Петер Шварценбауер: Трябва да станем и технологична компания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Петер Шварценбауер: Трябва да станем и технологична компания

BMW Group

Петер Шварценбауер: Трябва да станем и технологична компания

Директорът в BMW пред в. "Капитал"

Константин Николов
4148 прочитания

BMW Group

© BMW Group


Петер Шварценбауер е в борда на директорите на BMW от 2013 г. Отговаря за MINI, BMW Motorrad, Rolls-Royce и за следпродажбената дейност на BMW Group. След като завършва Университета за приложни науки в Мюнхен, работи десет години в BMW до 1994 г. След това преминава в Porsche, където заема различни длъжности, сред които и президент за Северна Америка. От 2008 до 2012 г. е в управителния съвет на Audi, след което се завръща в BMW. В средата на март компанията, която е лидер на премиум пазара по продажби, обяви стратегията си за развитие през следващите години, в която основна част заемат електрическите автомобили, развитието на автономните коли, както и споделената мобилност. "Силно вярваме, че в следващите десет години ще видим повече промени в автомобилната индустрия в сравнение с последните сто години. Затова е важно да разберем как ще изглежда мобилността в периода 2025 - 2030, за да вземем правилните решения днес", заяви Шварценбауер, който говори с журналисти в Мюнхен.

Какъв е шансът споделянето на автомобили да замени собствеността като предпочитан модел за използването на коли в бъдеще?

- За нас не става въпрос да се избира между двете възможности. Понякога разговорът по тази тема е в черно-бяло. Смятам, че през 2025 г. ще има хора, които искат да имат кола в гаража, особено ако живеят извън големите градове - все пак става въпрос за 2-3 млрд. души. В същото време считам, че като общество можем да организираме далеч по-добре градската мобилност. Една от тенденциите е, че за по-младото поколение вече не е много важно да притежават собствена кола, а в същото време от технологична гледна точка можем да им предлагаме мобилни услуги, които преди седем-осем години не бяха възможни. Тези два свята се събират и в бъдеще ще наблюдаваме голяма промяна в начина, по който хората използват мобилността.

По време на годишната си конференция BMW обяви, че не се счита само за автопроизводител, но и за технологична компания. Това означава ли, че гледате на компании като Tesla и Apple като на ваши конкуренти?

Да, така е. В миналото автомобилните компании се занимаваха само с конкурентите си от самата автомобилната индустрия. Всеки знаеше какво прави другия, всичко беше предсказуемо и нямаше големи изненади. Но сега с навлизането на технологичните компании в мобилността всичко се промени. Големият въпрос е дали IT индустрията може по-бързо да се научи как да прави коли, или ние ще сме достатъчно бързи в овладяването на технологиите. Според нас е по-трудно да се направи кола, отколкото смартфон, и затова смятаме, че сме добре подготвени за бъдещето. Но сме напълно наясно, че трябва да станем и технологична компания.

Ще стане ли брандът ви електромобили i основната част от BMW, като измести другите серии?

Не, гледаме на i-бранда като на ракета носител за новите технологии. Навлязохме в електрическата мобилност с модела i3 преди години и постепенно я придвижваме към модели от основния бранд BMW. По същия начин ще залагаме на i и при следващата стъпка към автономното шофиране и изкуствения интелект.

Колко трудно беше за следпродажбеното обслужване пускането на пазара на електрически модели?

Трябваше да обучаваме дилърите на нови технологии. Инвестирахме много пари и време в тази дейност. Вместо да имаме специалисти по двигатели, имахме нужда от хайтек експерти по батерии. Дилърите постоянно наемат нови специалисти.

Кога Mini ще предлага електрически модел?

Марката е самото определение за градска кола и по тази причина е важно да имаме електрически модели. В момента все още не сме достигнали етапа, в който да предлагаме такова идеално решение за Mini, тъй като пространството в колата е ограничено и да се сложат достатъчно батерии не е толкова лесно. Работим върху това, но все още не можем да потвърдим кога ще стане. Ето защо първата ни стъпка е хибриден модел.

