Заблуждаваща реклама донесе санкция от 1.86 млн. лв. на "Лидл"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заблуждаваща реклама донесе санкция от 1.86 млн. лв. на "Лидл"

Заблуждаваща реклама донесе санкция от 1.86 млн. лв. на "Лидл"

Повод за решението на КЗК е кампания под мотото "Спечели 366 дни безплатно пазаруване в Lidl"

Мара Георгиева
24362 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи имуществена санкция от 1 865 332 лв. на "Лидл" за заблуждаваща реклама (сумата е 0.35 % от оборота на дружеството за предходната финансова година). Решението е във връзка с провеждана от търговската верига в периода 21 октомври – 22 ноември 2015 г. рекламна кампания под мотото "Спечели 366 дни безплатно пазаруване в Lidl".

Сигнал от потребител

Повод за образуване на производството е постъпил по електронен път сигнал в комисията от потребителя Константин Илиев. В него се твърди, че "Лидл България ЕООД енд Ко" КД провежда промоционална кампания "с подвеждащи и непълни условия". Кампанията е разделена на два етапа, като по време на първия за всеки 15 лв. покупка клиентът получава по един талон за участие в томбола с награди. В общите условия за втория етап обаче не е посочено изрично как се получава талон и потребителят остава с впечатление, че условията са същите като в първия етап. Но при направена от него покупка в магазин на "Лидл" станало ясно, че през втория етап се дава само по един талон за покупка над 25 лв.

Несъгласие с твърденията

В становището си до КЗК "Лидл" изразява несъгласие с твърденията, изложени в сигнала. От дружеството смятат, че конкретните условия за участие в отделните етапи на кампанията са ясно посочени. Според мениджмънта на търговската верига нито един текст в условията за участие "по никакъв начин не би могъл да създаде у средния разумен и критичен потребител разбирането, че участието в етап 2 на кампанията изисква покупка на определена стойност и/или че потребителят, независимо дали е направил или не покупка, може да получи при едно минаване през каса повече от един талон".

Според "Лидл" "средният потребител, който е сравнително добре информиран и сравнително наблюдателен и предпазлив, не е могъл да се заблуди кога и за спечелването на какви награди от кампанията може да участва". От веригата смятат още, че "воден от своята наблюдателност и предпазливост, за да разбере пълните условия за провеждане на кампанията (т.е. период; условията за участие; видове награди и на кой етап могат да бъдат спечелени), от средния потребител разумно се очаква да посети интернет страницата на "Лидл" и да се запознае с общите условия, към които рекламните съобщения препращат".

КЗК установи

КЗК установява, че общите условия за рекламната кампания са променяни три пъти от "Лидл". И че при всеки от двата етапа на кампанията "има съществени разлики в механизма на участие (с или без покупка) и видовете награди".

Посланието "Спечели 366 дни безплатно пазаруване" е "невярно и заблуждаващо потребителите, тъй като внушението, което се прави от него, е за възможността да бъде спечелена голямата награда по време на цялата кампания, а на практика тя може да бъде спечелена само във втория етап", се подчертава в решението на КЗК.

Комисията е установила също, че дори и да вземе участие във втория етап на кампанията и да спечели голямата награда, на потребителя не се предоставя реална възможност за безплатно пазаруване в период от 366 дни заради съществуването на горна граница за стойността на покупките, заложена в общите условия на кампанията, но непосочена в рекламните материали. Според КЗК използването на рекламното послание "безплатно пазаруване за 1 година" се възприема в буквален смисъл и не води до асоциация за наличие на пределна граница на покупките.

Официална позиция

От "Лидл" изпратиха официално становище, в което се казва: "Нескрито сме разочаровани от това решение на КЗК, което, по наше мнение, граничи с адмнистративен произвол. За съжаление то ни кара да разбираме защо други големи чуждестранни инвеститори от месеци изразяват голямото си безпокойство за критериите и начините, по които КЗК изпълнява функциите си". От веригата твърдят, че на този етап "няма да коментират в дълбочина "правните изводи" на комисията, които откровено считат" за незадълбочени и несъстоятелни". Според компанията "огромна част от представените от нея напълно относими аргументи изобщо не са били разгледани". Според мениджмънта на веригата "с това си решение КЗК реално подценява над 1 500 000 български граждани, участвали в играта, които не са се заблудили и не са подали оплакване където и да било".

От "Лидл България" заявяват, че ще използват всички законови начини за защита на интересите си пред компетентните институции както на национално, така и на европейско ниво, и че ще бъде разгледана възможността за предявяване на претенции за всички претърпени вреди (в това число и имиджови).

Решението на КЗК подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи имуществена санкция от 1 865 332 лв. на "Лидл" за заблуждаваща реклама (сумата е 0.35 % от оборота на дружеството за предходната финансова година). Решението е във връзка с провеждана от търговската верига в периода 21 октомври – 22 ноември 2015 г. рекламна кампания под мотото "Спечели 366 дни безплатно пазаруване в Lidl".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    gevestra avatar :-?
    gery

    Понеже ми стана интересно - може ли някой да покаже материалите, които са били използване за комуникация в обектите? Или в брошурата? Все пак не мисля, че се очаква от "средния разумен и критичен потребител" на Лидл да има достъп/умения да провери общите условия в интернет страницата им. И не разбрах какво означава безплатно пазаруване? Моето годишно пазаруване и различно от това на други потребители.
    "с това си решение КЗК реално подценява над 1 500 000 български граждани, участвали в играта, които не са се заблудили и не са подали оплакване където и да било" - Това искренно ме разсмя. :)

  • 2
    t_ avatar :-|
    t_

    Твърдо съм "за" това КЗК да изпълнява функциите си, дори малко да прекалява в стриктното изпълнение. Защото много от участниците в нашия пазар много прекаляват. Ако няма глоби - няма да се спазват законите. Има си съд. Там могат да защитят тезата си. И да се сърдят на един друг ритейлър предполагам... Само предполагам, нищо не твърдя.

  • 3
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    По повод тази кампания, аз писах жалба до КЗП защото имаше пропуск в системата на регистриране на кодовете в сайта на Лидл. Най-общо казано можеше да вкарваш грешни кодове и системата ги приемаше (може би за това са милиони участниците). В едномесечния срок от комисията ми отговориха да си гледам работата - нямало нередности. А вярвайте ми аз съм повече от средно запознат потребител и ям доматите с колците само в крайна нужда :)))

  • 4
    leko_uchuden avatar :-|
    leko_uchuden

    http://reg.cpc.bg/Decision.aspx?DecID=300045426 Решението с талони снимани и др. Капитал , кой е адвокатът на Лидл , който е допуснал "административния произвол", а преди това е съгласувал промоцията. Нещо го пропускате ...

  • 5
    emilm13 avatar :-|
    emilm13

    Единственото безплатно нещо е сиренцето на кукичката на капана!

  • 6
    mmihaylov84 avatar :-P
    mmihaylov84

    Точно тази "промоция" ми направи впечатление тогава с лъжливите си условия и гръмко заглавие, което не отговаря на истината и цели да заблуди потребителя! Поздравления за господина, който е отделил от времето си и е подал сигнала! В случая поздравления и за КЗК за добре свършената работа! А за тази ГЛУПОСТ: "средният потребител, който е сравнително добре информиран и сравнително наблюдателен и предпазлив, не е могъл да се заблуди кога и за спечелването на какви награди от кампанията може да участва" тези от ЛИДЛ заслужават допълнителна глоба!

  • 7
    bogry avatar :-|
    BoGry

    Всяка игра, ако ще и от някоя вселенска верига, която се провежда на два, три и повече етапа, вече навежда на мисли за шикалкавене и на помен с чужда пита! Особено ако общите условия се разпростират на формата на таблоид! Аз лично, понеже "Лидъл" (както е правилно да се изписва - справка: Речник на БКЕ, последно издание на БАН) ми е сред любимите магазини, съм получавал такива талони без код за регистриране на тях - талон има, код на него - празно място! Доскоро ги пазех, но понеже живея в България, ги изхвърлих! О, всъщност запазил съм един, да не вземат да ме осъдят, че приказвам срещу тях!
    Та при всички положения не им прави чест на "Лидъл"! Дори самият факт, че трябва да се обясняват!
    Ясно е, че в Германия ни смятат за втора ръка (не знам защо, понеже като причинители на наши национални катастрофи те са веднага след СССР), но в България имаме приказка: "Не си вади онази работа там, където си изкарваш хляба!"
    А ако тукашният хляб им е твърде малък, ще трябва да им напомним, че ние повече от 1300 години минаваме без техния!

  • 8
    peter1946 avatar :-|
    Peter Stoychev

    Много неправилно е да се вдига ненужен шум. Във всяка реклама има скрито подвеждане. Доброто име е капитал, с който не бива контролните органи да злоопотребяват! Има ли здраво мислеш човек, който да се заблуди, че може да пазарува неограничено в продължение на една година? КЗК да потърси по-скоро заблудите в съдържание на продуктите, в което не се указва количеството на съставките!

  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#3] от "ivailoa":

    КЗП разглеждат жалби, само ако са поръчкови!
    На редовите граждани винаги им отговарят, че всичко е ОК.

  • 10
    twelve avatar :-?
    Коки

    А лукойл КОГА???! Комунетата ни дерат по десет кожи от гърба с цените на горивата, но кзк (комунета, защитаващи комунета) погва инвеститорите, за наградите от втория етап на кампанията им.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK