През 2015 г. пазарът на бира нарасна по обем за пръв път от три години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

През 2015 г. пазарът на бира нарасна по обем за пръв път от три години

Бранимир Братанов: През 2015 г. сме инвестирали близо 7 млн. лв. в бизнеса си.

През 2015 г. пазарът на бира нарасна по обем за пръв път от три години

Бранимир Братанов, маркетинг директор на "Карлсберг България", пред "Капитал Daily"

Мара Георгиева
7168 прочитания

Бранимир Братанов: През 2015 г. сме инвестирали близо 7 млн. лв. в бизнеса си.

© Капитал


Бранимир Братанов е възпитаник на Американския университет в България. Присъединява се към "Карлсберг България" през август 2013 г. на позицията бранд мениджър с фокус към марките "Шуменско" и "Пиринско". От юни 2014 г. е маркетинг директор на компанията. Преди "Карлсберг" има дългогодишен опит на различни маркетингови позиции в "Крафт фуудс България".

През миналата година София е на 17-о място по най-евтина бира в индекс на разходите за туристите, подготвян от британския портал GoEuro. Проучването е направено сред 75 града в света. За какво говори това?

- Средната цена на бирата в България е една от най-ниските в Европа, така че мястото на страната ни в тази класация не е изненада. Причините са комплексни. От една страна, ниската цена на пивото в магазините се дължи на конкуренцията в сектора, а от друга страна - на по-големите разфасовки, които са популярни в България и при които и цената е по-ниска. В същото време консумацията на бира в заведенията отбелязва големи спадове (само за последните 2 годни понижението е над 10% в обем по данни на ACNielsen) и за да са конкурентни заведенията, също трябва да предлагат по-разумни цени.

Преодолян ли е спадът на бирения пазар, характерен за последните години? Какви са резултатите за продажбите на бира през 2015 г. и кои са причините за това?

- През 2015 пазарът на бира в България нараства с 1.2% (по данни на ACNielsen), като за пръв път за последните 3 години отбелязва ръст в обем след спадовете през 2013 и 2014 г. Причината за позитивното развитие през 2015 г. е основно хубавото и дълго лято и високите температури, които се отразиха на консумацията на бира.

Кои сегменти на българския бирения пазар се развиват най-добре?

- Българският пазар на бира е сравнително хомогенен, като основно се консумира светла бира, тип пилзен. Това е характерно за повечето страни в региона и е наложено от годините на планова икономика, когато е липсвало разнообразие на пазара. В България, както и в повечето страни в Европа, хората залагат най-вече на местните марки пиво и те са най-предпочитаните. В последните години се наблюдава нарастващ интерес към различни и по-специални видове бира и тази тенденция набира скорост най-вече в големите градове.

Какви са резултатите на "Карлсберг България" през 2015 г.?

- За 12-те месеца на изминалата година отново сме най-бързо развиващата се бирена компания в страната – от януари до декември включително. Това сочат последните данни на агенция Nielsen A/S, които следят развитието на целия бирен пазар и правят сравнение със същите периоди от изминалата година.

Oт началото на годината до края на декември 2015 г. (с натрупване) ние сме увеличили обема си с 9% - на фона на ръст за общия пазар от едва 1.2%, сравнено с предходната година. На годишна база нарастваме основно благодарение на "Пиринско", която е една от двете марки сред топ 7 на бирения пазар в страната, постигащи ръст в пазарния дял, сравнено с предходната година.

Какъв е пазарният дял на марките на компанията и как се развива той?

- Миналата година беше успешна за компанията, като отбелязахме ръст на пазарния дял от 1.6 процентни пункта и той достигна 22.7% от пазара на бира в обем (по данни на ACNielsen). Марката ни "Пиринско" достига пазарен дял от над 14% по данни на същата агенция.

Категорията на сайдерите, където сме безспорни лидери, показва значителен ръст от 78.4% в обем на годишна база спрямо предходната 2014 г. Somersby държи дял от 62.1% от този пазар за 12-те месеца на годината.

Какви инвестиции направи компанията през 2015?

- Близо 7 млн. лв. са нашите общи инвестиции за изминалата година, като по-голямата част са производствени. Ние сме инвестирали общо близо 5 млн. лв. в изграждането на пречиствателна станция за отпадните води от производството ни.

Ще продължим инвестиционната си политика и през тази година, като нямаме основание да намаляваме вложенията си в двете пивоварни, в продажби, логистика, в марките и хората си, дори напротив.

Какви пазарни новости предвиждате през 2016 г.?

- От началото на 2016 г. представихме две новости на пазара на бира. От януари предлагаме нова марка Grimbergen, която е автентична белгийска абатска бира, тип ейл. Другата новина е свързана с автентичната чешка марка бира Budweiser Budvar, която е в портфолиото ни от доста години и която вече предлагаме на много по-достъпна цена от преди, както и наливна. Budweiser Budvar е типична лагер бира, която от повече от 120 години се произвежда само в един град в Чехия и е последната голяма държавна пивоварна в страната. Компанията ни се старае да отговаря на търсенето и предпочитанията на потребителите и затова ще продължим да обновяваме любимите им марки бира.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на бира през 2016 г.?

- Пазарът на бира в България последните 10 години е в застой и отбелязва спадове. През 2015 ръстът на пазара се дължеше основно на дългото и топло лято. През тази година развитието ще зависи основно от времето през летния сезон. Нашата прогноза е, че пазарът може да отбележи лек спад, но като цяло ще е сравнително стабилен.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Бранимир Братанов е възпитаник на Американския университет в България. Присъединява се към "Карлсберг България" през август 2013 г. на позицията бранд мениджър с фокус към марките "Шуменско" и "Пиринско". От юни 2014 г. е маркетинг директор на компанията. Преди "Карлсберг" има дългогодишен опит на различни маркетингови позиции в "Крафт фуудс България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK