С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 27 май 2016, 14:07, 19403 прочитания

Природа зад щанда

Търговията с биохрани излезе извън специализираните магазини, а много от техните собственици се насочват и към производство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

Пазарът на биопродукти се променя заради нарастващото им производство в България и Европа, както и заради засилващата се конкуренция от натуралните фермерски или просто здравословни, но не биосертифицирани продукти.

Каналите за търговия на биостоки се разширяват. Оцеляването на малките специализирани магазини става по-трудно, продуктите започват да се разпространяват и в конвенционалните търговски обекти.

Трима предприемачи от сектора разказват за тези тенденции.


Да изпиете чаша студен биочай на тиха уличка в големия град е приятно и полезно. Ако обаче се върнете на същото място след година и кокетното биомагазинче с масичка отпред вече го няма или се е превърнало в нещо средно между био плод и зеленчук, магазин за дрехи от Индия и сладкарница, не се учудвайте. Макар да няма официални данни за сектора на биотърговията на дребно, е видно, че той се развива динамично.


Шансът малките да се задържат в него, без да фалират или да прибегнат към смяна на модела и предлагане и на конвенционални стоки, обаче намалява. По информация на самите търговци броят на специализираните магазини, в които се предлагат единствено сертифицирани биопродукти в България, е не повече от 100. Увеличават се обаче обектите, в които тези продукти присъстват на щанда наред с конвенционалните.

Трудното оцеляване на малките магазини не идва нито от по-ниското търсене на екологично чисти стоки, нито от лошия им бизнес модел, а е следствие от няколко тенденции - броят на биологичните оператори (производители, преработватели и търговци) в страната се е увеличил 15 пъти за 10 години, а ръстът в производството през 2015 г. спрямо година по-рано е над 50%. Търсенето, което също расте, уви, не напредва с подобен темп, а конкуренцията от страната на натуралните, фермерски или просто качествени продукти от производител се засилва.

Това променя пазара. Първата голяма разлика е, че био- и натуралните стоки излизат от профилираните магазини и разширяват присъствието си в конвенционалните търговски канали, сред които и големите бързооборотни вериги. Там обаче се търсят обеми и достъпни цени.



Това засега не изглежда да притеснява нито вносителите, нито по-големите български производители, защото екобумът доведе до окрупняване на играчите, създаване на индустриални по мащаб биопроизводства в Европа, а оттам и до намаление на стойността на суровините и крайните продукти, които обичайно са с около 30% по-скъпи от техните конвенционални еквиваленти.

Другата новост е, че потребителите вече не търсят етикета био, а качествената храна. Затова продажбите на фермерски продукти растат бурно и донякъде завземат дела на биото. Както през магазини и пазари, така и през директни доставки. Третата трайна тенденция е, че търговци стават и производители. А увеличената местна и чужда конкуренция също сваля цените.

За промените в биосегмента на българския пазар разказаха трима от успешните предприемачи в сектора. Общото между тях е не само дългогодишното им присъствие в търговията с органично чисти продукти, но и профилът им на производители.
Доверието към марката вече доминира над значението за био
Любомир Ноков, собственик на магазини "Биомаг" и управител на "Био България", която стои зад продуктите Harmonica

Любомир Ноков има поглед върху сектора и като производител на марката Harmonica, която вече се предлага в около 800 обекта в страната, и като собственик на три магазина от веригата "Биомаг", в която се продават само сертифицирани биопродукти. "Една от тенденциите в последните години е, че се преплитат понятия като био, натурално, фермерско, органично, директно от производителя. Био е земеделски метод, който се прави с грижа за почвата, биоразнообразието и здравето, за който контролът е законово уреден в ЕС", обяснява Ноков. Според него бумът в появата на качествени храни, които не са био, е едно от значимите събития за сектора. То говори за осъзнаване на потребителите към храната въобще. "Сега има много по-голям избор от истински и качествени храни, а доверието към производителя и марката вече са по-важни от доверието към биосертификацията. За нас "био" е задължителен минимум, гаранция за качество, а не маркетингово предимство. Най-ценното е доверието в марката", разяснява предприемачът. "Когато започвахме с Harmonica, на пазара на храни имаше основно имитации, а производителите искаха да постигнат все по-ниска цена. Вече има истинско качество и конкуренция и в това се състои бумът в този сегмент. Смятам, че той ще продължи, тъй като все още има цели незапълнени производствени ниши", казва още той. Действително в годините назад на пазара преобладават вносителите и търговците, а сега все повече бизнесът се ориентира към създаването на продукти.
По думите на Ноков по отношение на търговията потенциалът за развитие извън София е голям, все повече хора търсят качествени храни, а специализираните магазини в столицата остават трудна ниша, в която главна задача е да се съчетае ентусиазъм с добро управление, така че клиентите да бъдат добре обслужени, рафтовете да са винаги заредени, да се управляват брак, цени, наличности.

"Не бих могъл да кажа дали локацията, маркетингът или нещо друго е по-важно за успеха на един такъв магазин. При нас например начинът на организация на работата е ключов, за да успеем да се задържим толкова време", казва той. "Биомаг" съществува от 2008 г., като три от четирите магазина на веригата работят и днес. "Реално в България обаче никога не е имало големи продажби през специализираните биомагазини. Ако ме питате кой е най-големият биомагазин днес, съдейки по приходите от продажби в сегмента, това ще са или "Фантастико", или "Кауфланд", обяснява предприемачът. По негови данни само 10% от всички продажби на биопродукти в страната минават през специализираните магазини. А вече почти няма търговска верига, която да не продава такива или да няма обособен биощанд. За сравнение - в някои европейски държави през този канал минава почти цялата търговия с екологично чисти стоки, но има и страни като Франция, където работят по две, три профилирани биовериги за бързооборотни стоки. Те имат по 200 магазина. Ноков не пожела да се ангажира с прогноза кой от двата модела би се наложил на местния пазар в дългосрочен план.

Все повече български фирми, които се занимаваха с продажби на био, влязоха в производствената ниша
Калин Класанов, собственик My Organic Market и част от екипа, създал биодесертите Roobar

Калин Класанов е сред пионерите в търговията на дребно с биохрани, като това е негов основен бизнес в последните 10 години. Заедно със съпругата му Анита те са собственици и управляваха два магазина под бранда My Organic Market. Нещата обаче се променят драстично и Калин и Анита излизат от нишата на търговията, за да се отдадат на производство. Те заедно с партньора им Яни Драгов са създателите на суровите енергийни биодесерти Roobar, които се наложиха успешно и в глобален план и превърнаха основаната за целта компания "Роо брандс" в една от най-бързо развиващите се в този сегмент с годишен ръст на продажбите от над 200%, приходи от 3.5 млн. лв. за 2014 г. и печалба 1.2 млн. лв. Сега Roobar се продават на 5 континента и в повече от 40 държави и по-голямата част от производството е за износ, но всъщност всичко започва от малката пекарна "Курабийница" към магазина My Organic Market на ул. "Парчевич", където Анита създава рецептите за биобарчетата.

А иначе като човек, който пряко е участвал в налагането на биокултурата на хранене в България, Калин Класанов казва, че намира тенденцията за затваряне на някои от специализираните магазини позитивна. "Това дали има 10 или 15 магазина за биостоки не е успех. Успех е, когато те наистина влязат в масовото хранене, а през нишовите биомагазини това може да стане много по-трудно, отколкото през традиционните търговци", обяснява Класанов.
Причината за това е, че аудиторията на тези магазини е по-тясна, обикновено това са по-младите, платежоспособни и информирани потребители. Тоест има предпоставка биомагазините да се разполагат в натоварените централни градски части или бизнес центровете, откъдето минава потокът на тези хора. А навлизането на биостоките в голямата търговска мрежа всъщност прави продуктите не само по-достъпни за тези потребители, но и разпознаваеми за по-широката публика.
"Друга тенденция на биопазара е, че има все повече български фирми, които от продажбите влязоха в производствената ниша. Положително е, че се затварят магазини, особено след като се откриват производства. Това е голямата промяна, която се случи в последните 10 години, и аз съм щастлив, че съм част от нея", казва Класанов. Той разказва още, че въпреки успеха в производството на Roobar семейството съвсем не се е отказало да продължи да прави нови неща. Калин и Анита вече поглеждат към нова ниша и планират да открият заведение за бързо, но здравословно хранене в центъра на София.
Появата на повече производители води до намаление на цените
Росен Габровски, собственик на "Зоя БГ"

Росен Габровски започва бизнеса си в търговията с биопродукти през 2008 г. като вносител и първоначално продажбите са само онлайн. Днес той и партньорката му Стела Петкова вече управляват три собствени магазина под името "Зоя", а интересното в техния модел е, че в асортимента на търговските обекти те отделят значително място на козметиката. Подобно на другите големите търговци създателите на "Зоя БГ" също имат производство. През 2013 г. фирмата пуска марката органични масла Zoya goes pretty за грижа за кожата, която прави добър пробив в някои държави от Европа. "Имаме 40 - 50 собствени продукта, като делът на износа при тях е 50%", посочва Габровски. Собствената марка не спира да се развива – появяват се нови продукти, добавят се съставки за омекотяване на маслата, а опаковките преминават през редизайн.
Въпреки фокуса върху козметиката и постоянното обогатяване на търговската гама в тази част с нови марки Росен казва, че засега не са се отказали от продажбите на храни и суперхрани.
Това, което се е променило най-съществено в сектора в последните години, по думите му е нарасналата конкуренция, но и той не отрича, че преминаването на биостоки и към традиционните търговски канали е значително. "От "Фантастико" ни потърсиха сами и там вече предлагаме около 30 - 40 продукта", обяснява Габровски. "Но мога да кажа, че големите вериги магазини търсят продукти от по-ниския ценови сегмент и в по-голяма степен биохрани, въпреки че в нашия случай интересът и към козметиката е голям", допълва собственикът на "Зоя БГ".

Габровски, за когото да докаже, че биостоките могат да бъдат продавани и на съвсем достъпни цени, се е превърнало в бизнес мисия, отчита и една друга тенденция на биопазара в Европа.
"Появата на повече производители в тази ниша води до намаление на цените. Този спад варира в различните групи продукти, като при най-масовите стоки е по-голям. Например доста се понижи цената на кокосовото биомасло, тъй като в сектора се появиха големи преработватели", казва той.
А това са добри новини, защото досега по-високите с от 30% до 50% цени на биопродуктите отблъскваха много от потенциалните им потребители.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата

Ритейл гигантът ще представи предимствата на модела си на събитие в Ню Йорк следващата седмица

24 май 2019, 399 прочитания

Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил" Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил"

Победители в категориите "IT продукт на годината", "Иновации в бизнес процесите и операциите" и "Център за споделени услуги на 2019 г."

23 май 2019, 1320 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Камиони на релсите

Автомобилната ПИМК влиза и в жп бизнеса и инвестира 9 млн. евро в собствена компания

Скъпа БНТ

Без публичност за финансовото състояние на БНТ конкурсът за генерален директор е безсмислен

Спад в инерцията на растежа

Първите отчети на публичните компании дават разнопосочни сигнали за бизнеса им, но се отчита леко забавяне

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си