Най-новата сделка на витрината
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-новата сделка на витрината

От около пет години Валентин Христов насочва вниманието си и към търговията с електроенергия

Най-новата сделка на витрината

Основателят на лидера в хладилните инсталации "Магнум 7" Валентин Христов успешно продаде 80% на австрийската Hauser

Мария Иванова
23970 прочитания

От около пет години Валентин Христов насочва вниманието си и към търговията с електроенергия

© Надежда Чипева


За 2015 г. приходите на "Магнум 7" са над 18 млн. лв.

Според тълковния речник "магнум" е пистолет, проектиран да изстрелва патрони, които са по-мощни, отколкото калибърът на оръжието предполага. В това определение донякъде се вписва и компанията за хладилни инсталации "Магнум 7". Родена в началния период след демократичните промени, тя повече от 20 години е лидер в сектора си в България, като освен това работи и по множество проекти извън страната. Международната връзка отскоро е още по-силна, след като в началото на 2016 г. дружеството намира нов стратегически партньор в лицето на австрийската Hauser, която придобива 80% от капитала й. А тъй като новият собственик няма други мощности в Югоизточна Европа, българският бизнес може да се окаже в основата на регионалната му експанзия.

Да търсиш възможностите

В основата на "Магнум 7" стои Валентин Христов, който спокойно може да бъде определен като сериен предприемач. Сред начинанията му в миналото са минералната вода "Банкя" и компанията за дигитален широколентов печат "Типо принт", а най-новата посока, в която през последните години насочва вниманието си, е търговията с електроенергия, където работи с компанията си "Фючър енерджи".

"Човек трябва да поглежда отстрани нещата, да вижда пазарните ниши и да започва да работи", казва Христов. Една такава появила се възможност е и причината да влезе в хладилния бизнес, макар и по образование да е машинен инженер. В първите години след демократичните промени (1993-1994 г.) влязлата наскоро в България верига бензиностанции Shell търси партньор, който да организира доставката, монтажа и поддръжката на хладилните инсталации и на други инсталации в магазините им. "Направих екипите и инвестирах в организация, което е най-важното във всеки един бизнес. Така отговорих на очакванията на тези клиенти и започнах постепенно с хладилните инсталации", обяснява Христов. Следващият клиент е веригата за търговия с хранителни стоки на едро и дребно Metro. Оттам колелото се завърта и днес "Магнум 7" работи на практика с почти всички големи хранителни вериги и вериги бензиностанции в страната, като освен хладилни системи и витрини доставя и т.нар. неутрално оборудване – стелажи за храни, които не изискват съхранение при по-ниски температури и за нехранителни стоки, както и конвектомати. Приходите за миналата година са над 18 млн. лв., при малко под 14 млн. лв. за 2014 г.

Колко е важно да бъдеш организиран

Съществен момент от философията на мениджъра е важността на инвестициите в технологии за организацията на бизнеса. По думите му компанията му е единствената в хладилния бранш, която е инвестирала в ERP система за управление на ресурсите – такива предприемачът прилага и в другите си бизнес начинания. Това според него допринася и за изграждането на доверието на клиентите, макар и услугите на "Магнум 7" да не са най-евтините. Извън неговото дружество останалите играчи на пазара са предимно компании от семеен тип с доста по-малки екипи от служители и в много по-голяма степен зависими от субективните решения на собствениците и мениджърите си.

Междувременно "Магнум 7" има над 100 служители, които, освен че преминават през специални обучения, всяка година са подлагани и на изпити за уменията им. "Една от причините голяма част от нашите клиенти да се доверяват на нас е, защото гарантираме това, че хората отиват на обектите със съответните умения и качествени инструменти", изтъква собственикът на компанията.

Организацията на работата също е подчинена на мисълта за клиента. "Ние трябва да ходим при клиентите, а не те да идват при нас", смята Христов. Ето защо 15-те сервизни центъра, с които дружеството разполага в страната, работят на т.нар. от него принцип a man – a van, като при повикване от страна на клиента служителите ни отиват на място на обекта за отстраняване на повредите, вместо клиентите да носят хладилното си оборудване, което в много случаи е трудно за превоз, до сервизния център.

Извън сервиза и поддръжката компанията работи с клиентите си и по внедряването на нови екологично чисти технологии, разработени от международните им централи и от други външни партньори. "Използваме нови технологии в охлаждането на магазините, които са много по-икономически изгодни от гледна точка енергоемкост – чрез тях т.нар. отпадна топлина се връща обратно в магазина и подгрява помещението или пък водата, която се използва в обекта", обяснява предприемачът.

От партньор до инвеститор

Добре структурираният и отворен начин на работа вероятно са в основата и на привличането на интереса на новия австрийски собственик. През годините Hauser е един от основните доставчици на оборудване на "Магнум 7" заедно с италианската Epta Group, като напоследък българското дружество изгражда обекти и за двете компании в чужбина. "Иначе ние самите сме правили обекти в Турция, в Русия, в Кипър, в Хърватия и къде ли не в Европа", отбелязва Христов. "Работим дълго време с всички тях и те са преценили, че могат да се доверят на нас – може би имат желание за експанзия и някой трябва да им организира бизнеса", допълва той.

От самата австрийска компания не разкриват плановете си за българската си придобивка и на изпратените от "Капитал" въпроси отговарят лаконично – "предпочитаме да не присъстваме в медиите".

Стойността на сделката, която е вписана в Търговския регистър през януари, също остава неназована. От оповестените документи става ясно само, че новият австрийски собственик купува 80% от акционерния капитал на "Магнум 7". Миноритарен пакет от 10% придобива и управителят на дружеството Тройчо Кораков. Последните 10% остават собственост на Валентин Христов през компанията "Аксис 7", в която е мажоритарен акционер с 56%.

Предприемачът посочва, че на този етап няма планове в някакъв бъдещ момент да излезе изцяло от компанията, но пък човек никога не знае какво ще се случи в бъдеще. Като пример той разказва историята на печатницата за външни рекламни материали "Типо принт", която придобива в края на миналия век и развива и няколко пъти отхвърля предложения да я продаде. В крайна сметка, през 2007 г. компанията е купена от инвестиционния фонд Global Finance и дотогавашния й мениджър Крум Петков.

За разлика от печатницата, която Христов придобива като вече работещо предприятие, историята на минералната вода "Банкя" всъщност започва с него. "Това беше една тръбичка, която течеше в една ливада и цялата беше блато. Сега там има завод като слънце", разказва той. Дотам се стига, след като предприемачът прочита във в. "24 часа" обявлението за организирания от правителството конкурс за концесия за водата и решава да кандидатства. "Прецених, че е интересно нещо, създадох един екип от 9-10 души, подготвихме си домашното за 7-8 месеца и спечелих. Никой не очакваше естествено, защото пак бях направил нещата така, че да бъдат като хората", посочва той. В следващите години излиза от компанията концесионер, която впоследствие е придобита от "Кола-Кола ХБК".

Енергийни амбиции

Материали в пресата провокират интереса му и към най-новото му начинание. "През 2007 г. прочетох, че се либерализира пазарът на електроенергия, и впоследствие, преди пет години, през 2010-2011 г. прецених, че може да има синергия между настоящия бизнес и електрическата енергия", обяснява Христов. Така се ражда компанията "Фючър енерджи", която получава лиценз за търговец на електроенергия през 2011 г., а от 2012 г. започва реална дейност. В началото бизнесът е малък и насочен главно към търговията на едро, тъй като пазарът в страната все още не е развит. Постепенно дружеството започва да работи с бизнес клиенти, като сред тях са и някои от веригите, с които "Магнум 7" вече си партнира. "Хората, с които работим, бяха много доволни, защото получаваха пакетна услуга", посочва мениджърът.

Следващата му стъпка е да включи към групата на клиентите и битовите потребители, започвайки със самия себе си. "Още през 2007 г. законът го позволяваше, а аз никога не съм харесвал това да бъда крепостен селянин на ЕРП-то", обяснява той. И изтъква, че макар и на този етап да е трудно излизането на битовите потребители на свободния пазар да бъде финансово изгодно, то не е невъзможно. "Истината е, че огромна маса от хора в страната са готови дори да плащат същата или по-висока цена, но да не са зависими от досегашното си състояние, от една страна, и от друга – да няма партийна оцветка на електричеството", твърди Христов, като допълва, че все още мнозина не вярват, че няма партийна подкрепа.

Всъщност към днешна дата "Фючър енерджи" има над 60 битови потребители и над 3500 клиенти юридически лица в България, като само за последния месец компанията е привлякла над 850 нови корпоративни клиента. Електроенергията се купува както от държавните предприятия като АЕЦ "Козлодуй" и "Марица-изток", така и от други производители, а също и от борсите в Румъния и в Унгария, а вече и в България. Отделно от това Христов обяснява, че е създал и дружества за търговия с електрическа енергия и в Сърбия, Албания и Македония, където също работи и на едро, и с крайни клиенти. За 2015 г. приходите на "Фючър енерджи" са над 57 млн. лв., при 42.2 млн. лв. година по-рано. Консолидираният оборот на групата за 2015 г. е около 100 млн. лв.

Австрийският купувач

Hauser е създадена през 1946 г. като компания, предоставяща услуги и инсталация за хладилни заводи в Линц. Близо 20 години по-късно, през 1965 г., дружеството започва серийно производство на хладилни шкафове. С годините освен в Линц са изградени производствени мощности и в Санкт Мартин им Мюлькрайс, Австрия, и Каплице, Чехия. Към 2014 г. за компанията работят около 670 служители, а приходите й са от порядъка на 152 млн. евро, като 75% от продукцията се насочва за износ. Освен в Западна и в Централна Европа дружеството продава дори в дестинации като Австралия, като гледа с интерес и към Скандинавия. Дейността се простира и до Русия, където обаче политическата и икономическата криза за момента замразяват проектите на Hauser, пише преди около година, в една от редките медийни публикации за компанията, регионалният австрийски вестник Nachrichten.at, издаван в Линц. Пред изданието главният изпълнителен директор на Hauser Томас Лойбл посочва, че очаква постигнатите от дружеството ръстове на приходите с по над 20% през 2013 и 2014 г. да се запазят и в следващите години.

За 2015 г. приходите на "Магнум 7" са над 18 млн. лв.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Аз съм клиент на "Фючър енедрджи" и досега фирмата е много коректна!

  • 2
    krasivataelena avatar :-|
    krasivataelena

    Супер. Такива новини да се чуват и повече коректни партньори да има за работещия бизнес в тази държава!

  • 3
    caca32 avatar :-|
    caca32

    Корекния партньор да си каже на колко хора не е платил. Обещаваше, подписваше договори за консултантски услуги, работехме му и нищо! От две години ми дължат над 1000 лева и само ме прехвърлят от телефон на телефон .... Знам че и на други хора не е платил ако може да се свържат с мен да му заведем един групов иск.

  • 4
    zelenov avatar :-|
    zelenov

    Този не беше ли в далаверата на комуниста Румен Сербезов с общинските болници? Капитал, свършете си работата преди да лъскате имиджа на този и онзи "партийно необвързан" бизнесмен http://www.blitz.bg/article/29465

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    " ...макар и услугите на "Магнум 7" да не са най-евтините. Извън неговото дружество останалите играчи на пазара са предимно компании от семеен тип с доста по-малки екипи от служители..."

    Браво на човека, но ЕРП системата очевидно не е това, което му е донесло успех. При липса на конкуренция той е единствения изпълнител, който може да спечели големи договори. Именно това доказва умението му да намира ниши. ЕРП-то спомага за управлението и организацията на фирмата, но пазара идва главно от слабата конкуренция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK