"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Гергана Михайлова
303880 прочитания

© Слънчо АД


През следващите месеци "Капитал Daily" ще представя компании, които са спечелили проекти програма "Конкурентоспособност и иновации". В тях ще разкажем как това ще помогне за увеличаване на продажбите, оптимизиране на производството и разходите, както и създаването на нови работни места.

През миналата година 100% от приходите идват от вътрешен пазар, като големи дистрибутори за компанията за "Бебелан" и "Лидл България".

"Слънчо" е емблематичен български производител на детски храни. Все още е и единствен в страната, който прави инстантни и диетични храни на зърнена основа. Фабриката на компанията се намира в индустриалната зона на Свищов и се простира на площ 17 680 кв.м. В нея има мелница, цех за екструдирани продукти, инсталация за детски и стерилизирани храни, лаборатория, складови помещения и други. Предприятието има достъп до шосеен, железопътен и речен транспорт, което му дава гъвкавост за дистрибуцията на суровини и храни, а също така е и предпоставка за лесен достъп до вътрешния и външните пазари. Друго предимство на "Слънчо" е това, че се намира в близост до житницата на България - Добруджа, откъдето идват основните суровини за производството.

През миналата година "Слънчо" има 20.7% ръст на приходите до 4.7 млн. лв. и скок на печалбата до 1.1 млн. лв. От отчета му се вижда, че са произведени над 217 тона детски инстантни храни, 125 тона стерилизирани храни, 315 тона пшенични пръчици и отделно се пакетират овесени ядки, грухана пшеница, брашна, трици. Това означава, че средномесечно предприятието прави по 17 тона детски храни, 26 тона пшенични пръчици, 7,2 тона месечно стерилизирани храни, пюрета, нектари.

През миналата година 100% от приходите идват от вътрешния пазар, като големи дистрибутори за компанията за "Бебелан" и "Лидл България". Възможностите на предприятието обаче не се изчерпват само с пазара в България. С модернизиране на производството, планирано да се извърши тази година, "Слънчо" се надява да успее да продава и навън. Това ще стане с проект по програма "Конкурентоспособност и иновации", който е на стойност 1.6 млн. лв. и предвижда покупката на нова техника, която ще увеличи производствения капацитет и ще снижи производствените разходи. Така "Слънчо" ще може да поема и по-големи поръчки за детски храни.

Собственици на дружеството са "Почивен комплекс - РМ", който държи 74.79% от капитала му, Виктор Михайлов, който притежава 25.67% от акциите, и други физически и юридически лица. Компанията е регистрирана и на фондовата борса, където се търгуват нейните акции. Сделки с тях обаче се случват сравнително рядко, като последната е от 14 декември 2015 г. при цена 6.35 лв. за брой. Това оценява компанията на малко над 20 млн. лв.

Нина Данчева, член на съвета на директорите на "Слънчо":

Какво ще донесе на предприятието спечеления проект?


Проектът предвижда закупуване на оборудване за две от ключовите ни производства, а именно на детски инстантни каши и детски пюрета и сокове. Новото оборудване ще бъде напълно синхронизирано със сегашните линии. Надяваме се най-късно до края на годината машините да бъдат инсталирани и да работят. Относно производствения процес ще планираме работата така, че дейностите по инсталация и пуск на новото оборудване да не нарушат нормалния ритъм на работа и да не изпитаме затруднения при изпълнение на заявките на нашите клиенти.

Какъв е очакваният ефект - ще се увеличи ли производственият капацитет? Ще намалеят ли производствените разходи, ще можете ли да атакувате нови пазари?

Основният ефект, който очакваме, е значително увеличаване и оптимизиране на производствения капацитет на двете производства, което неминуемо ще доведе и до намаляване на производствените разходи. Още ефекти, които очакваме, са подобрение на визията на продуктите и допълнително завишаване на тяхната безопасност. Подобренията, които ще постигнем с изпълнение на този проект, ще ни направят по-уверени в търсенето и разработването на нови пазари. За нас всеки пазар е интересен, но за начало ще се насочим към близките държави.

Първоначалният ефект, свързан с работните места, ще е повишаване на производителността и ефективността на труда, както и подобрения в работната среда. Не предвиждаме закриване на работни места, надяваме се осъществяването на намеренията ни за стъпване на нови пазари и последвалото увеличение в мащабите на производство да доведе и до необходимост от откриване на нови работни места.

Ако не беше европейското финансиране, щяхте ли да задвижите подобен проект? Може ли според вас подобен проект да се финансира с банков заем например? Все пак в момента банките активно търсят проекти и предлагат изгодно финансиране.

Предприехме този проект с помощта на европейско финансиране именно заради добрата възможност да подобрим конкурентоспособността си, каквато е и целта на програмата "Иновации и конкурентоспособност". Финансирането със собствени средства или с банков заем на такъв проект би имало съвсем различно отражение в себестойността на продуктите ни, което не би подобрило конкурентните ни предимства, така че не, едва ли бихме предприели стартирането на този проект без европейско финансиране. Пристъпваме сега към проекта точно заради възможността да се възползваме от безвъзмездното финансиране.

Как ще осигурите необходимото съфинансиране за проекта - собствени средства или кредит от банка?

Планираме съфинансирането да бъде извършено със собствени средства и се надяваме, че ще се справим. Не сме мислили за банково финансиране, така че не сме запознати с условията на банковите институции.

Сигурно сте кандидатствали и друг път по подобни програми, финансирани от ЕС. По-лесно ли беше сега, има ли някаква разлика в условията за кандидатстване, по-обективно ли беше оценяването? Може ли да кажете кой ви консултира в подготовката на проекта? Можехте ли да се оправите и сами?

Да, кандидатствали сме и преди и действително смятам, че тази година имаше по-голяма прозрачност и яснота в критериите за оценка. Възможността за електронно подаване на проекта също е промяна в положителна посока. Смятам, че успехът сега се дължи и на усилената ни работа, както и на помощта и добрата съвместна работа с нашите консултанти - "Еврофин консулт" ООД, които значително улесниха подготовката ни и продължават да ни помагат при изпълнението на проекта. Вероятно бихме могли да се справим и сами, но със сигурност това би ни коствало много време и усилия.

* Поправена е грешка в цифровите дани за производствения капацитет.

През следващите месеци "Капитал Daily" ще представя компании, които са спечелили проекти програма "Конкурентоспособност и иновации". В тях ще разкажем как това ще помогне за увеличаване на продажбите, оптимизиране на производството и разходите, както и създаването на нови работни места.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    billybadboy avatar :-|
    billybadboy

    От отчета му се вижда, че са произведени над 217 тона детски инстантни храни, 125 тона стерилизирани храни, 315 тона пшенични пръчици и отделно се пакетират овесени ядки, грухана пшеница, брашна, трици. Това означава, че средномесечно предприятието прави по 17 хил. тона детски храни, 26 хил. тона пшенични пръчици, 7200 тона месечно стерилизирани храни, пюрета, нектари.

    ------------------------------------------------------

    Ъъъъ ... редактори ли нямате к'во?!

  • 2
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    До коментар [#1] от "billybadboy":

    ... колега, става дума за отчета за миналата (цялата) 2015 г.

    Пожелавам успех на фирмата!!!

  • 3
    kdkdkd avatar :-|
    sch123

    Пшеничните пръчици "Слънчо" са за мен безапелационно най-добрите. Жалко, че трудно се намират в София. Успех на фирмата!

  • 4
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Имат 1.1 млн лв печалба за последната година.

    Защо са им евросредства?

    Малко намирисва цялата история.

  • 5
    dnc07318848 avatar :-P
    KAngelov

    "... като последната е от 14 декември 2015 г. при цена 6.35 лв. за брой." - Това е написано в последния абзац, но дали отговаря на истината? Аз виждам друго ;)

  • 6
    ocvetiitele120 avatar :-|
    ocvetiitele120

    Като бях студент в Свищов колко Слънчо съм си купувал от магазина им до ж.п.гарата, но след време го затвориха.Даже си помислих че фирмата е спряла да работи,само едни големи кучета обикаляха вътре и нон стоп лаеха. Слънчо и в моя град не се намира.

  • 7
    t_ avatar :-|
    t_

    До коментар [#5] от "kc_3011":

    Ми щото са поне част от тях са безвъзмездна помощ. Ако може някой да ви даде едни пари, за да се обучите и да работите по - добре и печелите повече, дали няма да ги вземете?
    От долу на горе - в третия абзац всичко си го пише. Ако ще трябва да плащат пари за заемен капитал , не им излиза сметката.

  • 9
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    До коментар [#7] от "t_":

    Фирмата има достатъчно собствени средства за да извърши сама инвестицията.

    И не е ясно защо и е одобрена да получи безвъзмездна помощ.

  • 10
    cristo_n avatar :-|
    cristo_n

    И бебешките им каши са добри! До към 10-ти месец на бебчето купувахме по-скъпите и по-маркови храни, понеже се предполага, че съдържат по-качествено адаптирано мляко и след това, въпреки че разполагам с достатъчно средства, преминахме на Слънчо.
    Почти всички продукти за вносните бебешки храни (ХИП и т.н.) на практика идват от Източна Европа, предимно Полша, а като си спомним Чернобил, радиоктавните облаци тръгнаха от там на северозапад...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.