Кога ще го пуснете и кои ще са основните пазари?

В следващите две години, като основните пазари ще са САЩ и Европа, където plug-in технологията става все по-популярна.

Думата премиум е основна част от стратегията на BMW. Но проучванията показват, че следващото поколение - тъй нареченото Z-поколение, ще заложи повече на практичното и по-ефективно харчене на пари. Смятате ли да пуснете на пазара нови, по-евтини модели, които да отговорят на желанията на това поколение?

- Краткият ми отговор е не. Смятаме, че в дългосрочен план премиум пазарът ще запази своето място. Правим сериозни проучвания сред по-младото поколение, което се надяваме, че ще е наш клиент. И те показват, че, да, от една страна, те имат друг потребителски подход - разсъждават така: "Какво можеш да направиш ти като компания за мен, за да те допусна в моя свят?" Което е тотално различен подход от досегашния. От друга страна, те могат да видят предимствата на премиум сегмента. Можем да сравним ситуацията с пазара на смартфони - можете да купите модели със същите показатели като iPhone за средно 225 долара. Но Apple го продава успешно за 675 долара. Така че премиум пазарът продължава да се развива. Което наблюдаваме и в дейността ни със споделянето на коли - работим с големи фокус групи, част от които са студенти с ограничени финансови възможности. И когато ги попитаме защо използват нашата услуга, която е по-скъпа от конкурентните, те ни отговорят "кара ме да се чувствам по-добре". Което всъщност е дефиницията за премиум.

Как виждате бъдещето на Rolls-Royce?

Rolls-Royce се справя много добре. С добавянето на модела Wraith добавихме нови клиенти - около 70% от купувачите на този модел са нови за марката. Което показва, че достигаме до по-млада аудитория, особено на азиатския пазар, където много технологични предприемачи си купуват Rolls-Royce.

В същото време развиваме нова платформа за Rolls-Royce, на която ще се базират бъдещите модели. Що се отнася до технологичното развитие - имаме голямо предимство, че работим с BMW и технологиите по-бързо се внедряват в моделите на Rolls-Royce. В дългосрочен план въпросът е кога ще бъде въведено автономното шофиране - смятам, че Rolls-Royce ще е последната автомобилна марка, която въведе тази иновация. Собствениците и в момента казват "аз съм напълно автономен - имам своя шофьор".

При всичката конективност и автономност киберсигурността очевидно буди притеснение. Как смятате в автомобилната индустрия да се борите с този проблем?

Много труден въпрос - ако отворите колата с цялата й система, рискувате да дадете достъп до всичко. А тук не става дума за смартфон - става дума за живота ви. Да бъде хакната колата е доста по-сериозно от пробив в компютъра. Работим с други производители, за да открием най-доброто решение. В дългосрочен план може да се наложи да отделим важни функции на автомобила от други. Все още не знаем точното решение, но работим изключително задълбочено по този въпрос.

Използвани са въпроси на журналисти от България, Гърция и Румъния

Петер Шварценбауер е в борда на директорите на BMW от 2013 г. Отговаря за MINI, BMW Motorrad, Rolls-Royce и за следпродажбената дейност на BMW Group. След като завършва Университета за приложни науки в Мюнхен, работи десет години в BMW до 1994 г. След това преминава в Porsche, където заема различни длъжности, сред които и президент за Северна Америка. От 2008 до 2012 г. е в управителния съвет на Audi, след което се завръща в BMW. В средата на март компанията, която е лидер на премиум пазара по продажби, обяви стратегията си за развитие през следващите години, в която основна част заемат електрическите автомобили, развитието на автономните коли, както и споделената мобилност. "Силно вярваме, че в следващите десет години ще видим повече промени в автомобилната индустрия в сравнение с последните сто години. Затова е важно да разберем как ще изглежда мобилността в периода 2025 - 2030, за да вземем правилните решения днес", заяви Шварценбауер, който говори с журналисти в Мюнхен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK