С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 май 2016, 17:46, 7637 прочитания

Спирос Номикос: Последните инвестиции намаляват значително разходите ни

Изпълнителният директор на "Солвей Соди" пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Производителят на калцинирана сода "Солвей Соди" е част от белгийската група Solvay, която през 1997 г. приватизира завода в Девня в партньорство с турската Sisecam. Оттогава досега в предприятието са инвестирани над 1 млрд. лв. Нова инсталация за близо 60 млн. лв. беше открита през миналата година, в момента се работи и по други проекти. Наскоро компанията започна за трети път инициативата си академия "Иновация в действие", която цели да помогне на студенти и наскоро завършили младежи да развият знания и практически умения за създаване на иновативни проекти. Академията е организирана под формата на работилници, а авторите на трите най-добри проекта получават за награда обучение. За бизнеса, инвестициите и пазарната среда, както и за инициативата и други иновативни проекти на компанията разговаряме с изпълнителния директор Спирос Номикос.

Ако играеш баскетбол, е добре да си по-висок, а ние сме големи.

От гледна точка на калцинираната сода ограничаването на емисиите е предизвикателство, но това е правилният начин за правене на бизнес.

Много от участниците в "Иновация в действие" са вече професионалисти, успели в своята област.

Каква беше 2015 г. за "Солвей Соди" като производство и продажби?

- Годината беше успешна за компанията. Производството беше близо до капацитета от 1.5 млн. т калцинирана сода годишно. Оборотът също беше близо до този от предната година (456 млн. лв. за 2014 г. - бел. ред.). Нашите акционери Solvay и Sisecam, които държат съответно 75 и 25% от капитала, са и наши клиенти. "Солвей Соди" продава на тях, а те разполагат с мрежата за продажби след това. Solvay е световен лидер в сектора и това много помага. Да имаш търговска мрежа по целия свят е голямо предимство. Sisecam също е голяма химическа компания, която е потребител на калцинирана сода. Любопитното е, че Sisecam е също и производител на сода. Така че двете компании са партньори в "Солвей Соди", но конкуренти на световния пазар.


През миналата година приключихте голям инвестиционен проект. Какви са резултатите от него и планирате ли нещо ново в близко бъдеще?

- От приватизацията на девненския содов завод преди 19 години досега в "Солвей Соди" са инвестирани над 1 млрд. лв. Но това не е краят, ние постоянно влагаме средства в предприятието. Миналата година завършихме голяма инвестиция – изграждане на нова дестилационна инсталация. Това е фантастичен проект. Резултатът е значително намаляване на консумацията на пара за нуждите на содовото производство, на производството на топлинна енергия в ТЕЦ "Девен" (който е филиал на "Солвей Соди"), на консумацията на твърдо гориво и на въглеродните емисии. През миналата година дадохме старт и на друг инвестиционен проект – нов котел на циркулиращ кипящ слой в ТЕЦ "Девен", чието изграждане ще приключи през 2017 г. Тези инвестиции намаляват значително разходите за суровини и горива, което води до по-добри екологични показатели и до подобряване на конкурентоспособността на "Солвей Соди".

Как оценявате ситуацията на пазара на калцинирана сода, какви проблеми и възможности има?



- Заводът в Девня е най-големият завод за синтетично производство на калцинирана сода на Solvay в Европа, което е добре. Ако играеш баскетбол, е добре да си по-висок, а ние сме големи. Основните ни доставчици на суровини са наши компании. Близко сме до пристанище, което е много важно. Така че имаме всички предпоставки да сме успешни. Произвеждаме продукт, предназначен за световния пазар, което ни носи предимства като присъствие на по-голям брой пазари и диверсификация на риска. Компания, която е силно зависима от външните пазари, трябва преди всичко да гарантира своята конкурентоспособност. Качеството на продуктите и услугите е от съществено значение. Калцинираната сода е основна суровина за стъкларската промишленост, използва се също при производството на перилни и почистващи препарати, в химическата промишленост и металургията, силикатите и стъклените влакна. Пазарът е световен и нещо, случило се в Китай, може да ни се отрази директно или нещо, случило се в Турция, може да се отрази на Китай. За нас целта е да направим "Солвей Соди" устойчив за дълги години напред.

Как ще коментирате новите договорености от Париж за ограничаване на климатичните промени? Какъв ще е ефектът им върху вашия бизнес и сектора като цяло?

- Световните лидери подписаха в Париж историческо споразумение за ограничаване на въглеродните емисии. Това е универсална и амбициозна договореност – включва 195 държави и покрива 95% от емисиите, с акумулиращ се във времето ефект. Споразумението от Париж е правно обвързващо като всеки друг международен договор. Solvay имаше много активна и видима роля в СОР 21 – главният изпълнителен директор Жан-Пиер Кламадю е президент на Съвета на европейската химическа индустрия и допринесе за някои от ключовите резултати. Европейският съюз все още е водещ по отношение на прилагане на политики за намаляване на въглеродните емисии за индустрията. Европа е най-амбициозният регион с най-високата абсолютна цел за намаление. От гледна точка на калцинираната сода това е предизвикателство, тъй като бизнесът е въглеродоемък, а нашите конкуренти в Турция например изобщо не са запознати с политиките за климатичните промени на ЕС. Въпреки това смятаме, че усилията, които полагаме, са правилният начин за правене на бизнес. Много страни вече започват да осъзнават, че има проблем. В Китай например годишно умират 1 млн. души заради замърсяванията. Това не може да продължава вечно, ситуацията трябва да се промени.

Как оценявате резултатите от академията "Иновация в действие" досега, какви са практическите ползи от нея?

- В днешно време, когато компаниите правят някаква инициатива, винаги се цели постигането на някакви ключови показатели, с които да се измери постигнатото. В случая с "Иновация в действие" това е малко трудно, но съм убеден, че това, което правим, е много добро. Като начало броят на участниците нараства всяка година. В първата инициатива се включиха 55 души, във втората участниците бяха над 70, а тази година очакваме повече от 100 младежи да преминат през академията. Разбира се, реализацията на проектите зависи от тях, но ние им даваме необходимите знания и умения за устойчивите иновации, осигуряваме им подкрепа и експертно мнение. Радвам се, че много от участниците в академията са вече професионалисти, успели в своята област. Сред тях например са победителите в конкурса – Велика Петрова от второто издание и Александър Цветков от първото, чиито иновативни проекти вече са реализирани или в процес на реализация.

Какво представлява проектът Got It, с който спечелихте наградата за иновации на работното място от Enterprise Europe Network?

- За компании като нашата, които работят на световния пазар и участват в "шампионската лига" на големите играчи, е задължително да са конкурентни. Да, инвестираме много в ново оборудване, но също така силно вярваме, че малките стъпки са не по-малко важни. В случая става дума за това да създадеш нагласа у служителите, че всеки – от обикновения работник до висшия мениджмънт, трябва да участва в подобряването на работата, да помогнеш на хората да придобият чувство за принадлежност към компанията. Инструментът за това е Got It. Той представлява интегриран цикъл за систематично събиране, оценка и приложение на иновативни идеи от служителите. Това е първата фаза на нашия иновационен процес, която е от съществено значение, защото оттам черпим ценни идеи за подобрения. В Got It участват всички заводи на Solvay като нашия, които имат сходни проблеми, и така си сътрудничим. Информацията се превежда автоматично на всички езици. След регистрацията идеите се разглеждат от вътрешни експерти, избират се най-добрите и след това се връщат в отделите за изпълнение. Например насърчаването на хората да предлагат идеи за подобряване на процедурите за безопасност допринася значително за тяхната ангажираност с безопасността. Освен това така хората се научават да говорят и да споделят идеите си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai

Японската автомобилна компания цели да засили разработването си на атономни превозни средства

29 фев 2020, 363 прочитания

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 1097 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 3789 прочитания

28 фев 2020, 3031 прочитания

28 фев 2020, 2653 прочитания

28 фев 2020, 2575 прочитания

28 фев 2020, 2224 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Открита е процедура за здравни разработки по "Хоризонт 2020"

Общият бюджет за проекти по шест теми е 117.7 млн. евро

Още от Капитал
Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10