Колко ключалки има успехът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко ключалки има успехът

"Предложението за покупка дойде от ASSA Abloy", казва Кольо Колев, съуправител на "Мауер" и досегашен мажоритарен собственик

Колко ключалки има успехът

Най-големият производител на заключващи системи в света ASSA Abloy придоби варненската "Мауер локинг системс"

Спас Спасов
17750 прочитания

"Предложението за покупка дойде от ASSA Abloy", казва Кольо Колев, съуправител на "Мауер" и досегашен мажоритарен собственик

© Спас Спасов


Темата накратко

- На 20 май шведската компания ASSA Abloy, световен лидер в производството на заключващи устройства, обяви, че е купила 100% от дяловете във варненската "Мауер".

- Цената по сделката не се разкрива, но заявката на шведската група за развитието на българската компания е доста амбициозна.

- От шведската група посочват, че очакват още през 2016 г. продажбите на българската компания да достигнат 11 млн. евро (или приблизително 100 млн. крони), и прогнозират, че придобиването ще доведе до увеличаване на печалбата на акция от самото начало.

- Общият брой на патентите, регистриран от "Мауер локинг системс" до момента, е около 100. Повечето от тях са защитени и в Европа.

Едно от най-известните и най-често копирани изделия на варненския производител "Мауер локинг системс" носи името Red Line (червена линия). Това е секретен патрон, конструиран така, че при прекомерен натиск да се чупи контролирано по предварително направен прорез, оцветен в червено. Но дори и след това патронът запазва функционалността си.

Защитената ключалка e илюстрация на бизнес история, довела българската "Мауер" до една от успешните продажби в страната. На 20 май шведската компания ASSA Abloy, световен лидер в производството на заключващи устройства, обяви, че е купила 100% от дяловете във варненското дружество. Цената по сделката не се разкрива, но заявката на шведската група за развитието на българската компания е доста амбициозна.

С покана да те купят

Шведската компания купувач е създадена през 1994 г. и в момента има близо 46 хил. служители в 70 страни по света, а продажбите й възлизат на 68 млрд. шведски крони (над 7 млрд евро). ASSA Abloy расте именно чрез придобиване на други компании, като купува по 4-5 годишно. Така от началото на 90-те години досега в състава на групата са влезли около 200 дружества. Политиката на компанията е да поддържа непрекъсната конкуренция между тях - причината, поради която и след придобиването "Мауер локинг системс" ще продължи да бъде управлявано като самостоятелно дружество.

В официалното съобщение за сделката Йохан Молин, президент и изпълнителен директор на ASSA Abloy, заявява, че придобиването затвърждава стратегията на компанията да увеличава присъствието си в развиващите се пазари.

"Предложението за покупка дойде от ASSA Abloy", казва Кольо Колев, съуправител на "Мауер локинг системс" и досегашен мажоритарен собственик в него. "Решението, което бяхме взели заедно с партньорите ми, беше да пристъпим към продажба само в случай че получим предложение от стратегически инвеститор. Имахме всички основания за това, тъй като в момента компанията е в топ кондиция", обяснява мениджърът.

В съобщението си за покупката от шведската група посочват, че очакват още през 2016 г. продажбите на българската компания да достигнат 11 млн. евро (или приблизително 100 млн. крони), и прогнозират, че "придобиването ще доведе до увеличаване на печалбата на акция от самото начало". Поставената цел изглежда доста амбициозна на фона на досегашните резултати на "Мауер локинг системс" – за 2015 г. приходите на дружеството са за малко под 12 млн. лв. (виж таблицата), като нарастват с близо 20% спрямо 2014 г. Печалбата е почти 2 млн. лв. при 1.6 млн. лв. година по-рано. До редакционното приключване на броя от ASSA Abloy не отговориха на изпратените от "Капитал" въпроси как смятат да постигнат заявения двоен ръст на българския бизнес, какви са плановете за развитието му и каква е стратегията за бъдещото им присъствие в България. Компанията вече има дъщерни дружества в Румъния и в Хърватия. Историята на новата им придобивка - българската "Мауер", обаче подсказва, че високите цели не са неизпълними.

Началото

Варненската "Мауер локинг системс" е основана още през 1990 г. под името "Декаба". "С тогавашните ми партньори основахме дружеството "на гола поляна" - буквално от нулата", разказва Кольо Колев, мажоритарен собственик на варненската компания. Кариерата му започва във варненския завод за ключалки и обков "Метал". "Преминах през почти всички нива на управление, което ме е научило да ценя кадрите, знанията и потенциала им. Без добре подбрани хора на възлови позиции не можеш да постигнеш нищо", твърди той. Създаването на "Декаба" съвпада с времето, в което големите промишлени предприятия във Варна - "Черно море", "Елпром", "Вамо", с по няколко хиляди души персонал, прекратяват дейността си. Така в началото на 90-те пазарът на труда в града е наводнен с висококвалифицирани кадри, търсещи работа.

"Всички бяха свикнали да работят с най-високото ниво на индустриално оборудване в България, с най-високите технологии, достъпни у нас по онова време. За тези инженери ние бяхме голяма отворена врата. Успяхме да ги запазим, да им дадем възможност за развитие и да ги превърнем в скелет на иновационната си дейност", твърди Колев.

Пробивът

Девет години след създаването си "Декаба" намира и първите си международни партньори. Това са германското холдингово дружество Mauer Handel и холандската компания John Van Erp Agenturen & Cosmosihandel. "По време на най-тежката финансова криза в страната през 1997-1998 г. аз бях буквално луд на тема инвестиции", обяснява Кольо Колев. "Развивах дружеството на пълни обороти и в края на кризата се оказахме с модерна производствена база, която бълваше висококачествена продукция, а българският пазар се оказа малък. Имахме спешна нужда от експорт. Така стигнахме до решението за продажба на миноритарен пакет от дяловете. Само аз зная колко нощи не съм спал, докато взема това решение, но сега съм абсолютно убеден, че тогава съм направил най-правилната стъпка", допълва предприемачът.

През 2000 г. Mauer Handel купува 29% от капитала на "Декаба", а в края на същата годна холандската Van Erp Agenturen - 20%. След сделката компанията създава в Холандия производствени мощности за сглобяване на заключващи устройства, като отделните елементи и екипировката, необходима за сглобяването, са произвеждани също в завода във Варна. По този начин в Холандия е изграден и брандът Mauer, който бързо става един от най-популярните в средния и високия клас на заключващите устройства, продавани в Централна и Западна Европа. През 2003 г. "Декаба" е преименувана на "Мауер локинг системс", като запазва предмета на дейността, организацията и устройството на работата си.

"Дотогава Mauer беше само една от нашите експортни търговски марки, регистрирани в България и други страни в Европа", обяснява сега съуправителят на дружеството. Такава е практиката на много фирми по света. Но идва моментът, в който започва да става все по-трудно да се поддържат тези марки успоредно. "Например често се налагаше да започваме производството на получени поръчки отначало само защото наличните компоненти бяха с друга търговска марка. По тази причина стигнахме до решението да променим името на фирмата в България на "Мауер локинг системс", допълва Колев.

Растежът

В резултат на партньорствата с Van Erp Agenturen "Мауер" рязко увеличава продажбите си в Холандия и Белгия. Само в периода 2000-2004 г. те нарастват близо 8 пъти, показват данни от статистиката на компанията. Пазарите й се разширяват и над 55% от продукцията е предназначена за износ в Русия, Испания, Гърция и други страни в Европа. Поради нарастващия обем на експорта компанията открива и представителство в Москва. Сериозни количества изнася в Молдова, Румъния и Македония.

"През цялото това време под формата на дивиденти се разпределяше съвсем малка част от печалбата", обяснява Колев. Всичко останало се връща в компанията под формата на инвестиции. Така всяка година в производството влизат по около 1-1.5 млн. лв. През 2005 г. е открита новата производствено-административна сграда на компанията с 5.8 хил. кв.м разгъната застроена площ. Инвестицията е на стойност 6 млн. лв. Купено е и ново технологично оборудване. То е на стойност 900 хил. евро, осигурени по проект на холандското Министерство на икономиката. Целта на инвестицията е по-висока гъвкавост в производството и неколкократно повишаване на качеството на продукцията.

"Ключът" от шкафчето

През 2008-2009 г. в Централна Европа расте търсенето на електронни системи за контролиран достъп. За да отговори на пазара, варненската компания започва разработването на сегмента. Първият подобен продукт на дружеството е електронна брава за защита и достъп до шкафчета за дрехи, широко използвани в медицинските заведения, училищата, спортни центрове или гарите в Европа и Съединените щати. Шкафчета често сменят потребителите си, поради което използването на обикновени ключове и ключалки е неудачно. "Мауер" успява да заеме сериозен дял от пазара и в този сегмент, ставайки вторият в Европа производител на такова изделие.

"Успехът на иновативния подход към новите изделия ни е научил, че това е единственият правилен път за развитие. Не сме имали никакво съмнение в тази политика от създаването на компанията до днес. Производител, който постоянно копира чужди изделия или пък купува чужди патенти, без да ги развива, няма шанс в дългосрочен план. Това вероятно беше една от основните причини за провала на социалистическата индустрия", казва Колев. Според него дори и най-модерният продукт бързо достига края на "жизнения" си цикъл, ако не бъде обогатяван и развиван. "Така че ние сме обречени да развиваме производството си по същия начин и занапред. Алтернативата е да бъдем изхвърлени от пазара", допълва той.

Средният размер на инвестициите в иновации на "Мауер" е около 500 хил. лв. годишно.

Оригиналът и копието

Средният размер на инвестициите в иновации на "Мауер" е около 500 хил. лв. годишно. Мениджмънтът на дружеството е убеден, че те са били гаранцията за стабилно развитие и поддържане на добри пазарни цени. Иновациите превръщат фирмата в шампион по регистрирани патенти в страната. Първата фирмена заявка е подадена през 1992 г., но най-популярният от патентите е регистриран четири години по-късно. Става въпрос за вече споменатия секретен патрон Red Line. Пазарният момент за изобретението е уцелен безпогрешно - по това време обирите на жилища в България се превръщат в епидемия. "Сега съжалявам, че патентовахме системата само в България. Преди 4-5 години различни производители у нас и в Европа започнаха масово да копират патрона и сега почти няма компания, която да не произвежда ключалки с този срез", признава Кольо Колев. Общият брой на патентите, регистриран от "Мауер локинг системс" до момента, е около 100. Повечето от тях са защитени и в Европа.

Според Колев е парадокс фактът, че българският потребител, за когото са предназначени иновациите, създавани от "Мауер", не може да ги ползва, защото няма кой да му ги посочи. По тази причина Колев приема създаването на сертифицираща лаборатория в България като лична кауза. Среща се с представителите на МВР, на една от организациите, издаващи сертификати по ISO 9001, със застрахователи. Идеята е лабораторията да бъде изградена и финансирана от германската компания TUV Rheinland. Както навсякъде по света, тя трябва да издава сертификати, които да гарантират качеството на заключващите системи от висок и среден клас. Но за огромно учудване на Колев и партньорите му в България темата не е интересна на никого.

"Тук няма практика в нашия бранш да се продават продукти, тествани в независима българска лаборатория", казва той. Това е огромна пречка за производителите, но по-сериозният проблем е, че така се лишават от защита крайните потребители. Те не могат, а и не са длъжни да познават всички изисквания, на които трябва да отговаря даден продукт - за точност на изработка, за степен на секретност, за издръжливост и т.н. "Всичко това следва да се удостоверява от независима лаборатория, каквато в България и до днес липсва. Затова крайните потребители обикновено стават жертва на субективните и твърде често користни съвети на търговците", допълва предприемачът.

Кога се смее Бог

След продажбата на "Мауер" Кольо Колев ще остане на позицията си като изпълнителен директор поне още две години. "Имам договор за управление с новите собственици на компанията. Разбира се, всеки от нас е свободен да промени решението си, но аз имам морален ангажимент - да интегрирам дружеството в ASSA Abloy. Така и хората в предприятието са по-спокойни. В началото бяха притеснени от продажбата и това е напълно нормално, но сега вече са убедени, че всичко е било за добро", казва той.

Бъдещето? То също е "червена линия" - не бива да се товари с излишни и преждевременни очаквания. "Идеи много, но нови стъпки се правят когато човек е спокоен. А има и друго - Господ се смеел най-гръмогласно на онези, които кроят дългосрочни планове", каза Кольо Колев.

Купувачът

Шведската група ASSA Abloy е създадена през 1994 г. като обединение от обособеното от местната компания в областта на сигурността Securitas звено Assa и финландския производител на заключващи системи Abloy. Още същата година акциите й започват да се търгуват на борсата в Стокхолм, като към днешна дата пазарната капитализация на дружеството е около 180 млрд. шведски крони (около 20 млрд. евро). От създаването си групата е придобила близо 200 дружества по света, като в момента оперира в над 70 държави. Годишните й продажби за 2015 г. са 68 млрд. крони, което е с 20% повече спрямо 2014 г., а за първото тримесечие на 2016 г. нетният оборот е малко под 16 млрд. крони. Оперативната печалба преди данъци и такси (EBIT) за миналата година нараства със същия темп и към края на 2015 г. е 11.1 млрд. крони.

Темата накратко

- На 20 май шведската компания ASSA Abloy, световен лидер в производството на заключващи устройства, обяви, че е купила 100% от дяловете във варненската "Мауер".

- Цената по сделката не се разкрива, но заявката на шведската група за развитието на българската компания е доста амбициозна.

- От шведската група посочват, че очакват още през 2016 г. продажбите на българската компания да достигнат 11 млн. евро (или приблизително 100 млн. крони), и прогнозират, че придобиването ще доведе до увеличаване на печалбата на акция от самото начало.

- Общият брой на патентите, регистриран от "Мауер локинг системс" до момента, е около 100. Повечето от тях са защитени и в Европа.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    valdim avatar :-|
    Dimov

    Продажба на дяловете на фона на такъв текущ успех и очертаващо се сигурно и добро бъдеще...Хм....Това означава, че няма подходяща следваща генерация, на която да бъде предадено започнатото.
    Пожелавам успех на дружеството и за напред.

  • 2
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Не знам дали това е централният им завод, но съм виждал базата на фирмата във Варна. Намира се в специалния квартал на слепите и глухите, където БИ ТРЯБВАЛО повечето фирми да получават места, ако наемат хората с увреждания. Дали такива работят в тази компания?

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#1] от "Dimov":

    По-добре да продадеш на върха отколкото когато фирмата загази. Така е по света. При нас е обратното. Държиш докато съсипеш фирмата и след това се вайкаш, че почти нищо не струва.

  • 4
    valdim avatar :-|
    Dimov

    До коментар [#3] от "mickmick":

    Няма обосновка за очаквано фирмено "загазване", при ТЕЗИ данни изнесени от Капитал и при този собственик. А според мен "върха" тепърва предстои да бъде откриван.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "Dimov":

    Телерик се продадоха по същия начин. Има още каймак за изгребване, но перспективите са по-широки, когато разшириш потенциала на предприятието чрез увеличаване на мащаба. Вижда се какъв силен ефект е имала първоначалната продажба на акции. Сега отново може да се очаква нещо подобно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.