Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 мар 2016, 14:42, 16944 прочитания

Стартъп включва наши дизайнери в американската платформа Etsy

ARTery работи с над 50 дизайнерски марки от България, Русия и Македония

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Популяризиране на независими дизайнерски брандове на американския пазар чрез една от известните платформи за онлайн търговия Etsy. Това е краткото обяснение на услугата, предлагана от стартиращата компания ARTery, регистрирана през ноември 2014 г. Основатели са Пламен Шалъфов и Илиян Опрев, а фирмата им вече е получила два пъти финансиране от инвестиционния фонд Eleven.

Огромен пазар на авторски продукти


Пламен Шалъфов обяснява, че на Etsy се предлагат авторски произведения, различни от бързата и масовата мода. По думите му тази платформа съчетава няколко предимства - "огромен пазар на селектирани продукти плюс целенасочена аудитория". Чрез нея продават милион и половина дизайнери. Активните потребители са над 20 млн., като 80% от тях са американци. "На практика Etsy дава възможност българските изделия да станат познати и зад граница", обобщава Шалъфов.

Грижа на екипа на стартиращата компания са текстовете, посланията, ключовите думи, оптимизирането на предложенията, онлайн комуникацията с клиенти и изобщо всичко, свързано с управление на присъствието на дизайнерите - клиенти на ARTery, в Etsy. Софтуер на стартиращата фирма управлява продажбите, като следи за трендове, ценообразуване, конкуренция и др.

"Ние се грижим за цялостното дигитално присъствие на марките, така че онлайн магазинът на дизайнера да излиза на челно място в платформата, за да бъде видим за максимален брой посетители. Бизнес моделът ни е базиран на дългосрочно партньорство с авторите. Всеки от тях е индивидуален, затова предлагаме достатъчно гъвкава комуникация според спецификата на онлайн магазина. На практика споделяме риска с дизайнера", коментира Илиян Опрев. И уточнява, че възнаграждението за ARTery се определя като процент от стойността на поръчките. Възможна е и еднократна услуга за конкретна дейност.



"Носим кислород"

Създателите на ARTery се познават още от Немската гимназия в София. Пламен Шалъфов завършва стопанско управление и учи за магистърска степен по градски изследвания в СУ "Св. Кл. Охридски". Изкарва шестмесечен стаж в Бундестага в Берлин, след който се връща в България и започва работа в неправителствения сектор. Успоредно с това започва да помага на своята приятелка, която е дизайнерка на дрехи, да излезе от "зоната на комфорта", да разшири продажбите си и да наложи своята марка.

Илиян Опрев казва, че има слабост към математиката и статистиката. Завършил е маркетинг и има магистратура по финанси и предприемачество във ВУЗФ. Започва работа в консултантска компания, която управлява проекти на големи клиенти, и пътува непрекъснато.

През лятото на 2014 г. Пламен Шалъфов заминава за САЩ по линия на Лятната предприемаческа програма (SEP), администрирана от Institute of International Education. Връща се след пет седмици интензивно обучение по предприемачество във водещи бизнес училища и след вдъхновяващи срещи с хора от Силициевата долина. "Дойдох си със заряд, надъхан и с огромно желание да поема в нова посока", разказва той. Тогава идеята за фирмата "се натрапва сама".

През ноември 2014 г. Шалъфов и Опрев регистрират ARTery. Името на компанията е заигравка с "арт" и с "артерия" ("изкуство" и "носим кислород"). В началото на 2015 г. представят проекта си пред алекселератора Eleven. През февруари получават финансиране от 25 хил. евро, а през юли – следващ транш от 50 хил. евро. "Подкрепата на Eleven ни изстреля нагоре. Да си част от семейството на фонда е привилегия. Не става въпрос само за финансиране, това е общност и влизането в нея ти дава много повече от пари", казва Пламен Шалъфов.

За дрехи с дух

ARTery започва работа с две дизайнерски марки, но за по-малко от година броят им надхвърля 50. Сред тях са: Gizda, Lena-Lena, Maria Queen Maria, Garderob, Nikolay Bozhilov, Modalllab, Shevitza, Beti hand mades. В началото младежите сами търсят клиенти сред артистичния свят в столицата. "Това е тясно свързана общност. Ако веднъж спечелиш доверие, после ти се отварят много врати", отбелязва Илиян Опрев.

Няколко са критериите, по които компанията избира своите партньори. "Първото условие е наличие на продукти – нужни са поне 25-30 модела за начало. Важно е качеството на дизайна, който трябва да е готин, нестандартен, авангарден, уникален, а не конфекция. Дрехите трябва да имат характер и собствен стил. Това трябва да са дрехи с дух, които няма да намериш в магазина и за които си готов да чакаш три седмици, докато ти бъдат доставени от България с обикновена пратка", обобщава Памен Шалъфов.

"Фотографията, визуалното представяне на продукта също е много важен фактор за онлайн търговията. Моделите трябва да бъдат заснети професионално, не може да снимаш дреха с телефона си, трябва стайлинг, важни са детайлите. Целта е дизайнерската колекция и онлайн магазинът в Etsy да създават цялостно усещане за оригинален бранд", допълва Илиян Опрев.

Клиентите на ARTery са в три основни групи – стартиращи, вече изградени (с малък, но работещ бизнес) и утвърдени (с продажби зад граница, собствени магазини). Над 90% от марките са за дизайнерски дрехи и бельо, но има и няколко за бижута, шалове и керамика.

"Подходът към всеки клиент е различен според зрелостта на бранда и неговото развитие. Общото е, че на всички автори предоставяме възможност да се съсредоточат върху това, в което са най-добри – дизайна", обясняват създателите на ARTery.

Между 5 и 10 пъти повече видимост

Миналата година екипът стигнал до ниво, в което може да се самоиздържа, но създателите решили да увеличат състава и назначили трима души на работа. Развитието на специализирания софтуер е възложено на двама външни за фирмата специалисти. Фирмата увеличава не само броя на клиентите си, но и дестинациите, от които те идват – ARTery вече се грижи за брандове от Русия и Македония и отчита заявен интерес от автори в Сърбия и прибалтийските републики.

"Нашите клиенти най-общо са постигнали между 5 и 10 пъти повече видимост и поръчки и съответно – повече приходи от продажби чрез Etsy. Даваме си сметка, че тръгваме от ниска база, но и че не всичко се измерва в пари. Ние представляваме брандовете на огромен пазар, с огромен трафик, с платежоспособни клиенти. Изкарваме ги на първа страница в техните пазарни ниши, а това е в пъти повече видимост от тази, която можеш да получиш, ако стоиш само в България", отчита Илиян Опрев.

"Пламен и Илиян се свързаха с нас през октомври миналата година. Съгласихме се да продаваме чрез Etsy от чисто любопитство", разказва Кристина Лалчева, дизайнер и съсобственик заедно с Явора Георгиева на Modalllab. Студиото им, създадено през 2013 г., предлага различни модели дрехи, включително и спортни.

"Сътрудничеството с ARTery започна в средата на ноември 2015. В началото продажбите тръгнаха бавно и спокойно, но ние сме запознати с нагласите при онлайн пазаруването – хората са резервирани, правят проучване във фейсбук страницата, търсят информация. Месец по-късно трафикът започна да набира скорост, появиха се и първите отзиви от потребители. Стартирахме от любопитство, но Etsy стана стабилен и константен канал за поръчки", обобщава Лалчева. И уточнява, че оборотът през платформата през миналия декември е бил равен на този от двата фирмени магазина на Modalllab - физическия и онлайн. "Януари също беше силен месец за продажби през Etsy, февруари има спад, но пък трафикът се вдигна двойно. Извън финансовата част за нас е важно, че това е първо стъпване на чуждестранен пазар. Ние като дизайнери се вълнуваме много от мнението на хората за нашите дрехи. Това, че на американския пазар ни харесват много хора, за нас е стимул за работа и ние се стремим да доразвием концепцията за бранда и дрехите", казва още Кристина Лалчева.

Елена Урумова – дизайнер и собственик на марката за луксозно бельо Lena-Lena, е сред първите, които стават клиенти на ARTery. Казва, че се занимава с мода от около две години и че среща Пламен и Илиян половин година след старта на Lena-Lena. Вече имала регистрация в Etsy, но дотам. Натоварва изцяло екипа на ARTery с поддържането на онлайн магазина и марката в американската платформа. "Трябваха им около два месеца, за да задвижат нещата. След това оборотите тръгнаха нагоре и досега се движат само възходящо. Започнахме от нулата, сега правим средно по около 30 продажби на месец през Etsy. Това е много голям успех за нас, защото става дума за хиляди автори и за огромен избор в тази платформа. Трудно е да достигнеш до първите й страници, ако не полагаш усилия за това. Магазинът ни е лесно откриваем благодарение на усилията на ARTery. Олекотиха много работата ми, със сигурност нямаше да имам време и сили да се занимавам и с продажбите през Etsy", обобщава Урумова.

Създателите на стартиращата компания казват, че залагат на агресивен растеж. Планират до средата на тази година да започнат да се самоиздържат. Другата им близка цел е да си намерят клиенти от Западна Европа и да започнат да предлагат дизайнерски дрехи от България на онлайн платформа за руския пазар.
За какво отговаря компанията
- Изготвя текстовете, посланията, ключовите думи и оптимизира предложенията на клиентите
- Софтуер управлява продажбите, като следи за трендове, ценообразуване, конкуренция и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране

Националната асоциация на строителните предприемачи предлага създаването на експертен икономически съвет, който да работи върху мерки за стабилизиране на икономиката

3 апр 2020, 426 прочитания

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 1370 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Tata продава стоманодобивния си бизнес във Великобритания

Индийската група не вижда възможности за скорошно подобрение на този пазар

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10