YouTube иска дял от рекламния пазар на телевизиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

YouTube иска дял от рекламния пазар на телевизиите

YouTube иска дял от рекламния пазар на телевизиите

Видеоплатформата на Google разчита на младите потребители

2873 прочитания

© LUCY NICHOLSON


Зрителите на традиционните телевизионни мрежи намаляват все повече, докато потреблението на онлайн видеосъдържание нараства, особено сред младите потребители. Това води до очаквания рекламодателите активно да се пренасочват към новите онлайн платформи, но този процес все още се развива много бавно, пише Wall Street Journal.

Макар платформи като Facebook и Snapchat вече да отчитат милиарди гледания на видеа всеки ден, реално само YouTube все още е в положение да се конкурира с телевизиите за рекламните бюджети. Видеоплатформата на Google наистина е най-печелившият от пренасочването на рекламодателите към онлайн видеото, но засега е успяла да отнеме само малка част от дела на телевизионните мрежи. YouTube е изправена пред редица пречки в това отношение, включително цените на рекламите, структурата на рекламните агенции и съмненията около качеството на съдържанието.

Разходи за реклама

Според прогнозите на агенция Magna Global през тази година разходите за телевизионни реклами ще нараснат с 0.5% до 63 млрд. долара, като се изключат разходите за политически кампании. Същевременно eMarketer прогнозира, че разходите за онлайн реклама ще скочат с 28% до 9.8 млрд. долара. Този бърз растеж обаче само в малка степен е за сметка на телевизиите и разчита повече на увеличаващите се бюджети за дигитална реклама и намалените разходи при печатните медии. "Данните показват, че все още няма цялостен трансфер на пари към онлайн рекламата. От новите платформи само YouTube има шанс да привлече част от бюджетите за тв реклама", коментира Роб Норман, директор на GroupM.

През 2014 г. YouTube отчете 1.2 млрд. долара приходи от реклами, както и 21% дял от целия пазар на онлайн видеореклами в САЩ през тази година. За 2016 г. eMarketer прогнозира ръст на приходите до 2 млрд. долара, но пазарният дял на YouTube ще се свие леко до 20% заради нарастващата конкуренция при видеосподелянето.

Един от факторите, заради които YouTube изостава от тв мрежите, е цената на рекламите. Рекламите в YouTube струват между 15 и 20 долара за хиляда достигнати души от целевата демография. Средната цена на рекламите в кабелните телевизионни мрежи е около 10 долара, като по-високи такси има само за излъчване в праймтайма.

Това се съчетава с друг проблем – много рекламодатели на считат, че качеството на съдържанието на YouTube може да се сравнява с това най-гледаните телевизионни мрежи. "Няма съмнение, че YouTube дава достъп до голяма и ангажирана млада публика. Поради това платформата се конкурира с канали като Comedy Central или Adult Swim в рекламните бюджети на някои марки. Това обаче не е достатъчно – цените трябва да са конкурентни", коментира Крис Магел, инвестиционен директор в рекламната компания Initiative.

В много случаи YouTube дори няма възможност да се състезава с телевизиите, тъй като компаниите имат отделни бюджети за реклама в дигитални и традиционни медии. "Много малко клиенти приемат идеята бюджетите им да са напълно гъвкави и да се прехвърлят суми от едни платформи към други", отбелязва Дейв Кампанели, вицепрезидент на рекламната агенция Horizon Media.

За компаниите също така е трудно да сравняват ефективността на рекламите на различни платформи. Макар YouTube и другите големи интернет компании да увеличават възможностите за проследяване на данните от страна на външни анализатори като Nielsen, оценката на ефекта и разпространението на рекламите остава по-трудно, отколкото при телевизиите.

Ново поколение

Основният аргумент за рекламиране в YouTube все пак става това, че е платформа, в която се развива ново поколение създатели на съдържание. В много случаи имат повече абонати от традиционните тв мрежи и са по-известни сред младото поколение, отколкото някои кинозвезди. Според Nielsen YouTube достига до повече потребители на възраст между 18 и 49 години, отколкото която и да е телевизионна мрежа. Проучване на comScore показва, че 44% от потребителите на YouTube в тази възрастова група не гледат редовно телевизия.

"За телевизиите всички показатели се влошават", коментира Ед Маклуглин, оглавяващ подразделението за дигитални медии в HP. Той изтъква, че вече голяма част от бюджета за видеореклами на компанията е насочен към дигиталните медии, най-вече YouTube, и в бъдеще делът им ще се увеличава.

Макар бъдещето да вещае успех за YouTube, ситуацията с конкуренти като Facebook и Snapchat е по-неясна. Едната причина е, че YouTube е на пазара на видеореклами по-дълго. Основната пречка обаче е това, че рекламодателите гледат по съвсем различен начин на платформите. YouTube дава възможност, подобна на телевизията, рекламите да се пускат редом с популярно съдържание. Макар Facebook и Snapchat да отчитат бурен ръст на своите видеоплатформи, огромната част от клиповете в тях са потребителско съдържание, към което не може да се прикрепи реклама.

Зрителите на традиционните телевизионни мрежи намаляват все повече, докато потреблението на онлайн видеосъдържание нараства, особено сред младите потребители. Това води до очаквания рекламодателите активно да се пренасочват към новите онлайн платформи, но този процес все още се развива много бавно, пише Wall Street Journal.

Макар платформи като Facebook и Snapchat вече да отчитат милиарди гледания на видеа всеки ден, реално само YouTube все още е в положение да се конкурира с телевизиите за рекламните бюджети. Видеоплатформата на Google наистина е най-печелившият от пренасочването на рекламодателите към онлайн видеото, но засега е успяла да отнеме само малка част от дела на телевизионните мрежи. YouTube е изправена пред редица пречки в това отношение, включително цените на рекламите, структурата на рекламните агенции и съмненията около качеството на съдържанието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    wall_e avatar :-P
    WALL-E

    Точно на прага на очертаващата се Value Gap война между Гугъл и развлекателната индустрия тази статия можеше да бъде много по-интересна и да включва повече информация.
    Да, темата е YouTube vs TV но ако утре в резултат на Value Gap споровете в YouTube остане единствено UGC (потребителското съдържание) то заминава директно в канала и никоя ТВ няма да е заплашена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK