Пазарджик ще има първи завод за авточасти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарджик ще има първи завод за авточасти

"Арексим" има приходи от над 50 млн. лв. за миналата година и 750 служители в смолянския си завод, който произвежда компоненти от инженерни пластмаси, включително за германската Kostal

Пазарджик ще има първи завод за авточасти

Предприятието ще е българско-германско и от края на годината ще произвежда детайли за BMW, VW и Ford

38405 прочитания

"Арексим" има приходи от над 50 млн. лв. за миналата година и 750 служители в смолянския си завод, който произвежда компоненти от инженерни пластмаси, включително за германската Kostal

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Число:

300 души се очаква да започна работа в новото предприятие до края на тази година, а дългосрочният план е за 2000.
Пазарджик е избран, защото е с висока безработица и с най-малко машиностроителни фирми, което ще направи лесно намирането на работници.
"Германското партньорство ще бъде под формата на съвместно предприятие, но в момента вървят преговорите и не мога да дам повече информация", каза собственикът на "Арексим" Кирил Асенов
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Картата на градовете със заводи за авточасти се разширява - новото попълнение е Пазарджик. В града до края на годината ще заработи фабрика за компоненти, които ще се вграждат в автомобили на BMW, VW, Ford и т.н. Инвеститор ще е "Арексим" - един от малкото заводи с български собственик, който произвежда части за западни марки. В момента текат преговори с германски партньор, който да придобие дял в предприятието. По информация на "Капитал" става дума за германската Kostal, с която "Арексим" работи от години в Смолян.

Инвестицията още не е уточнена, но ще е от порядъка на няколко десетки милиона лева. По обявеното дотук само земята и ремонта на сградата ще е около 15 млн. лв., но това е без машините. Планът е до края на 2016 г. в новото предприятие да работят 300 души, а до 10 години - 2000.

Най-любопитна е причината за избор на Пазарджик. Според инвеститора градът е с висока безработица и с най-малко машиностроителни фирми, което ще направи лесно намирането на работници. Точно липсата на достатъчно хора е спирачка към растежа в Смолян - там "Арексим" и Kosta имат наети почти 1500 души. Изчерпването на потенциални служители в Ямбол и Сливен например накара и японската "Язаки" да погледне към нов адрес за третата си фабрика - Димитровград. Така постепенно след по-големите градове с предприятия за автокомпаненти като София, Пловдив, Стара Загора, през последните години инвеститори започнаха да избират и нови, често по-малки градове като Карлово, Кърджали, Плевен.

Земята, сградата и работници

Съобщението за предстоящо откриване на ново производство в Пазарджик първоначално дойде от кмета на града Тодор Попов, но инвеститорът не се споменаваше. "Капитал Daily" научи, че става дума за смолянската "Арексим", откъдето потвърдиха информацията. "Подготвяме ново предприятие в Пазарджик, което ще бъде разположено на мястото на бившия "ЗММ Металик", каза собственикът на компанията Кирил Асенов. По думите му компанията купува земята и сградите чрез търг от Националната агенция за приходите (НАП), но сделката в момента се финализира и още не е вписана в Имотния регистър. Цената е около 3 млн. лв.

Парцелът е с размер около 65 хил. кв.м и застроена площ от 16 хил. кв.м. Сградите се нуждаят от тотална реконструкция, уточни Асенов. Подобен ремонт струва между 300 и 500 евро на кв.м (т.е. около 12 млн. лв.), но общата инвестиция, включително оборудването, все още се оценява, добави той. Всички тези дейности трябва да приключат в следващите няколко месеца и до края на годината в предприятието да започнат работа около 300 души. Тенденцията е в следващите 10 години дейността да се разшири, а работните места да достигнат около 2000.

"Избрахме Пазарджик като град с висока безработица и най-малко машиностроителни фирми, за да можем да си намерим работници. Освен това кметът ни обеща, че ще възстанови механотехникума в града", каза Асенов.

Германският партньор

Проектът беше обявен от кмета на Пазарджик като българско-германска инвестиция. Информацията беше потвърдена от Асенов, но той отказа да назове германската компания. "Партньорството ще бъде под формата на съвместно предприятие, но в момента вървят преговорите и не мога да дам повече информация", каза Асенов.

По информация на "Капитал" става дума за Kostal. Тя влезе в България именно благодарение на поддоставчика си "Арексим" и през 2011 г. започна производство в Смолян чрез местното си дружество "Костал България". В предприятието в старата тютюнева фабрика в града се произвеждат механични и електромеханични детайли за автомобили - кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини, както и цели подкормилни системи. Оборотът на българското предприятие за 2014 г. е 81 млн. лв. В края на миналата година германският инвеститор отвори и втора производствена база в Смолян. От компанията не бяха открити за коментар за плана в Пазарджик.

"Арексим" произвежда компоненти от инженерни пластмаси, които доставя на компании от различни сектори, включително на Kostal. Германската компания произвежда механични и електромеханични детайли за автомобили и доставя за повечето гиганти в индустрията като Fiat, Volskwagen и Ford, както и за луксозни производители като Bentley, Porsche и BMW, Daimler.

В началото на годината стана ясно, че Kostal предвижда 15 млн. лв. инвестиции през 2016 г., които ще бъдат насочени към изграждането на нови производствени линии и технологично оборудване. Финансовият директор на "Костал България" Мартин Сикора коментира тогава за "Капитал Daily", че Kostal има дългосрочни инвестиционни намерения в България, които включват не само Смолян. Вероятно проектът в Пазарджик е част от тези планове.

Смолян е тесен

Възможностите за намиране на работници в Смолян (с население 30 хил. души) вече са практически изчерпани, след като двете компании значително разшириха бизнеса си в родопския град през последните години. През 2011 г. "Костал" започва дейност в страната с 16 работници, а днес за нея работят около 700 души, показва справка в ДАКСИ. Благодарение на германската компания "Арексим" също се развива и увеличава персонала си от 460 на 750 души за последните четири години. Успоредно с това приходите й нарастват до 39 млн. лв. за 2014 г. (36 млн. лв. година по-рано), а нетната печалба достига 1.6 млн. лв. при 52 хил. за предходната година. Продажбите на дружеството за 2015 г. са над 50 млн. лв., каза Асенов.

По думите му именно нуждата от голям брой производствени кадри е основната причина компанията да избере нова локация за предприятието си извън Смолян.

Това може и да не е единственият аргумент. Кирил Асенов е един от критиците на начина, по който се управлява Смолян. Наскоро той дори влезе в местната политика, "защото се наложи да си правя подробен устройствен план девет месеца", коментира той. В момента Асенов е един от седемте общински съветници от новосформираната партия КРОС, която влезе в местната власт с цел да оптимизира работата и разходите на общината.

Число:

300 души се очаква да започна работа в новото предприятие до края на тази година, а дългосрочният план е за 2000.
Пазарджик е избран, защото е с висока безработица и с най-малко машиностроителни фирми, което ще направи лесно намирането на работници.
"Германското партньорство ще бъде под формата на съвместно предприятие, но в момента вървят преговорите и не мога да дам повече информация", каза собственикът на "Арексим" Кирил Асенов
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    И много скоро, основната пречка за развитие на страната, ще бъде липсата на качествена работна ръка ... която се намира в чужбина.

  • 2
    morimus.funereus avatar :-|
    morimus.funereus

    До коментар [#1] от "gavrilov":

    Ако вдигнат заплатите работната ръка ще се върне от чужбина. Но за да не избягат инвеститорите след това към държави с по-евтин труд, трябва да изпъкнем и с други предимства, не само с цената на труда. Разходите за заплати са само един от факторите, които привличат инвеститори. Важен фактор, но не единствен. Образованието, инфраструктурата и намалената бюрокрация също са важни, така че трябва да ги развием преди заплатите да се вдигнат прекалено.

  • 3
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    "Ръчки за чистачки" не звучи много престижно, но все пак е нещо, което да позадържи хората още някоя година на излъгани надежди...

  • 4
    myspam avatar :-|
    myspam

    "Възможностите за намиране на работници в Смолян (с население 30 хил. души) вече са практически изчерпани ..." - Да се разбира: "Възможностите за намиране на работници в Смолян (по-точно хората от селата около Смолян) за заплата 500 лв. са изчерпани".
    Безработицата в Смолян е около 8-9 % . Факт е, че има и доста хора, които не заслужават и 500лв. , но това си е за тяхна сметка.
    Такива производства с ниска добавена стойност ще стават все по-трудни в България. Но това трябва и да е политиката в България - високотехнологични предприятия с висока добавена стойност.

  • 5
    ssh34368102 avatar :-|
    роджър

    До коментар [#3] от "Хи-хи":

    Ееее, къде по-престижно е да се лигави човек по форумите ;)

  • 6
    sqrt avatar :-|
    Daria

    Разбира се нито дума за заплатите -около 5-600 лв. С такива заплати желаещите да заминат в Западна Европа не намаляват.

  • 7
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    До коментар [#5] от "роджър":

    Отворен, я си задай въпроса що тия идват в село "горно-нанадолнище" у гъзо на географията. Ако не мойш, другите коментари са ти го казали...

  • 8
    inspektora avatar :-|
    inspektora

    По-добре с 5-600 лв., отколкото на опашката за помощи.

  • 9
    edin_balgarin avatar :-|
    Един Българин

    До коментар [#8] от "inspektora":

    Напълно съм съгласен. Нещо повече работещият човек има по-голяма мотивация и самоуважение. Все пак висенето пред бюрото по труда с брат'чедите не е за предпочитане. Освен това в Смолян живеят в 10 пъти по-добра среда - чисти въздух, вода, почви, няма задръствания и нерви по пътя (а той е доста дълъг 25км "главната") от хората в София и най-вероятно средностатистически ги надживяват.

  • 10
    ssh34368102 avatar :-|
    роджър

    До коментар [#7] от "Хи-хи":

    Готин, я ти кажи ПОРАДИ ЩО толкова те е яд, че един инвеситор прави инвестиция, други едни хора ще имат работа, а държавата и общината ще събират едни данъци, и т.н. ???
    Нито си инвеститор, нито ще работиш там ...к'ъф ти е случая мизирабълски ? ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK