С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 3 юни 2016, 14:25, 43143 прочитания

Строителният залез на Пеевски

Индикациите са, че депутатът се оттегля от поръчките в сектора. Моделът му - едва ли

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
Варненската "Хидрострой" купува "Водстрой 98" - лидер по обороти в сектора за 2015 г. и редовен печеливш в търговете за големи инфраструктурни обекти.
От ръководството на "ПСТ груп" си тръгва Цветан Цонев, сочен за ръката на Делян Пеевски в компанията. Така фирмата остава под контрола единствено на Първа инвестиционна банка.
Тълкуванията в сектора са, че тези две събития бележат излизането на депутата от ДПС от строителния сектор и отпадането му като фактор при разпределението на поръчки.
Не е сигурно обаче дали един "държавен любимец" няма да бъде подменен с друг предвид историята на "Хидрострой" и собственика й Велико Желев, останал недосегаем за множеството скандали, в които беше замесен през годините.

Сливанията и придобиванията в строителния сектор не се срещат често. Затова новината, че "Хидрострой" - една от мащабните ВиК и пътни компании в България, купува друг строителен гигант - "Водстрой 98", логично предизвика интерес и на практика може да се нарече най-голямата сделка за бранша. Ако това беше чисто корпоративно сливане, то щеше да е сравнително лесно - измервате обема на печалбите, приходите и поръчките на двете компании и преценявате какъв ще е резултатът от него. Но в този сектор, с компания като "Водстрой 98", корпоративното винаги е на заден план, зад политическото. Защото човекът, който винаги е седял в сянката й, без да е директно свързан - Делян Пеевски, я превърна не просто във фирма, а в разпределителна кутия - за обществени поръчки, политическо влияние и много, много пари.

Ето защо продажбата на "Водстрой 98" в комбинация със смени по върховете на друг лидер в сектора - "ПСТ груп", са интересни повече политически, отколкото корпоративно. Теорията е, че те са индикация за слизането от сцената на държавните поръчки в строителството на "успелия млад мъж", който в един момент дирижираше почти целия сектор.
Този път явно оттеглянето е истинско


На пръв поглед това е добра новина. От 5-6 години всички големи инфраструктурни обекти (милиарди левове публичен ресурс) се съсредоточават в ръцете на ограничен кръг местни компании, сред които "Водстрой 98" - средна по размер сливенска фирма, се открои най-много. В средата на 2014 г. дойде признанието на банкера в изгнание Цветан Василев (чиято фалирала към днешна дата Корпоративна търговска банка финансираше бизнесите на Пеевски, включително "Водстрой"): "Държавни поръчки се разпределят основно по каналите на този човек, който в момента обяснява как аз едва ли не съм искал да го убия... Няколко негови марионетки говорят от името на държавата. Разпределят например вече всички строителни обекти и проекти... например марионетката, която се води собственик на "Водстрой". Казва се Иван Мирински."

Повече от година и половина по-късно, след катарзис в Лондон, премиерът Бойко Борисов реши да се еманципира от Пеевски (и други икономически кръгове) и да "разсее съмненията в обществото". Той прекрати търгове за над 1 млрд. лева в строителството, най-големият от които за магистрала "Хемус", и още куп други поръчки с участието на "Водстрой 98", а в резултат депутатът от ДПС започна преструктуриране на бизнеса си. По всичко изглежда, че това е финалният етап от тази сага.

Иван Мирински излиза от управлението на "Водстрой", а собствеността на дружеството преминава в ръцете на друг едър строител (този път от Варна) и бивш пътен шеф - Велико Желев. Няколко
независими източника на "Капитал" потвърдиха, че става въпрос за реална сделка, макар и политически подплатена. Тежкият имиджов проблем и обвързаността на компанията с името на Пеевски са застрашили довършването на многото й спечелени обекти. От друга страна, дружеството няма как да се ликвидира - има дългове към Българската банка за развитие, които биха генерирали загуби за държавата, а и проектите трябва да се изпълнят. Смяната на собствеността е била най-добрият вариант. Самият Велико Желев, чийто бизнес е съсредоточен в Североизточна България, също има интерес заради позициите на "Водстрой" в София. Сделката е договорена преди повече от месец.



В началото на май пък от ръководството на другия строителен гигант, свързван с Пеевски - "ПСТ груп", си е тръгнал Цветан Цонев. Той потвърди пред "Капитал", че е подал предизвестие за напускане преди месец по лични причини. Цонев влезе в ръководството на ПСТ през април 2014 г., когато собствеността й премина последователно от холдинга на Васил Божков към две офшорни компании от Вирджинските острови, за да стане еднолична собственост на регистрираната в Кипър Kolvik Services. Заедно с Цонев в ръководството на "ПСТ груп" влезе бившият транспортен министър Камен Кичев. Тогава няколко независими източника на "Капитал" потвърдиха, че компанията преминава в ръцете на Първа инвестиционна банка и Делян Пеевски, като Кичев се сочеше за лицето на ПИБ, а Цонев - на "Водстрой". От няколко месеца обаче собствеността на фирмата се свързва единствено с ПИБ - в края на януари цялото търговско предприятие и всичките му активи са заложени в ПИБ срещу 55 млн. лв., а през март-април Цонев постепенно е изолиран от управлението на фирмата. Един източник от сектора твърди, че на този етап ПСТ, която има пътни проекти за стотици милиони и около 1000 служители, няма ликвиден проблем и не се продава, а новият й едноличен собственик - ПИБ, планира да я развива. Според друг представител на бранша обаче компанията е била предлагана на местен купувач и на европейска строителна фирма.

Игра за стари кучета

В класацията на "Капитал" на строителните компании за 2015 г. "Хидрострой" заема трето място. Приходите й на годишна база растат със 75.75% до 214 млн. лв., а печалбата й се утроява - от 6 на 18 млн. лв. Дружеството е на практика собственост на Велико Желев - акционери с много малки дялове са брат му Иван Желев и габровската "Ив строй". В началото на годината Желев дори е увеличил дела си в компанията, след като изкупува емисия от 1 млн. акции, всяка на стойност 5 лв. Капиталът на дружеството се е увеличил съответно от 4.97 на 9.97 млн. лв.


Фотограф: Надежда Чипева
Велико Желев не е случаен човек в сектора. По професия е счетоводител, бил е данъчен служител, управител на "Инжстройинженеринг" Варна, а от 2001 до 2003 - шеф на Областно пътно управление Варна. По времето на кабинета "Сакскобургготски" е съветник на регионалния министър Валентин Церовски, след това е назначен за зам.-шеф на Агенция "Пътища" (сега Агенция "Пътна инфраструктура"), за кратко е бил и шеф на ведомството. Бил е и съветник на регионалния министър Асен Гагаузов при идването на власт на БСП. След като напуска държавната служба, Желев директно се захваща със създадената от него и движена през годините от съпругата му Мая Желева компания "Хидрострой". За кратко фирмата се превръща в строителен лидер в Североизточна България с договори за пътно поддържане, зимно почистване, ремонти, финансирани от държавата, програма "Транзитни пътища", ФАР, ИСПА и др.

Според разследване на "24 часа" от 2010 г. възходът на фирмата се дължи на поръчки, възлагани в периода 2004-2005 г. от самия Желев на фирми на жена му и негови бизнес партньори - Ангел Дерменджиев и Пламен Стилиянов. В публикацията се говори за 150 договора за 5 години за над 500 млн. лв., спечелени от "Хидрострой", "Пътища и мостове" и "Инжстройинженеринг". И докато наследникът на Желев - Веселин Георгиев-Батко, беше подсъдим за същото нещо, собственикът на "Хидрострой" излиза от властта преди поправки в Закона за обществените поръчки от 2006 г., които забраняват участие на фирми, свързани с възложителя. Според публикации в медиите Желев е разпитван от прокуратурата, но само като свидетел по преписки, свързани с дейността на пътния фонд след скандала "Батко и братко" и натиска от Брюксел. Подписваните от него договори също са проверявани, но тъй като действията му не са били забранени от закона по онова време, проверката е прекратена. Той е разпитван и във връзка със заменка, направена през 2006 г. и одобрена от министър Гагаузов - пътното управление във Варна заменя имот в курорта Св. Св. Константин и Елена в полза на "Пътстрой Варна", която по това време е на изпълнителния директор на "Хидрострой" Николай Пашов. Пътното управление получава двор, работилница и постройка в Старо Оряхово. След замяната на терена в черноморския курорт изниква комплексът "Вила Маре" - собственост на фирма на Велико Желев.

Във Варна "Хидрострой" и свързани с нея компании са сред вечните победители в търговете за пътни и инфраструктурни ремонти, озеленяване, проекти по оперативните програми, зимна поддръжка на улиците и т.н. Част от договорите, сключени от бившия кмет Кирил Йорданов, са в нарушение на Закона за обществените поръчки и са ощетили бюджета на града с около 16 млн. лв., показа проверка на Агенцията за държавна финансов инспекция (АДФИ). Докладът е предаден на прокуратурата, но разследването все още е в ход. След идването на власт на кмета Иван Портних спорните договори не бяха прекратени, тъй като щели да оставят града без изпълнител на важни ремонтни дейности.

Изпълнителният директор на "Хидрострой" - Николай Пашов, беше общински съветник във Варна от листата на ГЕРБ до 2013 г., но след многобройни сигнали за конфликт на интереси и "разговори с ръководството" напусна общината.

Историята и възходът на компанията, която се радва на добро финансово състояние и в най-тежките моменти за сектора, говорят за силни политически протекции. Желев е сочен за близък до всички партии и силните на деня и остава незасегнат от редицата скандали, които се вихрят около личността и дейността му. Пред "Капитал" собственикът на "Хидрострой" (виж интервюто с него) се дистанцира от политиците, а на въпроса вижда ли се с Бойко Борисов не отговори (виж интервюто). Желев каза още, че преговорите за "Водстрой" са водени единствено с Иван Мирински и с никой друг.

Времето ще покаже

Сега Желев купува лидерът по обороти за 2015 г. в строителния сектор в България - "Водстрой 98". В класацията на "Капитал" за 2015 г. компанията е на първо място с оборот 292 млн. лв. и печалба от 22 млн. лв. Тя има рамкови споразумения с "ТЕЦ Марица-изток 2", с "ВиК Бургас", "КонтурГлобал Марица-изток", "Булгартрансгаз", НКЖИ, "Софийска вода", последното от които беше подписано малко преди сделката и е за 3 години. "Водстрой" трябва да довърши пречиствателната станция на Раднево (в обединение с други фирми), рекултивацията на сметището в Кърджали (заедно с "Кристална вода", свързана с Румен Гайтански), забатачените водни цикли на Враца и Банско, спортната зала "Арена Бургас". Чрез дружеството "Водмар" "Водстрой" държи 35-годишна концесия на пристанището в Несебър.

Очевидно "Водстрой" има портфейл от проекти - след като за 5-6 години успя да концентрира огромни по обем поръчки в ръцете си. Въпросът е дали този потенциал не си тръгва с отдръпването от сцената на един от главните "брокери". "Няма нищо фиктивно в сделката. Компанията ми е интересна с опита си в жп строителството и газопреносната мрежа. Има рискове, но аз обичам да рискувам. Идеята ми не е да я фалирам, а да развия потенциала й", каза още Желев (виж интервюто).

Разместванията на тектоничните плочи в строителния сектор обаче все още не означават промяна на модела. Компаниите остават тежко зависими от достъпа до публично финансиране, а хипотезата, че един любимец - касичка, който да преразпределя ресурса, се заменя с друг, все още не е опровергана. Преди няколко месеца финансовият министър Владислав Горанов призна пред "Капитал" очевидното - че в сектора има негласен картел. Окрупняването на две от най-големите компании с политически връзки все още не е никаква индикация, че това ще се промени.
Сам взех решение за сделката
Велико Желев, мажоритарен собственик на "Хидрострой", пред "Капитал"

На какво се дължи стабилността на "Хидрострой" през последните години?
За мен е много важен колективът, един човек - Велико Желев, нищо не означава, Николай Пашов (изпълнителен директор на компанията - бел.ред.) нищо не означава. Много ценим нашите кадри... Нямаме забавяне с 1 ден на заплати и данъци, нямаме забавени плащания към клиенти и доставчици, нямаме просрочия към лизинги, нямаме просрочия към банки. Това е към днешна дата, от днес нататък не знам.

Притеснява ли ви финансовото здраве на компанията, която купувате?
Факт е, че ме притеснява. Но както се казва - който го е страх от мечки, да не влиза в гората.

Освен дълга от 46 млн. лв. към ББР какви други задължения има "Водстрой"?
Имат и да вземат, имат и да дават.

Компанията има ли достатъчно активи за обезпечение на тези дългове?
Активи имат, имат локомотив и влакова композиция за жп строителство, багери, камиони. В Сливен имат производствена база, там произвеждат термопанели, стоманени тръби за канализация. Имат проекти в цялата страна, във всички сфери.

Защо се решихте на тази сделка?
Ние имаме няколко консорциума, с които сме участвали заедно. Горе-долу познавам компанията. Ние сме добри в нашия сектор - пътища, водопроводи, канализация, индустриално строителство. Нямаме обект, който да сме започнали и да не сме довършили. Нямаме усвоена банкова гаранция. Има обекти, където сме губили и сме губили много пари. Давам пример с пътя Каварна - Дуранкулак (проект по "Транзитни пътища - бел.ред.) - 3.5 млн. лв. загуба... Пътният възел в Бургас и др.

Тоест ще спасите проектите на фирмата?
Не, не говорим за спасяване. Фирмата си я гледат много добре. Иван Мирински има много лидерски качества, силен характер. За мен тя е интересна, защото - вече ви казах - имаме опит в тези сфери, но нямаме в жп строителството. Да, имаме участие с някакви проценти в рамково споразумение, но нямаме нищо работено в жп строителството. Нямаме никакъв опит, признаваме си го. В транспортирането на газ също. Ние не можем да разчитаме само на пътища, само на водопроводи. Те ще свършат в един момент. . Какво правим? Трябва да мислим.

Нищо фиктивно няма в сделката, бъдете сигурни. Както се казва - времето ще покаже. Сам съм си взел решението за закупуване. Знам, че има риск, трудно ще бъде. Но обичам да рискувам. Най-лесно е да вземеш една фирма и да я фалираш, но не е това целта. Идеята е да се използва потенциалът й. Има лош имидж... какво означава това, има работещи и неработещи компании.

Какво ще се случи с "Водстрой 98" след сделката?
Компанията си остава независимо юридическо лице със сменена собственост. Както е "Пътстрой Бургас" - 100% дъщерно дружество на "Хидрострой", така става "Водстрой". Чакам да мине всичко - обявено е общо събрание на акционерите на 20 юни. Да мине събранието, да излезе решението на КЗК. Ако всичко е наред... Идеята ми е да вляза в борда на директорите. Иван Мирински излиза от управлението. Говорих с мениджърския екип и им обясних, че това, че се сменя собствеността, не означава, че идваме и трябва да изгоним всички, които работят там, защото този е близък на Иван Мирински, друг е близък на еди-кой си. Всеки, който иска да остане, е добре дошъл. Голяма част от хората ги познавам. Просто искам да ги успокоя и да няма напрежение във фирмата. В петък като са прочели какво се случва и всички в шаш и паника. Една жена от счетоводството е подала молба за напускане, засега е само една.

Какви са параметрите по сделката?
Не мога да кажа. Не всички хора ми мислят доброто, човек трябва да се пази, животът ме е научил да се пазя... Имаме договор за покупко-продажба, компанията има оценка, накрая, като видим към дата Х колко са кредитите, колко са вземанията, колко са задълженията и ще се разбере какво трябва да доплатим. Ще ползваме собствени средства на компанията.

Говори се, че сте в добри отношения с премиера Бойко Борисов?
Предполагам, знаете от кога "Хидрострой" е на пазара? Само Борисов ли е бил премиер... Ние сме строителни фирми, за нас е важно да работим без значение кое правителство и кой министър, важното е да е работещ министър, не е важно от коя партия е. Всеки иска да има работа. Каквото за всички, такова и за нас. Когато има работа за всички, и за нас ще има.
Интервюто взе Десислава Лещарска

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 882 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 624 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Колко ключалки има успехът

Най-големият производител на заключващи системи в света ASSA Abloy придоби варненската "Мауер локинг системс"

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10