КЗК проучва "Лидл" за евентуална злоупотреба при договаряне
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК проучва "Лидл" за евентуална злоупотреба при договаряне

КЗК проучва "Лидл" за евентуална злоупотреба при договаряне

Поводът е писмо на "Битас" ЕООД – производител на тестени изделия

Мара Георгиева
14381 прочитания

© Юлия Лазарова


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство за проучване на евентуално извършено нарушение - злоупотреба с по-силна позиция при договаряне от страна на "Лидл България ЕООД енд Ко" КД. Решението е по повод писмо от 14 март т.г. на софийската фирма "Битас" ЕООД – производител на тестени изделия (точени кори и юфка) от 2009 г.

Казусът

На 1 септември 2012 г. "Битас" подписва търговски условия с "Лидл" и започва да доставя всеки месец два вида точени кори под марка DUETTI - собственост на веригата (privаte label). Продуктите се етикетират и опаковат според изискванията на "Лидл" за сметка на доставчика.

С времето "Лидл" се превръща в основен клиент, за който през определени сезони заминава повече от половината продукция на компанията, уточни за "Капитал Daily" Бисер Тасев, собственик на "Битас". Производството се проверява текущо от веригата чрез одиторска фирма, като проверките не се обявяват предварително. "Отклонения от качеството не са констатирани", съобщи Тасев.

През октомври 2013 г. доставчикът получава уведомление от "Лидл", че до края на декември 2014 г. в предприятието трябва да бъде въведен един от трите доброволни стандарта за безопасност на храните IFS ((International Food Standard), BRC (British Retail Consortium Global Food Standard) или FSSC 22000 сертификат.

Според Бисер Тасев това допълнително условие за сертификация, което не е задължително по българското законодателство и е изцяло по искане на търговеца, плюс постоянно променяните изисквания на веригата за етикетиране и опаковане в кашони струват значителни средства на дружеството. Затова "Битас" своевременно изпраща на търговската верига писмено предложение за увеличение на продажната цена с 9% от 1 октомври 2014 г.

"Предложението ми беше абсолютно точно аргументирано. До този момент бях преподписвал без проблем четири пъти договори с веригата, защото цените се договарят за определен период и търпят промени", обясни собственикът на "Битас".

Отказът

Представител на "Лидл" се свързва с производителя и го уведомява, че не приема предложението за увеличение на цената. Тъкмо обратното – от веригата изискват намаляване на договорената продажна цена поне с 10%, като съобщават, че в противен случай ще бъдат анулирани активните поръчки към "Битас" ЕООД и ще бъдат блокирани артикулите за доставка. "Поисках писмени аргументи за отказа, но не ги получих. След малко пристигна съобщение по факс за анулиране на договорена поръчка", обясни Бисер Тасев.

Следва изкупуване на малки количества според договорено задължение на "Лидл" и от 4 декември 2014 г. артикулите на "Битас" остават блокирани за поръчка и спрени от доставка. В писмото до КЗК производителят твърди, че впоследствие изпраща до търговската верига няколко писма и оферти за продължаване на съвместната дейност, но въпросът не е разрешен. Дружеството посочва, че след блокиране на неговите доставки "Лидл" заменя единия от артикулите с друг, доставян от конкурентна компания, като цената му във веригата е същата като на продукта на "Битас" преди спиране на доставките. Поради това от "Битас" смятат, че изискването на "Лидл" за намаление на доставната цена поне с 10% е "абсолютно ощетяващо, неоснователно и противоречащо на принципите на свободната търговия и установените добри търговски практики".

"Оборотите ни за 2015 паднаха с 50% спрямо 2014 г. Заетите бяха 15, но през миналата година бяхме принудени да съкратим половината от тях", каза Бисер Тасев. Според Търговския регистър за 2014 г. дружеството отчита 604 хил. лв. общо приходи от продажби и 99 хил. лв. печалба. "За 2015 г. печалбата е 16 хил. лв.", уточни Тасев.

Последното получено писмо от "Лидл" до "Битас" е от февруари т.г. и в него се посочва, че "случаят е повторно разгледан и е счетено, че не представлява нарушение на принципите за лоялни практики и че търговският път за разрешаването на въпроса е изчерпан и реализиран от страна на "Лидл", съобщават от КЗК.

Комисията ще проверява дали има евентуално извършено нарушение от страна на веригата по новия чл. 37а от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) – злоупотреба с по-силна позиция при договаряне, приет през юли 2015 г. Според него злоупотребата може да бъде резултат от "недобросъвестни действия или бездействия, които нямат обективно икономическо основание, като необоснован отказ да се доставят или закупят стоки или услуги, налагане на необосновано тежки или дискриминационни условия или неоснователно прекратяване на търговски отношения".

От "Лидл" отказаха да коментират решението на комисията за образуване на производство.

Колко струва сертификатът

Изискването за въвеждане на стандарти за безопасност на храните е част от световната практика на големите търговски вериги за допълнителна сигурност, че не продават опасни храни. Под чадъра на Световната инициатива по безопасност на храните (GFSI) още през юли 2007 г. седем големи търговски вериги (Carrefour, Tesco, Metro, Migros, Ahold, Wal-Mart и Delhaize) достигнаха до общо одобрение и уеднаквиха критериите си за производство на безопасни храни, като посочиха стандартите, които изискват от своите доставчици.

Цената на сертификацията зависи от вида на сертификата, броя на заетите, вида на производството и други фактори, но за малко предприятие в най-общия случай е между 4000 и 6000 лв., твърдят консултанти. Сумата се плаща при всеки одит, т.е. на 12 или на 18 месеца в зависимост от срока на действие на сертификата.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство за проучване на евентуално извършено нарушение - злоупотреба с по-силна позиция при договаряне от страна на "Лидл България ЕООД енд Ко" КД. Решението е по повод писмо от 14 март т.г. на софийската фирма "Битас" ЕООД – производител на тестени изделия (точени кори и юфка) от 2009 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

59 коментара
  • 1
    groudy avatar :-|
    Green

    9% на база 330 х. лв оборот годишно прави около 30 х. год приход за производителя. От друга страна разходите за сертифицирането са да кажем 5 х. лв. Странно - нещо не излиза сметката по искането за 9% увеличение с цел компенсация.

  • 2
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    качествената продукция си има клиентела.
    не купувам бг тестени изделия защото са батак.

  • 3
    antea avatar :-|
    antea

    и аз я направих тази бърза сметка - чисто биха загубили 30 хил от приходите и още 5 хил в увеличение на разходите, общо 35 хил, а с прекратяването на поръчките - губят 80 хил, не е много далновидно сякаш от страна на производителя, отделно че самият сертификат би могъл да им отвори нови врати пред други клиенти

    гадно е когато фирмата е обвързана с един основен клиент, но пък и от друга страна не е особено честно някой да й гарантира непрекъснато почти 20% норма на печалба спрямо разходите

  • 4
    anima77 avatar :-|
    anima77

    И аз не разбрах, защо КЗК трябва да се занимава с този съвсем прост казус - някой сам си е прецакал бизнеса, защото не може да смята и не иска да направи една съвсем разумна и незначителна по размер инвестиция.
    Играта на ЛИДЛ е да предлага възможно най-ниската цена на клиентите си, а не да си държи на отглеждане недалновидни търговци, които се правят на големи мъже.

  • 5
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    Това го има не само в България. В Германция цели фирми работят за марките на Лидл и Алди. Ако с нещо разсърдят купувачите директно заминават в несъстоятелност. Това е положението. Собственикът е трябвало да си търси втори и трети "крак", за да може да копенсира такива случки. Когато разчиташ само на един клиент си с единия крак в гроба. Разбира се, че поръчителят може да си играе игрички, но това се случва, защото си го оставил в това положение. Диверсификация трябва.

  • 6
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    Е*ати нещастника-роден-пишман-бизнесмен. Според тоя кретен ако нещо не е описано в закона, клиента му (основния, в пъти по-голям от всеки друг), който на 4 пъти му е приемал условията безпроблемно, просто не може да има изисквания към доставчиците си. Заради такива унуфрита после има хора, дето се жалват, че в магазините нямало български стоки.

  • 7
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    Доста смешни и жалки коментари!

    Това е метода и начина за изнудване на българските фирми производители, или доставчици..
    Влезеш ли веднъж в голямата верига, почват да те къткат, докато не станеш поне 50% зависим от тях и след това ти забиват ножа в гърба, като ти поставят все нови и нови условия, на които ти клякаш, защото си си загубил, от глупост, другият пазар! И това е докато не те доведат до нулева печалба, а често и загуба, компенсирана от търговията с дребните и средни други бизнесмени. Ама другите търговци не са глупави и влезеш ли веднъж при големите, след изнудването им даваш невъзможни цени и те почват да продават на цени по-ниски от цените на които купуват другите търговци на едро. И те съответно по-малко, по-малко те наритват, заменят стоката ти с друга и производителят или доставчика се оказва обвързан само с веригата. И това е момента на удара в гърба и изнудването за невъзможно ниски цени. Опънеш ли се, вече си фалирал.

    Обикновен ХРИСТОМАТИЕН пример, за рекет на доставчиците и производителите!

  • 8
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    Родния меринджей какк точно разбра че след като цената на продукта от новия доставчик в магазина е същата, то цената по договора е непремонена?

  • 9
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    [quote#5:"alabalko"]Това го има не само в България. В Германция цели фирми работят за марките на Лидл и Алди.[/quote]

    Точно така е. Ако се вържеш само с един клиент, и той е един от големите играчи на пазара, жална ти майка, ако не си си предвидил и резервни варианти. И несмките фирми-доставчици на Лидл и Алди все се жалват, че ги притискали.

  • 10
    stoikobg avatar :-|
    BulgariaView

    Според мене, когато определен клиент изисква допълнителни промени (сертификати, промени на опаковката) които не са част от съществуващ договор е редно да очаква и промяна на цената.
    От текста не се разбира как така Лидл прекратява договорена поръчка и прото изкупува по-малко количество от договореното - нали за това има договор.
    От друга страна не виждам причиина защо Лидл да не потърсят друг доставчик който да отговаря на тяхните изисквания (допълнителна сертификация) и да доставя на същата цена - няма документ/доказателство че основната причина за спиране на съвместната работа е отказа за намаляне на цената.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK