"Т-Маркет" иска да купи 12 магазина на Penny
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Т-Маркет" иска да купи 12 магазина на Penny

В момента основната част от обектите са в Северозападна България и в София

"Т-Маркет" иска да купи 12 магазина на Penny

Собственикът на веригата "Максима България" поиска разрешение от КЗК да купи обектите от оттеглилия се германски ритейлър

Александра Козбунарова
26489 прочитания

В момента основната част от обектите са в Северозападна България и в София

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Компанията собственик на веригата хипермаркети "Т-Маркет" - "Максима България", иска да придобие още 12 магазина в страната, с което се очаква да порасне до над 60 обекта. Разрастването трябва да стане с придобиването на част от досегашните обекти на германската верига Penny и нейното имотно дружество "Рила проект". Компанията е подала искане за концентрация в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и се очаква до седмица регулаторът да се произнесе по сделката. Засега и от двете компании отказаха коментар. Вероятно обектите ще бъдат продадени като част от голямата вълна имотни сделки на "Рила проект". Ако сделката стане, по брой магазини "Т-Маркет" ще състезава за третото място с "Кауфланд", която в момента имат 55 обекта, но пък е лидер по оборот. На първо и второ място са съответно "Билла България" със 102 магазина и "Лидл" със 79. С решението си от есента да се изтегли от България Penny предложи на пазара 49 магазина, като 9 купи "Билла", която е част от същата група - REWE. Цена на сделката все още е рано да се коментира, но 9-те магазина, поети от "Билла", бяха с оценка 32 млн. лв.

Разширение на изток

С придобиването на бившите магазини на Penny "Т-Маркет" ще увеличи броя на обектите си до 62. Към настоящия момент веригата оперира 48 магазина в страната, като основната част от тях са в Северозападна България и в София. Изключение от правилото правят пет обекта във и край Пловдив и един магазин в Разград. В края на миналата година "Максима България" получи разрешение от КЗК да придобие контрол и върху още два обекта на веригата "Европа" на Христо Ковачки. Плановете бяха магазините да бъдат наети. В съобщение на компанията майка Maxima Grupe от началото на месеца се казва, че в страната са инвестирани 2.3 млн. евро в четири нови магазина и в основен ремонт на съществуващ обект.

По всичко личи, че с тази стъпка "Т-Маркет" ще започне експанзията си към средните и източните части на България, където все още няма осезаемо присъствие. Въпреки че и двете страни по сделката не коментираха локацията на обектите, предлаганото на пазара от "Рила проект" към началото на този месец е следното: в София се продават парцел на бул. "Владимир Вазов" и магазин в район "Красна поляна". Във Варна се предлагат два парцела, като оферта за земя има и за Самоков, Каварна, Своге, Бургас, Велики Преслав, Силистра, Червен бряг, Карнобат, Сливен. Бивши магазини Penny се продават в Несебър, Балчик, Сандански, два в Русе, Ямбол. В някои градове се предлагат и магазин, и парцел - във Враца, Чирпан, Казанлък, Гоце Делчев, Плевен, Свищов, Добрич, Шумен. В Шумен се търси купувач и на три терена за логистичен център.

Плавно нагоре

Освен географско разширение "Т-Маркет" има и подобрение на финансовите резултати. В сравнение с предходната година продажбите на "Максима България", която управлява търговската верига, са нараснали с 10.4% до 72.4 млн. евро без ДДС, съобщиха през февруари от Maxima Grupe. "Нарастващият оборот на компанията показва, че клиентите оценяват формата на магазините "Т-Маркет", цените, качеството и асортимента им", посочиха тогава от международната група.

Положителен резултат за изминалата година отчита и майката Maxima Grupе, която включва компании, опериращи в пет страни - България, Литва, Латвия, Естония и Полша. През 2015 г. консолидираният оборот на групата достига 2.7 млрд. евро, което е ръст с 3.6% спрямо 2014 г. Всички компании в групата са отчели ръст в оборотите си.

Дружествата и в петте държави са разширили мрежата си от магазини. През 2015 г. са отворени общо 25 нови магазина, а 16 други са обновени. Към края на годината групата притежава общо 535 магазина от веригите Maxima X, Maxima XX, Maxima XXX, Aldik и "Т-Маркет". Общите годишни инвестиции за развитие и подкрепа на бизнеса са в размер на 75.2 млн. евро. В края на годината в компаниите работят над 31 хил. служители. От тях в България са заети малко над 1000 души. 

Компанията собственик на веригата хипермаркети "Т-Маркет" - "Максима България", иска да придобие още 12 магазина в страната, с което се очаква да порасне до над 60 обекта. Разрастването трябва да стане с придобиването на част от досегашните обекти на германската верига Penny и нейното имотно дружество "Рила проект". Компанията е подала искане за концентрация в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и се очаква до седмица регулаторът да се произнесе по сделката. Засега и от двете компании отказаха коментар. Вероятно обектите ще бъдат продадени като част от голямата вълна имотни сделки на "Рила проект". Ако сделката стане, по брой магазини "Т-Маркет" ще състезава за третото място с "Кауфланд", която в момента имат 55 обекта, но пък е лидер по оборот. На първо и второ място са съответно "Билла България" със 102 магазина и "Лидл" със 79. С решението си от есента да се изтегли от България Penny предложи на пазара 49 магазина, като 9 купи "Билла", която е част от същата група - REWE. Цена на сделката все още е рано да се коментира, но 9-те магазина, поети от "Билла", бяха с оценка 32 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Едни отвратителни ще купят други отвратителни за да станат още по-отвратителни.

  • 2
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    Проблемът на тези магазини беше локацията. Така че не съм сигурен дали купуването им е добра идея.

  • 3
    gun avatar :-|
    gun

    Не са лоши магазини - може да не са лъскави като Фантастико, но имат интересни стоки, които ги няма другаде - черен литовски хляб, бонбони и консерви, руски кашкавал. Имат много евтини стоки за дома. Българското обезкостено месо винаги е около 5 лв, а от топлата кухня макароните болонезе на фурна са божествени. Освен това редовно правят промоции на немска бира кен под 60 ст, кола кен на същата цена и пр. Имат много премерена и оказва се подходяща за нашия купувач политика и някакъв роден амбианс, за разлика от малко студения такъв на Пени - мисля, че именно амбиансът ги закопа, не локациите. Желая им успех на Т-маркет.

  • 4
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Зачудих се на думата "амбианс". Гледам, означава "атмосфера". Да, някак си тягостно беше в Пени-то, предимно пенсионери и безлична среда.

  • 5
    gun avatar :-|
    gun

    До коментар [#4] от "gigabyte":

    Извинявам се за чуждицата:) Да, имах предвид атмосферата, обстановката, излъчването на уют или не - май нямаме точна българска дума за това. Маркетолозите би трябвало добре да го знаят и да те карат да се чувстваш у дома си, нищо, че си в чуждестранна верига. Пени не можаха да го постигнат, докато Билла се напънаха и успяха. Дори Лидл се справи със своите предимно неизвестни марки, като предлага добро подреждане и приятна среда - нещо, което изобщо не е така в другите европейски лидъли със стоката по земята и мръсни кошници. Фантастико, разбира се, е лидер в доброто подреждане на стоките и все се чудя защо не направи експанзия в 5-6 от големите градове, а оперира само в София и Кюстендил. Та търговията е наука, психология и призвание, не става само със стоки и промоции.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK