С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 3 май 2016, 15:14, 11855 прочитания

Пазарът на бира расте с 2% през 2015 г.

Шест компании държат близо 94% от продажбите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През изминалата година "Болярка-ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво" са реализирали 5.05 млн. хектолитра бира, или близо 4% повече в сравнение с 2014 г. Шестте пивоварни, които са членове на Съюза на пивоварите, държат общо 93-94% от българския бирен пазар и са инвестирали 50 млн. лева в дълготрайни материални активи, съобщиха от браншовата структура. Средствата са вложени в технологично оборудване, машини и апарати, изграждане на нови производствени и бутилиращи цехове, складове и логистични бази, модерни пречиствателни станции за отпадни води.

Леко нагоре


Секторът включва 16 действащи предприятия за бира в страната, от които 12 са със статут на малки независими пивоварни с годишно производство под 200 хил. хектолитра. За миналата година общият пазар на бира е 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г., съобщиха от Съюза на пивоварите. Според Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация, ръстът се дължи до голяма степен на топлото и слънчево време, както и на голямото разнообразие от нови предложения пиво.

Според Националния статистически институт вносът на бира в страната е нараснал с 15% в сравнение с 2014 г. Със същия процент е и увеличението в износа на пиво.

По данни на Europe Economics от производството и продажбите на бира в България годишно се генерират около 170 млн. евро данъчни приходи за фиска, от които приходите от ДДС са 50 млн. евро, а от акцизи - 40 млн. евро. Добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия (от полето до чашата на консуматора) е близо 310 млн. евро. От тях 97 млн. евро се генерират директно от пивоварните компании, а 154 млн. евро - от секторите по веригата на доставките, посочи Ивана Радомирова. По думите й заетите в пивоварния сектор са 2500. Индиректно заетите по веригата на доставките са 17 700, а по веригата на клиентите – 24 730.



У дома или навън

И през 2015 г. се отчита увеличение на продажбите през магазинната мрежа за сметка на спадащите обеми през хорека (хотели, ресторанти, кафетерии) канала, обобщава Радомирова. По думите й само в шест европейски страни съотношението магазини/заведения е в полза на продажбите извън дома: Ирландия, Португалия и Испания, където делът на "студения пазар" е 64%, Малта – 60%, Гърция – 55%, Люксембург – 51%. Великобритания е "на границата" с 50%. "Поради начина на живот и традициите в страните от Средиземноморието продажбите на бира в заведения традиционно са доминиращи и през последните седем години се задържат на нива между 45% и 65%", обобщава Радомирова.

Според опаковките

Най-масово продавана е бирата в РЕТ (пластмасови) бутилки, което е специфично за българския пазар. И макар че за втора поредна година се наблюдава лек спад в продажбите им, делът на пластмасовите бутилки през 2015 г. пак е най-висок и е малко под 60%, посочват от браншовата организация. Бирата в стъклените бутилки държи близо 24.5% дял от общите продажби, в кеговете – 5%, а кен опаковките (10.5%) увеличават плавно продажбите си.
Нови продукти през 2015

По информация на браншовата организация новите продукти за 2015 г., предложени от членовете на Съюза на пивоварите, са: "Болярка непастьоризирана", Zagorka Retro, Stolichno Weiss, "Ариана Radler бъз, мента", "Kamenitza Свежо", "Нефилтрирано от "Каменица", "KamenitzaFresh Бъз & Лимон", Staropramen Granat, Corona, "Алмус червено пиво" и "Ломско лукс". Пивоварните дружества са предложили и новости в опаковките, етикетите и визията на бутилките.
Секторът в Европа

Към началото на 2015 г. в страните от ЕС функционират 4780 компании за производство на бира с общо 6520 пивоварни. От тях микропивоварните с годишно производство под 1000 хектолитра са 4540, цитира официални данни Ивана Радомирова. С най-голям брой пивоварни е Великобритания – 1700. Германия е на второ място с 1350, а на трето е Франция с 660. Според данните на "Пивоварите на Европа" в страните от ЕС се предлагат над 42 хил. марки бира.
Лидер в консумацията на пиво на човек от населението традиционно е Чехия със 144 литра, следват Германия със 107 и Австрия със 104. На четвърто място е Полша, след нея са Литва и Люксембург. По този показател България и Белгия си поделят 14-ото място със 72 литра, а след тях се подреждат страни с традиционна бирена култура като Словакия, Холандия, Великобритания, посочва Радомирова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 820 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 789 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2760 прочитания

17 яну 2020, 1985 прочитания

17 яну 2020, 1694 прочитания

17 яну 2020, 1632 прочитания

17 яну 2020, 1577 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lufthansa свива плановете си за растеж

Превозвачът ще отдели 100 млн. евро за преструктуриране

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10