С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 мар 2016, 18:33, 8766 прочитания

"Беттран" подобрява енергийната си независимост и качеството

Компанията от Хасково ще вложи 1.6 млн. лв. в нова машина и оборудване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През следващите месеци "Капитал Daily" ще представя компании, които са спечелили проекти по програма "Конкурентоспособност и иновации". В тях ще разкажем как това ще помогне за увеличаване на продажбите, оптимизиране на производството и разходите, както и за създаването на нови работни места. Първият профил беше на производителя на детски храни "Слънчо". В този брой представяме производителя на инертни материали "Беттран".
"Беттран" е наследник на държавното предприятие "Марса", приватизирано през 1990 година.
В строителството, и особено в пътното, е от решаващо значение да имаш доставчик на основни материали наблизо. Причината е в значителните разходи и време за транспорт. Затова още от социализма във всеки областен център имаше изградени производствени бази за строителни материали, които продължиха да работят като основни доставчици за строителството в съответните региони и след приватизацията през 90-те години. Въпреки стратегическото им разположение и натрупания с десетилетия опит в дейността за повечето от тях остава като проблем наследеното остаряло оборудване, което харчи много енергия и произвежда ограничен асортимент изделия. И ако досега модернизациите са се извършвали частично, сега шанс за обновления дават европейските програми и най-вече тази за повишаване на конкурентоспособността на фирмите.

Хасковският производител на строителни материали "Беттран" е типичният пример за това. Дружеството е наследник на държавното предприятие "Марса", приватизирано през 1990 година. То е един от големите производители на бетонови и варови разтвори, пясък и трошено - каменни фракции в област Хасково. Предлага и услуги по транспорт на строителни материали. Дружеството е доставяло строителни материали за основни инфраструктурни обекти в региона - автомагистрала "Марица", жп линията Пловдив - Свиленград, търговски комплекси, бензиностанции и други.


Инертните материали се добиват от региона - кариерата за пясък се намира в село Брод и позволява да се произвеждат 600 т/мсм (тона на машиносмяна) пресят пясък. Трошенокаменните фракции се добиват от село Крепост, Димитровградско, като производителността на кариерата там е 6000 т/мсм. "Беттран" има достъп и до други находища на материали чрез дългосрочни концесионни договори с държавата.

В края на миналата година дружеството спечели финансиране за проекта си за модернизация на производството. Ще бъдат инсталирани нови машини за общо 1.6 млн. лв., от които 847 хил. лв. е европейската помощ, а 150 хил. лв. националното съфинансиране. Останалите 15% се поемат от дружеството. Машините ще бъдат поръчани и инсталирани в срок до 12 месеца, а резултатът от модернизацията ще е увеличаване на производителността, разширяване на гамата от произвеждани продукти, увеличаване на конкурентоспособността и не на последно място - подобряване на условията на труд.
Ще търсим нови пазари извън България, гледаме към Северна Гърция
Инж. Петър Хаджиев, основен акционер (48.5%) и изпълнителен директор на "Беттран"

Какво е оборудването, което се подготвяте да инсталирате в предприятието?

Това е един комплект от машини, които произвеждат фракции. Тези фракции се използват в пътното, железопътното строителство, а също и за направата на бетони - асфалтобетонови смеси и бетонови разтвори. Предимството й е, че тя има висока производителност и на практика ще замени три от съществуващите сега инсталации или почти цялото оборудване на "Беттран". От друга страна, с едно преминаване на материала се произвеждат два пъти повече фракции. Освен това модулите, които специфицират отделните видове фракции, се заменят много бързо. Тоест бързо можем да сменяме видовете фракции по размер.

В момента оборудването, с което работим, е доста енергоемко и дава незадоволителна производителност. Да не говорим, че е морално остаряло или тотално амортизирано. Новото оборудване ще може да работи с един път и половина по-малко енергия, отколкото старото.

Откъде ще вземете новото оборудване? Има ли го внедрено в други предприятия в страната?

Не е някаква технология, която не е изпробвана в България. Има няколко такива поточни линии. Още не е минала тръжната процедура, за да кажа какво ще бъде точно, но търсим най-доброто.

Нещо много важно е, че новото оборудване подобрява много качеството на крайния продукт, защото при старата методика на трошене и пресяване на материала пресяването не винаги е било такова, каквото е необходимо, за да отговаря на европейските стандарти.

Това означава ли, че ще търсите и пазари извън България за продукцията си?

Разбира се, че ще търсим външни пазари. На базата на конкурентоспособността на продукта, от една страна, и, от друга - на качеството му. Страните от европейската общност са пазарите, към които се стремим, но най-вероятно поради благоприятното разположение на нашия регион ще търсим клиенти в зоната на Северна Гърция.

Какъв ще бъде ефектът върху заетостта с внедряването на новото оборудване? Ще замени ли то човешкия труд?

Двустранен е ефектът. От една страна, ще има необходимост от по-високо квалифицирани кадри, които да управляват изцяло компютризираната система. От друга страна, ще отпадне необходимостта от по-големия брой работници, които обслужват повече на брой и по-малко рентабилни машини. Очаквам като брой да се запазят работните места, но едва ли ще открият нови.

Това първият ви опит в проекти с европейско финансиране ли е?

Ние сме участвали и в проекти към социалното министерство. Кандидатствали сме два пъти досега и по други, но за жалост неуспешно. Имало е случаи в предишни години, когато за една неправилно поставена чавка в документите беше елиминиран проектът ни. Може би натрупаният опит доведе до успеха ни сега. Утъпкахме пътеката, а и този път имахме много добър синхрон с министерството и с нашия консултант. Ползвахме услугите на такъв, защото не е по нашите сили да подготвим такъв проект.

Ако не беше програмата с европейско финансиране, щяхте ли да се впуснете в тази модернизация? Има ли вариант, при който подобен проект може да се финансира с банкови заеми или собствени средства?

Банките предлагат финансиране, но стойността на проекта е много голяма и възвращаемостта на тази инвестиция не е толкова бърза. Първо, защото пазарът на инертните материали е от регионален характер поради тежките транспортни разходи и, от друга страна - големите инфаструктурни проекти, които бяха в нашия регион, вече са към приключване. Този проект основно го разработваме във връзка с това, че очакваме скоро да започне рехабилитацията на второстепенната пътна мрежа, което ще бъде основният консуматор на произвежданите продукти.

Как ще осигурите необходимото съфинансиране по проекта?

Ние сме подготвили това финансиране, цялото, да го направим със собствени средства. Когато приключим с проекта, се надяваме да получим гранта, който е около един милион лева от общо 1.6 млн. лв.

Кога е предвидено да приключите с проекта? И ще доведе ли до прекъсване на производствения процес подмяната на оборудването?

В рамките на една година би трябвало да приключим, ако не се забавят тръжните процедури. Няма да имаме прекъсване на производството.

След като на третия път успяхте, бихте ли опитали да работите и по други подобни програми за бизнеса?

В момента изработваме проект за енергийна ефективност и чакаме указания. Възложили сме енергиен одит на предприятието и този път най-вероятно ще можем да разкрием нови работни места.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд

Фондът за ускоряване и начално финансиране ще трябва да разпредели 35.6 млн. лв. публичен ресурс

23 юли 2019, 400 прочитания

"Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк "Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк

Компанията ще разшири капацитета си за складиране на суровината, която е основна за производството на азотни торове

23 юли 2019, 408 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
365 причини да не заложиш на България

Как голяма фирма за онлайн залагания иска да влезе на българския пазар и да плаща данъци. Но държавата, за радост на Васил Божков, не й разрешава

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми