С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 29 май 2016, 16:57, 39510 прочитания

"Водстрой 98" изчезва чрез сделка с "Хидрострой"

Версиите са, че или Пеевски се прикрива зад нова компания, или Велико Желев става фаворит в държавните поръчки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
600
млн. лв. са общите приходи на "Водстрой 98" и варненската "Хидрострой" за миналата година.
Свързваната с Пеевски "Водстрой 98" разпределяше строителните порции в страната през последните години.
Третата по големина строителна компания - варненската "Хидрострой", се е договорила да купи лидера в сектора "Водстрой 98". За пет-шест години от средно по размер провинциално дружество "Водстрой 98" беше напомпано с обществени поръчки за близо 900 млн. лева благодарение на връзката му с депутата от ДПС Делян Пеевски.

Сделката озадачи строителния сектор. От една страна, Пеевски демонстрира оттегляне, макар че в цигарения сектор просто прехвърли директното си участие на свързани с него офшорни фирми, а наскоро придоби дяловете на майка си в четири компании. Ако ситуацията сега е, че заради обществения резонанс управляващите са решили вече да не дават поръчки на "Водстрой 98", то на практика се купува компания с 2-3 рамкови договора и без бъдеще, но с дългове. Една от версиите е, че и тук промяната може да е привидна и да се оформи тандем - както с "ПСТ груп", която се смята за поделено владение между Пеевски и ПИБ. Извън вече споменатите дружества депутатът от ДПС се свързва и с "Техноекспортстрой".


Другата хипотеза е, че се оформя нов некомпрометиран любимец на властта в лицето на "Хидрострой". Компанията се контролира от Велико Желев, който е бивш шеф на пътната агенция и от години печели обществени поръчки по морето и в Северна България. Мотивът за покупката, който посочи Желев, е, че иска да ползва опита на "Водстрой 98" в жп и газовите проекти. Това обаче звучи несериозно, тъй като в проектите на НКЖИ двете компании са в общ консорциум, а в газовия сектор "Водстрой 98" няма никакъв опит освен участието си в неосъществения проект "Южен поток".

Сделка през юни

Информацията за сделката беше потвърдена пред "Капитал" и от купувача, и от продавача. Иван Мирински от директорския борд на "Водстрой 98" отговори положително на въпроса финализирана ли е сделката, но без да даде подробности.



"Водим преговори от известно време и стигнахме до споразумение, уведомихме и Комисията за защита на конкуренцията", коментира от своя страна Велико Желев, един от основните собственици на "Хидрострой". Желев е бивш директор на пътната агенция по времето на НДСВ. "Водстрой 98" пък формално се води на Иван Мирински.

На 27 май КЗК е образувала преписка по искането на купувача. "Ако комисията ни разреши, подписваме сделката", каза Велико Желев.

За 20 юни има свикано общо събрание, на което трябва да бъде сменен бордът на "Водстрой 98". Документите са пуснати към търговския регистър на 12 май, т.е. сделката вероятно е била договорена още тогава. По принцип КЗК има месец за произнасяне, но по всички случаи, свързани с Пеевски, тя се произнася скорострелно, така че вероятно ще има разрешение за покупката преди 20 юни.

Сливането на любимците

"Хидрострой" и "Водстрой 98" са в топ 10 на най-големите строителни компании в България и държавни любимци, ако се съди по обемите на обществените поръчки, които печелят, някои от които в съвместни обединения. По данни на "Капитал" приходите на "Водстрой 98" за 2015 г. са 292 млн. лв., отчитайки ръст за година от над 80%. Това ниво обаче няма как да бъде достигнато при липса на обществени поръчки. Постъпленията на "Хидрострой" за миналата година са над 214 млн. лв. и също скачат силно – 76%. В най-новата класация на "Капитал 100" за сектор "Строителство", която е в процес на изготвяне, компаниите се нареждат на трето ("Хидрострой") и на първо ("Водстрой 98") място, изпреварвайки традиционни лидери като "Главболгарстрой" и "Трейс".

Последните големи проекти на "Хидрострой", специализирана във ВиК и пътното строителство, са пречиствателните станции на Варна, Трявна, Бургас (Горно Езерово), Созопол, ВиК мрежата на общините Бяла и Шабла, както и система за водоснабдяване на район Шуто Оризари в Македония. Дейността й се простира и върху проекти за регионални системи за отпадъци и пътна инфраструктура. Последният й договор с пътната агенция е от края на 2015 г. и е за 909 хил. лв. без ДДС. Той е за изграждане на първи етап от обхода на Габрово. Компанията участва и в обединението, избрано да строи отсечката Благоевград - Крупник на магистрала "Струма" заедно с "Агромах", "АБ" и "Пътища Пловдив".
Дружеството на Велико Желев беше и в консорциума "ПСТ Хемус", който трябваше да строи отсечка от магистралата до Варна за близо 500 млн. лв. Водещ партньор там беше "ПСТ груп", чиято собственост от около две години се свързва с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка. Поръчката беше прекратена по нареждане на премиера Борисов, което пък накара депутатът от ДПС привидно да се оттегля от някои бизнеси.

"Водстрой 98" избухна през последните години с поръчки за над 900 млн. лв. Възходът й започна още при първия кабинет Борисов, но укрепи позициите си най-вече при управлението на БСП и ДПС. Първоначално фокусът й беше във водния сектор - ремонт на ВиК мрежи, пречиствателни станции, но през последните години навлезе в жп и пътното строителство, строителството на спортни зали и др. Тя участваше и в консорциума, избран да строи българския участък от проваления към момента проект за газопровода "Южен поток".

Възходът на "Водстрой" през последните 3-4 години съвпадна с очевидното "оредяване" на списъка със строителни компании, които печелят обществени поръчки, и формирането на картел, признат дори от управляващите. Големите обекти се разпределят основно между пет-шест местни фирми, сред които близките до ДПС и Делян Пеевски "Водстрой 98" и "ПСТ груп", ГБС, "Джи Пи груп", "Хидрострой" и "Агромах" ("Пътища Пловдив").

Брак по сметка

Най-големите проекти на "Водстрой 98" в жп и пътния сектор всъщност са в обединение с "Хидрострой". С консорциума ХПВС - ССТ те спечелиха строежа на Северната скоростна тангента за 180 млн. лв. Поръчката първоначално беше възложена на италианското обединение Salini Impregilo, но след жалба на ХПВС - ССТ класирането беше отменено, а италианците - отстранени. Чрез "Консорциум железен път 2012 - 2016" "Водстрой", "Хидрострой" и държавното "Транспортно строителство и възстановяване" подписаха рамково споразумение с НКЖИ за ремонт, по което компаниите са получили над 92 млн. лв. Двете дружества имат още едно жп обединение - "ЕТС технолоджи", с което печелят рамково споразумение за "рехабилитация и модернизация на високо-, средно- и нисковолтови съоръжения, слаботокови, осигурителни и телекомуникационни съоръжения".

"Именно защото познавам компанията, работили сме заедно, знам й възможностите, реших да я купя, когато разбрах, че се продава", коментира Велико Желев. По думите му сделката го е привлякла с възможността да разшири възможностите си в "железопътното и газопреносното строителство". "Водстрой 98" има само два микроскопични договора с "Булгартрансгаз" за укрепване и ремонт на транзитни газопроводи (за по 300 хил. лв.).

Желев не пожела да даде конкретни параметри на сделката, само посочи, че за покупката ще използва собствени средства и "малък заем, ако се наложи". Купувайки дружеството, той ще поеме дълга "Водстрой 98" от 46 млн. лв. към държавната Българска банка за развитие.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война

Ръководителите предвиждат слаб спад на капиталовите инвестиции и през четвъртото тримесечие

17 ное 2019, 397 прочитания

Daimler ще съкрати 10% от мениджърите Daimler ще съкрати 10% от мениджърите

Компанията ще намали разходите за персонал с над 1 млрд. евро

17 ное 2019, 557 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
ЕК може да наложи рекордна глоба от 10.7 млрд. евро на производители на камиони

Шестте компании, обвинени в картел, може да платят до 10.7 млрд. евро

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10