С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 8 апр 2016, 15:07, 21999 прочитания

Най-новата сделка на витрината

Основателят на лидера в хладилните инсталации "Магнум 7" Валентин Христов успешно продаде 80% на австрийската Hauser

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От партньор до инвеститор

Добре структурираният и отворен начин на работа вероятно са в основата и на привличането на интереса на новия австрийски собственик. През годините Hauser е един от основните доставчици на оборудване на "Магнум 7" заедно с италианската Epta Group, като напоследък българското дружество изгражда обекти и за двете компании в чужбина. "Иначе ние самите сме правили обекти в Турция, в Русия, в Кипър, в Хърватия и къде ли не в Европа", отбелязва Христов. "Работим дълго време с всички тях и те са преценили, че могат да се доверят на нас – може би имат желание за експанзия и някой трябва да им организира бизнеса", допълва той.

От самата австрийска компания не разкриват плановете си за българската си придобивка и на изпратените от "Капитал" въпроси отговарят лаконично – "предпочитаме да не присъстваме в медиите".


Стойността на сделката, която е вписана в Търговския регистър през януари, също остава неназована. От оповестените документи става ясно само, че новият австрийски собственик купува 80% от акционерния капитал на "Магнум 7". Миноритарен пакет от 10% придобива и управителят на дружеството Тройчо Кораков. Последните 10% остават собственост на Валентин Христов през компанията "Аксис 7", в която е мажоритарен акционер с 56%.

Предприемачът посочва, че на този етап няма планове в някакъв бъдещ момент да излезе изцяло от компанията, но пък човек никога не знае какво ще се случи в бъдеще. Като пример той разказва историята на печатницата за външни рекламни материали "Типо принт", която придобива в края на миналия век и развива и няколко пъти отхвърля предложения да я продаде. В крайна сметка, през 2007 г. компанията е купена от инвестиционния фонд Global Finance и дотогавашния й мениджър Крум Петков.

За разлика от печатницата, която Христов придобива като вече работещо предприятие, историята на минералната вода "Банкя" всъщност започва с него. "Това беше една тръбичка, която течеше в една ливада и цялата беше блато. Сега там има завод като слънце", разказва той. Дотам се стига, след като предприемачът прочита във в. "24 часа" обявлението за организирания от правителството конкурс за концесия за водата и решава да кандидатства. "Прецених, че е интересно нещо, създадох един екип от 9-10 души, подготвихме си домашното за 7-8 месеца и спечелих. Никой не очакваше естествено, защото пак бях направил нещата така, че да бъдат като хората", посочва той. В следващите години излиза от компанията концесионер, която впоследствие е придобита от "Кола-Кола ХБК".



Енергийни амбиции

Материали в пресата провокират интереса му и към най-новото му начинание. "През 2007 г. прочетох, че се либерализира пазарът на електроенергия, и впоследствие, преди пет години, през 2010-2011 г. прецених, че може да има синергия между настоящия бизнес и електрическата енергия", обяснява Христов. Така се ражда компанията "Фючър енерджи", която получава лиценз за търговец на електроенергия през 2011 г., а от 2012 г. започва реална дейност. В началото бизнесът е малък и насочен главно към търговията на едро, тъй като пазарът в страната все още не е развит. Постепенно дружеството започва да работи с бизнес клиенти, като сред тях са и някои от веригите, с които "Магнум 7" вече си партнира. "Хората, с които работим, бяха много доволни, защото получаваха пакетна услуга", посочва мениджърът.

Следващата му стъпка е да включи към групата на клиентите и битовите потребители, започвайки със самия себе си. "Още през 2007 г. законът го позволяваше, а аз никога не съм харесвал това да бъда крепостен селянин на ЕРП-то", обяснява той. И изтъква, че макар и на този етап да е трудно излизането на битовите потребители на свободния пазар да бъде финансово изгодно, то не е невъзможно. "Истината е, че огромна маса от хора в страната са готови дори да плащат същата или по-висока цена, но да не са зависими от досегашното си състояние, от една страна, и от друга – да няма партийна оцветка на електричеството", твърди Христов, като допълва, че все още мнозина не вярват, че няма партийна подкрепа.

Всъщност към днешна дата "Фючър енерджи" има над 60 битови потребители и над 3500 клиенти юридически лица в България, като само за последния месец компанията е привлякла над 850 нови корпоративни клиента. Електроенергията се купува както от държавните предприятия като АЕЦ "Козлодуй" и "Марица-изток", така и от други производители, а също и от борсите в Румъния и в Унгария, а вече и в България. Отделно от това Христов обяснява, че е създал и дружества за търговия с електрическа енергия и в Сърбия, Албания и Македония, където също работи и на едро, и с крайни клиенти. За 2015 г. приходите на "Фючър енерджи" са над 57 млн. лв., при 42.2 млн. лв. година по-рано. Консолидираният оборот на групата за 2015 г. е около 100 млн. лв.
Австрийският купувач

Hauser е създадена през 1946 г. като компания, предоставяща услуги и инсталация за хладилни заводи в Линц. Близо 20 години по-късно, през 1965 г., дружеството започва серийно производство на хладилни шкафове. С годините освен в Линц са изградени производствени мощности и в Санкт Мартин им Мюлькрайс, Австрия, и Каплице, Чехия. Към 2014 г. за компанията работят около 670 служители, а приходите й са от порядъка на 152 млн. евро, като 75% от продукцията се насочва за износ. Освен в Западна и в Централна Европа дружеството продава дори в дестинации като Австралия, като гледа с интерес и към Скандинавия. Дейността се простира и до Русия, където обаче политическата и икономическата криза за момента замразяват проектите на Hauser, пише преди около година, в една от редките медийни публикации за компанията, регионалният австрийски вестник Nachrichten.at, издаван в Линц. Пред изданието главният изпълнителен директор на Hauser Томас Лойбл посочва, че очаква постигнатите от дружеството ръстове на приходите с по над 20% през 2013 и 2014 г. да се запазят и в следващите години.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

DXC Technology вече има над 4500 служители в България DXC Technology вече има над 4500 служители в България

Компанията стана най-големият работодател в IT сектора и се цели в кота 7000 през следващите 4 години

17 сеп 2019, 1235 прочитания

WeWork отлага излизането си на борсата след реакции на инвеститорите WeWork отлага излизането си на борсата след реакции на инвеститорите

Компанията се сблъсква с опасения относно управлението на изпълнителния директор Адам Нойман и големите загуби

17 сеп 2019, 720 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
От януари ще излъчваме от новия ни сателит за 200 млн. евро

Максим Заяков, акционер и изпълнителен директор на "Булсатком" пред "Капитал"

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие