Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 13 юни 2016, 17:05, 29215 прочитания

Проучване на "Активни потребители": Шест от 16 майонези са без яйца

Добрата новина е, че при всички изследвани марки е използвано слънчогледово олио

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Използваните в България рецептури за майонеза не отговарят на нито един от международно утвърдените стандарти. Продуктът е подложен на съществена "иновация" от повечето производители и под наименованието "майонеза" се предлагат най-разнообразни рецепти, които си приличат само по това, че предлагат продукт с бледа на цвят кремообразна структура. Това показва проучване на асоциация "Активни потребители", проведено през март-април 2016 г.

Според изследването шест от 16 продукта (37.5%) не съдържат яйца, а, както е известно, основните съставки при майонезата са олио и яйца. При девет измерените мазнини са по-ниски от декларираните от производителите. В девет от марките водното съдържание надхвърля 60%, а при четири количеството въглехидрати е повече от 20% от теглото. В три от изследваните продукти хранителната информация върху опаковката е непълна. Повечето майонези съдържат емулгатори, консерванти и антиоксиданти, нишесте, оцветители, отчитат от "Активни потребители".
На практика само 5 бранда от изследваните са без отклонения - трапезна майонеза "Краси" на фабрика "Краси" - Пловдив, трапезна майонеза "Олинеза", Fine Life – произведена за "Метро кеш енд кери България", "FF вкус" – произведена за "Фантастико" от "Олинеза" - Костинброд, и трапезна майонеза Bella – произведена за "Белла България".
Добрата новина е, че при всички изследвани марки е използвано слънчогледово олио.

Супернискомаслени продукти

В България няма действащ единен стандарт за майонезата, има само "традиционно възприятие", посочват от "Активни потребители". И дават за пример стандартите във Франция и САЩ, които изискват в майонезата задължително да има минимум 65% растителна мазнина. Според по-общите разбирания мазнината може да варира от 40 до 80%, а ако съдържанието й е под 50%, обикновено се обозначава като "нискомаслена" или "диетична".


Проучването показва, че декларираните стойности на маслеността на проверените марки са средно 34.4%, а измерените – 27.6%. Още по-ниски са при девет от продуктите: "Детска майонеза нискомаслена" на "Олинеза" - Костинброд, Clever – произведен за "Билла България", Mikado - произведен от "Олинеза" - Костинброд, "Ресто" - произведен за ЦБА - България, Aro - произведен за "Метро кеш енд кери България", Atlantic Co – произведен от "Атлантик Ко" - Пордим, "Селце" - произведен от "Олинеза" - Костинброд, "Домашна трапезна майонеза" – произведена от ЕТ "Николина Алендарова" за "Белла България", "Вегетарианска трапезна майонеза" - произведена от ЕТ "Николина Алендарова" - Стара Загора.
Според Богомил Николов, изпълнителен директор на "Активни потребители", обяснението за дефицита на олио е просто – "производителите пестят пари".

Без основна съставка

Проучването показва, че в 6 от 16 търговски марки няма яйца: лека майонеза "Петел" - произведена от "Диони " - Стара Загора, Rubikon на фирма "Катрин – Ко" - Индустриална зона "Раковски", Atlantic Co, "Домашна трапезна майонеза" и "Вегетарианска трапезна майонеза" на ЕТ "Николина Алендарова". Това означава, че те не могат да се наричат майонеза, защото в тях липсва основната хранителна съставка - яйцата. Според международните стандарти тези храни би трябвало да бъдат обозначени като "салатен дресинг", смятат от "Активни потребители".



С повече вода

Известните стандарти допускат влагане на малко количества вода в майонезата. В българските "майонези" обаче осреднено има 58.3% вода. В девет от продуктите тя надхвърля 60% - лека майонеза "Петел", Clever, "Ресто", Aro, "Селце", "Домашна трапезна майонеза" и "Вегетарианска трапезна майонеза" на ЕТ "Николина Алендарова", а най-много (81%) е в Atlantic Co. "Влагането на повече вода в храните е генерален проблем. Това означава, че продуктът е по-склонен към развитие на болестотворни микроорганизми. Така хитруването на производителите с цел по-голяма печалба може да е опасно за здравето", коментира Богомил Николов.

Въглехидрати и Е-та

В майонезата не би трябвало да има въглехидрати, с изключение на минимално количество захар. Затова първоначално от асоциацията не възнамерявали да измерват съдържанието им. От прегледа на етикетите обаче установили, че във всички проверявани марки без изключение има добавени нишесте и две технологични добавки (Е412 и Е415 - гума гуар и гума ксантан), представляващи по същество също въглехидрати.

"Тези Е-та са разрешени за употреба. Те са налични в много други продукти и тяхното предназначение е да задържат вода", коментира Богомил Николов. По думите му въглехидратите заместват липсващите мазнини, а майонезите с въглехидрати се доближават повече до шоколада по хранителна и енергийна стойност. "Използваните в страната нишесте, добавена захар, гума гуар и гума ксантан не влизат в рецептата на нито един международен стандарт за майонеза", уточнява Николов.

"Ролята на гума гуар и гума ксантан е да смеси вода и мазнини. По правило за тази цел се използва летицин, но не знам по какви причини производителите на майонеза са избрали този вариант, който според мен е по-лош. В някои държави употребата на гума гуар и гума ксантан е ограничена", коментира д-р Сергей Иванов, управител на Център по биология на храните.
Графика 1 - кликнете на изображението, за да го видите в пълен размер

Преглед на оригинала Графика 1 - кликнете на изображението, за да го видите в пълен размер


Предварителните резултати от проучването показали, че сумарно количеството на въглехидратите надхвърля 10%, което е много повече от декларираното на етикетите. Поради тази причина при четири продукта - "Нискомаслена детска майонеза" на "Олинеза", Clever, Mikado, Aro - допълнително е измерено и съдържанието на въглехидрати. Резултатите показали, че количеството им в тези търговски марки надхвърля 20% от теглото. "Наличието на въглехидрати е опасно за диабетиците, които не очакват да ги намерят точно в майонезата", предупреждава д-р Иванов.

Етикетите - единственото "законово нарушение"

Проучването на "Активни потребители" показва, че в три от 16-те проверени марки хранителната информация е непълна и те не отговарят на изискванията на Регламент 1169/ЕС: "Петел", Atlantic Co, "Домашна трапезна майонеза" на ЕТ "Николина Алендарова". "Това е и единственото законово нарушение, за което Агенцията по безопасност на храните би могла да наложи санкции, но не го е направила. Всичко останало, което е вложено в изследваните майонези, е абсолютно легално.
Отклоненията не подлежат на санкции, защото в България няма ориентир, по който да се измерват отделните показатели", казва Богомил Николов. Според него обаче е добре индустрията да инициира приемането на национален (доброволен) стандарт за майонеза, съобразен с международните практики. От асоциацията предлагат също сосовете без яйца да не носят наименованието "майонеза".
Пазарът
Според експерти годишният обем на пазара на майонеза в страната е близо 12 хил. т, от които 2000 т са във веригите за хранене, ресторанти, пицарии и хотели. В стойност това е около 40-50 млн. лв. на година. Основните играчи са: "Краси", която по данни на компанията е с около 65-70% пазарен дял, "Олинеза" и "Дерони". Най-продавана в сегмента трапезна майонеза е пластмасовата кофичка от 200 грама, при която цените варират от 0.70 лв. до 1.30 лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас

Зарядните станции за електромобили на компанията ще нараснат най-малко с 80

31 май 2020, 536 прочитания

ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми

Онлайн програмата покрива пет основни теми и цели да достигне до 10 хил. души

31 май 2020, 732 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
LafargeHolcim ускорява продажбата на активи

Още от Капитал
Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10