eMAG ще обжалва наложената от КЗК глоба за близо 5 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

eMAG ще обжалва наложената от КЗК глоба за близо 5 млн. лв.

Преди седмица изпълнителният директор на "Данте интернешънъл" обяви, че бизнесът в България продължава да расте и очаква 50 млн. лв. оборот тази година

eMAG ще обжалва наложената от КЗК глоба за близо 5 млн. лв.

В официално изявление румънската компания за онлайн търговия заяви намерение да стигне и до ЕК

Александра Козбунарова
22792 прочитания

Преди седмица изпълнителният директор на "Данте интернешънъл" обяви, че бизнесът в България продължава да расте и очаква 50 млн. лв. оборот тази година

© Цветелина Белутова


Санкциите са наложени след жалба на електронния търговец store.bg.

Собственикът на платформата за електронна търговия eMAG - "Данте интернешънъл", ще обжалва наложената от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоба от 4.7 млн. лв. Търговецът е готов да стигне и до Европейската комисия (ЕК), за да опровергае решението на регулатора, според което промоционалните кампании на eMAG са подвеждащи.

"Нашите адвокати считат, че имаме пълното основание да вярваме, че ще постигнем справедливост. Виждането ни е, че eMAG се санкционира за това, че предлага добри и атрактивни за пазара цени и същевременно качествени услуги, носещи ползи на потребителите – елементи от бизнеса ни, които активно комуникираме", казаха от компанията в официално съобщение до медиите.

За какво е глобата

В четвъртък КЗК публикува на интернет страницата си решение за глоба от 4.658 млн. лв. на "Данте интернешънъл" за подвеждащи промоционални кампании. На дружеството всъщност са наложени общо девет глоби за нелоялни практики - четири за кампании през 2014 г. и пет за такива през 2015 г. Некоректните според КЗК кампании са проведените преди две години "Черен петък", "Crazy days" и "Революция на цените", като са се състояли по два пъти и миналата година, и "Ловци на намаления" от юли 2015 г.

Санкциите са наложени след жалба на "Сторе", която стои зад електронния търговец store.bg. Според компанията eMAG изкуствено е повишавала цените на артикулите преди обявените акции, за да симулира големите обещани намаления. Освен в надуване на цените "Сторе" обвинява "Данте интернешънъл" и в агресивна и заблуждаваща реклама, според която румънският търговец обещава качество на обслужване и обслужващ персонал, каквото не може да предложи.

Комисията е преценила, че eMAG е създал у потребителите очаквания, че в т.нар. Черен петък ще получат отстъпки в горната граница от 70%, посочени в кампанията, докато в действителност повечето стоки са били с отстъпка от 30 - 40%, а само 14 продукта са били намалени с 60 - 70%.

Жалбата е и срещу посланието "Най-лесният начин да поръчаш - най-сигурният начин на доставка - милиони начини да се зарадваш", което според конкурента на eMAG внушава на потребителите, че няма друг електронен или неелектронен магазин, от който може да се поръча по-лесно, както и доставката да бъде по-сигурна. Освен това според "Сторе" частта на посланието "милиони начини да се зарадваш" е невярна, защото в електронния магазин се предлагат десетки хиляди продукти. Според собственика на eMAG обаче това е кампания на марка и на онлайн пазаруването като цяло. Този аргумент обаче не е приет от комисията, която вижда в рекламното послание открояване на конкретния онлайн магазин, а не сравнение на видовете търговия.

"За трети път Комисията за защита на конкуренцията санкционира eMAG, като този път на компанията се налагат 9 глоби. За нас това е решение, което не приемаме, тъй като е неправилно и необосновано", коментираха от "Данте интернешънъл".

Заедно с електронния търговец по-малки глоби са получили и две издателства - "Колибри" (17 220 лв.) и "Хеликон" (281 552 лв.), чиито книги също са се продавали на интернет платформата. Проверката е установила, че в рамките на промоционална кампания техни книги са продавани на редовната им цена, а не с намаление.

На вълната на санкциите и жалбите

Това не е първата санкция, която антимонополният орган налага на създадената през 2001 г. в Румъния "Данте интернешънъл". Румънският търговец и КЗК си общуват по подобни поводи вече трета година. През ноември 2014 г. комисията глобява eMAG за заблуждаваща реклама. Тогава регулаторът обяви, че й налага две санкции на обща стойност над 750 хил. лв. Първата беше свързана с провеждането на кампания "Черен петък" през 2013 г., когато компанията пусна големи намаления и генерира силни продажби. Втората е по повод специално предложение, при което клиентите, ако закупят две кафемашини от определена марка, получават едната безплатно. Миналата пролет КЗК наложи на eMAG още 137.8 хил. лв. санкция заради томбола за екскурзия, в която наградата надвишава разрешения по закон праг.

И двата пъти "Данте" заяви, че ще обжалва решенията. Действително според регистъра на Върховния административен вас компанията е обжалвала с аргумента, че наложените глоби са необосновани. Досега няма съществено развитие по случаите.

Санкциите са наложени след жалба на електронния търговец store.bg.

Собственикът на платформата за електронна търговия eMAG - "Данте интернешънъл", ще обжалва наложената от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоба от 4.7 млн. лв. Търговецът е готов да стигне и до Европейската комисия (ЕК), за да опровергае решението на регулатора, според което промоционалните кампании на eMAG са подвеждащи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 5
    t_ avatar :-|
    t_

    Емаг определено правят така. Има 10 - ина продукта от цялата им кампания, които са с истинска чувствителкна отстъпка, а другите са на цени, които са в много случаи по - високи от тези на други места, а твърдят, че дават 30% отстъпка примерно. ЗА съм това да бъде санкционирано.
    Трябва да съм честен, обаче. Купувал съм си от тях неща от тези кампании. Единия път беше Айпад за 297 лв. Определено е с отстъпка. Последния път беше Телефон с около 20 - 30 лв по - евтино от на другите места(Нищо, че твърдяха 30% отстъпка. Реално бяха 7 - 8%). Каквото и да си говорим, обаче, те са единствените, които подемат модела с кампаниите за отстъпки, нищо че послъгват леко.
    Стор могат да вчемат пример от тях. Да обявят кампания. Да намалят истински няколко продукта, а на другите да не сложат чак такава отстъпка. Ще имат успех. Всички продават доста от китайските си продукти с ужасна надценка. Могат да си го позволят. И бизнесът им ще порасне. Гатантирано.

  • 6
    stg avatar :-|
    stg

    ще обжалват и ще спечелят с лекота , щото наказанието е напълно измислено

  • 7
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#5] от "t_":

    Това, че на други места продукта го има на по-ниски цени, не значи, че заблуждават. 30% отстъпка може да е отстъпка от листова цена. Всеки сам си прави сметката.

  • 8
    skaranikolov avatar :-P
    skaranikolov

    И точно това е причината, поради която пазарувам основно от чужди сайтове!

  • 9
    t_ avatar :-|
    t_

    До коментар [#7] от "peaspiring":

    Аз си написак каво ми тежи на мен. Определено може и да е така. Определено, ако откровенои лъжат, биха разчитали на това, че повечето като мен не биха се занимавали да проверяват. И определено си мисля, че техните конкуренти с жалбата са ги проверили тези неща.
    Но то си е за тях. На други места като обявят някаква такава огромна промоция, има много добри сделки на ниска цена. Аз лично забелязах, че има разлика от първия черен петък на Емаг и петъка им от тази година. Според мен имаше много по - малко оферти на добра цена(за купувача де).
    На втората година с нетърпение чаках Черния им петък. Тази година даже и не отворих, защото техните специални прИмоции не бяха абсолютно нищо особено. Та, както казах, то си е за тях. Това с лъжливите промоции се изтърква ставнително бързо. А всъщност като ти обявят Революция на цените и отстъпки до 70% не очакваш ли нещо наистина голямо? Аз от тях вече не.
    Сега остана да ги глобят, та да не се оправдават: Ама ние ДО 70% писахме. Знаем, че очаквате всичко да е на толкова, ама наистина ли се вързахте??? А, това последното не трябваше да го казваме. Надлежно е обявено ДО толкова, което не значи, че ще има големи примоции.

  • 10
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#9] от "t_":

    Не защитавам Емаг. Все пак, по-добре повече вериги, по-голяма конкуренция.

    В този бизнес се обявяват големи отстъпки на ограничен брой продукти, след което да се продават по-скъпи продукти с по-малка отстъпка.

    Човешка психология. Има много добри книги на тази тема.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK