КЗК срещу германските вериги
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК срещу германските вериги

Веригите са сред най-често глобяваните дружества от комисията на Петко Николов, която е налагала санкции и на четирите германски дружества през последните две години

КЗК срещу германските вериги

Регулаторът ще проверява дали компаниите не увреждат интересите на производителите със собствените си марки

Мара Георгиева
20016 прочитания

Веригите са сред най-често глобяваните дружества от комисията на Петко Николов, която е налагала санкции и на четирите германски дружества през последните две години

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


За пореден път Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се фокусира върху големите чужди търговски вериги. Сега проверката на регулатора е едновременно в четирите най-големи дружества: "Кауфланд България ЕООД енд ко", "Лидл България ЕООД енд ко", "Билла България" и "Метро кеш енд кери България". Подозрението на комисията е, че заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки.

Веригите са сред най-често глобяваните от КЗК дружества. Регулаторът обикновено забелязва нелоялна практика, за която налага гигантска глоба, защото оборотите на компаниите са високи. За последните две години и четирите изброени вериги са били наказвани, като освен тях "жертви" на регулатора са и други чужди търговци или производители на бързооборотни стоки като ИКЕА, бирените компании, производителите на храни. Българската комисия по закон има повече права от европейските си аналози: освен за картели и злоупотреба с монопол тя има правомощия и за санкции при нелоялна конкуренция. Точно по тези членове бяха и глобите дотук.

Сега КЗК ще опита да докаже, че четирите дружества имат споразумение или съгласувана практика, която уврежда пазара. Казусът ще е интересен, защото германските вериги от години работят по този модел в Европа - те предлагат много стоки под собствени марки и няма информация това да е било санкционирано от друг регулатор. Това са продукти, поръчани на производител, но носещи бранд на магазина. Обикновено те са в ниския ценови клас, като често са и най-евтини най-малко защото няма маркетингови разходи. Според КЗК така веригите се явяват конкуренти на своите доставчици, а имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите марки.

Петъчното решение идва ден след като от регулатора изпратиха съобщение до медиите, че нейни служители "в момента извършват внезапна проверка в "Кауфланд" и "Билла", и че тези действия са част от производство за картел, както и че КЗК има право да изземе всякакви писмени и други веществени доказателства, както и средства за предаване на информация. В заглавието на първоначалния документ на комисията фигурира и българската верига "Фантастико", но в самото решение тя отсъства.

В документа за откриване на производство КЗК отбелязва, че от 2013 г. досега пазарният дял на големите търговски вериги (или т.нар. модерна търговия) в България расте. Значително се увеличава и пазарният дял на стоките със собствени марки на търговските вериги. Числа липсват. Няма и основания защо точно четирите най-големи дружества попадат в проверката, а останалите няма да бъдат проучени.

Картелните разследвания обичайно отнемат на комисията около година. До седмици предстои да се смени целият състав на КЗК, така че новите комисари ще трябва преценят има ли проблеми със собствените марки.

Подозрение за паралел

Тъй като всяка верига поотделно трудно може да се определи като монополист, регулаторът е решил да търси синхрон. КЗК обосновава решението си с това, че по своята същност моделът на веригите "осигурява благоприятна среда за установяване на паралелизъм в поведението" между конкуренти по отношение на ценови и маркетингови стратегии. Според регулатора това е обусловено от "високата прозрачност в този сектор и сравнително лесния достъп до информация по отношение на практикуваните от конкурентна верига цени на дребно". И тъй като много често едни и същи доставчици предлагат стоките си на няколко вериги едновременно, това "предоставя конкретна възможност също и за съзнателна координация, постигана чрез индиректно узнаване на ценовата и маркетинговата политика на верига конкурент", се казва в решението.

Спецификата на модела би могла да позволи изграждане на "ефективна стратегия за налагане на собствени марки, гарантираща най-ниски ценови нива в сравнение с аналогичните стоки с марка на производител", е записано в решението.

Затова комисията ще разследва дали има незаконосъобразно съгласуване между водещите търговски вериги, което цели "да осигури благоприятна среда за налагането на собствени им марки чрез фиксиране на ценови нива по отношение на стоки на производител".

Веригите: Съдействаме, но защо все нас

"Абсолютно със сигурност не сме правили картелно споразумение или каквито и да било договорки с други вериги. Няма от какво да се притесняваме. Предоставили сме в КЗК цялата документация и сме осигурили на служителите на комисията достъп до информационната ни система", коментира за "Капитал Daily" Димитър Спасов, изпълнителен директор на "Кауфланд България". По думите му "за пореден път четирите големи чуждестранни вериги, които са останали в България, са обект на проверка от КЗК за разлика от българските". Спасов уточни, че в "Кауфланд" със собствените марки на веригата имат 7% дял в стойност, като в този процент влизат и собствените марки на веригата за нехранителни стоки.

"BILLA България" оказва пълно съдействие на Комисията за защита на конкуренцията, като следва и изпълнява всички законови процедури и изисквания. Когато разполагаме с по-конкретна информация по случая, ще ви информираме своевременно", коментираха от веригата за "Капитал Daily". В интервю през април за вестника Бойко Сачански, управител на "Билла България", уточни, че около 10% от бизнеса на компанията в стойност минава през четирите й собствени марки.

"Една подобна проверка на пазара е разбираема, ако контролният орган е преценил, но от официалното съобщение оставаме с впечатлението, че проверката касае само една част от участниците на пазара, а именно само чуждите вериги. Категорично обаче не можем да се съгласим с формулировката на говорителя на регулатора Марио Гаврилов, че имат известни съмнения относно пазарното поведение на големите търговски вериги. Има ли готова присъда вече", е коментарът на "Лидл България" за "Капитал Daily". От компанията не уточниха какъв е делът на собствените й марки.

От "Метро кеш енд кери България" се въздържаха от коментар. От официалния сайт на компанията става ясно, че веригата предлага общо 25 000 вида хранителни и нехранителни стоки. Собствените й марки са 14 и се отнасят до 1800 търгувани в магазините на веригата продукти, което формира 7.2% дял от общо предлаганите артикули.

Топ 5 на ритейлърите

Германският дискаунтър Kaufland от години е най-голямата верига в страната с приходи за 2014 г. от 1.2 млрд. лв. Втора е Metro с оборот от 677 млн. лв. От миналата година на трета позиция е Lidl (с приходи от 538 млн. лв.), която изпревари и остави на четвърто място конкурента си BILLA (521 млн. лв.). Българската "Фантастико" е пета, като веригата работи през десетина отделни дружества с общ оборот от 358 млн. лв.

За пореден път Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се фокусира върху големите чужди търговски вериги. Сега проверката на регулатора е едновременно в четирите най-големи дружества: "Кауфланд България ЕООД енд ко", "Лидл България ЕООД енд ко", "Билла България" и "Метро кеш енд кери България". Подозрението на комисията е, че заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки.

Веригите са сред най-често глобяваните от КЗК дружества. Регулаторът обикновено забелязва нелоялна практика, за която налага гигантска глоба, защото оборотите на компаниите са високи. За последните две години и четирите изброени вериги са били наказвани, като освен тях "жертви" на регулатора са и други чужди търговци или производители на бързооборотни стоки като ИКЕА, бирените компании, производителите на храни. Българската комисия по закон има повече права от европейските си аналози: освен за картели и злоупотреба с монопол тя има правомощия и за санкции при нелоялна конкуренция. Точно по тези членове бяха и глобите дотук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

42 коментара
  • 1
    yts04475665 avatar :-|
    Georgi

    Да бе веригите са света вода ненапита, в Германия ако шефовете на Алди и Лидл ги мернат на по-малко от 100 метра един от друг, КЗК на другия ден ще ги щурмува, а тук даже коктейли си правят на Сдружението за модерна търговия. Журналистите Ви е добре да понаучат малко, какви да регулациите на Запад, преди да си раздават компетентните мнения, колко лоша е държавата. Лидл от 15 години получава практически безлихвени заеми от Европейската банка за развитие, капиталът на която идва и от нашите пари , докато тук производителите плащаха по 10% лихви, пък после разни клоуни, сънуващи "пазарна икономика", нагло разправят: вие не сте конкурентни.

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    Да не закачат "ТОП" инвеститорите щото , Меркел ще ни дърпа ушите :-)

  • 3
    tri avatar :-|
    tri

    Милите вериги. Не стига, че нямаме производство но губим и търговията на дребно. 3 милиарда търговски оборот и стотици милиони печалба отиват зад граница всяка година. От години тези вериги съсипват българското производство налагайки изисквания, с които принуждават производителя да продава дори на себестойност, в противен случай стоките му изхвърчат от щандовете на веригата. И тук за производителя няма вариант "никой не те кара на сила" защото ако не си в големите вериги значи не съществуваш. Как този производител да дава добри заплати на служителите, да расте и да предлага конкурентни цени на стоките си при свито производство и заложена ниска печалба.
    Лошото е, че единствената цел на тези акции е допълнителни приходи в бюджета а не защита на производителя. Вратичката за изнудване остава отворена и нови глоби след година ....

  • 4
    xcap avatar :-|
    Xcap

    1. Нормално е КЗК да проверява най-големите, а не по-малките - нали така пише в абревиатурата й. По същата причина е нормално да ги проверяват редовно.
    2. Глобите са гигантски, защото са процент от оборота, който също е гигантски.
    3. Това е най-малкото, за което могат да ги проверят.
    4. Ако имаше и истински работеща КЗК, щяха и санкциите да са ефективни. Сега най-много да вдигнат пушек докато КОЙто взема решения в комисията не им напише решението.
    5. Веригите са потърсени за коментар, а КЗК - не.

  • 5
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    Проверяват ги понеже имат значителен пазарен дял, КОЙто е интересен някому.

  • 6
    fta avatar :-|
    FTA

    [quote#5:"fio41315648"]Проверяват ги понеже имат значителен пазарен дял, КОЙто е интересен някому.[/quote]

    Твърде вероятно. Или просто надрода си иска социлизма. Виж първите мнения.

  • 7
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    И като ги нямаше немските вериги какво производство имаше? И какъв пазар? С микробус кварталните магазинчета ли ще обикалят да продават стоката си "производителите"? А като останат само Европа и Фантастико, и ще плачат за немските вериги, ама КЗК ще е гроб тогава. Както и когато става дума за Лукойл.

  • 8
    dorn avatar :-|
    dorn

    Нещо в Лукойл няма ли да изпратят инспектори - или там ще получат не информация, а дебели тояги по главите.

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Ако ще е магазин - ами нека продава или само собствени марки, или да не продава собствени марки изобщо.

    Всичко друго си е нелоялна конкуренция.

  • 10
    messera avatar :-|
    Willy Messerschmitt

    Големите вериги СА тъговията на дребно!!Дойдоха ,наложиха се и показаха КАК се прави!!Ако не бяха те още щяхме да робуваме на допотопните вмирисани супермаркети от соца.И лафовете -Ако искаш!!!Сега вече всеки се съобразява с техничт модел и начин на работа!Толкоз.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK