Природа зад щанда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Природа зад щанда

Вече почти всички вериги за бързооборотни стоки отделят място и на био сертифицираните храни и продукти

Природа зад щанда

Търговията с биохрани излезе извън специализираните магазини, а много от техните собственици се насочват и към производство

Силвия Радославова
21009 прочитания

Вече почти всички вериги за бързооборотни стоки отделят място и на био сертифицираните храни и продукти

© Цветелина Белутова


Темата накратко

Пазарът на биопродукти се променя заради нарастващото им производство в България и Европа, както и заради засилващата се конкуренция от натуралните фермерски или просто здравословни, но не биосертифицирани продукти.

Каналите за търговия на биостоки се разширяват. Оцеляването на малките специализирани магазини става по-трудно, продуктите започват да се разпространяват и в конвенционалните търговски обекти.

Трима предприемачи от сектора разказват за тези тенденции.

Да изпиете чаша студен биочай на тиха уличка в големия град е приятно и полезно. Ако обаче се върнете на същото място след година и кокетното биомагазинче с масичка отпред вече го няма или се е превърнало в нещо средно между био плод и зеленчук, магазин за дрехи от Индия и сладкарница, не се учудвайте. Макар да няма официални данни за сектора на биотърговията на дребно, е видно, че той се развива динамично.

Шансът малките да се задържат в него, без да фалират или да прибегнат към смяна на модела и предлагане и на конвенционални стоки, обаче намалява. По информация на самите търговци броят на специализираните магазини, в които се предлагат единствено сертифицирани биопродукти в България, е не повече от 100. Увеличават се обаче обектите, в които тези продукти присъстват на щанда наред с конвенционалните.

Трудното оцеляване на малките магазини не идва нито от по-ниското търсене на екологично чисти стоки, нито от лошия им бизнес модел, а е следствие от няколко тенденции - броят на биологичните оператори (производители, преработватели и търговци) в страната се е увеличил 15 пъти за 10 години, а ръстът в производството през 2015 г. спрямо година по-рано е над 50%. Търсенето, което също расте, уви, не напредва с подобен темп, а конкуренцията от страната на натуралните, фермерски или просто качествени продукти от производител се засилва.

Това променя пазара. Първата голяма разлика е, че био- и натуралните стоки излизат от профилираните магазини и разширяват присъствието си в конвенционалните търговски канали, сред които и големите бързооборотни вериги. Там обаче се търсят обеми и достъпни цени.

Това засега не изглежда да притеснява нито вносителите, нито по-големите български производители, защото екобумът доведе до окрупняване на играчите, създаване на индустриални по мащаб биопроизводства в Европа, а оттам и до намаление на стойността на суровините и крайните продукти, които обичайно са с около 30% по-скъпи от техните конвенционални еквиваленти.

Другата новост е, че потребителите вече не търсят етикета био, а качествената храна. Затова продажбите на фермерски продукти растат бурно и донякъде завземат дела на биото. Както през магазини и пазари, така и през директни доставки. Третата трайна тенденция е, че търговци стават и производители. А увеличената местна и чужда конкуренция също сваля цените.

За промените в биосегмента на българския пазар разказаха трима от успешните предприемачи в сектора. Общото между тях е не само дългогодишното им присъствие в търговията с органично чисти продукти, но и профилът им на производители.

Доверието към марката вече доминира над значението за био

Любомир Ноков, собственик на магазини "Биомаг" и управител на "Био България", която стои зад продуктите Harmonica

Любомир Ноков има поглед върху сектора и като производител на марката Harmonica, която вече се предлага в около 800 обекта в страната, и като собственик на три магазина от веригата "Биомаг", в която се продават само сертифицирани биопродукти. "Една от тенденциите в последните години е, че се преплитат понятия като био, натурално, фермерско, органично, директно от производителя. Био е земеделски метод, който се прави с грижа за почвата, биоразнообразието и здравето, за който контролът е законово уреден в ЕС", обяснява Ноков. Според него бумът в появата на качествени храни, които не са био, е едно от значимите събития за сектора. То говори за осъзнаване на потребителите към храната въобще. "Сега има много по-голям избор от истински и качествени храни, а доверието към производителя и марката вече са по-важни от доверието към биосертификацията. За нас "био" е задължителен минимум, гаранция за качество, а не маркетингово предимство. Най-ценното е доверието в марката", разяснява предприемачът. "Когато започвахме с Harmonica, на пазара на храни имаше основно имитации, а производителите искаха да постигнат все по-ниска цена. Вече има истинско качество и конкуренция и в това се състои бумът в този сегмент. Смятам, че той ще продължи, тъй като все още има цели незапълнени производствени ниши", казва още той. Действително в годините назад на пазара преобладават вносителите и търговците, а сега все повече бизнесът се ориентира към създаването на продукти.

По думите на Ноков по отношение на търговията потенциалът за развитие извън София е голям, все повече хора търсят качествени храни, а специализираните магазини в столицата остават трудна ниша, в която главна задача е да се съчетае ентусиазъм с добро управление, така че клиентите да бъдат добре обслужени, рафтовете да са винаги заредени, да се управляват брак, цени, наличности.

"Не бих могъл да кажа дали локацията, маркетингът или нещо друго е по-важно за успеха на един такъв магазин. При нас например начинът на организация на работата е ключов, за да успеем да се задържим толкова време", казва той. "Биомаг" съществува от 2008 г., като три от четирите магазина на веригата работят и днес. "Реално в България обаче никога не е имало големи продажби през специализираните биомагазини. Ако ме питате кой е най-големият биомагазин днес, съдейки по приходите от продажби в сегмента, това ще са или "Фантастико", или "Кауфланд", обяснява предприемачът. По негови данни само 10% от всички продажби на биопродукти в страната минават през специализираните магазини. А вече почти няма търговска верига, която да не продава такива или да няма обособен биощанд. За сравнение - в някои европейски държави през този канал минава почти цялата търговия с екологично чисти стоки, но има и страни като Франция, където работят по две, три профилирани биовериги за бързооборотни стоки. Те имат по 200 магазина. Ноков не пожела да се ангажира с прогноза кой от двата модела би се наложил на местния пазар в дългосрочен план.

Все повече български фирми, които се занимаваха с продажби на био, влязоха в производствената ниша

Калин Класанов, собственик My Organic Market и част от екипа, създал биодесертите Roobar

Калин Класанов е сред пионерите в търговията на дребно с биохрани, като това е негов основен бизнес в последните 10 години. Заедно със съпругата му Анита те са собственици и управляваха два магазина под бранда My Organic Market. Нещата обаче се променят драстично и Калин и Анита излизат от нишата на търговията, за да се отдадат на производство. Те заедно с партньора им Яни Драгов са създателите на суровите енергийни биодесерти Roobar, които се наложиха успешно и в глобален план и превърнаха основаната за целта компания "Роо брандс" в една от най-бързо развиващите се в този сегмент с годишен ръст на продажбите от над 200%, приходи от 3.5 млн. лв. за 2014 г. и печалба 1.2 млн. лв. Сега Roobar се продават на 5 континента и в повече от 40 държави и по-голямата част от производството е за износ, но всъщност всичко започва от малката пекарна "Курабийница" към магазина My Organic Market на ул. "Парчевич", където Анита създава рецептите за биобарчетата.

А иначе като човек, който пряко е участвал в налагането на биокултурата на хранене в България, Калин Класанов казва, че намира тенденцията за затваряне на някои от специализираните магазини позитивна. "Това дали има 10 или 15 магазина за биостоки не е успех. Успех е, когато те наистина влязат в масовото хранене, а през нишовите биомагазини това може да стане много по-трудно, отколкото през традиционните търговци", обяснява Класанов.

Причината за това е, че аудиторията на тези магазини е по-тясна, обикновено това са по-младите, платежоспособни и информирани потребители. Тоест има предпоставка биомагазините да се разполагат в натоварените централни градски части или бизнес центровете, откъдето минава потокът на тези хора. А навлизането на биостоките в голямата търговска мрежа всъщност прави продуктите не само по-достъпни за тези потребители, но и разпознаваеми за по-широката публика.

"Друга тенденция на биопазара е, че има все повече български фирми, които от продажбите влязоха в производствената ниша. Положително е, че се затварят магазини, особено след като се откриват производства. Това е голямата промяна, която се случи в последните 10 години, и аз съм щастлив, че съм част от нея", казва Класанов. Той разказва още, че въпреки успеха в производството на Roobar семейството съвсем не се е отказало да продължи да прави нови неща. Калин и Анита вече поглеждат към нова ниша и планират да открият заведение за бързо, но здравословно хранене в центъра на София.
Появата на повече производители води до намаление на цените

Росен Габровски, собственик на "Зоя БГ"

Росен Габровски започва бизнеса си в търговията с биопродукти през 2008 г. като вносител и първоначално продажбите са само онлайн. Днес той и партньорката му Стела Петкова вече управляват три собствени магазина под името "Зоя", а интересното в техния модел е, че в асортимента на търговските обекти те отделят значително място на козметиката. Подобно на другите големите търговци създателите на "Зоя БГ" също имат производство. През 2013 г. фирмата пуска марката органични масла Zoya goes pretty за грижа за кожата, която прави добър пробив в някои държави от Европа. "Имаме 40 - 50 собствени продукта, като делът на износа при тях е 50%", посочва Габровски. Собствената марка не спира да се развива – появяват се нови продукти, добавят се съставки за омекотяване на маслата, а опаковките преминават през редизайн.

Въпреки фокуса върху козметиката и постоянното обогатяване на търговската гама в тази част с нови марки Росен казва, че засега не са се отказали от продажбите на храни и суперхрани.

Това, което се е променило най-съществено в сектора в последните години, по думите му е нарасналата конкуренция, но и той не отрича, че преминаването на биостоки и към традиционните търговски канали е значително. "От "Фантастико" ни потърсиха сами и там вече предлагаме около 30 - 40 продукта", обяснява Габровски. "Но мога да кажа, че големите вериги магазини търсят продукти от по-ниския ценови сегмент и в по-голяма степен биохрани, въпреки че в нашия случай интересът и към козметиката е голям", допълва собственикът на "Зоя БГ".

Габровски, за когото да докаже, че биостоките могат да бъдат продавани и на съвсем достъпни цени, се е превърнало в бизнес мисия, отчита и една друга тенденция на биопазара в Европа.

"Появата на повече производители в тази ниша води до намаление на цените. Този спад варира в различните групи продукти, като при най-масовите стоки е по-голям. Например доста се понижи цената на кокосовото биомасло, тъй като в сектора се появиха големи преработватели", казва той.

А това са добри новини, защото досега по-високите с от 30% до 50% цени на биопродуктите отблъскваха много от потенциалните им потребители.

Темата накратко

Пазарът на биопродукти се променя заради нарастващото им производство в България и Европа, както и заради засилващата се конкуренция от натуралните фермерски или просто здравословни, но не биосертифицирани продукти.

Каналите за търговия на биостоки се разширяват. Оцеляването на малките специализирани магазини става по-трудно, продуктите започват да се разпространяват и в конвенционалните търговски обекти.

Трима предприемачи от сектора разказват за тези тенденции.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ipg08397719 avatar :-|
    ipg08397719

    Биомагазините затварят поради липса на създадено доверие у потребителите в България. В Германия и другите страни в Европа никога не е имало затваряне на биомагазини, а обратното и въпреки големият ръст през последните 20 години, продължава увеличаването на техния брой и площ. Там има биосупермаркети с размери над 1000 кв м, само и единствено с биосертифицирани продукти. У нас липсва доверие, защото малцина са тези, които разясняват ползите и се опитват да създават доверие. Едни от собствениците на биомагазини просто отварят нов магазин, защото смятат, че е модно и клиентите ще си дойдат сами. Други собственици не успяват да намерят продавачи, които имат познания и мотивация да продават биопродукти. В един български магазин, който хората определят като "био" ми предложиха "био" круши (с биосертификат) и "натурални" круши. Същите тези "натурални" в съседния "Плод и зеленчук" се продават като "круши", просто круши. Защото не си представям крушите да са дървени, пластмасови итн. И какво значи "натурални"? А вкусът на биокрушите и всички останали е много различен.
    Да, има и качествени небио продукти, но това може да го гарантираш сам, ако отидеш на място и видиш как се произвежда. Иначе няма никаква гаранция, че продуктите на фермерските пазари са качествени, ако под качествени се разбира липсата на химикали и познания при произвоизводството им. На фермерските пазари има по-голяма вероятност да купиш директно от фермер, но това не винаги е свързано с качество. Светла Николова, Сдружение АГРОЛИНК

  • 2
    spindi avatar :-|
    spindi

    Аз имам доверие на етикета "био", но повечето стоки са прекалено скъпи - често по 4-6 пъти. Това вероятно се дължи на малките обороти, а не толкова на производствените разходи. Вкусът на био храната в пъти по-добър, а магазини обикновено са с прекрасен вид. Направо ме е яд, че един до нас фалира. Като влезна и ми се иска да си купя от всичко. Явно и самите хора, занимаващи се с био, са много взискателни, защото си личи старанието им да изпипат всичко.

  • 3
    ipg08397719 avatar :-|
    ipg08397719

    Прав сте, че в търговията цената на стоките зависи от оборотите. На един малък пазар като България това е водещо. Но не съм видяла цена на биопродукт, който да е 4-6 пъти по-скъп от конвенционален. Мисля, че повече от 2 пъти няма и то не . Това е валидно за храните. Цената на сертифицираната биокозметика е 2 пъти и повече по-ниска от някои (на световно наложени) марки, които се продават в аптеките и са пълни с химикали. И тук говорим за сравнение на цени на етикетите на рафта. Има много публикации, които доказват, че биопродуктите са по-евтини, защото в ценообразуването на конвенционалните не се включват разходи за лечение, пречистване на водата, въздуха и почвата. Познавам хора, които успяват да се хранят само с био без да са богати. Осъзнатото потребление включва цялостния начин на живот, който не е свързан с обилно хранене.
    Светла Николова, Агролинк и Армина


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK