Американската Sensata расте с втори завод край Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Американската Sensata расте с втори завод край Пловдив

Планът е през следващите няколко години компанията да удвои производствените си площи край Пловдив

Американската Sensata расте с втори завод край Пловдив

Инвестицията е за 35 млн. долара. До края на годината служителите ще са 260, а след четири години - 1200

Александра Козбунарова
28050 прочитания

Планът е през следващите няколко години компанията да удвои производствените си площи край Пловдив

© Капитал


3 млрд. долара е оборотът на компанията майка Sensata за 2015 г. Ботевградският завод има приходи от 220 млн. лв. за 2014 г.

Американската "Сенсата технолоджис" откри официално втория с завод в страната - в пловдивската икономическа зона "Марица". В предприятието са инвестирани 35 млн. долара, а дългосрочният план e до 2020 г. да бъдат разкрити общо 1200 работни места. Сега в пловдивската фабрика, където ще се произвежда автомобилна електроника, работят 100 души. До края на годината се очаква служителите да станат 260, а после плавно да растат, каза за "Капитал Daily" директорът на Sensata в България Томи вер Елст.

За откриването на завода край пловдивското село Царацово пристигнаха и главният изпълнителен директор на Sensata на глобално ниво Марта Съливън, американският посланик в България Ерик Рубин и премиерът Бойко Борисов.

Експанзия на квадрат

Новият завод е с размери 12 хил. кв.м, а целият парцел на "Сенсата" е точно четири пъти по-голям от застроената площ. В дългосрочен план е предвиден и втори етап за разширяване в Пловдив, когато ще бъде построена още една производствена сграда със сходен размер. Това обясни Вер Елст пред медии при откриването на завода. В строителството и високотехнологичното оборудване, с което ще се произвеждат сензори за налягане, дотук са вложени 35 млн. долара, допълват от компанията.

Когато обяви проекта си преди малко повече от година, компанията имаше амбициозния план да наеме около 1500 служители, с което целият екип в България да стане около 3500 души. При откриването анонсът е малко по-скромен - за до 1200 служители край Пловдив през следващите четири години.

"В момента тук работят 100 души, плановете ни са да станат 260 - 300 до края на 2016 г. и да наемем нови 500 - 600 през 2017 г. А после планираме плавно да увеличим броя до 1000", очерта разрастването пред "Капитал Daily" Томи вер Елст. За да порасне в Пловдив, на "Сенсата" ще са нужни както инженерни и ръководни кадри, така и оператори на различните производствени процеси. "В момента не е токова трудно да намерим кадрите, но това ще се промени с порастването ни. В Пловдив конкуренцията е много голяма. Ако кажа, че не се притеснявам за това, бих излъгал", допълни Вер Елст.

От Америка през Ботевград

Sensata е американска компания с глобален бизнес и произвежда автомобилна електроника за автомобилостроителни компании като Volswagen Group, Daimler, Fiat, Volvo, General Motors. Общо 19 хиляди служители в 16 страни са заети в производството на компанията, която за 2015 г. регистрира около 3 млрд. долара оборот. Основната част (около 70%) от приходите идват от автомобилната индустрия. Компанията е на българския пазар от 2011 г. насам, когато купува ботевградския си завод на белгийската група EPIQ.

Дори преди откриването на втората си производствена локация, компанията расте с впечатляващи темпове. През 2014 г. оборотите ѝ са за 220 млн. лв. при 173 млн. лв. година по-рано. В голяма степен добрите резултати се дължат на постоянните инвестиции през годините, които достигат около 15 млн. долара и на екипа от 1850 служители. Освен производствената си база в Ботевград "Сенсата" има и инженерингово звено и екип за обслужване на бизнес клиенти в София.

"С откриването на втория си завод в Пловдив страната ни ще бъде един от основните двигатели на Sensata в световен мащаб", се казва в официалното съобщение на компанията по повода.

Индустрия на колелата на растежа

Свързаните с автомобилостроенето индустрии напоследък се очертават като много перспективни за българската икономика и привлекателни за чужди инвестиции. До средата на годината се очаква и българското звено на филипинската "Интегрейтид майкроелектроникс" да пусне в експлоатация разширения си завод в Ботевград. Миналата седмица стана ясно, в Пазарджик има българско-германско предприятие за авточасти, германска компания пък избра Съединение. Скоро предстои още две големи компании в сектора "Магна" и "Мелексис" да обявят плановете си за разрастване и инвестиции.

3 млрд. долара е оборотът на компанията майка Sensata за 2015 г. Ботевградският завод има приходи от 220 млн. лв. за 2014 г.

Американската "Сенсата технолоджис" откри официално втория с завод в страната - в пловдивската икономическа зона "Марица". В предприятието са инвестирани 35 млн. долара, а дългосрочният план e до 2020 г. да бъдат разкрити общо 1200 работни места. Сега в пловдивската фабрика, където ще се произвежда автомобилна електроника, работят 100 души. До края на годината се очаква служителите да станат 260, а после плавно да растат, каза за "Капитал Daily" директорът на Sensata в България Томи вер Елст.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    achuhucanac avatar :-|
    achuhucanac

    Пловдив е новата София. Скоро ще почнем да пишем "стига с тоя Пловдив". Подобна концентрация на производство и работна сила не е нещо хубаво. Държавата трябва да строи магистрали и високоскоростни ЖП-линии с бързи темпове, да не чака само на еврофинансиране (очевидно ни дават трохи), а да тегли заеми и да строи. Да изкупува земя и да помага за изграждането на индустриални паркове около големите градове, но не в най-бедните райони, а в най-подходящите.

  • 9
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    До коментар [#1] от " achuhucanac ": май не си наясно, че именно това направи държавата 2010-2012: купи земя и построи десетина индустриални зони, където и досега няма нищо привлечено, а от близките села ги използват да си пасат козите.

  • 10
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#9] от "Pronto":
    Е как да няма???
    Ако визираш тази край Шумен, просто изчакай магистралата и останалата инфраструктура. Това не са инвестиции за три години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK