С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 3 май 2016, 15:14, 11777 прочитания

Пазарът на бира расте с 2% през 2015 г.

Шест компании държат близо 94% от продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През изминалата година "Болярка-ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво" са реализирали 5.05 млн. хектолитра бира, или близо 4% повече в сравнение с 2014 г. Шестте пивоварни, които са членове на Съюза на пивоварите, държат общо 93-94% от българския бирен пазар и са инвестирали 50 млн. лева в дълготрайни материални активи, съобщиха от браншовата структура. Средствата са вложени в технологично оборудване, машини и апарати, изграждане на нови производствени и бутилиращи цехове, складове и логистични бази, модерни пречиствателни станции за отпадни води.

Леко нагоре


Секторът включва 16 действащи предприятия за бира в страната, от които 12 са със статут на малки независими пивоварни с годишно производство под 200 хил. хектолитра. За миналата година общият пазар на бира е 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г., съобщиха от Съюза на пивоварите. Според Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация, ръстът се дължи до голяма степен на топлото и слънчево време, както и на голямото разнообразие от нови предложения пиво.

Според Националния статистически институт вносът на бира в страната е нараснал с 15% в сравнение с 2014 г. Със същия процент е и увеличението в износа на пиво.

По данни на Europe Economics от производството и продажбите на бира в България годишно се генерират около 170 млн. евро данъчни приходи за фиска, от които приходите от ДДС са 50 млн. евро, а от акцизи - 40 млн. евро. Добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия (от полето до чашата на консуматора) е близо 310 млн. евро. От тях 97 млн. евро се генерират директно от пивоварните компании, а 154 млн. евро - от секторите по веригата на доставките, посочи Ивана Радомирова. По думите й заетите в пивоварния сектор са 2500. Индиректно заетите по веригата на доставките са 17 700, а по веригата на клиентите – 24 730.



У дома или навън

И през 2015 г. се отчита увеличение на продажбите през магазинната мрежа за сметка на спадащите обеми през хорека (хотели, ресторанти, кафетерии) канала, обобщава Радомирова. По думите й само в шест европейски страни съотношението магазини/заведения е в полза на продажбите извън дома: Ирландия, Португалия и Испания, където делът на "студения пазар" е 64%, Малта – 60%, Гърция – 55%, Люксембург – 51%. Великобритания е "на границата" с 50%. "Поради начина на живот и традициите в страните от Средиземноморието продажбите на бира в заведения традиционно са доминиращи и през последните седем години се задържат на нива между 45% и 65%", обобщава Радомирова.

Според опаковките

Най-масово продавана е бирата в РЕТ (пластмасови) бутилки, което е специфично за българския пазар. И макар че за втора поредна година се наблюдава лек спад в продажбите им, делът на пластмасовите бутилки през 2015 г. пак е най-висок и е малко под 60%, посочват от браншовата организация. Бирата в стъклените бутилки държи близо 24.5% дял от общите продажби, в кеговете – 5%, а кен опаковките (10.5%) увеличават плавно продажбите си.
Нови продукти през 2015

По информация на браншовата организация новите продукти за 2015 г., предложени от членовете на Съюза на пивоварите, са: "Болярка непастьоризирана", Zagorka Retro, Stolichno Weiss, "Ариана Radler бъз, мента", "Kamenitza Свежо", "Нефилтрирано от "Каменица", "KamenitzaFresh Бъз & Лимон", Staropramen Granat, Corona, "Алмус червено пиво" и "Ломско лукс". Пивоварните дружества са предложили и новости в опаковките, етикетите и визията на бутилките.
Секторът в Европа

Към началото на 2015 г. в страните от ЕС функционират 4780 компании за производство на бира с общо 6520 пивоварни. От тях микропивоварните с годишно производство под 1000 хектолитра са 4540, цитира официални данни Ивана Радомирова. С най-голям брой пивоварни е Великобритания – 1700. Германия е на второ място с 1350, а на трето е Франция с 660. Според данните на "Пивоварите на Европа" в страните от ЕС се предлагат над 42 хил. марки бира.
Лидер в консумацията на пиво на човек от населението традиционно е Чехия със 144 литра, следват Германия със 107 и Австрия със 104. На четвърто място е Полша, след нея са Литва и Люксембург. По този показател България и Белгия си поделят 14-ото място със 72 литра, а след тях се подреждат страни с традиционна бирена култура като Словакия, Холандия, Великобритания, посочва Радомирова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 966 прочитания

Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите

Индустрията се модернизира на ниво бизнес процеси и платформи, споделиха участниците в конференцията "Банките и бизнесът"

14 ное 2019, 1404 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lufthansa свива плановете си за растеж

Превозвачът ще отдели 100 млн. евро за преструктуриране

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10