за българския туризъм - да има на 150 км летище вероятно с по 5-6 полета на ден от всеки по-голям европейски град.

  • 2
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    До коментар [#1] от "cinik":

    Добре звучи.
    При цена от поне 10 млн. евро на километър, цена на влаковете от порядъка на десетки, стотици милиони и скъпа поддръжка, как си представяш подобно начинание да има възвращаемост в държава като нашата с население от 7 милиона, голяма част от което не може да си позволи дори адекватна храна?
    Що се отнася до туризма, и в моманта нашите летища имат капацитет да обслужват повече фенове на плажното пиянство и калните ски. Примерно това в Пловдив дали има 10 полета седмично?

  • 3
    comandante avatar :-|

    При положение ,че Турция е в състояние на война с Кюрдите и Ислямска Държава е харесала за столица Истанбул, проекта е много рисков и инвеститорите вероятно вече се оглеждат за авиохъб на територията на Балканите в страна с членство в ЕС!

  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    това летище само добавя доводи към мойте мераци да се пенсионирам в бургас след години...

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#1:"cinik"] скоростна връзка София-Истанбул и Букурещ-Истанбул.[/quote]Не зависи само от нас. Скоростната връзка София - кап. Андреево най-вероятно ще е факт до 10-тина години. Но от кап. Андреево до Истанбул въпросът ще го решават турците.

    А до Букурещ положението е още по-сложно защото в момента няма дори планове за скоростна връзка между Димитровград и Русе. А тя би струвала поне 2 милиарда евро и то при скорост до 130 км/час за не-Пендолино композиции. По принцип си струва да се направи тази инвестиция, но не ми се вярва да стане в близките 10-тина години.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#1:"cinik"] скоростна връзка София-Истанбул и Букурещ-Истанбул.[/quote]Не зависи само от нас. Скоростната връзка София - кап. Андреево най-вероятно ще е факт до 10-тина години. Но от кап. Андреево до Истанбул въпросът ще го решават турците.

    А до Букурещ положението е още по-сложно защото в момента няма дори планове за скоростна връзка между Димитровград и Русе. А тя би струвала поне 2 милиарда евро и то при скорост до 130 км/час за не-Пендолино композиции. По принцип си струва да се направи тази инвестиция, но не ми се вярва да стане в близките 10-тина години.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#1:"cinik"] скоростна връзка София-Истанбул и Букурещ-Истанбул.[/quote]Не зависи само от нас. Скоростната връзка София - кап. Андреево най-вероятно ще е факт до 10-тина години. Но от кап. Андреево до Истанбул въпросът ще го решават турците.

    А до Букурещ положението е още по-сложно защото в момента няма дори планове за скоростна връзка между Димитровград и Русе. А тя би струвала поне 2 милиарда евро и то при скорост до 130 км/час за не-Пендолино композиции. По принцип си струва да се направи тази инвестиция, но не ми се вярва да стане в близките 10-тина години.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "Филанкишията":

    Високоскоростното трасе Свиленград-София ще е готово вероятно преди летището или малко след него. Оттам нататък за самите влакове - след като ти и ЕС сте наляли милиарди за строежа, не ми се връзва да няма 10 милиона за влакове.

  • 9
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#1] от "cinik":

    Добре звучи, ама за летен туризъм съм малко скептичен, след като летния туризъм в Турция е достатъчно добре развит

  • 10
    g_nett76 avatar :-|
    g_nett

    Точно лятото си мислех, че с толкова претоварено летище турците няма как скоро да не открият нова строителна площадка. Не че Ататюрк не го разширяват и в момента. Евалла, както се казва.
    А София не е Цариград, това е положението.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход