Екологичният натиск върху производителите на палмово масло се увеличава

Компаниите са принудени да приемат по-стриктни стандарти

Големите производители на палмово масло са принудени да приемат все по-високи стандарти за опазване на околната среда и намаляване на въглеродните емисии, пише Financial Times. Това става под натиска на институционални инвеститори, екологични организации и големи корпоративни купувачи на суровината, отбелязват анализаторите от компанията за финансови индекси MSCI.

Вредна индустрия

Индустрията за производство на палмово масло се сочи като виновник за мащабното обезлесяване в Югоизточна Азия и все по-честите кризи със замърсяване на въздуха в региона. Промяната на отношението към индустрията беше подчертано от отнемането на сертификата за устойчивост на малайзийската компания IOI, която е един от най-големите производители на палмово масло в света. "Натискът определено се увеличава, като случаят с IOI е нещо като повратна точка", коментира Емили Чю, вицепрезидент на MSCI. "Доскоро на това се гледаше като на етичен проблем, но вече започна да нанася търговски вреди на производителите", добавя тя.

Сертификатът на IOI беше отнет от Кръглата маса за устойчивост на палмовото масло (RSPO), която е влиятелна екологична и бизнес организация. В резултат на решението няколко водещи купувачи на палмово масло, включително Nestle и Unilever, обявиха, че свиват поръчките си към компанията. В отговор IOI обяви, че ще започне съдебни действия срещу RSPO. Палмовото масло се използва в почти всички козметични продукти и обработени храни като алтернатива на трансмазнините и други масла. Nestlе, която е най-големият производител на пакетирани храни в света, ще прекрати всичките си договори с IOI до 31 август тази година. Според изявлението на компанията представените от IOI мерки за справяне с посочените от RSPO проблеми не са достатъчни.

Nestle също така планира да увеличи в покупките си дела на палмовото масло, което може да бъде проследено до конкретна плантация. Целта е то да достигне 80% от покупките на компанията през 2017 г. спрямо 46% в края на 2015 г. Това цели да се попречи на смесването на отглежданото по устойчиви методи палмово масло с по-евтини, но произвеждани по неустойчив начин алтернативи.

Корпоративен натиск

Според изследването на MSCI натискът от големите клиенти и институции като RSPO дава значими резултати. През 2014 г. 23% от палмовото масло, изкупувано от 10-те най-големи компании, не е имало сертификат от RSPO. Само година по-рано делът е достигнал 59%. Макар и по-бавно, подобрение има и при възможността за проследяване на продукцията до плантациите. Според данните на RSPO през 2015 г. са били сертифицирани 12.9 млн. тона палмово масло, или 21% от световната продукция, спрямо 11.9 млн. тона през 2014 г.

Натискът идва и от страна на големи институционални инвеститори. През миналата година норвежкият държавен инвестиционен фонд, който има активи за 870 млрд. долара, взе решение да не инвестира в четирите най-големи азиатски производителя на палмово масло по екологични съображения.