Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 3 май 2016, 15:14, 11955 прочитания

Пазарът на бира расте с 2% през 2015 г.

Шест компании държат близо 94% от продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През изминалата година "Болярка-ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво" са реализирали 5.05 млн. хектолитра бира, или близо 4% повече в сравнение с 2014 г. Шестте пивоварни, които са членове на Съюза на пивоварите, държат общо 93-94% от българския бирен пазар и са инвестирали 50 млн. лева в дълготрайни материални активи, съобщиха от браншовата структура. Средствата са вложени в технологично оборудване, машини и апарати, изграждане на нови производствени и бутилиращи цехове, складове и логистични бази, модерни пречиствателни станции за отпадни води.

Леко нагоре


Секторът включва 16 действащи предприятия за бира в страната, от които 12 са със статут на малки независими пивоварни с годишно производство под 200 хил. хектолитра. За миналата година общият пазар на бира е 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г., съобщиха от Съюза на пивоварите. Според Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация, ръстът се дължи до голяма степен на топлото и слънчево време, както и на голямото разнообразие от нови предложения пиво.

Според Националния статистически институт вносът на бира в страната е нараснал с 15% в сравнение с 2014 г. Със същия процент е и увеличението в износа на пиво.

По данни на Europe Economics от производството и продажбите на бира в България годишно се генерират около 170 млн. евро данъчни приходи за фиска, от които приходите от ДДС са 50 млн. евро, а от акцизи - 40 млн. евро. Добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия (от полето до чашата на консуматора) е близо 310 млн. евро. От тях 97 млн. евро се генерират директно от пивоварните компании, а 154 млн. евро - от секторите по веригата на доставките, посочи Ивана Радомирова. По думите й заетите в пивоварния сектор са 2500. Индиректно заетите по веригата на доставките са 17 700, а по веригата на клиентите – 24 730.



У дома или навън

И през 2015 г. се отчита увеличение на продажбите през магазинната мрежа за сметка на спадащите обеми през хорека (хотели, ресторанти, кафетерии) канала, обобщава Радомирова. По думите й само в шест европейски страни съотношението магазини/заведения е в полза на продажбите извън дома: Ирландия, Португалия и Испания, където делът на "студения пазар" е 64%, Малта – 60%, Гърция – 55%, Люксембург – 51%. Великобритания е "на границата" с 50%. "Поради начина на живот и традициите в страните от Средиземноморието продажбите на бира в заведения традиционно са доминиращи и през последните седем години се задържат на нива между 45% и 65%", обобщава Радомирова.

Според опаковките

Най-масово продавана е бирата в РЕТ (пластмасови) бутилки, което е специфично за българския пазар. И макар че за втора поредна година се наблюдава лек спад в продажбите им, делът на пластмасовите бутилки през 2015 г. пак е най-висок и е малко под 60%, посочват от браншовата организация. Бирата в стъклените бутилки държи близо 24.5% дял от общите продажби, в кеговете – 5%, а кен опаковките (10.5%) увеличават плавно продажбите си.
Нови продукти през 2015

По информация на браншовата организация новите продукти за 2015 г., предложени от членовете на Съюза на пивоварите, са: "Болярка непастьоризирана", Zagorka Retro, Stolichno Weiss, "Ариана Radler бъз, мента", "Kamenitza Свежо", "Нефилтрирано от "Каменица", "KamenitzaFresh Бъз & Лимон", Staropramen Granat, Corona, "Алмус червено пиво" и "Ломско лукс". Пивоварните дружества са предложили и новости в опаковките, етикетите и визията на бутилките.
Секторът в Европа

Към началото на 2015 г. в страните от ЕС функционират 4780 компании за производство на бира с общо 6520 пивоварни. От тях микропивоварните с годишно производство под 1000 хектолитра са 4540, цитира официални данни Ивана Радомирова. С най-голям брой пивоварни е Великобритания – 1700. Германия е на второ място с 1350, а на трето е Франция с 660. Според данните на "Пивоварите на Европа" в страните от ЕС се предлагат над 42 хил. марки бира.
Лидер в консумацията на пиво на човек от населението традиционно е Чехия със 144 литра, следват Германия със 107 и Австрия със 104. На четвърто място е Полша, след нея са Литва и Люксембург. По този показател България и Белгия си поделят 14-ото място със 72 литра, а след тях се подреждат страни с традиционна бирена култура като Словакия, Холандия, Великобритания, посочва Радомирова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества шпионски и аналитични софтуери за следене на коронавируса Правителството тества шпионски и аналитични софтуери за следене на коронавируса

По неофициална информация МВР и "Информационно обслужване" вече експериментират с израелската платформа Wisdom Stone

1 апр 2020, 45 прочитания

АИКБ: Само компании, които не са в дълбока криза, могат да приложат схемата 23/77 5 АИКБ: Само компании, които не са в дълбока криза, могат да приложат схемата 23/77

Законът за извънредното положение трябва да бъде променен, за да помогне на повече хора в рамките на ресурса от 1 млрд. лв.

31 мар 2020, 3192 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lufthansa свива плановете си за растеж

Превозвачът ще отдели 100 млн. евро за преструктуриране

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10