Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 4 юни 2016, 16:34, 25982 прочитания

"България ер" vs "Летище София"

Авиопревозвачът, който дължи 50 млн. лв. на аерогарата, отново влезе в съдебен спор за летищните такси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Националният превозвач "България ер" заведе дело срещу последното изменение на таксите на летище София. От компанията изчисляват, че промените ще увеличат разходите им с 620 хил. лв. и окачествяват решението като незаконосъобразно и нецелесъобразно.

- Авиокомпанията дължи на летището около 50 млн. лв., като за част от сумата има дела, по които в последните месеци има развитие.

- Докато всички съдебни процедури приключат, летището най-вероятно вече ще бъде отдадено на концесия. Според експертите, изготвили финансовия концесионен анализ, дължимите летищни такси следва да останат отговорност и в полза на "Летище София" ЕАД, респективно българската държава, а не да са ангажимент на концесионера.

- Въпреки че в анализа е посочен срокът, в който авиокомпанията е обещала да се изплати напълно, експертите посочват, че има несигурност, тъй като някои от вземанията не са обезпечени, има спорове по част от тях и съществува риск от промяна на решението на ръководството на "България ер". В анализа се посочва, че има риск от изпадане в несъстоятелност на авиокомпанията.



През пролетта на 2013 г. комитетът на опериращите авиокомпании на летище София, в който влизат превозвачи като Lufthansa, British Airways, Air France, Austrian Airways, Qatar Airways и т.н., подават жалба до Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към министерство на транспорта. Те възразяват срещу новите летищни такси, които по онова време въвежда столичната аерогара. Жалбата им обаче не жъне голям успех. От ГВА тогава отговарят на авиокомпаниите, че след многократни проверки... не ги намират по ЕИК в Търговския регистър, като ГВА не успява да направи и "безспорен и категоричен извод, че подписалите жалбата лица са оправомощени да представляват съответните авиокомпании".


В Търговския регистър ГВА очаквано успява да открие само регистрираното в страната "България ер" и само нейното възражение е разгледано. Междувременно обаче националният авиопревозвач успява да се договори самостоятелно и да си издейства някои отстъпки с летището и всичко приключва, като жалбата тогава е оттеглена.

Въпросът с таксите на летище София днес отново е актуален. Този път няма самозвани чужди авиокомпании и единствен в битката е националният авиопревозвач, част от групата "Химимпорт". А той, както вече е ясно на всички, дължи (поне към пролетта на миналата година) около 50 млн. лв. на летището, пак за такси, като за части от сумата, започнала да се трупа още през 2008-2009 г. има дела в съда. Последното дело, заведено от "България ер" обаче, гледа напред и е срещу промяната им през настоящата 2016 г.

От авиационния бранш коментираха пред "Капитал", че корекцията е малка, като не може да се твърди със сигурност какви са аргументите на "България ер", като според някои представители на бранша дружеството се опитвало да печели време. Изпълнителният директор на "България ер" Янко Георгиев заяви, че не може да коментира тази тема, а от летището класически не отговориха на въпросите на "Капитал". Така остават само изчислените от авиопревозвача загуби, които ще понесе след последната промяна на таксите, а именно около 620 хил. лв. на година.



Борба за всяка такса
На 29 октомври 2015 г. изпълнителният директор на "Летище София" Христо Щерионов излиза с решение за промяна на летищните такси за 2016 г. Те са шест на брой и са за кацане, паркиране, пътници, използване на ръкав, такса сигурност и такса шум. Последното им изменение е било от юли 2014 г. Съпоставка с предишните им размери показва, че има леко увеличение на тези за кацане - от порядъка на 0.5-1 евро на тон, в зависимост от теглото на самолета, като точна сметка за ефекта е трудно да се направи поради различните отстъпки, които предвижда летището, за обявяването на нови редовни целогодишни или сезонни маршрути, увеличаване на честотите и т.н., като от подобни политики на стимулиране на трафика най-много би трябвало да се възползват компании като нискотарифната Ryanair, която стъпва на пазара през 2016 г.

Малко след решението на летището за промяна "България ер" подава жалба до Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към министерство на транспорта - органът, който трябва да се изказва по подобни спорове между летището и авиокомпаниите. Според "България ер" решението от 29 октомври 2015 г. е незаконосъобразно и нецелесъобразно.
Мотивите: не са спазени принципите на обвързаност с разходите, прозрачност и недискриминация при определяне на таксите, като от авиокомпанията твърдят, че летището не е предоставило информация за структурата на разходите си по пера, както и инвестиционната си програма за пет години напред. Едновременно с това в разходите си то неправилно и незаконосъобразно и в тежест на ползвателите на летището е включило близо 15 млн. лв., които то дължи за разноски по делото с МАК/АДМАК за строителството на новата писта. По него летището ще трябва да плати общо 44 млн. долара, като част от тази сума е блокирана по сметките му. Аргументите на авиокомпанията са, че при заложените повече полети и пътници за 2016 г. приходите на летището така или иначе ще се увеличат с общо 4.8 млн. лв., като от авиокомпанията изчисляват, че оперативните приходи на летището ще нараснат в много по-голяма степен, отколкото биха били амортизациите на използваните съоръжения.

Конкретно по различните такси изчисленията на "България ер" показват, че увеличението на такса кацане е средно 7%, като това ще струва на авиокомпанията 600 хил. лв. по-висок разход. Около 20 хил. лв. ще струват на авиокомпанията променените параметри на таксите за паркиране, като според превозвача това ще засегне основно него, тъй като има най-много самолети, базирани на летище София. От жалбата става ясно, че летището е предложило намаляване на отстъпката за поддържане на вътрешните линии от 80% (издействани при предходния случай от 2013 г.) на 70%, като това засяга единствено националния авиопревозвач. Дружеството възразява и срещу стимулите за трансферен пътнически трафик по международни линии, като от "България ер" смятат това за дискриминация към вътрешните линии и искат промяната да се прилага и за тях.
По жалбата се произнася Минчо Цветков, предишният директор на ГВА, като това му решение му е и едно от последните, като той се раздели с поста си на 22 април заради административни нарушения. На 28 декември 2015 г. Цветков излиза с временно решение по казуса, а на 12 март и с окончателно. С тях той потвърждава промените на таксите с изключение на една - за стимулирането на трансферния пътнически трафик, като те ще важат и за вътрешните линии, а не само за международните. На свой ред "България ер" завежда дело срещу решението на Минчо Цветков от 12 март в Софийския административен съд.

И още едно съдебно развитие
Междувременно друго дело, но този път за старите задължения на "България ер", се придвижва по съдилищата. През пролетта на миналата година министърът на транспорта Ивайло Московски съобщи, че летището не може да си събере около 50 млн. лв. от "България ер". Това успя да подразни търговския директор на нискотарифната авиокомпания Ryanair Дейвид О'Брайън, който окачестви като държавна помощ и нелоялна конкуренция една авиокомпания да може с години да бави плащанията си на летищни такси и да трупа десетки милиони задължения към "Летище София", а за останалите тази опция да не важи. След изказването му от пресцентъра на "Летище София" съобщиха пред "Факти.бг", че става въпрос за над 55 млн. лв. Пак оттам пред "Капитал" заявиха, че сумата не е актуална към момента, но не споделиха и коректното число.

Не отговориха и постигнато ли е официално ново споразумение за разсрочване на дълговете. Предишно такова е от 2008 г., като според бивши кадри на летището превозвачът още в първите месеци го е нарушил. В него две от важните задължителни условия са били да не се пропускат вноски и да не се трупат нови задължения - неща, които явно са се случили, след като през миналата година стана ясно, че натрупаните задължения са около 50 млн. лв.
Това, което се знае, е, че публичните вземания за летищни такси за периода от 2008 г. до миналата пролет са в размер на 37.2 млн., а лихвите по тях - 3.9 млн. лв. Отделно има и три издадени акта за публично държавно вземане - механизъм, който се използва, ако държавата не иска да се раздели с парите по давност. Единият от тях е към "България ер" от края на 2013 г. на обща стойност 19.3 млн. лв., като на 20 май 2015 г. от сумата на акта са платени 5 млн. лв. Другите два са към другото дружество от авиогрупата - "Хемус ер", но те са за малки суми (общо малко над 1 млн. лв.). Страните спорят и в съда по вече издадените актовете за публично държавно вземане. В края на февруари 2016 г. Софийският административен съд най-накрая излиза с решението, че по делото на "България ер" за въпросните 19.3 млн. лв. авиокомпанията трябва да плати 14.9 млн. лв., от които 8.8 млн. лв. главница и 6.1 млн. лв. лихви. Летището пък е осъдено да плати на авиокомпанията направените разноски по делото в размер на 35 хил. лв. Това решение обаче подлежи на обжалване пред Върховния административен съд.

Друг да се оправя
Докато цялата съдебна сага с таксите на летището приключи, то най-вероятно вече ще е дадено на концесия. Въпросът е доколко натрупаните неуредени въпроси може да повлияят на предстоящата процедура.

Финансовият концесионен анализ разглежда накратко въпроса със задълженията. Според екипа, който го е изготвил, събирането и получаването на задълженията на "България ер" както във връзка с наземно обслужване, така и във връзка с дължимите летищни такси следва да остане отговорност и в полза на "Летище София" ЕАД, респективно българската държава в лицето на транспортното министерство. От анализа става още ясно, че във връзка със задължения по наземно обслужване има подписано споразумение, според което сумата в размер на 5.8 млн. лв. ще бъде изплатено в срок до юни 2017 г., а по въпроса с летищните такси "България ер" е предложила погасителен план, който предвижда погасяване до края на 2021 г. "Въпреки добрата воля на "България ер" за издължаване към "Летище София" събирането на тези вземания е несигурно по редица причини, някои от които са, че нямат обезпечение, спорен характер на част от тях, риск от промяна на решението на ръководството на "България ер", риск от изпадане в несъстоятелност на "България ер", се казва в анализа.

От няколко години нещата не изглеждат толкова розови и в отчетите на българската авиокомпания, въпреки че тя винаги е била малко над нулата, но подпомагана от сделки със свързани лица като авиокомпания "Хемус ер". Основната й дейност беше да взима самолети и други активи на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании - основно "България ер", трупайки огромни загуби. Ако това посреднически звено липсваше, загубите щях да са директно в баланса на националния превозвач - нещо, което не стои добре най-малкото репутационно. За 2014 г. загубата на "Хемус ер" е 36.8 млн. лв., а натрупаните загуби - 155 млн. лв., което от години я е извело на отрицателен капитал. На 7 януари 2015 г. е взето решение "Хемус ер" да продаде на "България ер" цялото си търговско предприятие за 1 лев при амортизационна стойност на активите му от 13 млн. лв. Така вече без този буфер за пръв път от години националният авиопревозвач по предварителна информация на "Капитал" е завършил изминалата година на загуба от 8.6 млн. лв. При това въпреки спадащите цени на горивата, които са основен разход за авиокомпаниите. Всичко това два обяснение защо се води битка за всеки лев такси, но оставя и доста неизвестни как ще бъдат покрити натрупаните с годините.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 852 прочитания

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

2 апр 2020, 675 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Mобилните телефони са най-продавани в OLX

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10