КЗК разреши сделка в строителния бранш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК разреши сделка в строителния бранш

Купувачът "Пътинженерингстрой-Т" участва в консорциума за изграждането на софийската Северната тангента, който е с водещ изпълнител "Водстрой 98".

КЗК разреши сделка в строителния бранш

"Пътинженерингстрой–Т" купува дял от русенска пътна компания

24493 прочитания

Купувачът "Пътинженерингстрой-Т" участва в консорциума за изграждането на софийската Северната тангента, който е с водещ изпълнител "Водстрой 98".

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е разрешила дял от строителната фирма "Пътинженеринг – Русе" да бъде купен от нейния конкурент "Пътинженерингстрой-Т" - Търговище, става ясно от решение на регулатора. И двете компании оперират в Северна България и са ориентирани в пътното строителство.

Според решението на КЗК концентрацията между двете фирми няма да доведе до негативно въздействие върху конкурентната среда в строителния сектор. Купувачът има оборот от 77 млн. лв. за миналата година, а най-голямото дъщерно дружество на "Пътинженеринг – Русе" - почти 40 млн. лв.

Любопитен детайл е, че разрешение за сделката беше поискано в началото на май и получено едва сега. При другата голяма сделка в сектора - продажбата на "Водстрой 98" на "Хидрострой", решението на КЗК беше светкавично, нищо че производството беше образувано по-късно, разрешението за нея излезе първо. Регулаторът поставяше рекорди всеки път когато се произнасяше по случаи, свързани с компании от групата на Делян Пеевски, какъвто беше и с казусът с "Водстрой 98".

Пазарът на пътното строителство

Основният предмет на дейност и на двете фирми е пътностроителни и монтажни дейности, като основните им приходи са от участия в търгове на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и от обществени поръчки в общини на територията на страната, става ясно от решението на КЗК. Според пазарния анализ на комисията приходите на строителните компании за 2014 г., включващи приходи от "строителство на автомагистрали, пътища и самолетни писти", са в размер на 3.1 млрд. лв. (по данни на НСИ). Приходите от продажби на консолидирано ниво на двете дружества обаче заемат пазарен дял от едва 3.22%, изчисляват от регулатора.

Според Търговския регистър приходите на "Пътинженерингстрой-Т" за 2015 г. са 77 млн. лв., докато тези на придобиваното дружество за миналата година са едва 278 хил. лв. В същото време обаче контролираното от него дружество "Пътинженеринг" има приходи от оперативна дейност в размер на 39.4 млн. лв.

От КЗК посочват, че на пазара на пътно строителство има достатъчно фирми, някои от които с много по-големи пазарни дялове. Например с 11.05% е "Трейс груп холдинг", на второ място е "ГБС-инфраструктурно строителство" с 4.41%, а на трето "ПСТ холдинг" с 4.08%. Останалите фирми с по-нисък пазарен дял, но все пак от големите на пазара, са "Хидрострой", "Инжстройинженеринг" и "Агромах".

Кои са собствениците

Акционери с равни дялове в "ИГ холдинг", която е едноличен собственик на "Пътинженерингстрой–Т", са Иван Иванов и Григор Иванов, които вероятно са братя заради еднаквите презимена. Същите собственици, през компанията от Търговище, държат и мажоритарен дял в "Пътни строежи - Велико Търново". Според публикация в "Дневник" от 2010 г. преди края на мандата на тройната коалиция компания на Григор Иванов е направила спорна замяна с държавни имоти в София. Чрез фирмата си "Кага Бул" Иванов срещу 5 ателиета и 2 апартамента в "Манастирски ливади" е получил от държавата терен от 2.5 дка на столичния булевард "Черни връх", в близост до ресторант "Кошарите", и още четири сгради – бивши гаражи на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Интересна подробност е, че тогава фирмата "Кага Бул" е с адресна регистрация на "Леге 10", където се помещава и градският съвет на БСП.

Купувачът е участвал в консорциум с "Хидрострой" и "Холдинг Пътища" в изграждането на автомагистрала "Тракия". Сега фирмата участва в търга за ремонт на отсечката Търговище - Разград на стойност 12.3 млн. лв., които ще бъдат отпуснати по новата оперативна програма "Региони в растеж". "Пътинженерингстрой-Т" участва и в консорциума за изграждането на софийската Северната тангента, който е с водещ изпълнител "Водстрой 98".

Основни акционери с равни дялове в "Пътинженеринг - Русе" са Eмил Кирчев и Валентин Върбанов. Миноритарен дял притежава и Галина Димова. Един от членовете на борда на директорите, Радомир Хаджитанев, пък е и в борда на фирмата, която смята да я придобие, но от съвсем скоро - 10 юни. Контролираната от "Пътинженеринг – Русе" "Пътинженеринг" участва в консорциум "Пътно поддържане Русе" с "Хидрострой".

Според КЗК и двете дружества в сделката имат концесии за добив на строителни материали, които обаче са съпътстваща, а не основна дейност. От решението на комисията не става ясно дали сделката е за 100% или само за контролен пакет.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е разрешила дял от строителната фирма "Пътинженеринг – Русе" да бъде купен от нейния конкурент "Пътинженерингстрой-Т" - Търговище, става ясно от решение на регулатора. И двете компании оперират в Северна България и са ориентирани в пътното строителство.

Според решението на КЗК концентрацията между двете фирми няма да доведе до негативно въздействие върху конкурентната среда в строителния сектор. Купувачът има оборот от 77 млн. лв. за миналата година, а най-голямото дъщерно дружество на "Пътинженеринг – Русе" - почти 40 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.