С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 3 май 2016, 15:14, 11748 прочитания

Пазарът на бира расте с 2% през 2015 г.

Шест компании държат близо 94% от продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През изминалата година "Болярка-ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво" са реализирали 5.05 млн. хектолитра бира, или близо 4% повече в сравнение с 2014 г. Шестте пивоварни, които са членове на Съюза на пивоварите, държат общо 93-94% от българския бирен пазар и са инвестирали 50 млн. лева в дълготрайни материални активи, съобщиха от браншовата структура. Средствата са вложени в технологично оборудване, машини и апарати, изграждане на нови производствени и бутилиращи цехове, складове и логистични бази, модерни пречиствателни станции за отпадни води.

Леко нагоре


Секторът включва 16 действащи предприятия за бира в страната, от които 12 са със статут на малки независими пивоварни с годишно производство под 200 хил. хектолитра. За миналата година общият пазар на бира е 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г., съобщиха от Съюза на пивоварите. Според Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация, ръстът се дължи до голяма степен на топлото и слънчево време, както и на голямото разнообразие от нови предложения пиво.

Според Националния статистически институт вносът на бира в страната е нараснал с 15% в сравнение с 2014 г. Със същия процент е и увеличението в износа на пиво.

По данни на Europe Economics от производството и продажбите на бира в България годишно се генерират около 170 млн. евро данъчни приходи за фиска, от които приходите от ДДС са 50 млн. евро, а от акцизи - 40 млн. евро. Добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия (от полето до чашата на консуматора) е близо 310 млн. евро. От тях 97 млн. евро се генерират директно от пивоварните компании, а 154 млн. евро - от секторите по веригата на доставките, посочи Ивана Радомирова. По думите й заетите в пивоварния сектор са 2500. Индиректно заетите по веригата на доставките са 17 700, а по веригата на клиентите – 24 730.



У дома или навън

И през 2015 г. се отчита увеличение на продажбите през магазинната мрежа за сметка на спадащите обеми през хорека (хотели, ресторанти, кафетерии) канала, обобщава Радомирова. По думите й само в шест европейски страни съотношението магазини/заведения е в полза на продажбите извън дома: Ирландия, Португалия и Испания, където делът на "студения пазар" е 64%, Малта – 60%, Гърция – 55%, Люксембург – 51%. Великобритания е "на границата" с 50%. "Поради начина на живот и традициите в страните от Средиземноморието продажбите на бира в заведения традиционно са доминиращи и през последните седем години се задържат на нива между 45% и 65%", обобщава Радомирова.

Според опаковките

Най-масово продавана е бирата в РЕТ (пластмасови) бутилки, което е специфично за българския пазар. И макар че за втора поредна година се наблюдава лек спад в продажбите им, делът на пластмасовите бутилки през 2015 г. пак е най-висок и е малко под 60%, посочват от браншовата организация. Бирата в стъклените бутилки държи близо 24.5% дял от общите продажби, в кеговете – 5%, а кен опаковките (10.5%) увеличават плавно продажбите си.
Нови продукти през 2015

По информация на браншовата организация новите продукти за 2015 г., предложени от членовете на Съюза на пивоварите, са: "Болярка непастьоризирана", Zagorka Retro, Stolichno Weiss, "Ариана Radler бъз, мента", "Kamenitza Свежо", "Нефилтрирано от "Каменица", "KamenitzaFresh Бъз & Лимон", Staropramen Granat, Corona, "Алмус червено пиво" и "Ломско лукс". Пивоварните дружества са предложили и новости в опаковките, етикетите и визията на бутилките.
Секторът в Европа

Към началото на 2015 г. в страните от ЕС функционират 4780 компании за производство на бира с общо 6520 пивоварни. От тях микропивоварните с годишно производство под 1000 хектолитра са 4540, цитира официални данни Ивана Радомирова. С най-голям брой пивоварни е Великобритания – 1700. Германия е на второ място с 1350, а на трето е Франция с 660. Според данните на "Пивоварите на Европа" в страните от ЕС се предлагат над 42 хил. марки бира.
Лидер в консумацията на пиво на човек от населението традиционно е Чехия със 144 литра, следват Германия със 107 и Австрия със 104. На четвърто място е Полша, след нея са Литва и Люксембург. По този показател България и Белгия си поделят 14-ото място със 72 литра, а след тях се подреждат страни с традиционна бирена култура като Словакия, Холандия, Великобритания, посочва Радомирова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит

Компанията спря всички резервации на полети и почивки по света, след като не успя да се договори за спасителния си план

23 сеп 2019, 697 прочитания

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2321 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lufthansa свива плановете си за растеж

Превозвачът ще отдели 100 млн. евро за преструктуриране

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев