ЕК може да наложи рекордна глоба от 10.7 млрд. евро на производители на камиони

Шестте компании, обвинени в картел, може да платят до 10.7 млрд. евро

Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер е на път да наложи най-голямата глоба за картел в историята на ЕС - компаниите ще бъдат наказани заради договаряне на цени и забавяне на прилагането на нови технологии за контрол над вредните емисии
Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер е на път да наложи най-голямата глоба за картел в историята на ЕС - компаниите ще бъдат наказани заради договаряне на цени и забавяне на прилагането на нови технологии за контрол над вредните емисии    ©  Reuters
Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер е на път да наложи най-голямата глоба за картел в историята на ЕС - компаниите ще бъдат наказани заради договаряне на цени и забавяне на прилагането на нови технологии за контрол над вредните емисии
Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер е на път да наложи най-голямата глоба за картел в историята на ЕС - компаниите ще бъдат наказани заради договаряне на цени и забавяне на прилагането на нови технологии за контрол над вредните емисии    ©  Reuters

Европейският съюз (ЕС) ще наложи най-голямата глоба за картел в историята си върху шест производителя на камиони, съобщава Financial Times. Компаниите ще бъдат наказани заради договаряне на цени и забавяне на прилагането на нови технологии за контрол над вредните емисии.

Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер издаде оригиналното обвинение срещу DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN и Volvo/Renault още през 2014 г. Според източници на изданието глобата ще бъде официално наложена тази година, вероятно още в близките седмици, освен ако няма преобръщане в позициите на Европейската комисия. Четири от обвинените компании вече са заделили общо 2.6 млрд. евро за покриване на санкциите.

Рекордна глоба

Глобата със сигурност ще надмине предишното рекордно наказание, наложено от Брюксел. През 2012 г. комисията глоби с 1.4 млрд. евро за картел производители на кинескопи за монитори и телевизори. Глобата значително ще надвишава и тези, наложени за манипулиране на лихвените индекси на валутните пазари. Маргрете Вестагер сравнява делото срещу производителите на камиони с най-високопрофилните антитръстови производства като това срещу щатския технологичен гигант Google и руския газов монополист "Газпром".

Проверката е фокусирана върху действията на шестте компании между 1997 и 2011 г. В обвиненията са описани няколко начина, по които производителите са договаряли цените, но Financial Times не дава повече подробности. Компаниите също така са обвинени в забавяне и увеличаване на цената за въвеждане на нови технологии за контрол на емисиите. Тази тема стана особено чувствителна след разкритията, че Volkswagen е манипулирала данните за нивата на вредни емисии за някои свои дизелови двигатели.

Вестагер изтъква, че в ЕС има над 600 хил. превозвача, повечето от които представляват малки бизнеси. По думите й всякаква договорка между производителите на товарни превозни средства за цените води до поскъпване на всички видове стоки за потребителите.

Компаниите са коментирали пред FT, че сътрудничат на разследването, но от една от тях са изтъкнали, че може да обжалват решението, ако комисията наложи глоби. В очакване на финансовия удар DAF е заделила 945 млн. долара, Iveco – 500 млн. долара, Daimler – 600 млн. евро (672 млн. долара), а Volvo – 3.7 млрд. шведски крони (444 млн. долара). MAN, която е част от Volkswagen Group, вероятно ще избегне финансово наказание, тъй като първа е дала информация за нарушенията.

От производителите единствено Scania, която също е собственост на Volkswagen, не е отделила средства за потенциалните глоби. "Компанията не е способна да направи оценка за това какъв ефект ще има разследването. Не може да бъде изключена вероятността Европейската комисия да наложи глоби", се заявява в годишния отчет на Scania.

Продължителен процес

Шестте производителя имат почти пълен контрол над европейския пазар. През 2011 г. централите на компаниите бяха обект на проверка от страна на ЕК. Това сложи начало на разследването, което завърши с отправяне на обвиненията през 2014 г.

Правни експерти предупреждават, че обемът на заделените от компаниите провизии не е показателен за потенциалната глоба и комисията може да наложи по-високи наказания. Според европейското законодателство уличените в картел фирми могат да бъдат глобени до 10% от годишния им оборот в световен мащаб. За шестте компании това означава максимална глоба от 10.7 млрд. евро. Комисията заявява, че случаят е "приоритет", но отказва да коментира подробности.

Според източниците на FT обсъжданите от ЕК глоби за този случай са "изключително високи". Две от компаниите водят разговори с комисията за условия за получаване на по-снизходително отношение, тъй като налагането на максимална глоба би ги вкарало в сериозни финансови затруднения.

Глобата освен това обикновено е само първоначалното финансово наказание за компании, уличени в картел. Някои превозвачи също вече обмислят искове за нанесени щети срещу производителите. "Ще следим много внимателно какво ще е решението на ЕК. Ако бъдат определени високи глоби, това ще има последствия", заявява Джак Семпъл, директор на британската Асоциация на пътните превозвачи.

В очакване на финансовия удар

DAF е заделила 945 млн. долара

Iveco – 500 млн. долара

Daimler – 672 млн. долара

Volvo – 444 млн. долара

MAN, която е част от Volkswagen Group, вероятно ще избегне финансово наказание, тъй като първа е дала информация за нарушенията

Scania, която също е собственост на Volkswagen, все още не е отделила средства за потенциалните глоби.