Бранимир Братанов е възпитаник на Американския университет в България. Присъединява се към "Карлсберг България" през август 2013 г. на позицията бранд мениджър с фокус към марките "Шуменско" и "Пиринско". От юни 2014 г. е маркетинг директор на компанията. Преди "Карлсберг" има дългогодишен опит на различни маркетингови позиции в "Крафт фуудс България".
През миналата година София е на 17-о място по най-евтина бира в индекс на разходите за туристите, подготвян от британския портал GoEuro. Проучването е направено сред 75 града в света. За какво говори това?
- Средната цена на бирата в България е една от най-ниските в Европа, така че мястото на страната ни в тази класация не е изненада. Причините са комплексни. От една страна, ниската цена на пивото в магазините се дължи на конкуренцията в сектора, а от друга страна - на по-големите разфасовки, които са популярни в България и при които и цената е по-ниска. В същото време консумацията на бира в заведенията отбелязва големи спадове (само за последните 2 годни понижението е над 10% в обем по данни на ACNielsen) и за да са конкурентни заведенията, също трябва да предлагат по-разумни цени.
Преодолян ли е спадът на бирения пазар, характерен за последните години? Какви са резултатите за продажбите на бира през 2015 г. и кои са причините за това?
- През 2015 пазарът на бира в България нараства с 1.2% (по данни на ACNielsen), като за пръв път за последните 3 години отбелязва ръст в обем след спадовете през 2013 и 2014 г. Причината за позитивното развитие през 2015 г. е основно хубавото и дълго лято и високите температури, които се отразиха на консумацията на бира.
Кои сегменти на българския бирения пазар се развиват най-добре?
- Българският пазар на бира е сравнително хомогенен, като основно се консумира светла бира, тип пилзен. Това е характерно за повечето страни в региона и е наложено от годините на планова икономика, когато е липсвало разнообразие на пазара. В България, както и в повечето страни в Европа, хората залагат най-вече на местните марки пиво и те са най-предпочитаните. В последните години се наблюдава нарастващ интерес към различни и по-специални видове бира и тази тенденция набира скорост най-вече в големите градове.
Какви са резултатите на "Карлсберг България" през 2015 г.?
- За 12-те месеца на изминалата година отново сме най-бързо развиващата се бирена компания в страната – от януари до декември включително. Това сочат последните данни на агенция Nielsen A/S, които следят развитието на целия бирен пазар и правят сравнение със същите периоди от изминалата година.Oт началото на годината до края на декември 2015 г. (с натрупване) ние сме увеличили обема си с 9% - на фона на ръст за общия пазар от едва 1.2%, сравнено с предходната година. На годишна база нарастваме основно благодарение на "Пиринско", която е една от двете марки сред топ 7 на бирения пазар в страната, постигащи ръст в пазарния дял, сравнено с предходната година.
Какъв е пазарният дял на марките на компанията и как се развива той?
- Миналата година беше успешна за компанията, като отбелязахме ръст на пазарния дял от 1.6 процентни пункта и той достигна 22.7% от пазара на бира в обем (по данни на ACNielsen). Марката ни "Пиринско" достига пазарен дял от над 14% по данни на същата агенция.Категорията на сайдерите, където сме безспорни лидери, показва значителен ръст от 78.4% в обем на годишна база спрямо предходната 2014 г. Somersby държи дял от 62.1% от този пазар за 12-те месеца на годината.
Какви инвестиции направи компанията през 2015?
- Близо 7 млн. лв. са нашите общи инвестиции за изминалата година, като по-голямата част са производствени. Ние сме инвестирали общо близо 5 млн. лв. в изграждането на пречиствателна станция за отпадните води от производството ни.Ще продължим инвестиционната си политика и през тази година, като нямаме основание да намаляваме вложенията си в двете пивоварни, в продажби, логистика, в марките и хората си, дори напротив.
Какви пазарни новости предвиждате през 2016 г.?
- От началото на 2016 г. представихме две новости на пазара на бира. От януари предлагаме нова марка Grimbergen, която е автентична белгийска абатска бира, тип ейл. Другата новина е свързана с автентичната чешка марка бира Budweiser Budvar, която е в портфолиото ни от доста години и която вече предлагаме на много по-достъпна цена от преди, както и наливна. Budweiser Budvar е типична лагер бира, която от повече от 120 години се произвежда само в един град в Чехия и е последната голяма държавна пивоварна в страната. Компанията ни се старае да отговаря на търсенето и предпочитанията на потребителите и затова ще продължим да обновяваме любимите им марки бира.
Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на бира през 2016 г.?
- Пазарът на бира в България последните 10 години е в застой и отбелязва спадове. През 2015 ръстът на пазара се дължеше основно на дългото и топло лято. През тази година развитието ще зависи основно от времето през летния сезон. Нашата прогноза е, че пазарът може да отбележи лек спад, но като цяло ще е сравнително стабилен.
Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
Бранимир Братанов е възпитаник на Американския университет в България. Присъединява се към "Карлсберг България" през август 2013 г. на позицията бранд мениджър с фокус към марките "Шуменско" и "Пиринско". От юни 2014 г. е маркетинг директор на компанията. Преди "Карлсберг" има дългогодишен опит на различни маркетингови позиции в "Крафт фуудс България".
2 коментара
Пиринско и тн са уникални боклуци.
Вече се стопли и е време за бира, ха наздраве :-).