Концесията на летище София е спряна заради жалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесията на летище София е спряна заради жалба

Процедурата за концесия на софийското летище беше обявена в началото на юни

Концесията на летище София е спряна заради жалба

Причината е жалба в КЗК от кувейтския консорциум, който осъди летището за 45 млн. долара

12042 прочитания

Процедурата за концесия на софийското летище беше обявена в началото на юни

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Концесията на летище София е спряна, съобщиха от министерството на транспорта. Причината е, че компании от кувейтския консорциум МАК/АДМАК, който изгради пистата на Терминал 2 на летище София, са завели жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу решението на Министерския съвет за отдаването на летището на концесия. От сайта на антимонополната комисия се вижда, че жалбата е заведена на 15 юни от "Мохамед Абдулмохсин Ал-Карафи и Синове" с искане да бъде наложена мярка по спиране на процедурата за концесия до произнасянето на комисията. Същността на самата жалба обаче не става ясна, тъй като документът не е публикуван.

Вероятните мотиви

Вероятно мотивите по жалбата са свързани с публикуваните наскоро условия по процедурата за предстоящата концесия на летището, според които избраната фирма концесионер няма да има задължение да плаща присъдената на консорциума сума от 45 млн. долара в арбитражното дело срещу летище София. То беше спечелено от чуждите компании през 2011 г. в международния арбитраж в Париж заради неплатени суми по неустойки и неосвобождаване на банкови гаранции при изграждането на новата писта на летището. Решението беше потвърдено и от Софийския градски съд, но впоследствие беше обжалвано и все още чака окончателно решение на съда.

В тази връзка собствениците на кувейтския консорциум вероятно са притеснени, че държавната фирма няма да може да плати задълженията си към тях след оттеглянето от управлението на летището.

Възможно забавяне

Временното спиране на процедурата ще забави сроковете на концесията. Обявеният сега срок за подаване на оферти е 20 октомври. Според изискванията бъдещият инвеститор трябва да плаща за 35-годишния период на концесията не по-малко от 7% от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година и не по-малко от 9.96 млн. лв. без ДДС, е заложено в изискванията. От кандидатите ще се иска да платят минимално еднократно концесионно плащане в размер не по-малък от 550 млн. лева без ДДС, или 660 млн. лв. с данъка. Идеята е тези средствата да отидат за погасяване на задълженията на БДЖ. От концесионера се иска и да инвестира в обновяването на пътнически терминал 1, така че той да разполага със седем ръкава и 5 вход-изхода за пътници с капацитет на обслужване 3 млн. пътници годишно.

Концесията на летище София е спряна, съобщиха от министерството на транспорта. Причината е, че компании от кувейтския консорциум МАК/АДМАК, който изгради пистата на Терминал 2 на летище София, са завели жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу решението на Министерския съвет за отдаването на летището на концесия. От сайта на антимонополната комисия се вижда, че жалбата е заведена на 15 юни от "Мохамед Абдулмохсин Ал-Карафи и Синове" с искане да бъде наложена мярка по спиране на процедурата за концесия до произнасянето на комисията. Същността на самата жалба обаче не става ясна, тъй като документът не е публикуван.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    Нормално – и напълно очаквано. Всяка нормална корпорация би процедирала по този начин. Подобно развитие можеше да се предскаже от всеки, следил публикациите в „Капитал“ по темата – освен, очевидно, от празните глави, които обявиха концесията при такива условия.

    Трябва да си доста нагъл и малоумен, за да врънкаш чужди инвеститори за 1.1 млрд. лева, като същевременно отказваш най-безочливо да платиш 45 млн. долара пак на чужди инвеститори – и то по присъда на Парижкия Арбитражен Трибунал. Виновни, разбира се, пак няма! И все пак, нека помислим:

    1) Защо е осъдено летището? Явно Дедо Боцо навремето пак е пропуснал да прати СМС-и до парижките арбитри... ма той не е виновен човекът – по-скоро грешката е на Ангелов (на Свинята адвоката), който е забравил да осигури на Боцко номерата на жеесемите на арбитрите. Щото, нали, именно въпросният Ангелов „защитава“ летището по този казус.

    2) Защо не ще да плаща Летище София – респективно Мин. на Транспорта? Понеже се надяват „гнилите ябълки“ в българска съдебна система да ги „отърват“ от глобата.

    3) Да, обаче сметките излизат криви. СГС потвърждава присъдата от Париж, макар и без да бърза. Апелативният Съд – също (въпреки особеното мнение на съдия Д. Марчева, мотивирано от интересно какво/кого). И така стигаме до ВКС, където, както знаем, също не се бърза. Така че касационно – и окончателно – решение ще има най-рано догодина.

    4) Тук е редно да добавим следното – да бавиш плащането по арбитражно решение, т.е. да се правиш на мотика, влачи след себе си сериозни последствия – и особено финансови такива. По-конкретно: за всеки ден забавяне неустойката по това дело е 12,000 долара. За година – 4.5 млн. долара. Арбитражното решение е още от 2011 – е, смятайте. Това отговаря и на шизофренично-риторичния въпрос на министъра на транспорта, който по време на парламентарен контрол заяви в прав текст: „Ама какво стана с тая глоба, тя преди време беше много по-малка?!“

    5) В заключение – концесия скоро ще има ли? Не и при такива измекярски и тарикатски условия. А оттам – пари за БДЖ ще има ли? И да има, май няма да е тази година... А хората, взели тъпоумните решения навремето, довели до тази присъда, са си все така на постовете. И това важи както за летището, така и за „властта“. Някои даже са и повишени. И това е най-поучителното в случая. Дъниш се ти – обаче плаща друг. Гарантирано от ГРОБ.

    6) Така че на данъкоплатците – честито. За пореден път.

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#1] от " kdo52372883 ": Прекрасен коментар, по-добър (и по-точен) дори и от самата статия!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Още няколко седмици да спрем безумното спонсориране на схемите в БДЖ!!!

    Драги служители на капитал,
    след като направихте "почти непробиваема" система за таксуване на читателите си, време е да сложите елементарна броячка на главните букви на латиница в съобщенията си. Над 20 главни букви на латиница - автоматично триене на коментара за спам! Трудно ли е?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK