С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 19 юни 2016, 15:31, 10026 прочитания

БСК: България е близо до предела си в износа

Страната продължава да продава навън основно суровини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България продължава да изнася основно суровини, а ръстът на експорта на стоки с добавена стойност не е достатъчен. Това показва анализ на Българската стопанска камара (БСК) за българския износ между 2001 и 2015 г. От камарата твърдят, че качествените характеристики на българските стоки зад граница догонват средноевропейските показатели, но недостатъчно бързо. "България е лидер в износа на някои нишови продукти. Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация – продуктова, а не секторна", добавят от БСК. И предупреждават, че България е близо до предела си в износа – почти няма какво повече да предложи на външните пазари. Затова са нужни и още инвестиции в производства и нови услуги.

Ръстове и спадове


За 15 години българският износ, измерен в щатски долари, е нараснал 4 пъти според анализа на БСК. За сравнение, за същия период световният внос се е увеличил 1.6 пъти, като най-големи пазари през 2015 г. са САЩ и Китай.

Нефтопродуктите продължават да имат водеща роля, като новите производства водят до ръст в износа на масла от почти 400 пъти. По групи стоки най-голямо увеличение има при продажбите на транспортни средства и техни детайли – 33 пъти. Производството на автокомпоненти е най-бързо развиващият се индустриален сектор в България през последните години: заводите са над 40, служителите – над 30 хил., приходите надхвърлят 3 млрд. лв., а инвестициите в нови заводи в този сектор продължават и през 2016 г.

Ръст има и в експорта на електроника и електротехника – почти 12 пъти за 15 години. Силно се представят и зърнените култури – 13 пъти ръст (основно заради субсидиите), маслодайните семена – 12 пъти, фармацевтичните продукти – 11 пъти, стъкло и стъклени изделия – 12 пъти. Забележимо над средния ръст имат мед и медни изделия, пластмасови изделия, мебели и осветителни тела, оръжия и муниции.



Доста по-слабо и със спад се представят стоките в групи "облекла и текстил" и "желязо и стомана". Понижението при втората е логично предвид затварянето на "Кремиковци".

Повече добавена стойност

Добрата новина е, че износът на стоки с по-висока добавена стойност расте. Ако през 2001 г. около 36% от експорта е бил на суровини и продукти с много ниска степен на преработка, през 2008 г. този дял става около 33%, а през 2015 г. – 30%. Нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на присъствието на международни компании в България и по-малко на местни фирми.
"Големият дял на износа на суровини и стоки с много ниска степен на преработка е показател за нарушени междуотраслови връзки. Суровините се изнасят не защото навън постигат по-добри цени (обратното!), а защото в България няма купувач за тях", казват от камарата. От там допълват, че основни пазари за стоки с по-голяма добавена стойност са Германия, Италия, Франция, но изделията се вграждат там и след това се реализират в целия свят. България може да увеличи износа си за развитите държави, като стане подизпълнител на техните фирми и се включи в глобалните вериги на доставки според експертите от БСК. Според тях пазарът на ЕС не е достатъчно динамичен и за да се запаси експортният ръст, е необходимо българските стоки да търсят и други пазари. Те обръщат внимание на Западните Балкани – с приближаване към членство в ЕС ще нараства тяхната конкуренция както на пазарите ни, така и в привличане на качествени инвестиции.
Топ 20 на групи стоки в българския износ
Група стоки2001 г. 2001201520152015 г.Ръст 2015/ 2001
Износ
хил. щ.д.
МястоДялИзнос хил. щ. д.МястоДял
Общо5 113 888 25 693 976 402.00%
Горива, масла, електроенергия458 67929,0%2 645 812110,3%477.00%
Електротехника и електроника196 47073,8%2 510 35029,8%1 178%
Мед и продукти300 65565,9%2 312 86039,0%669.00%
Машини и части319 77756,3%2 042 75448,0%539.00%
Зърнени култури70 350181,4%974 06453,8%1285.00%
Облекла, без трикотажните546 560110,7%906 54363,5%66.00%
Фармацевтични продукти73 595151,4%896 26273,5%1 118%
Транспортни средства и части23 125420,5%788 99783,1%3 312%
Пластмасови изделия94 83191,9%743 92292,9%684.00%
Трикотажни облекла362 95737,1%680 970102,7%88.00%
Маслодайни семена45 654250,9%611 942112,4%1 240%
Мебели и осветителни тела72 985161,4%595 202122,3%716.00%
Руди, шлаки, пепели29 628320,6%537 136132,1%1 713%
Изделия от желязо и стомана77 030131,5%474 219141,8%516.00%
Оръжия и амуниции68 533201,3%458 853151,8%570.00%
Желязо и стомана354 08946,9%456 036161,8%29.00%
Стъкло и изделия30 054320,6%391 375171,5%1 202%
Тютюн и изделия58 820211,2%388 982181,5%561.00%
Алуминий и продукти56 660231,1%365 463191,4%545.00%
Изделия от дърво, без мебели86 595121,7%352 843201,4%307.00%
Източник: БСК

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София 2 Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

21 юли 2019, 1700 прочитания

По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ

Цената на акциите на Wells Fargo падна, тази на книжата на Goldman Sachs се повиши, докато инвеститорите се фокусират върху въздействието от решенията на Фед

21 юли 2019, 741 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
КЗК разреши сделка в строителния бранш

"Пътинженерингстрой–Т" купува дял от русенска пътна компания

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото