Бодливата цена на розите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бодливата цена на розите

Бодливата цена на розите

Скъпото розово масло в тазгодишната кампания поставя под въпрос пазарната му реализация

Силвия Радославова
43823 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко

- Цената на розовото масло от реколта 2016 г. надмина 10 хил. евро/кг, а според някои производители ще стигне до 11-12 хил. евро/кг. Това е двоен ръст за три години, но и неочаквано събитие за сектора, което не е обвързано с негативни събития или намаление в добивите.

- Устремените нагоре цени са опасни, защото е възможно потребителите на маслото, сред които са най-големите парфюмерийни и козметични компании да бъдат отблъснати от високата стойност и да изключат суровината от рецептурите си.

- Въпреки този ценови шок нишата на розовия бизнес остава все така печеливша. Основите играчи в нея запазват позиции и през 2015 г. Разликата е, че повечето от тях, както и семейните стопанства и дестилерии, навлизат мощно и в биосегмента. Площите с био рози са се увеличили трикратно за пет години и вече са около 1/3 от всички в страната.

Ако има ниша в земеделието, в която България може да покаже истински конкурентен потенциал, това безспорно е розопроизводството. Маслото от ароматната роза дамасцена е не само уникално по своите качества, но и високо ценено от парфюмерийната индустрия по света.

Почти няма и друг сектор, който да съществува и да се развива в условия на подобен пазарен комфорт: от една страна, заради силния продукт и високото му търсене, а от друга - заради липсата на конкуренция от други държави (единственото изключение е Турция). Тази година обаче идва да покаже колко крехка може да бъде зоната на комфорт. Сега реколтата от рози е сравнително добра и добивите се движат около средните си годишни нива, но цените на розовото масло се увеличиха изненадващо и до степен, че минаха всякакви очаквания за психологически и исторически граници. Те нарастват до 10-12 хил. евро на кг спрямо 8-9 хил. евро през предходната година, която също се смяташе за рекордна от гледна точка на стойността. Високите цени обаче тревожат, вместо да радват бизнеса. Причината е, че те могат да отдръпнат много от клиентите, които просто ще изключат маслото от своите рецептури при приготвянето на парфюми, козметика и фармацевтични продукти.

Нелогично високи

Индикациите за увеличението в цените на розовото масло се появиха още със старта на кампанията по събирането на розовия цвят. Тази година тя започна в последната декада на април, или две седмици по-рано от обичайното. Традиционното производство на розов цвят в България в последните няколко години е между 7.5 - 8.5 хил. тона. По данни на сектора и през 2016 г. реколтата ще е около тези нива. "Като цяло кампанията беше добра и имаше добри добиви цвят с хубаво качество. Това, което изненада всички, е, че тази година изкупуването на цвета започна на ценовите нива, на които приключи миналогодишната кампания, а по-късно се минаха всички досегашни граници. Килограмът се продаваше на стойност между 5 и 6 лв., а в последните дни на места достигна дори 7 лв. Спокойно може да се каже, че това е прецедент", обяснява председателят на Българска националната асоциация за етерични масла, парфюмерия и козметика (БНАЕМПК) Николина Узунова.

За сравнение, в предишните две години розоварните, които преработват цвета, са го купували за около 2.50 – 3.50 лв/кг. През изминалата 2015 г., която беше слаба и създаде дефицит в търсенето на суровината, стойността не надмина 4.20 лв/кг. "Сега правим равносметка защо се случи това поскъпване и все още няма категорично единно мнение", казва още Узунова. Тя посочва като възможни причини увеличените разходи за производството на розово масло заради влажния цвят и нарасналите с 40% разходи за беритба след въвеждането на еднодневните трудови договори и плащането на осигуровки.

Веселина Ралчева, която отглежда 200 декара рози по методите на биологичното земеделие и има малка семейна дестилерия, също няма обяснение за нарастването на цените. "В последните години има тенденция към увеличение на производствените разходи, но не и с такива темпове. Имало е години, в които сме купували розовия цвят между 1-1.50 лв./кг и това не беше толкова отдавна. Не е е чак ненормално да стигне 3-3.50 лв./кг, но в сегашната кампания вече работим на цена 6 лв., а биологичният цвят гони по-висока стойност с около 10-15%. Това ще се отрази и в цената на розовото масло и ако тези процеси продължат, това може да съсипе бранша", казва Ралчева.

