Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Седмични новини за ритейл

29% собствени марки в кошницата на тайния клиент; "Спиди" е най-добрата компания на борсата според класацията К50; Доверието на потребителите нараства през април; МЗХ обмисля имитиращите млечни продукти да са под различен бранд; В Монтана заработи ново предприятие за колбаси

3506 прочитания

© Цветелина Белутова


Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

29% собствени марки в кошницата на тайния клиент

При майската си обиколка по магазините тайният клиент на сп. "Регал" отчете общо 53 стоки под собствена марка при най-ниските цени на наблюдаваните основни групи в осемте софийски търговски вериги, които следи. Това прави 29% от всички 168 продукта, включени в анализа. Най-много продукти под собствена марка има в кошницата в "Лидл", а най-малко - в "Пикадили", само два.

В началото на май средната стойност на пазарната сметка от най-евтини основни стоки e 31.48 лв. Увеличението спрямо месец по-рано е 0.60 лв. (2%). При храните средната сметка расте с 3% спрямо април. В нехранителната секция нивото се запазва стабилно с почти нулева динамика (ръст от 0.02 лв.). Общата стойност на покупката при стандартни количества възлиза на 30.39 лв. - с 1.09 лв. под средната сметка по пазарни цени.
При седем от хранителните категории отчитаме ръст в средната цена на месечна база. С най-много се увеличава тя при киселото мляко и шоколада (с по 12%). С ръст от над 5% се движат сиренето (9%), яйцата (6%) и прясното мляко (5%). С по-умерена динамика (3%) нагоре пълзят и средните цени на хляба и на охладеното пиле. Средната пазарна цена се понижава в пет хранителни категории, най-отчетливо при свинската кайма (11%), ориза (8%) и брашното (4%). Разгледан по отделни категории, нехранителният сегмент има интересно поведение. При нулева средна динамика за секцията отчитаме ръст в средната цена при пет от общо седемте стокови групи. Неутрализира го стръмен спад от по 8% при останалите две - шампоана и тоалетната хартия.

Общата стойност на кошницата от най-евтини продукти расте в пет от търговските вериги. Ръстът спрямо началото на април е най-отчетлив в "Пикадили" (с 2.30 лв.) и "Кауфланд" (с 1.56 лв.). Двете вериги държат границите на пазара, съответно с най-високата средна сметка (26.15%) и най-ниската (-10.75%) под средното ниво. Понижение в общата стойност на кошницата отчитаме при "Билла" (с 1.55 лв.) и "Т маркет" (с 0.21 лв.).

"Спиди" е най-добрата компания на борсата според класацията К50

Куриерското дружество "Спиди" зае първо място в класацията "Капитал 50" за втора поредна година. Резултатите на компанията са добри по всички показатели. През 2015 г. дружеството расте с двуцифрен темп главно поради придобиването на две дружества от френската GeoPost - румънското DPD S.A. и "Геопост България", през ноември 2014 г. Тази сделка дава начало на експанзията на "Спиди" в региона. Компанията вече доставя пратки (основно корпоративни, които са 88% от всички доставки) в Гърция и Румъния на цени като в България, има амбиции за разширение в Турция и Македония и определя като пазар с потенциал Сърбия. Дружеството насочва дейността си и към индивидуални клиенти и обработката на по-големи доставки.

Делът в приходите от международни куриерски пратки спрямо общите приходи за 2015 г. е 12.27%. Продажбите в чужбина са нараснали с почти 300%, а тези на вътрешния пазар с 9.5%. Регионалната експанзия налага и доста инвестиции, но въпреки това дружеството разпределя поне 50% от печалбата - за 2014 г. сумата е 5.6 млн. лв. Без дивидента за миналата година компанията е реализирала 30% доходност за акционерите си. Основен акционер продължава да е Валери Мектупчиян, 25% са на френската GeoPost, а около 10% са в по-малки акционери.

Доверието на потребителите нараства през април

Общият показател на потребителско доверие се покачва с 1.8 пункта през април спрямо равнището си от януари, като при градското население увеличението е 1.6 пункта, а в селата - 2 пункта, съобщиха от Националния статистически институт (НСИ). Потребителите регистрират известна положителна промяна във финансовото си състояние през последните 12 месеца. Затова е по-голям и броят на домакинствата, които планират покупка на предмети с дълготрайна употреба - лек автомобил, строителство на жилище (вила) или извършване на ремонти в дома. Инфлационните очаквания на потребителите за следващите 12 месеца са по-слабо изразени. Според тях безработицата в страната ще се запази на сегашното равнище или незначително ще намалее, в резултат на което балансовият показател се понижава с 5.1 пункта. По-песимистично настроени за своя бюджет в сравнение с три месеца по-рано са жителите на селата, посочват от НСИ.

МЗХ обмисля имитиращите млечни продукти да са под различен бранд

Фотограф: Цветелина Белутова

Министерството на земеделието и храните (МЗХ) обмисля възможността за въвеждането на правила, според които производителите ще могат под една и съща марка да произвеждат само един тип млечен продукт - натурален или имитиращ, съобщи министърът на земеделието и храните Десислава Танева в интервю за "24 часа". Целта е потребителите да бъдат улеснени в избора си. По думите на министъра потреблението на имитиращи млечни продукти е около 38-40% от общото в категорията по данни на НСИ. Според нея този процент е дори по-висок, но той расте не само в България, а и в другите европейски страни. ЕС не е въвел различни кодове за имитиращите продукти и няма как те да бъдат отделени от вътрешнообщностната търговия, отбелязва Танева. Ръстът според министъра се дължи на жестоката конкуренция между големите мултинационални производители за намаляване на себестойността и съответно цената на продукцията. Това води до заместване на естествените суровини. Не случайно вносът на палмово масло и неговите фракции непрекъснато расте. За миналата година има лек спад, но от 2006 г. той е нараснал близо четири пъти по данни на МЗХ. Причината е, че растителните масла са по-евтини и затова се използват масово. "Уточнявам, че това е безопасно съгласно всички европейски изисквания", заявява Дасислава Танева.

Ново предприятие за колбаси в Монтана

В Монтана заработи ново предприятие за производство на колбаси и деликатесни меса. "Българска трапеза" ООД се намира в промишлената зона на града и е разположено на площ от 12 дка, върху които са изградени производствени цехове, складове и административни сгради с обща площ 2700 кв.м, съобщава "Монтана днес". Цеховете са оборудвани с германски и швейцарски машини за производство на малотрайни и сушени колбаси от нисък, среден и висок клас. За съхраняване на суровините и продукцията са закупени 17 хладилни камери и 20 хладилника. В новия завод вече са назначени 30 служители. Плановете са броят им да се увеличи на 70. Дружеството "Българска трапеза" е учредено тази година, като негови собственици в съдружие са Петър Петков и Илия Игов. То е правоприемник на "Принцес Н" ООД, което разви верига от заведения за бързо хранене в Монтана и предлагаше в собствен супермаркет традиционни местни и постни ястия, както и кетъринг на територията на област Монтана. Предприятието ще произвежда над 50 вида продукти, включително колбасите от висок клас с марка "Торлашки мезета".

Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK