С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 20 май 2016, 15:50, 14938 прочитания

Airbnb: конкурент и партньор

Хотелите търсят алтернативи или влизане в модела на споделената икономика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Grand Ferdinand е един от най-новите хотели във Виена. Намира се на ринга, който обикаля първи квартал на града, и е съсед с всички луксозни хотели от най-високата категория. Grand Ferdinand също е такъв – бутиков е и двойната стая струва около 200 евро на нощ.

Същият този Grand Ferdinand може да бъде запазен през мрежата за отдаване на стаи и апартаменти Airbnb. На последния етаж на сградата има обособени две големи зали, в които са подредени койки на два етажа и срещу 30 евро могат да бъдат запазени за вечер. Отделно гостите, които спят в тях, имат достъп до басейн на покрива, от който могат да се насладят на уникалната гледка над целия град. Лукс и хостел концепция, комбинирани в едно.


Този хотел принадлежи към групата на онези, които не само са забелязали конкуренцията на Airbnb, но и мислят стратегия как да реагират на нея. Някои се опитват да подобрят собствения си продукт, като наблегнат на предимствата на отсядането в един хотел пред това да се спи в апартамент на непознати. Други се опитват да задействат държавната машина и да прокарат здрави регулаторни режими, които да обявят дейността на Airbnb и сходните мрежи от т.нар. икономика на споделянето (Sharing Economy) за незаконно хотелиерство. Трети са избрали по-иновативен подход. Те директно адаптират продукта си така, че да го предлагат през Airbnb. При тази стратегия на мрежата за споделяне се гледа като на още един канал, който може да осигури допълнително клиенти. Не са вече рядкост и случаите, при които класическите хотели създават собствени нови формати и вериги, които да влязат в директна конкуренция за клиентите на Airbnb.

Хотели от ново поколение

Grand Ferdinand се смята за иновативен на фона на класическия хотелиерски бизнес, още повече в консервативна Виена. Някои приемат хрумването да се използва мрежата на Airbnb като допълнителен канал за оригинално и очакват с нетърпение да видят дали това ще даде желаните резултати. Мениджър на конкурентен на Grand Ferdinand хотел обаче коментира, че според него не е добра идея да се смесват няколко различни формата в едно. В случая в един и същи хотел се настаняват гости, които търсят лукс и екслузивитет, с такива, които спят на двуетажни легла срещу ниска сума. "Не знам дали "луксозните" гости биха били съгласни да делят един покрив с Airbnb посетители. Това може да увреди цялостния имидж на хотела", коментира той.



Същевременно има и по-стандартни хотели, които са открили Airbnb като канал и предлагат стаите си през него. Така например собственичката на малкия Boutique Hotel Stadthalle, отново във Виена, притежава и нискобюджетен пенсион, който отдава и през Airbnb. По нейния пример и други обекти тестват модела.

Но ако това са само дребни примери от Виена, то на международно ниво конкуренцията с Airbnb придобива още по-значими размери.

Големите компании отговарят на новите "разрушителни" (disruptive) тенденции, като сами адаптират бизнес модела си, каза в своята презентация по време на конференцията Digital|K Тимо Елиът от SAP.

Поведението на някои от международните хотелиерски вериги доказва именно това. През последните една-две години те започнаха усилено да инвестират в марките си, които са за краткосрочно отдаване на апартаменти. Такъв е примерът с InterContinental Hotel Group, която обяви намерението си да развива своята верига Staybridge Suites. Целта е да се привлекат онези бизнес гости, които по време на служебните си пътувания отбягват хотелите и искат да отсядат в апартаменти, които са по-близо до представата им и усещането за домашен уют. Другата цел е да се отговори на търсенето на поколението, родено около смяната на столетието, или т.нар. Millenials. Според много проучвания и маркетингови наблюдения те са и тези, които спадат към определението за хибридните туристи: искат да организират сами пътуванията си, комбинират както скъпи хотели, така и апартаменти, които им позволяват да опознаят живота на местното население, инвестират по-малко в нощувката, но повече в преживяванията, храната, събитията.

Да бъдем като Airbnb

Освен че развиват марките си за апартаменти, някои от хотелиерските компании директно инвестират в конкуренти на Airbnb. Показателен пример е Hayatt Hotels. През миналата година компанията обяви, че е сред инвеститорите, които набраха фонд от 40 млн. долара, предвиден за OneFineStay. Това е директен конкурент на Airbnb, който обаче се цели в клиентите в средния и високия ценови клас. Вместо да предлага всякакви апартаменти и къщи по цялата ценова палитра, мрежата на OneFineStay се концентрира върху ексклузивни имоти на топ локации. Освен това OneFineStay не е масово разпространена платформа, а засега работи само в няколко града, сред които Лондон, Париж и Ню Йорк. Отдаването на жилищата е придружено от допълнителни услуги като 24 часа контакт с домакин при необходимост от информация, смяна на завивките, осигуряване на закуска и т.н. Всичко това, разбра се, се поръчва и доставя допълнително при желание на клиента.

През април пък стана известна нова интересна сделка в бранша, в центъра на която отново е OneFineStay. Френският гигант Accor инвестира 148 млн. евро и придоби платформата за луксозни апартаменти.
Същевременно обяви, че ще инвестира други 64 млн. евро в развитието на мрежата. Месец преди това хотелската група направи придобиване и в Oasis Collections – платформа за отдаване на частни жилища в Аржентина.
Друга голяма група за хотели пък – Wyndham Hotels, която включва марки като Ramada и Travelodge, инвестира неотдавна в базираната в Лондон start-up компания LoveHomeSwap. Мрежата позволява на собствениците на апартаменти и къщи да правят директна размяна. Може да се регистрирате в мрежата с профил, в който да предлагате собственото си жилище. В същото време може да си харесате и наемете жилището на някого другиго, ако то в този момент е свободно. Тази директна размяна на жилища е възможна и през други подобни мрежи.
Изпълнителният директор на базираната във Франция група Accor, цитиран от FT, коментира преди време, че оценява като грешка пропуснатата възможност да инвестира в Airbnb. Той не изключва възможността и желанието си обаче в бъдеще да си сътрудничи с компанията от Сан Франциско. В отговор от Airbnb коментираха, че нямат официално партньорство с нито една хотелска компания, но нямат нищо против класическите вериги да предлагат стаите си през мрежата за споделяне.

Растежът на Airbnb

Този стремеж на хотелите да адаптират бизнеса си и да се настройват спрямо конкуренцията от страна на Airbnb (и другите подобни мрежи за споделяне) е напълно разбираем. Само за пет-шест години Airbnb успя да се превърне от иновативен start-up, създаден от група безгрижни младежи в Сан Франциско, в платформа, която отдава под наем милиони къщи и апартаменти. Актуално компанията предлага през сайта си над 2 млн. места за настаняване в близо 200 държави по целия свят. Досега над 60 млн. туристи са се възползвали от услугата й, а темпът, с който се развива, показва, че Airbnb ще продължава да расте и става все по-значима.

Според изследване на Barcley’s до две-три години платформата за споделяне ще има повече оферти от сбора от стаите на десетте най-големи хотелски вериги в световен мащаб. Прогноза, която кара всеки хотел да се замисли за бъдещето на собствения бизнес и в каква посока трябва да тръгне.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 741 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 743 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 2442 прочитания

17 яну 2020, 1631 прочитания

17 яну 2020, 1549 прочитания

17 яну 2020, 1404 прочитания

17 яну 2020, 1340 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Меден бум

България вече е на първо място в света по отглеждането на пчели по методите на биологичното земеделие, традиционното пчеларство също бележи огромен ръст

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10