Мнението й споделя и мажоритарният собственик на розоварната "Натюрбейс" Неделчо Беличев. "През 2016 г. ще има шок на пазара заради високите цени. Смятам, че те подставят под въпрос бъдещето на етерично-масленото производство. Няма логика в една добра година, не казвам, че е супер, защото имаше доста дъждове, цените да се изстрелят така високо, но е факт, че всички ще произведем на по-високи нива", споделя той. Действително годината не е белязана нито от нисък добив, нито от големи амплитуди в рандеманите. За производството на 1 кг розово масло традиционно са необходими между 3 и 4 тона розов цвят, като в тазгодишната кампания този показател е в златната среда от 3.5 тона.

Скокът

За пагубното влияние на високите цени върху сектора се притесняват и големите производители. На този етап те са разделени в мненията си дали през годината производството на розово масло ще достигне обичайните 1.5-1.8 тона, или ще надмине тези числа. Но количеството не е най-същественият проблем, защото все още е неясно дали изобщо ще има търсене на по-новата по-висока стойност. Българското розово масло е експортно ориентирана стока, като в последните години външната търговия на групата, в която то има дял генерира годишен оборот от средно над 30 млн. лв. за компаниите износители. Маслото се търгува в цял свят, но основните му пазари са държавите от Западна Европа, САЩ и Япония.

През 2015 г., която беше тежка, износът на розово масло е нараснал, признават от сектора. Причината за това увеличение са търгувани стари количества от много силната реколта през 2014 г. Официални данни за износа на този продукт липсват. Групата на маслата от етерични култури (без лавандулата) обаче отбелязва ръст на експорта през 2015 г. от 35% на годишна база, като основен дял в нея има именно розовото масло.

По данни на сектора през изминалата година сделките за килограм розово масло са се сключвали на средна цена от 9 хил. евро. (спрямо съответно 6 хил. и 7 хил. евро за 2013 и 2014 г.). Сега прогнозата е, че тя ще достигне 11-12 хил. евро/кг за конвенционалното масло и 14 хил. евро/кг за розовото био масло. Каква точно ще е крайната му стойност ще стане ясно през есента, когато всички количества обичайно са продадени или договорени. "Маслото вече се предлага на цена над 10 хил. евро, но не е напълно ясно какво ще бъде търсенето на това ниво", казва Николина Узунова от БНАЕМПК.

Така или иначе обаче, големите купувачи в лицето на парфюмерийни компании като Chanel, Givenchy и Dior остават без особени алтернативи на маслото от роза дамасцена, което влагат, за да повишат трайността и качеството на парфюмите си. Турция и България са единствените му производители, а страната ни не само изпреварва Турция в количествата, но и е наложила по-добре продукта като марка. Опасението на дестилериите е, че заради високата цена е възможно парфюмерийните, козметичните и фармацевтичните компании да променят рецептурите на продуктите си, изключвайки маслото, където е възможно.

"Клиентите споделят, че при втора рекордна година на цените обмислят подобни варианти", казва Веселина Ралчева. Ако това се случи, ще се променят и характеристиките на техния краен продукт, затова се очаква българското розово масло да отпадне по-скоро от козметичните серии, отколкото от парфюмите, които залагат на името си чрез високото качество. "Незаменимостта на българското масло обаче не означава, че производителите на тази суровина правят каквото искат по отношение на цените. Пазарът не е толкова лек и търговците са много внимателни", обяснява Николина Узунова.

По-скоро е възможно високата цена да доведе до нулева година за дестилериите, тоест те да работят близо до себестойността и с много ниски или никакви маржове на печалба. "Просто пазарът има някакви нива, след които не може да приеме увеличението на цената. Трябва да сме солидарни с нашите клиенти, които също трябва да могат да продадат продуктите си. Тези високи нива като цяло обаче са опасни за производителите и ако се задържат, могат да съсипят бранша", смята Веселина Ралчева. Розоварите работят с марж от около 10-20%, но много от тях са с кредити или пък изпълняват инвестиционни програми.

"В момента буквално се мъчим да защитим някаква цена, всеки един е произвел и иска да продаде, защото зад гърба му има кредити и лихви", допълва Неделчо Беличев от "Натюрбейс".
През 2016 г. розоварните, които работят в страната, все още са по-малко от 50. Сред по-големите от тях са "Еньо Бончев продакшън", "Интермед 1", "Българска роза" ,"Катеко", "Бул фото ойлс" и "Булаттарс продакшън компани". По данни на сектора те държат над 80% от пазара на розово масло, като в останалата част от него са малките семейни дестилерии. Големите преработватели са и производители на розов цвят. Те обработват около половината от розовите насаждения в България.

От конвенционално към био

Ако има новост в сектора, тя е насочването му към към биологично производството. По данни на земеделското министерство площите с рози, които са преминали период на преход към биологично земеделие, са се утроили от 2011 г. насам и са 9.4 хил. дка в края на 2015 г. Площите в преход пък са 5.5 хил. дка, което означава, че в насажденията с био рози вече са около една трета от всички в страната.

"За органичното производство има клиенти и броят им се увеличава. Въпросът е, че ние не можем да посрещаме тези нужди, защото не сме добри в отглеждането на био насаждения. Причините са чисто субективни. Една от тях е, че сме загубили традициите. Друга, че имаме голям проблем с работната ръка", казва Неделчо Беличев от "Натюрбейс", която също работи в нишата.

Добивите от био розите са 50% по-ниски спрямо тези на конвенционално отгледане, но тук значение има и дали насажденията се обработват индустриално, или са в малки стопанства. Веселина Ралчева, която отглежда 200 дка био рози, казва, че е в нишата на био производството от пет години, но първото био масло, което е продало стопанството й, е реализирано преди 2 години заради тригодишния период на преход, в който тече сертифициране. И миналата и тази година обаче не са били добри за добивите. "През 2015 г. успяхме да достигнем до 30-40% от нормалното производство и тогава произведохме едва 6 кг биологично розово масло. Тази година ще сме малко повече. Очакванията ни бяха за около 20 кг, но вероятно реалното произведено количество ще е на половина", казва Ралчева. По нейни данни като цяло има недостиг на този продукт на пазара и търсенето изпреварва предлагането.

"Големите немски компании за биологична козметика Wala и Weleda са със сериозен интерес към маслото, има и много френски и швейцарски компании. Веригата тук е скъсена, не се ползват активно услуги на посредници, а по-скоро става въпрос за директни разговори с купувача", казва тя. По-високата с между 20-25% цена, изглежда, не притеснява търсенето на био, още повече че в години с големи ценови динамики (каквато е настоящата) тази разлика неминуемо се скъсява. "По принцип нашето масло е вече договорено, но на по-високи количества от тези, които ще произведем. И до момента претенциите на нашите партньори са по-скоро към количества, а не към цената", казва Ралчева.

Въпреки това и тя, както колегите й от бранша, се надява само на едно - календарната 2017 г. да промени цената в обратна посока.

Темата накратко

- Цената на розовото масло от реколта 2016 г. надмина 10 хил. евро/кг, а според някои производители ще стигне до 11-12 хил. евро/кг. Това е двоен ръст за три години, но и неочаквано събитие за сектора, което не е обвързано с негативни събития или намаление в добивите.

- Устремените нагоре цени са опасни, защото е възможно потребителите на маслото, сред които са най-големите парфюмерийни и козметични компании да бъдат отблъснати от високата стойност и да изключат суровината от рецептурите си.

- Въпреки този ценови шок нишата на розовия бизнес остава все така печеливша. Основите играчи в нея запазват позиции и през 2015 г. Разликата е, че повечето от тях, както и семейните стопанства и дестилерии, навлизат мощно и в биосегмента. Площите с био рози са се увеличили трикратно за пет години и вече са около 1/3 от всички в страната.

Ако има ниша в земеделието, в която България може да покаже истински конкурентен потенциал, това безспорно е розопроизводството. Маслото от ароматната роза дамасцена е не само уникално по своите качества, но и високо ценено от парфюмерийната индустрия по света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Интересна ситуация. За първи път чувам производител да се притеснява от високи изкупни цени. И още, как така не знаят защо цените са по-високи?

  • 2
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#1] от "Алф":

    И аз нещо не мога да я разбера тази статия.. Звучи ненормално просто. Една стока струва толкова, колкото са склонни да дадат купувачите за нея. Ако никой не дава 7лв за кг розов цвят то тогава той не струва толкова и цените ще паднат. Не знам производителите какво се тръшкат за високите цени.. ми да продават по-евтино. Отива в пункта и казва "аз моите рози ги дават за 2лв килото". Толкоз. Надали ще го върнат. Въобще статията е ... странна.

  • 3
    clarkv622 avatar :-P
    clarkv622

    Чел съм и по-идиотски статии в капитал

  • 4
    4ort avatar :-|
    4ort

    Производителите на мляко у нас се оплакват, че изкупните цени на млякото са ниски, а производители, като Веселина Ралчева, която отглежда 200 декара рози се оплаква, че изкупните цени са високи.
    Не ги разбирам тези производители!

  • 5
    tademan avatar :-|
    Tademan

    В държавите с действаща пазарна икономика реколтата (ръж, соя, пшеница, царевица...) се продава, още преди да е събрана, като девиациите се поемат от спекулантите.

  • 6
    glaxo avatar :-|
    glaxo

    Препоръчван на авторката на тази статия, а и четящите я, да изгледат потресаващия филм за тъжната и мизерна истина за розоберачките на Нова телевизия от рубриката "Ничия земя" (излъчена днес от 18 ч.) и тогава да коментират цените, печалбите и съдбата на този бизнес.

  • 7
    netfocom avatar :-|
    ironhorse

    Статията е написана зле ...
    Практически всеки ръст над 30% ( продажби, печалба, цена) годишно води до стрес и риск за управлението.
    Познавам доста фирми, които растяха с по 40_50% годишно. След три години на подобен ръст се оказа, че мениджмънта катастрофално изостава и не може да управлява фирмените процеси. Зачетох се в дебелите книги, където статистически е установено, че ръстове над 30% годишно, се отразяват катастрофално на мениджмънта.
    А иначе, розоварите се страхуват, че цената ще стимулира разработката на нови рецепти, без розово масло.
    Всъщност с нефта се получи нещо подобно при достигането на цена от 170$ за барел. Тогава шейховете се кефиха, а сега се чудят какво да правят и ... мечтаят за поне 100$ за барел

  • 8
    marks_nazi avatar :-|
    marks_nazi

    На дрОгарката казвам:ами плащай повече на твойте пчелички! Аз те разбирам,цената на доставка се вдига,но ти не даваш на пчеличките ,пък се чудиш да не се спука балона от парички.Кат има търтей ,има и пчели,ама само с червени цветя не става.. Вземи дари половината си парички та засади и дървенца .Ма,дрогарката реве ,че западна европа ,сащ,япония давали по-високи цени,ами аз си мисля ,че ревнува от Турция и реве като Ж.живкова за х.у...статията е баш подПлатена! Тъпо и платено!кой нормален реве от висока цена на своя продукт и стока която му дават!?!???

  • 9
    nemakvonavi avatar :-|
    Nakom

    Небивала кретения цари в тоя форум.

  • 10
    ipg08397719 avatar :-|
    ipg08397719

    Информацията в статията е вярна и статията отразява действителността, но само като резултат, факти и последици. Липсват въпросите свързани с причините за проблема: "Кой направи така, че изкупните цени на розовия цвят да са високи?", "Кой в България има интерес да изкупи голяма част от розовия цвят?". Ако се зададат тези въпроси, ще се потърси и отговорът им и решение на проблема. Така, както е в Турция. Те също са имали проблем с високи изкупни цени, но целият бранш за производство на етерични масла в момента е с условия на работа, които предотвратяват ситуации, като тези през 2016 в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK