Държавата си купи военния завод "Авионамс"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата си купи военния завод "Авионамс"

Сделката идва малко след заканата на премиера Борисов държавата да си върне контрола в ремонтното предприятие

Държавата си купи военния завод "Авионамс"

Национализацията става чрез консолидационната компания и ще струва близо 29 млн. лв. с финансиране от ББР

22289 прочитания

Сделката идва малко след заканата на премиера Борисов държавата да си върне контрола в ремонтното предприятие

© Капитал


Държавата ще държи почти 100% в пловдивския завод.

Пловдивското предприятие за ремонт на авиационна техника "Авионамс", което се продаваше заради необслужван кредит към Корпоративна търговска банка (КТБ), вече има нов собственик. На търг в началото на седмицата, организиран от частен съдебен изпълнител по искане на синдиците на фалиралата банка, е бил продаден целият пакет акции на "Хедж инвестмънт България", която държи почти 100% от дружеството. Купувач е Държавната консолидационна компания (ДКК), която е предложила минималната търсена цена от 28.9 млн. лв. Информацията беше потвърдена от икономическото министерство, откъдето посочиха, че ще финансират сделката със свои средства и банков кредит, без да уточняват от коя банка. По информация на "Капитал" става въпрос за Българската банка за развитие, което беше потвърдено от Министерство на финансите, но без повече подробности.

Заканата е изпълнена

Така реално двете министерства - едното принципал на ДКК, а другото, отговарящо за ББР, изпълняват заканите на премиера Бойко Борисов държавата да си върне контрола в ремонтното предприятие, което през 2008 г. под името "Терем - Георги Бенковски" беше продадено на компании, свързани със собственика на КТБ Цветан Василев. Друг е въпросът доколко е целесъобразно държавата да прибягва до национализация и да използва своята насърчителна банка за целта. Чрез сделката реално към КТБ се трансферират средства от ББР, която все повече започва да се ползва за подобни мъгляви цели като кърпене на различни дупки в държавни и общински дружества. ДКК, чиято основна роля е да се заобикаля законът и приходите от приватизация да могат да се ползват текущо, вместо да влизат в Сребърния фонд, също беше ползвана през 2013 г. да спасява ВМЗ - Сопот.

Опит да запази контрол над "Авионамс" е направил и мажоритарният собственик на "Хедж инвестмънт" - регистрираната на Британските Вирджински острови EFV International Financial Ventures, която в момента не е напълно ясно точно под чий контрол е. Предложената от офшорката цена дори е била по-висока - близо 40 млн. лв., но тя не е внесла необходимия депозит и е била изключена от надпреварата.

Инвеститор с история

Съдебният изпълнител Стоян Якимов предложи за продажба общо 2 090 719 акции в "Авионамс" (99.97%), собственост на "Хедж инвестмънт", която има необслужван дълг за 35.1 млн. евро към КТБ. Акциите са били заложени като обезпечение по заема. Търсената цена от 28.94 млн. лв. би възстановила част от търсеното от банката, като другият по сериозен актив на "Хедж" е русенският военен завод "Дунарит". Там има опит контролът да се прехвърли на конкурентното "Емко", което да вкара 60 млн. лв. за увеличение на капитала, което също да отиде за погасяване на кредити. Собствеността обаче е обект на регулаторни и съдебни схватки и изходът засега не е ясен.

От Министерството на икономиката, което е принципал на ДКК, коментираха пред "Капитал Daily", че целта на сделката е да се подпомогне военно-промишленият комплекс. "ДКК ще създаде условия за развитие на "Авионамс", с което ще се подпомогне секторът. Това ще гарантира в определена степен и независимост на българската военна авиация от чужди доставчици по отношение на осъществяването на ремонти на летателна техника", се казва в още в отговорите.

Не става ясно обаче защо, ако държавата има стратегия за развитие, "Авионамс" трябва да влиза в ДКК и под шапката на икономическото министерство, а не да се върне в "Терем" към военното министерство, откъдето произлиза.

В ролята на помощник

Не по-малко интересно е и участието в сделката на държавната ББР, която ще предостави заем за покупката. Според източник, запознат със сделката, търговските банки по принцип имат рестрикции да финансират компании от военнопромишления комплекс като "Авионамс". Затова след затварянето на КТБ, която ги беше взела под крилото си, оръжейните компании изпаднаха в сериозни затруднения. Тогава ББР влезе в ролята на помощник, осигуряващ спасително финансиране. В този смисъл "Авионамс" не е изненадваща експозиция, тъй като трудно би се намерила друга банка, която да подпомогне покупка на такъв актив.

От бизнес гледна точка инвестицията изглежда перспективна за банката, тъй като военното министерство даде гласност на програма за ремонти на военно оборудване и "Авионамс" може да се окаже с доста поръчки през следващите години, смята източникът. Отпуснатият кредит от ББР не е с къс хоризонт, което да предполага, че е финансирана спекулативна сделка, при която ДКК да е просто междинно звено преди последваща продажба. Държавната компания управлява активи и за нея не би било несвойствено да развива "Авионамс". Освен това, въпреки че е държавна, ДКК има добри показатели. Със сделката за пловдивския завод ББР няма да надхвърли лимита си за финансиране на сектор "Държавно управление", уточни източникът.

Неуспелият кандидат

Другият кандидат, който обаче не е стигнал до наддаването, е бил EFV International Financial Ventures. Компанията е мажоритарен собственик на "Хедж инвестмънт" (90.71%) и явно се е опитала да запази предприятието под контрола си. Друг акционер в "Хедж инвестмънт" е самата КТБ (9.27%), а една акция се държи от Бисер Лазов - бивше доверено лице на Цветан Василев, който след затварянето на банката се приема за част от лагера на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Пред "Капитал" изпълнителният директор на "Хедж инвестмънт" Асен Бабански, който представителите на EFV се опитват да отстранят, изказа притеснения, че забавянето и атаките срещу изготвената от него сделка с "Дунарит" са "с цел бързата продажба на акциите на "Хедж" в "Авионамс".

По темата работи и Гергана Михайлова

Държавата ще държи почти 100% в пловдивския завод.

Пловдивското предприятие за ремонт на авиационна техника "Авионамс", което се продаваше заради необслужван кредит към Корпоративна търговска банка (КТБ), вече има нов собственик. На търг в началото на седмицата, организиран от частен съдебен изпълнител по искане на синдиците на фалиралата банка, е бил продаден целият пакет акции на "Хедж инвестмънт България", която държи почти 100% от дружеството. Купувач е Държавната консолидационна компания (ДКК), която е предложила минималната търсена цена от 28.9 млн. лв. Информацията беше потвърдена от икономическото министерство, откъдето посочиха, че ще финансират сделката със свои средства и банков кредит, без да уточняват от коя банка. По информация на "Капитал" става въпрос за Българската банка за развитие, което беше потвърдено от Министерство на финансите, но без повече подробности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    boko34 avatar :-?
    boko34

    Защо не посочвате цената на която държавата е продала предприятието на Цветан Василев през 2008г?

  • 2
    moon744 avatar :-?
    moon744

    Не става ясно какъв е размерът на вземането (кредита) на КТБ към това предприятие. Каква част от кредита ще остане непогасен след продажбата и поема ли новият собственик да го издължи на синдиците? И дали не би било по-изгодно за фалиралата КТБ да продаде вземането си към завода, вместо да пристъпва към принудително изпълнение? Изобщо прави ли някой тези разчети?

  • 3
    sylver88 avatar :-|
    sylver88

    "Национализацията става чрез консолидационната компания и ще струва близо 29 млн. лв. с финансиране от ББР"- авторът знае ли значението на думата "национализация" или всяка търговска сделка, в която една страна е държавата е национализация?

  • 4
    Hepo avatar :-|
    К2

    В този завод(ако не се лъжа)беше открит и един не използван двигател за Миг-29. Браво на правителството,тази ремонтна база е важна за националната сигурност.

  • 5
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Значи някои фалират завода, други го купуват, трети ще плащат. Позната схема. До кога ли?

  • 6
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    Докато са на тази вълна, Ремотекс и Химко също чакат национализация.

    Ето, че по безспорен начин се доказва ефективността на решенията на настоящето правителство - за половин мандат направиха нещо, което коалицията Д-СП не успя.

  • 7
    cfa1429552104398352 avatar :-|
    миро родозов

    като един див комОняга не мога да не се зарадвам, че държавата си е прибрала предприятие - и то от ръчичките на г-н Пеевски, дабъл уин


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.