С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 17 май 2016, 11:43, 12569 прочитания

Розоберът започна с високи цени и очаквания за добра реколта

Заради добрите климатични условия кампанията тръгна предсрочно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Производителите на рози отчитат много добър сезон, а прогнозите са за добра реколта. Причините са в подходящото време, а кампанията тази година е започнала няколко седмици по-рано. Парадоксално на пазара цената на килограм рози се е покачила, което ще се отрази и на стойността на розовото масло, което може да затрудни износа му.

Какво означава добра


За розоварите добра реколта означава да бъде произведено до 2000 килограма розово масло през тази година, което ще е с около 500 килограма повече от обичайното. Стартът на кампанията за беритба на деликатните розови листчета стартира на 22 април в Пловдивска област - с около 2 седмици по-рано от обичайното. И вече е ясно, че и качеството, и количеството на розовия цвят надминават очакванията.

Както и изкупните цени, които започнаха от 3.50 - 3.60 лева за килограм розов цвят, подгониха 6 лева за килограм и сега "кротуват" на 4.20 лева/кг. Това показват данните на Българската национална асоциация парфюмерия, козметика и етерични масла, а оценката на преработвателите е, че това е свръхвисока и вероятно спекулативна цена.

"През миналата 2015 година заради слаба реколта производството на розово масло рязко падна и не можахме да задоволим търсенето. Сега очакваме да произведем повече, но това не означава автоматично, че ще продадем много повече от обичайните 1500 килограма българско розово масло. А това ще се отрази и върху продажбите през следващи години", каза за Капитал
Daily Николай Ненков, изпълнителен директор на "Бул фито ойлс", която е една от най-големите български компании в този бранш. Първото добито розово масло за 2016 година е с рандеман 2900 - 3000 килограма розов цвят за килограм розово масло, докато през 2015 г. са били нужни 3800 - 4000 кг.



В структурата на цената на розовото масло розовият цвят има най-голям относителен дял. На международния пазар продуктът със защитено наименование "Българско розово масло" обикновено се продава за около 8000 евро на килограм. От тях 6000 евро е стойността на розовия цвят.

Ако себестойността на розовия цвят остане по-висока от обикновено, а пазарите не пожелаят да приемат пропорционално нарастващи цени, някой ще трябва да поеме негативите. Или в най-добрия случай ще бъдат разпределени между производителите на розовия цвят, производителите на розовото масло и прекупвачите.

Големите международни потребители на розово масло имат своя ценови довод - суровината розово масло със същите или приблизително същите качества може да бъде закупена от Турция и Франция. Според директора на "Бул фито ойлс" розовото ни масло все повече навлиза във фармацевтичната и хранителната индустрия, но не толкова, че да предизвика сегашния ценови скок.

Сивият сектор

За обирането на розовия цвят в България по данни на Асоциацията са необходими около 1 000 000 човекодни в кампания, която продължава около 8 седмици. Цветът от близо 37 000 декара розови градини се бере само на ръка, като началото на работния ден обикновено е 5 часа сутринта. Най-големите компании от сектора наемат дневно между 300 и 500 работници, а най-малките 20 - 40 работници, получаващи заплащане на килограм набран цвят.

"Основната работна сила при обирането на розовия цвят са безработни хора, които получават социални помощи", обяснява Николина Узунова, изпълнителен директор на Българска национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика. Трудовото законодателството обаче предполага трудът на временно заетите с розобер да бъде в сивия сектор на икономиката. И причините за това са най-вече технически - еднодневните трудови договори трябва да се сключват преди началото на работния ден, времето за попълването им е минимум 3 минути.

Което при големите фирми означава да бъдат наемани допълнително и "писари" за попълването на договорите. Не могат да се сключат ден преди това, защото земеделският производител не знае кой ще дойде да работи, при дъжд част от хората напускат и тогава собственикът на розовата градина плаща данъци и осигуровки, без да има насреща свършена работа. Глобата за несключен еднодневен трудов договор е 1500 лева на човек при първо нарушение.

"За да изведем сектора от сивата икономика, предложихме писмената форма на договори да се счита спазена с ведомостите, които земеделският производител води всеки ден. Там се отбелязва името на работника, количеството цвят, което е набрал, сумата, която му се дължи. Този документ е лесно проверим от контролни органи, ако решат да дойдат на място. В срок до края на компанията да се подготвят договори за всеки и на тяхно основание да се внасят осигуровки и данъци", смята Николина Узунова.

Тя обаче е реалист и счита, че след рокадите в Министерството на труда и социалната политика тяхното предложение е малко вероятно да бъде разгледано от новия екип и още по-малко вероятно да бъде прието. "В крайна сметка държавата по този начин ще получи дължимите данъци и осигуровки, които сега не получава, земеделските производители ще получат счетоводните основания за разход, които сега се трупат като кухи касови наличности, а временно наетите работници няма да се притесняват, че ще останат без социална помощ", заключи Узунова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мария Топчийска е новият директор на завода на Schneider Electric в Пловдив Мария Топчийска е новият директор на завода на Schneider Electric в Пловдив

Тя ръководи проекта за превръщане на българското предприятие в "умна" фабрика

29 яну 2020, 516 прочитания

Най-динамичните компании за текстил и облекла: Всички на печалба Най-динамичните компании за текстил и облекла: Всички на печалба

Макар и труден, шивашкият бизнес в България се справя добре и има добри показатели

29 яну 2020, 789 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Финансовият регулатор слага таван на приходите от овърдрафт за британските банки

Ограничението цели да намали разходите на клиентите

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10