С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
45 27 мар 2016, 8:53, 39192 прочитания

Какво се крие в сиренето

Евтините продукти с растителни мазнини стабилно завзеха пазара заради по-ниските им цени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Никой не обича растителнимазнини

Тези некоректни към потребителите практики удрят силно и по животновъдите. Ето защо, за да се преборят с евтините заместители, те предлагат да се въведе мито при вноса на палмови продукти, които по правило идват от страни извън ЕС. Министерството на земеделието пък изготви проект на наредба за етикетиране на храните, според която всички млечни и други хранителни продукти, произведени с местни суровини, ще бъдат обозначени с българското знаме. Това обаче едва ли ще донесе промяна на пазара, тъй като контролът на декларацията "родно" ще е невъзможен.

Някои големи търговски вериги също твърдят, че не държат много на сегмента на имитиращите продукти. "В "Лидл България" ценим високото качество на нашите продукти. Това е една от причините винаги да сме имали буквално единични предлагания на продукти с растителни мазнини, като те са изрично маркирани на място в магазина. Тези продукти присъстват в асортимента ни - макар и слабо застъпено, за да отговорим на нуждите на хората, които са с по-ниски възможности", заяви Милена Драгийска-Денчева, управител на "Лидл България". От "Билла България" съобщиха, че съотношението в продажбите на имитиращи продукти спрямо млечни продукти е под 1% с тенденция за елиминирането им.


В горещата тема се включи (друг е въпросът защо чак сега) и Агенцията побезопасност на храните, която започна проверки за нерегламентирано влагане на растителни мазнини в продуктите. Пробите ще бъдат вземани от търговската мрежа на случаен принцип, а не от мандрите, както предложиха и самите млекопреработватели. Проверка на същия принцип ще направи и националната асоциация "Активни потребители". По думите на председателя й Богомил Николов ще бъдат проверени около 12 марки сред най-продаваните в търговската мрежа, а резултатите от изследването ще бъдат обявени до две-три седмици.

Сред предложените мерки в борбата с необявените продажби на заместители е и искането за увеличаване на размера на наказанията за тези, които не спазват правилата. "Всички, които са нарушили законите и влагат растителни мазнини, без да обозначават това, и наричайки ги сирене или кашкавал, трябва да понесат много сериозни санкции и дори да бъдат затворени. Основното, което трябва да се разбере, е, че контролните органи могат да решат проблема с имитиращите продукти", смята Димитър Зоров, собственик на млекобработвателното предприятие "Пършевица" и председател и на Асоциацията на млекопреработвателите, и на Националния съюз на говедовъдите. Зоров дава ипример: "Преди 10 години предприятие в Гърция беше глобено с 5 млн. евро заради влагане на необявени растителни мазнини."

Самата Асоциация на млекопреработвателите подкрепи искането на фермерите сиренето и кашкавалът да се правят само от млякои поиска забрана за влагане на растителни мазнини и други добавки в продукти, наричани млечни. "Заради имитиращите продукти страдат фирмите, които никога не са работили с растителни мазнини", заяви Димитър Зоров. По думите му европейското законодателство разрешава влагането на растителни мазнини, но въпреки това асоциацията застава зад искането за тяхната забрана. "Не сме измислили ние тези технологии, те дойдоха от ЕС. Но или казваме, че сме от едната страна на барикадата, или този бранш не го чака добро бъдеще", категоричен е Зоров. От Агенцията по безопасност на храните обаче уточняват, че в целия ЕС влагането на растителни мазнини е разрешено и ако те бъдат забранени в страната, това ще постави в неравностойно положение българските фирми, защото в свободен пазар в съюза, вносът няма как да бъде ограничен.
Пазарът: местен и стабилен
Мая Герасимова, директор маркетинг и продажби в "Димитър Маджаров – 2" ЕООД, твърди, че 98% от пазара на сирене се държат от български производители. Според нея "само 3% от покупките в домакинствата са на частните марки на веригите (private labels), което означава, че потребителите или залагат на познати брандове, или в насипната витрина избират според цена". "Не ползваме нищо друго освен мляко и закваски", обяви Герасимова. Тя отчита нарастващ интерес към продуктите по БДС технологията. И уточнява, че фирма "Димитър Маджаров" има 3% ръст на продажбите при сирената през 2015 спрямо 2014 г.
Йордан Калчев, ръководител "Храни" във "Фикосота", също обобщава, че през последната година пазарът на бяло саламурено сирене в страната остава стабилен като килограми с плавен ръст в стойност.
"Никога не сме влагали и не влагаме растителни мазнини", декларира Пламен Стайнов, собственик на "Би Си Хандел" (марка "Елена"). Компанията се принудила да брандира всяка бучка сирене заради множество злоупотреби при насипни продажби от витрина, където търговци слагали надпис, че продават сирене "Елена" върху продукти, които не са произведени от фирмата. Според Стайнов вносните млечни продукти, които наводниха пазара след ембаргото за Русия, преобладаващо са с растителни мазнини.
Проблемите пред българско мляко
Повишеното напрежение в сектора стигна своята точка на кипене в България след премахването на млечните квоти, които регулираха от 1984 г. насам пазара на мляко и млечни продукти в ЕС. Падането на квотите през пролетта на 2015 г. доведе до повече производство и съответно по-ниски цени. Според доклад на Европейската комисия увеличеното предлагане обаче е в световен мащаб и не се дължи само на премахването на квотите. Данни сочат, че между 2007 и 2015 г. производството на мляко в ЕС е нараснало с 10%, или с 15 млн. тона. За същия период скокът в Нова Зеландия е с 36% (с над 5.5 млн. тона), а в САЩ – с 12% (с над 10 млн. тона). Пазарът е променен и заради ембаргото за внос на някои храни (сред които и млечните) в Русия и намаленото търсене в Китай.
Преди въвеждането на ембаргото руският пазар беше една от важните експортни дестинации за българските производители на мляко и млечни продукти. Така, от една страна, те загубиха позиции на него, а от друга, тук започна да влиза все по-конкурентната европейска продукция. В резултат цените на българското сурово мляко, които в годината на квотна система не са били под 70 ст./литър, паднаха до 65 ст./литър през 2014 г., а днес в някои райони на страната стойността дори стигна дъно от под 45 ст./литър. "В момента цената на суровото краве мляко не отговаря на себестойността. Но това са реалностите. В България тя е със 7-8% по-висока от тази в Унгария, с 15% - от прибалтийските републики", твърди Димитър Зоров. Към причините за тази пазарна ситуация той добавя "по-голямата държавна подкрепа за млекопроизводителите в другите страни, както и ниската ефективност на българските ферми".
Така животновъдите поискаха държавата да се намеси в отношенията им с мандрите. Преработвателите в страната обаче от години твърдят, че са принудени да внасят сурово мляко заради недостига на качествена българска суровина, отговаряща на европейските хигиенни норми. Пак по тази причина най-големите собственици на мандри са и сред най-големите собственици на животновъдни ферми, изградени в годините в търсене на сигурност за доставките на качествено сурово мляко.

Освен всичко останало животновъдството е погрешно подпомагано години наред, а сивият сектор е огромен. Само около половината от произведеното в страната сурово мляко се продава на преработвателните предприятия (виж графиката), а малкият износ, директните продажби и личната консумация не биха могли да бъдат причина за всички останали количества, което означава само, че те се пласират, без да бъдат декларирани.
Субсидирането на фермерите също има отношение към този процес, защото, ако производителите получават помощ не за глава животно, както сега, а за литър продукция и се изисква представянето на документ за нея при получаване на субсидията, секторът вероятно бързо ще се изсветли. "Има и такива фермери, които сега просто гледат крави, за да получат паричната помощ, но без да се грижат за животните и без да се стремят да имат по-добро мляко. Друг въпрос е, че докато стигне до самата мандра, млякото на някои малки производители вече е манипулирано с примеси или разредено", казва представител на сектора, който не пожела името му да се споменава.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 457 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 500 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнес хроника - 27 март

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците