Авиационният сектор търси доверието на пазарите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиационният сектор търси доверието на пазарите

Акциите на превозвачите спадат въпреки подобрените резултати

Авиационният сектор търси доверието на пазарите

Ниските цени на горивата помагат сектора да отчита рекордни печалби.

2106 прочитания

Акциите на превозвачите спадат въпреки подобрените резултати

© MIKE THEILER


След години на преструктуриране и консолидация авиационната индустрия твърди, че е постигнала стабилност и е оставила в миналото периодите на бумове и сривове. Увереността на компаниите обаче не е достатъчно убедителна за инвеститорите, които виждат много признаци за бъдещи проблеми в бизнеса, пише Wall Street Journal.

Тарифите за въздушен трафик с световен мащаб намаляват, а компаниите продължават да увеличават капацитета си. Цените на петрола, чийто спад помогна на авиационния сектор да завърши миналата година с рекордна печалба от 33 млрд. долара, отново започват да се повишават. Макар общият брой на пътниците да нараства, заплахата от тероризъм се отразява негативно на резервациите, а растежът в някои региони стагнира.

Неоценена трансформация

Въпреки тези проблеми секторът се опитва да демонстрира оптимизъм по време на започващата годишна среща на авиопревозвачите в Дъблин, организирана от Международната асоциация по авиационен транспорт IATA. "Авиационният бизнес беше фундаментално и структурно трансформиран, за да стане по-ефективен. Пазарната оценка на акциите обаче не отразява тази трансформация", коментира Дъг Паркър, главен изпълнителен директор на най-големия превозвач в света American Airlines Group.

Инвеститорите продължават да намаляват експозициите си към индустрията, като секторният индекс на авиационните акции е изгубил 6.4% от началото на годината. Най-големи загуби са понесли превозвачите в САЩ. American Airlines е изгубила една четвърт от пазарната си стойност, въпреки че използва повишените печалби за обратно изкупуване на акции.

Броят на пътниците в световен мащаб е нараснал със 7% на годишна база през първото тримесечие, основно благодарение на превозвачите в Азия и Близкия изток. Същевременно цената на билетите в света е спаднала със средно 4%, като понижението е най-силно при трансатлантическите полети и вътрешните линии в САЩ.

Авиокомпаниите имат няколко варианта за успокояване на недоволните инвеститори. Една от възможностите за компаниите е да намалят броя на полетите, за да получат по-голям контрол над цените. Някои щатски превозвачи като Delta Air Lines вече обявиха планове за свиване на капацитета след края на летния сезон. В Европа British Airways и Lufthansa също обявиха свиване на капацитета.

Ръководителите на компании обаче трябва да са внимателни при обсъждането на координирани мерки по време на конференцията на IATA, тъй като могат да се окажат в нарушение на антитръстовите закони на много пазари. Коментари по време на миналогодишната среща на IATA бяха използвани в групов иск срещу няколко щатски превозвача.

"Макар горивата да са по-скъпи в сравнение с миналата година, секторът би трябвало да завърши със солидни печалби и тази година", коментира Питър Морис, главен икономист и авиационен консултант в Ascend Worldwide. "Има редица негативни развития в последно време, но те не отменят основните постижения по отношение на рентабилността", отбелязва той.

Вредни емисии

Превозвачите обаче са изправени пред нови потенциални разходи, тъй като регулаторите обмислят налагането на такси за емисиите на въглероден диоксид. Авиокомпаниите бяха изключени от сделката за овладяване на климатичните промени, сключена в Париж в края на миналата година. Политическият и регулаторният натиск за повишаване на екологичните стандарти за авиационната индустрия обаче растат.

Международната организация по гражданска авиация към ООН вече работи върху механизъм, който да намали въглеродните емисии от индустрията, без да ограничи растежа. Членките на организацията се ангажират да повишават ефективността на пътническите самолети с 2% годишно. Според техните изчисления това ще гарантира, че растежът на индустрията след 2020 г. няма да води до увеличаване на замърсяването.

След години на преструктуриране и консолидация авиационната индустрия твърди, че е постигнала стабилност и е оставила в миналото периодите на бумове и сривове. Увереността на компаниите обаче не е достатъчно убедителна за инвеститорите, които виждат много признаци за бъдещи проблеми в бизнеса, пише Wall Street Journal.

Тарифите за въздушен трафик с световен мащаб намаляват, а компаниите продължават да увеличават капацитета си. Цените на петрола, чийто спад помогна на авиационния сектор да завърши миналата година с рекордна печалба от 33 млрд. долара, отново започват да се повишават. Макар общият брой на пътниците да нараства, заплахата от тероризъм се отразява негативно на резервациите, а растежът в някои региони стагнира.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.