Uber расте в София. Със софтуерен екип
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber расте в София. Със софтуерен екип

Разработеният софтуер ще е за електронните плащания и издаването на електронни фактури на клиентите, ползващи онлайн платформата на Uber

Uber расте в София. Със софтуерен екип

До три години компанията ще наеме 70 програмисти, които да работят по глобалната платформа

22771 прочитания

Разработеният софтуер ще е за електронните плащания и издаването на електронни фактури на клиентите, ползващи онлайн платформата на Uber

© Reuters


Uber може и да е нежелан от българските власти, но американската компания явно все още не мрази държавата, след като планира да изгради софтуерен център в София, при това ползвайки преференцията за по-ниски осигуровки, давана пак от държавата на инвеститори. За плановете си да разшири развойния си център в страната компанията за споделено пътуване съобщи в началото на годината, а в края на март местното дружество "Юбер България" е получило сертификат за инвеститор клас А от икономическото министерство.

Документът дава право на различни облекчения като съдействие от администрацията и частично възстановяване на платените осигуровки. В замяна на подкрепата "Юбер България" се ангажира в рамките на три години да открие 70 работни места и да инвестира 500 хил. лв. В момента компанията активно набира програмисти през различни канали.

Софтуер за 60 държави

Инвестиционният проект на "Юбер България" представлява разширяване на съществуващ хъб за разработка и поддръжка на софтуер, уточниха от Министерството на икономиката за "Капитал Daily". Софтуерът ще обслужва електронните плащания и издаването на електронни фактури на клиентите, ползващи онлайн платформата на Uber. Хъбът ще осигурява и поддръжка на разработения софтуер постоянно, като инженерите, назначени в България, ще наблюдават работата на програмата и ще отстраняват възникнали проблеми. Те ще отговарят също и за обновяване на софтуера според нуждите на компанията, мащаба на бизнеса и промените на местните законодателства в страните, където Uber работи.

Този център е единствен на компанията в Централна и Източна Европа. Създаденият софтуер ще се използва в повече от 330 града в над 60 държави, добавиха от министерството.

Оттам не обясниха защо сертификатът е издаден на "Юбер България", при положение че Uber има и отделна компания "Юбер България софтуер енд девелопмент", която беше създадена само месец след другата през лятото на 2014 г. с предмет на дейност разработване на софтуер.

Генералният мениджър на Uber за България Димитър Радуков не коментира новината
Фотограф: Юлия Лазарова

Въпреки многократните опити два дни да се свържем с генералния мениджър на Uber за България Димитър Радуков на мобилния му телефон така и не получихме отговор на въпросите.

Търсят се хора

В началото на тази година в интервю за "Капитал" главният технически директор на американската Uber Technologies Туан Фам каза, че плановете на компанията са до края на 2016 г. персоналът на развойния център в София да се удвои. Справка в ДАКСИ показва, че към февруари тази година в "Юбер България" са работели 23 души спрямо едва трима през август 2015 г. Няма обаче актуална информация за осигурените в "Юбер България софтуер енд девелопмент", като единственото число е от август миналата година, когато към фирмата са работели 19 души. Затова не е ясно дали персоналът от софтуерното дружество не е бил прехвърлен към "Юбер България" или хората са новонаети по проекта за разширяване.

Междувременно във вторник след запитването на "Капитал Daily" от Българската агенция за инвестиции (БАИ) разпространиха съобщение до медиите за издадения сертификат, който е с дата 28 март 2016 г. В информацията се казва, че в центъра на "Юбер" вече работят над 20 инженери, наети на пълен работен ден, като планът на компанията е да увеличи боря им до 60 в рамките на една година.

В няколко онлайн канала в момента вървят обяви за набиране на програмисти, включително и стажанти. От тях става ясно, че Uber сформира екип, който да разработи и да осигурява непрекъсната поддръжка на глобалната платформа. Според икономическото министерство проектът ще създаде изключително атрактивни работни места за висококвалифицирани софтуерни специалисти и ще предостави възможност да се работи върху върхови технологии.

Правни спорове

В България компанията пусна услугата си UberX в края на 2014 г. Само 10 месеца по-късно обаче тя беше спряна, след като Комисията за защита на конкуренцията обяви, че платформата представлява "некоректна практика" спрямо таксиметровите компании. Решението беше обжалвано във Върховния административен съд, като делото е насрочено за 11 октомври 2016 г.

Казусът с тази и други подобни платформи не е уникален за България. Услугите на Uber вече бяха частично забранени в няколко страни в ЕС, включително Белгия, Холандия, Франция и Германия. Наскоро обаче Европейската комисия препоръча на държавите членки да не забраняват дейността на компаниите в споделената икономика. "За да е конкурентна, европейската икономика се нуждае от иновации, било то в сферата на стоките или услугите. Нашата роля е да стимулираме регулаторна среда, която позволява на новите бизнес модели да се развиват, докато същевременно защитава потребителите и осигурява честно данъчно облагане и работни условия", каза зам.-председателят на ЕК Юрки Катайнен.

Сертификатите на БАИ

Българската агенция за инвестиции (БАИ) издава различни видове сертификати в зависимост от планираната инвестиция и работните места, които ще бъдат открити. По принцип най-ниски са праговете за проекти във високотехнологични дейности от сектора на услугите като този на Uber, тъй като идеята е да се насърчават такъв тип инвестиции.

Сертификатите дават право на компаниите да избират между няколко насърчителни мерки като съкратени срокове за административно обслужване, индивидуално административно обслужване, облекчен режим при покупка на земя, финансово подпомагане за изграждане на техническата инфраструктура, финансово подпомагане за обучение или частично възстановяване на направените от инвеститора осигуровки. Няма информация кои от тези мерки е заявила "Юбер".

Uber може и да е нежелан от българските власти, но американската компания явно все още не мрази държавата, след като планира да изгради софтуерен център в София, при това ползвайки преференцията за по-ниски осигуровки, давана пак от държавата на инвеститори. За плановете си да разшири развойния си център в страната компанията за споделено пътуване съобщи в началото на годината, а в края на март местното дружество "Юбер България" е получило сертификат за инвеститор клас А от икономическото министерство.

Документът дава право на различни облекчения като съдействие от администрацията и частично възстановяване на платените осигуровки. В замяна на подкрепата "Юбер България" се ангажира в рамките на три години да открие 70 работни места и да инвестира 500 хил. лв. В момента компанията активно набира програмисти през различни канали.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • Kotarak

    Не мога да разбера с какво Убер е спечелила привилегията да получи сертификат за инвеститор, когато има толкова много други български компании, които се "гърчат" в родната действителност.
    Ето и моето мнение по темата в моя блог https://bglog.net/BGLog/post/Uber-%D1%81-%D0%B5%D0%BA%D0%B8%D0%BF-%D0%B2-%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F

  • 2
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    Еха, поредната статия за Юбер, 3-та за 5 дни. Браво капиталци, презипълнявате плана.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Интересно, какво толкова хубаво намирате в тази фирма? Без активи.. но с много пари зад гърба си?

    Разбирам автомобилите да бяха техни, да бяха наели шофьори.. да ама не. Друго си е само едно приложение.. яко кеширане на борсата.. и прибиране на такси. Никакви отговорности за услугата. Може да има коли, може и да няма - Божа работа.

    Новата икономика - на споделянето - ще прибираме такси.. за услуга без отговорности.

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Инвеститор Клас А - само за обещание за инвестиране на 500 хил. за 3 години? Не е ли ниска летвата? Че то един среден магазин има толкова инвестиции. А не съм чул и те да се броят за Клас А инвеститори.

    Преди години, не беше ли 100 милиона прага?

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Заплатите не са инвестиции. А само от заплати за 3 години 70 специалисти по 2000 лева, ако приемем, че се наемат на години както следва 30-20-20 са 3 600 000 общо, без да броим осигуровки, поддържащ персонал и т.н.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "mickmick":

    А какво добро да намерим в другите бакшиши? Да не би да плащат данъци? Или шофьорите са им по-учтиви или по-добри? Говорих с един, вика ми че си е събрал 50 бона и преди това е имал 2 неуспешни бизнеса. А като тръгнат да говорят пред телевизиите се изкарват просяци!

  • 8
    cyp17310837 avatar :-|
    Endymion

    [quote#4:"mickmick"]Разбирам автомобилите да бяха техни, да бяха наели шофьори.. да ама не.[/quote]
    Е точно като такситата. Автомобилите са на шофьорите, които не са служители на таксиметровата компания.

  • 9
    poluvishist avatar :-|
    полувишис

    До коментар [#4] от "mickmick":

    и какъв ти е проблемът с Убер?

    имат перфектна услуга, която събира търсещи и предлагащи определена услуга. и всеки доставчик и клиент могат да се оплачат един от друг.

    нещата са прозрачни, плащат данъци, имат застраховки.

    я сподели, какви печалби имат от такси бизнеса на Цеко Минев и какви данъци са платили? нека ти кажа - печалбите в офшорки. данъците - нищожни.

  • 10
    tbb02395059 avatar :-|
    tbb02395059

    Тези да не вземат някой слънчев ден да заградят парламента с програмисти вместо с таксиметрови шофьори, тогава ще стане ясно кой влияе на правителството и дърпа ушите на власт-имащите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK