Пазарът на бира расте с 2% през 2015 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на бира расте с 2% през 2015 г.

Пазарът на бира расте с 2% през 2015 г.

Шест компании държат близо 94% от продажбите

Мара Георгиева
12484 прочитания

© Капитал


През изминалата година "Болярка-ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво" са реализирали 5.05 млн. хектолитра бира, или близо 4% повече в сравнение с 2014 г. Шестте пивоварни, които са членове на Съюза на пивоварите, държат общо 93-94% от българския бирен пазар и са инвестирали 50 млн. лева в дълготрайни материални активи, съобщиха от браншовата структура. Средствата са вложени в технологично оборудване, машини и апарати, изграждане на нови производствени и бутилиращи цехове, складове и логистични бази, модерни пречиствателни станции за отпадни води.

Леко нагоре

Секторът включва 16 действащи предприятия за бира в страната, от които 12 са със статут на малки независими пивоварни с годишно производство под 200 хил. хектолитра. За миналата година общият пазар на бира е 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г., съобщиха от Съюза на пивоварите. Според Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация, ръстът се дължи до голяма степен на топлото и слънчево време, както и на голямото разнообразие от нови предложения пиво.

Според Националния статистически институт вносът на бира в страната е нараснал с 15% в сравнение с 2014 г. Със същия процент е и увеличението в износа на пиво.

По данни на Europe Economics от производството и продажбите на бира в България годишно се генерират около 170 млн. евро данъчни приходи за фиска, от които приходите от ДДС са 50 млн. евро, а от акцизи - 40 млн. евро. Добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия (от полето до чашата на консуматора) е близо 310 млн. евро. От тях 97 млн. евро се генерират директно от пивоварните компании, а 154 млн. евро - от секторите по веригата на доставките, посочи Ивана Радомирова. По думите й заетите в пивоварния сектор са 2500. Индиректно заетите по веригата на доставките са 17 700, а по веригата на клиентите – 24 730.

У дома или навън

И през 2015 г. се отчита увеличение на продажбите през магазинната мрежа за сметка на спадащите обеми през хорека (хотели, ресторанти, кафетерии) канала, обобщава Радомирова. По думите й само в шест европейски страни съотношението магазини/заведения е в полза на продажбите извън дома: Ирландия, Португалия и Испания, където делът на "студения пазар" е 64%, Малта – 60%, Гърция – 55%, Люксембург – 51%. Великобритания е "на границата" с 50%. "Поради начина на живот и традициите в страните от Средиземноморието продажбите на бира в заведения традиционно са доминиращи и през последните седем години се задържат на нива между 45% и 65%", обобщава Радомирова.

Според опаковките

Най-масово продавана е бирата в РЕТ (пластмасови) бутилки, което е специфично за българския пазар. И макар че за втора поредна година се наблюдава лек спад в продажбите им, делът на пластмасовите бутилки през 2015 г. пак е най-висок и е малко под 60%, посочват от браншовата организация. Бирата в стъклените бутилки държи близо 24.5% дял от общите продажби, в кеговете – 5%, а кен опаковките (10.5%) увеличават плавно продажбите си.

Нови продукти през 2015

По информация на браншовата организация новите продукти за 2015 г., предложени от членовете на Съюза на пивоварите, са: "Болярка непастьоризирана", Zagorka Retro, Stolichno Weiss, "Ариана Radler бъз, мента", "Kamenitza Свежо", "Нефилтрирано от "Каменица", "KamenitzaFresh Бъз & Лимон", Staropramen Granat, Corona, "Алмус червено пиво" и "Ломско лукс". Пивоварните дружества са предложили и новости в опаковките, етикетите и визията на бутилките.

Секторът в Европа

Към началото на 2015 г. в страните от ЕС функционират 4780 компании за производство на бира с общо 6520 пивоварни. От тях микропивоварните с годишно производство под 1000 хектолитра са 4540, цитира официални данни Ивана Радомирова. С най-голям брой пивоварни е Великобритания – 1700. Германия е на второ място с 1350, а на трето е Франция с 660. Според данните на "Пивоварите на Европа" в страните от ЕС се предлагат над 42 хил. марки бира.

Лидер в консумацията на пиво на човек от населението традиционно е Чехия със 144 литра, следват Германия със 107 и Австрия със 104. На четвърто място е Полша, след нея са Литва и Люксембург. По този показател България и Белгия си поделят 14-ото място със 72 литра, а след тях се подреждат страни с традиционна бирена култура като Словакия, Холандия, Великобритания, посочва Радомирова.

През изминалата година "Болярка-ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво" са реализирали 5.05 млн. хектолитра бира, или близо 4% повече в сравнение с 2014 г. Шестте пивоварни, които са членове на Съюза на пивоварите, държат общо 93-94% от българския бирен пазар и са инвестирали 50 млн. лева в дълготрайни материални активи, съобщиха от браншовата структура. Средствата са вложени в технологично оборудване, машини и апарати, изграждане на нови производствени и бутилиращи цехове, складове и логистични бази, модерни пречиствателни станции за отпадни води.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    oldschool avatar :-(
    oldschool

    да вземат да си оправят качеството на пикнята, която продават - тогава ще расте пазарът.

    от целия Балкански регион имаме най-боклучавата бира, вкусът варира от партида на партида, от сезон на сезон, от заведение на заведение. такива вариации във вкусовите качества на един и същи продукт никъде няма! със западноевропейските държави няма нужда да правя сравнения даже, но в една Сърбия например бирата от бутилка (която и да е марка) като качество е много по-добра от тукашната.

    отделно - не знам от какви фабрики произвеждащи за кой маймунски пазар и от какви дистрибутори се внася, но не може бутилка вносна немска бира за 3.5 лв да е само една идея по-добра от местната за 1.5 лв. местната пък често въобще не става за пиене от хора!

    а пък наскоро така-наречените крафт бири май почнаха и тях да ги тъпчат с консерванти - гледам бутилките Гларус по 3.5 лв в магазина имат срок на годност до септември! на местните хипари-крафтаджии явно им се прииска и те да си купят по едно БМВ и набързо забравиха изначалната си идеология на 'крафта'. бизнес по български!

  • 2
    arax avatar :-|
    arax

    Това с тия пазарни дялове по 90+ процента си го избийте от главите. Някой брои ли бирите например продавани от Lidl, Kaufland? Чешките бири, различни от Козел, които се продават на българския пазар? Повярвайте ми хич не са малко. От приложената снимка единствено DAB става и отчасти козела, другите даже не мога да нарека бира....

  • 3
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    Наскоро ми попадна една статия за индустриалните ензими, която окончателно ме отказа от масовите бири.

  • ysg42496009

    Срока на годност на бирата се определя преди всичко от условията на съхранение. Става дума за непастьоризираната бира. Аз имам моя бира на по една година
    Българските крафтъри са едни от малкото бели врани в този картализиран бранш. Като домашен пивовар препоръчвам на всички да си направят бира по домашному. По-лесно е отколкото си мислите. А по въпроса за Гларуса аз си го купувам от пивоварната за 1,60, така че обвинявай алчните търговци.

  • 5
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    До коментар [#4] от "ysg42496009":

    пивоварната във Варненското село ли? не на всеки му е близо все пак!

    наливна също не се намира на много места, бутилките преобладават - а те в началото бяха с няколко седмици срок на годност. сега, когато Гларуса стана по-масов и го има на повечко места, станаха със 6 месеца годност!

  • 6
    ysg42496009 avatar :-|
    ysg42496009

    Ха-ха. Говорил съм с главният пивовар много пъти.
    Агенцията по храните им е искала изследване за срок на годност за да ги пусне на пазара. Ти си пълен лаик . Иди да шопското село Мрамор или село Горна баня и си купи биричка от там. Ще ти е доста по-близо.
    Почети малко! Съвсем приятелски съвет.
    Наздраве

  • 7
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    До коментар [#6] от "ysg42496009":

    ти да не си им адвокат? преди беше седмици, сега е месеци. главният пивовар може каквото иска да ти разправя. той впрочем кара ли БМВ?

  • 8
    mamarinov avatar :-|
    Marinov Martin

    За другите не знам, аз тази година съм на Budweiser Budvar. С тази дъмпингова цена и отношение цена/качество ще отхапят сериозно парче от пазарния дял. Еуфорията по ретрото взе да отминава.

  • 9
    horosan avatar :-|
    San-Horo

    До коментар [#7] от "oldschool":

    Попитах и разбрах - в Гларус е въведена нова 5-степенна система за механична филтрация. Бирата минава през 5 филтъра. Като се филтрират микроорганизмите, като дрожди и бактерии, крайият продукт има по-дълъг срок на годност. Говорим за 6 месеца, не за 2 години, както е при останалите големи български марки.

    Обяснението е просто и ясно.

    oldschool, ти някакви усилия направи ли, за да се информираш защо срокът на годност е станал 6 месеца?

    Наздраве пич!

  • 10
    oldschool avatar :-|
    oldschool

    До коментар [#9] от "San-Horo":

    не, просто отбелязвам фактът. ти кого точно попита?

    а това за другите бири и две години годност са глупости - на повечето купешки бири е няколко месеца годността.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK