С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 19 апр 2016, 15:22, 4475 прочитания

До две години ще удвоим производството в Божурище

Мартин Ниланд, генерален мениджър за България на компанията за авточасти Behr-Hella Thermocontrol

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди малко повече от година един от най-големите доставчици за автомобилната индустрия в света - германската Behr-Hella Thermocontrol (BHTC), откри свое предприятие в България. Компанията произвежда автомобилни климатични системи за марки като Daimler, BMW, Audi, Volkswagen, Volvo, Renault, MAN, Scania и др. и има оборот от 357 млн. евро за 2014 г. Освен в Германия и България BHTC има производствени мощности също в Китай, САЩ и Япония, предстои откриване на завод и в Мексико.
Българското й предприятие "Бер-Хелла термоконтрол" се намира в Божурище и на практика беше първата инвестиция в държавната индустриална зона там. Досега в него са вложени над 50 млн. лв. За една година персоналът е нараснал от 120 на над 200 души, като плановете са в близките години броят им да достигне 500. Освен чисто производствена дейност в българската компания работи и немалък развоен екип, а перспективите са той да се разширява. За резултатите от първата година работа, за проблемите, които среща компанията тук, и за плановете й за развитие разговаряме с генералния мениджър за България Мартин Ниланд.
Плановете ни са в бъдеще българският развоен екип сам да изпълнява цели проекти.

България има исторически натрупани проблеми от последните 50 години, които частично се компенсират от новото поколение и начина му на мислене.

Определено искаме да развием мрежата на местните доставчици и да купуваме машинни части от тук.


Как оценявате първата си година в България, доволни ли сте от резултатите?
- Започнахме производство през февруари–март 2015 г., така че вече работим една година. Можем да кажем, че сме доволни от първата година. Започнахме малко по-късно от планираното заради забавяне на строителните работи, трябваше да преминем и през валидация от клиентите, но успяхме да наваксаме до края на миналата година – по отношение на оборота, по отношение на хората, които наехме, по отношение на развойните дейности. Така че почти постигнахме резултатите, които бяхме планирали.


Много време ли отнема процесът на одобрение от клиентите?
- Да, в автомобилната индустрия това е доста продължителен процес. Извършва се от всички клиенти – валидират се машините, документацията, процесите, всички стъпки. Това е задължително, преди да ни разрешат да правим доставки за тях. Процесът отнема повече от осем седмици.

Какъв е оборотът ви за миналата година и ще успеете ли да постигнете планираните 200 млн. лв. след пет години?
- Миналата година оборотът ни беше около 40 млн. лв., а тази година планираме да постигнем над 100 млн. лв. Вървим по план. Това е свързано и с няколко нови проекта, които спечелихме, и затова сме оптимисти, че ще постигнем заложеното като оборот.

Новите проекти с нови клиенти ли са свързани или с нови продукти за клиентите ви?
- В автомобилната индустрия животът на един продукт е около пет години или по-малко. След като спечелиш даден проект, това означава, че си доставчик на конкретен компонент и ще го доставяш около четири-пет години. Междувременно разработваш нови продукти, нови компоненти. Така че планирането се прави средносрочно и дългосрочно.



Любопитно ми беше да науча, че голяма част от хората в производството са инженери. Висока квалификация ли изисква работата там?
- Да, като цяло процесът е високо автоматизиран. За да се използва оборудването, се изисква доста добро образование, особено в първата част на производството. Там служителите са предимно бакалаври и магистри.

Какви са задачите на развойния отдел? Цели нови продукти ли разработват или само отделни елементи?
- Това е много млад екип, все още сме в началото на обучението им. Към момента все още не разработват цели продукти, а само отделни части. Но плановете ни са в бъдеще сами да изпълняват цели проекти, както и да оказват подкрепа на екипите в други локации, където имаме предприятия.

Колко души работят в момента в завода и кога планирате броят им да достигне 500?
- В момента тук работят малко над 200 души, 55 са инженерите. Планираме крайната бройка на служителите в Божурище да достигне 500, което ще стане през 2019-2020 г. Това зависи и от проектите, по които ще работим, и от развойната дейност.

Предполагам, това означава и разширяване на производствените площи?
- Да, помещенията, с които разполагаме в момента, са ни достатъчни и ще ни стигнат за следващите две години. Но след две години планираме да увеличим двойно производствената площ. Разполагаме с достатъчно земя за разширяване на производството.

Кои от клиентите на BHTC снабдява българският завод?
- Работим за основните клиенти на BHTC. Един от най-големите е групата Volkswagen, доставяме също на Seat и Skoda, правим много компоненти за Daimler, както и за камиони като Man, Scania и Volvo. Тази година започнахме да произвеждаме и нов продукт за Renault, правим известно количество компоненти и за Audi. Подготвяме се за най-големия проект за BMW, чието производство ще започне през 2018-2019 г. Като цяло произвеждаме за автомобилните производители, но особено силен е фокусът ни върху германските автомобилни производители.

Споменахте, че е имало забавяне при изграждането на завода ви в Божурище. Какви проблеми като цяло срещате при работата си в България и кои са предимствата на страната?
- Страната има исторически натрупани проблеми от последните 50 години, които частично се компенсират от новото поколение и начина му на мислене. Първо е много важно да се намерят хора, които са готови да се изправят пред предизвикателства, да се справят с предизвикателствата пред бизнеса, които са отворени да учат нови неща и които могат да живеят в атмосферата на средно голямо предприятие като нашето, където всички имаме близка връзка, работим като екип.

Има ли такава нагласа у младите хора в България?
- Да, откриваме такава нагласа у младежите тук. Но откриваме също, че имат много високи изисквания по отношение на гаранциите за бъдещото им развитие. Да, ние можем да предложим планове за обучение, планове за кариерно развитие, но, разбира се, нещата до голяма степен зависят от тяхното лично представяне. Така че те трябва да инвестират в себе си, да развият способностите си, преди да се възползват от облагите.

Смятате ли, че образованието им е добро, готови ли са да започнат работа веднага след университета?
- Не, определено имат нужда от допълнително обучение, за да се подготвят за пазара на труда. По отношение на бакалаврите и магистрите - те са добре подготвени теоретично, но нямат практически опит. Ако става дума за работниците в производството, там има големи разлики. Те или са хора без образование, или хора с теоретично образование. Но няма комбинация от практическо и теоретично образование, подобно на това, което дава дуалното обучение. То на практика не съществува в България или едва прави първите си крачки. Има частни инициативи между някои компании, ние предстои да се присъединим към една от инициативите, за да подкрепим тази идея.

Имате ли някакви български подизпълнители или доставчици?
- Да, имаме няколко български доставчика. В момента български фирми ни доставят пластмасови компоненти. Но определено искаме да развием мрежата на местните доставчици. Имаме доста високи изисквания за продукти, така че това изисква и известно обучение. Бихме искали да доставяме и повече машинни части от България. Използваме много оборудване за асемблиране, което се закупува от Германия и други запдноевропейски доставчици. В България има много голям потенциал да се доставят тези компоненти от тук. Не става дума за основните линии, те са много специфични, такива просто не се произвеждат тук. Но имаме много машини за асемблиране, за извършване на тестове и проверки, а това са машини, които могат да се произвеждат в България и да се купуват от тук.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF 1 "Брикел" иска ново комплексно разрешително, за да гори RDF

Апелативният съд в Стара Загора отмени решението на екоинспекцията да не се прави ОВОС за искането на централата

28 яну 2020, 302 прочитания

БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания

От първото тримесечие на 2021 г. потребителите ще могат да превеждат средства между банкови сметки в рамките на секунди

27 яну 2020, 1579 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Биотехнологични проекти ще получат 190 млн. евро по "Хоризонт 2020"

Целта е да се разработят продукти и биогорива от растителни отпадъци

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10