България ще има първи завод за части за самолети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България ще има първи завод за части за самолети

В българския завод ще се произвеждат различни възли и компоненти, свързани с управлението на горивната система на самолетите и контрола на задвижващите механизми като задкрилките на крилата и опашния сектор

България ще има първи завод за части за самолети

Американската компания Woodward ще инвестира над 9 млн. лв. през следващите три години в предприятие за авиокомпоненти за Airbus, Boeing и други световни производители

27836 прочитания

В българския завод ще се произвеждат различни възли и компоненти, свързани с управлението на горивната система на самолетите и контрола на задвижващите механизми като задкрилките на крилата и опашния сектор

© Shutterstock


В момента в предприятието работят малко над 70 души, като при приключването на проекта се очаква техният брой да достигне 160-190.

Американската компания Woodward започва да изгражда предприятие в България, в което ще произвежда части за самолетите на световни производители като Airbus и Boeing. Това ще е първото дружество в страната, което ще работи за световната авиоиндустрия. Чрез регистрираната тук "Уудуърд България" през следващите три години американският инвеститор ще вложи над 9 млн. лв. в подготовката и оборудването на цех за електромеханични компоненти и възли за сектора. Това ще са различни части за управление на горивната система и задвижващите механизми.

Made in Bulgaria

Производствената база ще бъде разположена в помещения под наем в Sofia Airport Center. Проектът ще се изпълнява на етапи, като последният трябва да приключи след около три години. Дотогава ще се изгради инфраструктурата, ще се инсталира оборудването и ще бъдат обучени хората. В момента в предприятието работят малко над 70 души, като при приключването на проекта се очаква техният брой да достигне 160-190. По-голямата част ще са ангажирани в производството на авиационно оборудване, а около 50 човека ще се занимават с развойна и сервизна дейност.

Освен за оборудване значителна част от инвестицията ще се използва за обучение на персонала и сертификация, тъй като в производството на възли и детайли, свързани с авиационната промишленост, има много строги изисквания. "Самите кадри, сградата, в която ще се произвежда, всички бизнес процеси, които ще се прилагат, трябва да бъдат проверени и сертифицирани", обясни управителят на "Уудуърд България" Емил Илиев. Това става на няколко етапа, като се започне с вътрешна подготовка и проверка от експерти на компанията, мине се през сертификация от клиентите, за които ще се произвеждат продуктите, и се стигне до сертификация от трета независима организация. "От тази гледна точка процесът на инвестиция е доста сложен и тежък", каза Илиев.

В българския завод ще се произвеждат различни възли и компоненти, свързани с управлението на горивната система на самолетите и контрола на задвижващите механизми като задкрилките на крилата и опашния сектор. Те ще отиват в завода на Woodward в Найлс, щата Илинойс, където ще се влагат в по-големи продукти за клиентите. Сред тях са Airbus, Boeing, Pratt & Whitney, Bombardier и бразилският Embraer.

Промяна на фокуса – и на собственика

Под сегашното си име "Уудуърд България" (доскоро "Уудуърд ИДС България") съществува от началото на тази година. Компанията обаче работи на българския пазар доста по-отдавна, макар и с друг собственик. Създадена е през 2002 г. като офис за инженерингова и сервизна дейност на швейцарската IDS, която прави продукти в областта на силовата електроника. Няколко години по-късно базираната в Цюрих компания прави второ предприятие в страната - "ИДС солар", което започва да произвежда инвертори за фотоволтаични централи. След срива на соларния бизнес компанията насочва фокуса си към производство на конвертори за вятърната енергетика. По този начин IDS попада в полезрението на Woodward (освен за авиационния сектор тя работи и за енергетиката), която придобива швейцарската компания през 2011 г., и така българското дружество става част от американската група.

В момента българската фирма има инженерингов екип, който се занимава с развойна дейност, както и голям сервизен екип. Той обслужва инсталираните над 13 хил. конвертора за вятърни генератори на компанията по целия свят. Допълнително в заводите на Woodward в Германия и Полша годишно се произвеждат поне 1000 конвертора, които се инсталират при клиентите. Освен пускане в експлоатация и поддръжка фирмата прави също модернизации и нови системи, които се вграждат във вече работещите устройства.

По думите на Илиев изборът на България за инвестицията на Woodward се дължи на това, че в страната вече има работещ екип от качествени специалисти, както и на сравнително добрата бизнес среда и политическата стабилност през последните няколко години. По-нататъшното развитие на предприятието тук ще зависи от това дали общата среда ще се запази и подобри и дали сегашният проект ще се докаже успешен като производство, продукти и екип.

Коя е Woodward

Woodward Inc. е публична компания, чиито акции се търгуват на NASDAQ. Създадена е през 1870 г. в САЩ и днес работи в две основни направления – авиация и енергетика, за които произвежда различни контролни устройства. Продуктите за авиоиндустрията са две основни групи - компоненти за турбините на самолетите и компоненти, свързани с управлението на горивната система и задвижващите механизми. В енергийния сектор производството също е съсредоточено върху контролни системи и механизми, които имат различни приложения. Компанията е представена на около 30 локации в 14 държави. Производствени предприятия има в САЩ, Бразилия, Китай, Индия, Германия, Полша и България, а в останалите страни има търговски представителства. В групата работят над 7 хил. души, а годишният й оборот е над 2 млрд. долара.

14 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Добра новина.

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Малцина знаят че БГ е 4-тия в света производител на самолети. Правели са се в Божурище, в ДАР - Държавната Аеропланна Работилница. https://goo.gl/DgHbXS

    " ... След края на Втората световна война са доставени трофейни германски самолети, добре познати на българските летци. По разпореждане на правителството те са унищожени, а националното производство на самолети е преустановено през 1954 г. Самолетният парк на ВВС се попълва изключително с внос на самолети от СССР... "

    Закриването на ДАР става по настояване на СССР, които изпълняват целта си да направят БГ военно нищожна и зависима. Това като наказание за съюза с Германия през ВСВ. Ма русофилите мълчат по темата - едните защото не знаят, другите защото знаят :-)

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#2:"misho73"]Закриването на ДАР става по настояване на СССР, които изпълняват целта си да направят БГ военно нищожна и зависима. Това като наказание за съюза с Германия през ВСВ.[/quote]Вярно е, че във Варшавския договор само ние, Унгария и ГДР не произвеждахме самолети. Поляците и чехите правеха МиГ-ове по лиценз, а след като Чаушеско се изпокара с руснаците започна да се кооперира с Югославия и заедно произвеждаха леки бомбардировачи.

  • 4
    kasherov avatar :-|
    Кашеров

    Нито сме били 4-я в света производител, нито ДАР е била закрита по искане на СССР.
    Последната от 3-те самолетостроителни фабрики, които сме имали - тази в Ловеч, е преустановила производството на самолети поради специализация в СИВ. ДАР - Божурище и Капрони - Казанлък са закрити много години преди това.

  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Да погледнем реално - кабели, капачки и тръбички с накрайници - това и в "гараж" може да се произвежда.
    Обаче това било "инвестиция" ...


  • 6
    lone_wolf avatar :-|
    lone wolf

    "Woodward" са най-добрите и най-разпространени регулатори в света!
    А на модела UG-8, има специално изработен от злато, защото той направи компанията златна!

  • 7
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    До коментар [#5] от "kiril petrov":

    Имам едно хале, 1200 кв.м. искаш ли да ти го дам да започнеш да цъкаш кабели и капачки за аероплани, даже ще ти дам 6 месеца гратисен период без наем.

  • 8
    joyrea avatar :-|
    joyrea

    До коментар [#5] от "kiril petrov":

    Да, ама когато от тия "кабели и капачки" зависи живота на няколкостотин души, нещата вече не изглеждат по същия начин...

  • 9
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Новината е много добра. Ако ще и 10 хиляди долара само да беше инвестицията - това е сигнал към други потенциални инвеститори че щом Уудвърд е тук, значи не е толкова страшно...

  • 10
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    Интересна новина. И поздравления за инвестицията.
    А дано да има още, и не само в София!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK