С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 2 юни 2016, 16:31, 14374 прочитания

От нула до милион и един сифон

Производителите на метални компоненти "Патлиджански" изграждат предприятието си благодарение на европейско финансиране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
1.1 млн. лв.
инвестира компанията в увеличаване на продукцията си за износ.

"Капитал Daily" представя компании, които са спечелили проекти по програма "Конкурентоспособност и иновации". В тях разказваме как това ще помогне за увеличаване на продажбите, за оптимизиране на производството и разходите, както и за създаването на нови работни места. Вече публикувахме профили на производителя на детски храни "Слънчо", производителя на инертни материали "Беттран" и на компанията за стелажи "Ники". Днес представяме компанията за лазерно рязане на метал "Патлиджански".

От микропредприятие за лазерно рязане на метал за девет години "Патлиджански" се превръща в компания със собствени продукти, оборот над 1 млн. лв. и пазари на три континента. И всичко това с осем служители. Големите успехи на малкото предприятие идват благодарение на почти денонощен труд, случайно запознанство в чата на компютърна игра и европейско финансиране по "Конкурентоспособност". Три години след първото кандидатстване за еврофинансиране и един нов продукт фирмата получи и отличие от Министерството на икономиката за иновативно и високотехнологично малко предприятие с позиции на вътрешния и международните пазари.


През лятото на 2007 г. Росица и Станислав Патлиджански основават семейно предприятие с предмет на дейност лазерна обработка на метали. Започват с един лазер, един служител и за първата си половин година на пазара регистрират 122 хил. лв. приходи, сочи справка в ТР. Първите години са трудни за микробизнеса на "Патлиджански". Единствената им машина е българско производство, доста стара и за поддръжката ѝ често липсват части. Това е една от причините семейство Патлиджански да познават повечето си колеги в бранша - в този период са обменяли консумативи за лазерите си.

500% ръст

Патлиджански чуват за пръв път за европейското финансиране по програмата "Конкурентоспособност", разказва им го консултантка, с която разговарят за възможностите за разрастване. "Ако човек иска да успее, най-добре да се консултира със специалист", категорична е Патлиджанска.
До този момент, за да успеят да изпълнят поръчките си, Патлиджански често работят с подизпълнители. "Нямахме достатъчно машини, съответно и капацитет. Имахме само малки флексове и зегета", разказва Патлиджанска. Така компанията, която към онзи момент има 214 хил. лв. приходи и екип от четирима души, с което се вписва на косъм в условията за участие, кандидатства за финансиране по програма "Конкурентоспособност".



Патлиджански купуват нов германски лазер и машина за абкант (огъване на метал) за 844 хил. лв., като по оперативната програма са финансирани 54% от придобивката. И резултатите не закъсняват. "Производителността и оборотите ни се промениха за три години драстично - почти 500%", разказва Росица Патлиджанска. Според финансовия отчет на дружеството от 2014 г. за последните три години бизнесът действително е пораснал с 402%.

"Когато купихме първия лазер, решихме, че това ще е сделката на живота ни. Купихме на кредит и малко парцелче, където да си построим цех за машините", разказва Патлиджанска. Впоследствие семейството заживява там, а когато бизнесът пораства, купуват съседния парцел и дострояват в него.

От компютърна игра до нов продукт

На следващата година предприятието участва по друга оперативна програма - "Иновации", и разработва нов вид иноксов сифон, който и впоследствие става почти половината от бизнеса и повод за отличия. Придобивката по програмата е машина за щанцоване (изрязване на сложни форми в метални листове чрез пресоване - бел. авт.) за общо 432 хил. лв., като 388 хил. лв. са европейско финансиране.

Историята за създаването на сифона обаче е далеч по-интересна от всичко, което може да се прочете в документацията за кандидатстване по програми за безвъзмездна помощ. Всичко започва от компютърна игра, която Станислав Патлиджански играе, и запознанство, което завързва в чата ѝ. С времето се опознава с един от участниците, разказва му за бизнеса си и новата си машина, a той го моли да му направи решетка за отводняване на тераса, остава много доволен и препоръчва Патлиджански на свой познат.
"Той ни заведе при негов приятел, който ни обеща, че ако направим подобен сифон, ще поръча и ще разпространява", разказва Росица Патлиджанска. Когато въпросният сифон е готов обаче, клиентът решава, че ще поръча две до пет бройки, а по думите на Патлиджанска фирмата вече е направила хиляди левове разходи за изработката му.
"Така започнахме да произвеждаме сифоните и да се опитваме да ги продаваме сами", продължава разказа си Патлиджанска. Отначало почти всички магазини ги отпращат, затова компанията започва да ходи по строителни изложения и в България, и в чужбина.

С времето "Патлиджански" си създава контакти и днес има клиенти и пазари в Южна Африка, Саудитска Арабия, Белгия, Германия, Сърбия, Македония и Румъния. Експортът е само на сифони, които отговарят за 40% от бизнеса на фирмата.

Новата инвестиция

Останалата част от оборотите на "Патлиджански" идват от рязане и огъване на метали. Компанията прави части за тонколоните на българска фирма, за местни производители на велосипеди, противопожарни врати, пощи, асансьори. Един от интересните клиенти на компанията е фирма "Аероплани Дар", която прави малки двуместни самолети край София.
Напоследък обаче има и запитвания за месингови табели, разказва Патлиджанска. С наличното оборудване компанията не може да предложи такава услуга и затова кандидатства отново и получава одобрение по "Конкурентоспособност". Новият проект е на стойност 1.13 млн. лв. и по него Патлиджански ще купят азотен лазер, с който се режат цветни метали.

Към пролетта на тази година равносметката за софийската компания е три проекта с помощта на европейско финансиране. За последните пет години от съществуването си "Патлиджански" регистрира над 500% ръст, като оборотът за 2015 г. достига 1.38 млн. лв., а печалбата 375 хил. лв. Фирмата продължава да е с малък екип от осем души и големи планове за развитие и разрастване. "Има бизнес от нулата", категорична е Росица Патлиджанска и смята, че един от факторите, изиграли ключова роля за това, са именно програмите за европейско финансиране.
ИСКАМЕ ДА ИЗЛЕЗЕМ ПО-СТАБИЛНО НА ЧУЖДИ ПАЗАРИ

Защо кандидатствате по "Конкурентоспособност"?
- Предишната ни машина беше българска от 86-а година и си я ремонтирахме сами, защото беше много стара и нямаше части.

Щяхте ли да изпълните проекта и без европейско финансиране?
- Ако ги нямаше тези програми, ние щяхме да сме двама отрудени железари в гаражче. Така започнахме. Планираме да участваме по всичко възможно. Искаме да купим и робот за лазерно заваряване. Ще кандидатстваме и по програмата за енергийна ефективност. В момента тече реализацията на последната програма - лазер за рязане на цветни метали, с идеята да разширим дейността и да предложим и тези услуги. Имаме одобрен проект за абкант и фибролазер за 1.13 млн. лв.

Дофинансирането със собствени средства ли е?
- Де да бяха. Няма откъде да имаме 500 - 600 хил. евро. Всичко е на кредит. Консултантът ни от МИ не вярваше, че тези пари помагат на микрофирмите, но когато му разказахме нашата история, повярва.

С коя банка работите?
- Ще кажа само, че е швейцарска банка.

Какви са целите ви с настоящия проект?
- Искаме да излезем по-стабилно на чужди пазари. Не можем да работим само за България, защото попадаме във вакуум. Имаме месеци, в които не можем да си уплътним производството. Продукцията ни за външни пазари не е голяма на този етап. Сега работим върху разширяване на портфолиото. В момента се предпочита продукция от нашите страни вместо Китай.

Тези ръстове и производствени капацитети изглеждат непосилни за микропредприятие с осем служители. Смятате ли да увеличите екипа?
- Смятаме, но ни е много трудно да си намерим работници. А нашите машини са толкова високотехнологични, че не може чак толкова бързо да се обучи човек. Има толкова много работа, че не можем да се разраснем достатъчно, за да поемем всичко. Когато имаш частна фирма, не можеш да работиш 8-10 часа. Със съпруга ми и дъщеря ни вършим сами основната част от работата. Когато той ходи на изложения, дъщеря ни му превежда, заедно с нея доставяме продуктите по магазините. На този етап капацитетът ни е пълен на 150% и търсим заварчици. Последно си търсехме хигиенистка - обадиха се 15 мъже и една жена с висше образование.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой взима летище София Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта.

19 юли 2019, 2120 прочитания

Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина Строителството на голям туристически комплекс край Самоков започва догодина

Дъщерно дружество на "Маркан холдинг" ще инвестира около 60 млн. евро само в първия етап на проекта

18 юли 2019, 3872 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Седмични новини за енергетика

В рубриката на "Капитал Daily" ще събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността