Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 5 юни 2016, 15:58, 12242 прочитания

Държавата иска ремонт на стария терминал от концесионера на летище София

Инвеститорът трябва да вложи най-малко 306.5 млн. лв. без ДДС за 35 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
2.675
млрд. лв. ще бъдат приходите на бъдещия летищен оператор за целия период според изчисленията на Министерство на транспорта.
Бъдещият концесионер на Летище София ще трябва да инвестира не по-малко от 306.5 млн. лв. без ДДС за 35-годишен период, като част от тези средства ще трябва да бъдат вложени в обновяването на пътнически терминал 1, така че той да разполага със седем ръкава и 5 входа-изхода за пътници с капацитет на обслужване 3 млн. пътници годишно. Това става ясно от откритата в петък от Министерството на транспорта процедура за предоставяне на концесия на летище София. Предвижда се също така концесионният договор да може да бъде изменен при надхвърляне на годишен трафик от 6 млн. пътници (сега са 4 млн.). Тогава ще бъде заложено разширяване на единия или на двата терминала или изграждане на нов, трети терминал. Може да се поиска и строеж на нова писта и една или повече пътеки за рулиране при достигане на 70% от капацитета на пистата за излитане и кацане, пише в обявлението на конкурса. То е публикувано в Официалния вестник на Европейския съюз, в Националния концесионен регистър и е обнародвано в електронната страница на "Държавен вестник". Оферти ще се приемат до 20 октомври 2016 г. и ще бъдат отворени на следващия ден. Така по-вероятно е обектът да има частен стопанин чак догодина.

Летище София е един от най-атрактивните държавни активи в транспортния сектор. Министерството очаква да получи сумата от близо 1.1 млрд. лв. с ДДС за 35-годишния договор на концесията, като повече от половината от тях трябва да бъдат изплатени веднага и накуп.


Плащания, инвестиции и ползи

Бъдещият инвеститор ще трябва да заплаща за 35-годишния период на концесията не по-малко от 7% от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година. Размерът на годишното концесионно плащане не може да бъде по-малък от 9.96 млн. лв. без ДДС, е заложено още в изискванията. То ще се извършва на две вноски годишно и ще се коригира на всеки три години според натрупването на инфлацията на потребителските цени. От кандидатите ще се иска да платят минимално еднократно концесионно плащане в размер, не по-малък от 550 млн. лева без ДДС, или 660 млн. лв. с данъка. Идеята е тези средствата да отидат за погасяване на задълженията на БДЖ. Новият терминал 1 пък трябва да бъде завършен до 5 години след одобряването на Подробен устройствен план, който пък трябва да е факт до една година след подписване на договора с новия концесионер.

Освен това инвеститорът ще трябва да заложи в бизнес предложението си и социална програма за работниците, както и мерки за сигурност на летището. Трябва да опише и търговска програма за управление на услугите на летището като магазини, заведения за хранене, рент-а-кар услуги и т.н. Кандидатите трябва да представят и екологична програма.



Неясно остава как ще излязат сметките на кандидатите. Министерство на транспорта твърди, че икономическият ефект за бъдещия концесионер ще е 2.675 млрд. лв. приходи от летищни такси, наземно обслужване, безмитна търговия, наеми, реклама, търговия с гориво и др. дейности (без приспадане на прогнозните разходите, които концесионерът ще извърши при експлоатацията и управлението на обекта). Сега според последните отчети на държавното дружество приходите на летището са 107.2 млн. лв. за 2014 г., а за 2015 г. - 118.2 млн. лв. Печалбите са скромни - 5.3 млн. лв. за 2014 г., а за 2015 г. - 5.6 млн. лв. Тъй като отчетите на дружеството са доста неясни, остава отворен въпросът доколко може да се повиши чрез добро управление нормата на възвращаемост, която в момента е около 5%. Високите очаквания от концесионера обаче са пряко признание от държавата, че тя не е управлявала обекта добре.

Изискванията към участниците

Минималните изисквания към участниците са да имат опит като летищен оператор на поне едно международно летище с пътникопоток, надхвърлящ 6 милиона пътници годишно. Трябва да разполагат с необходимото техническо оборудване, както и с квалифициран технически персонал. Важно изискване е да имат опит при изграждането на летищна инфраструктура, както и да дадат надеждни гаранции за осигуряване на финансирането.

Ще има възможност да кандидатстват и обединения от лица, които покриват различни критерии от изискванията за опит, капитал и други, но летищният оператор трябва да е водещ в консорциумите.

При оценката на офертите с най-голяма тежест ще е размерът на еднократното и годишно концесионно плащане - 55%. Съотношението между еднократното и годишното плащане в рамките на този критерий е 90 към 10, което означава, че предложилите по-високо първо плащане и минимална годишна такса ще получат повече точки от офериралите минималните изисквания. Бизнес предложението за опериране на летище София ще има относителна тежест 25% в общата оценка на офертата. Инвестиционната програма и размерът на инвестициите ще формират 15% от оценката, а мерките за сигурност - с 5%.

Какво влиза в концесията

В концесията няма да влязат сградите и съоръженията на "Ръководството на въздушното движение", летищната контролна кула, летищният радиолокационен комплекс, ВИП теминалът и имотите и сградите на територията на летище София, които са частна собственост на трети лица.

На бъдещия оператор ще бъде разрешено да закупи или наеме движими активи от "Летище София" ЕАД, свързани с осъществяването на дейностите по управление и експлоатация на обекта на концесия. Той ще може по своя преценка да прекратява договори по обществени поръчки, сключени с държавното "Летище София" ЕАД съобразно предвидените в контрактите условия за предсрочно спиране на поръчките.

Бъдещият оператор няма да има ангажименти по погасяването на взетите заеми за разширяването на летището и по все още неприключилото арбитражно дело по спора със строителя на новата писта - консорциума МАК/АДМАК. Транспортното министерство е предприело действия и по предсрочното погасяване на оставащите вноски по заема от Европейската инвестиционна банка за разширяването на летището, става ясно от документите. Те са за близо 15.37 млн. лв., като крайният срок за изплащане на оставащите 3 вноски е 5 септември 2017 г., но ще бъдат платени преди сключването на концесионния договор. Министерството съобщава също и че изцяло е погасило другия си заем от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие.
Потенциалните кандидати

В публичното пространство от месеци се въртят и имена на потенциални кандидати. Сред тях е концесионерът на летищата във Варна и Бургас - Fraport. Последната активност на германския оператор в региона е концесията на 14 гръцки летища в консорциум с гръцката Slentel, част от холдинг Copelouzos на Димитрис Копелузос.

Сред по-сигурните кандидати се сочат и Ferrovial Airports, която оперира 4 летища в Обединеното кралство, сред които и Heathrow. Траен интерес имало проявен и от турската Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Първоначален интерес е бил проявен и от оператора на сегашното летище Ataturk - TAV, но той не бил потвърден. С голяма вероятност можело да участва и операторът на летището в Дъблин. С по-малък шанс за включване в състезанието били летище Мюнхен и френската Vinci Airports, която оперира 34 летища в света. Интересът от страна на Цюрих е непостоянен, а по думите на министър Московски пред медиите интерес имат още от летището в Лион (според източници в обединение с Limak), катарци, китайци.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 12910 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 2079 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите поръчки и договори

Още от Капитал
Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10