Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за ритейл

Появи се проект за първи български хипермаркет; "Лидл България" обяви 20% ръст на оборота през 2015 г.; H&M изпревари Inditex по приходи от продажби в България; Кампания иска облекчен режим за даряване на храни в България; Покупки в чужбина за над 18.4 млн. евро през майските празници

3848 прочитания

© Мария Съботинова


Страницата е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: editors@regal.bg

Появи се проект за първи български хипермаркет

Първи български хипермаркет на малките и средните производители в България, непредставени в търговските вериги, би трябвало за заработи до средата на октомври в софийския "България мол". Александър Викилев, управител на "Вердон инвест", съобщи, че вече е подписал десетгодишен наемен договор с мола за помещението "на бивш магазин "Карфур" и че има проектодоговори с около 350 малки и средни фирми от страната.

От "България мол" засега отказаха коментар. По информация на Викилев ръководството на мола приветства идеята и рекламните кампании ще бъдат осъществявани съвместно.

Хипермаркетът ще бъде позициониран като голям хранителен аукцион с голямо продуктово предлагане на качествени храни, директно от производителите. Акцент ще са млечните, месните продукти, вината, плодовете и зеленчуците, но се търси "асортиментно да превъзхождаме всеки един обект в границите на София". Тъй като производителите ще доставят директно, се очаква цените да са с 15 - 20% по-ниски, отколкото ако се минава през посредник.>

Идеята е срещу 120 лева на кв.м с ДДС всеки производител да може да наеме необходимата му търговска площ. Цената включва наем, ток, заплати, реклама, режийни разходи и др. Производителите ще доставят стоката си до обекта, сами ще определят цените си. Чрез софтуер ще следят в реално време пътя на стоката и парите си. Операторът ("Вердон инвест") ще я поема от рампата и ще има грижа за нея до касата. За дейността си постфактум ще получава 1.5% от оборота, реализиран от доставчика. Няма обаче да има достъп до парите от продажбите. Те ще бъдат предавани всеки ден на инкасова фирма, с която предстои да бъде подписан договор. Тя ще превежда парите на доставчиците или при набирането на определена сума, или на предварително зададен период. Помещението в "България мол" е с търговска площ 4173 кв.м и със съпътстващи помещения. По неофициална информация наемната цена е 10.8 евро без ДДС на кв.м и включва и такса обслужване. При увеличаване на оборотите ще се дължи и подоходен наем – максимум 4% от оборота.

"Лидл България" обяви 20% ръст на оборота през 2015 г.

"Лидл България" отчита 20% ръст на оборота през 2015 г. в сравнение с 2014 г. За периода стойността на средната покупка в магазините на веригата е нараснала с 6%, а клиентите са се увеличили средно със 7% на магазин. Това съобщи Милена Драгийска-Денчева, изпълнителен директор на "Лидл България". През 2014 г. компанията постигна оборот от 538 млн. лева, който я постави на второ място сред търговските вериги на българския пазар. Според обявения ръст прогнозният оборот за 2015 г. би следвало да е около 648 млн. лева.

"Лидл България" стартира с 14 магазина през 2010 г., а на този етап има 80 обекта в 42 български града. В компанията работят 2004 служители. Средната работна заплата за финансовата година е 1479.83 лв. Средно служителите, получили възможност за професионално развитие, са цели 14%. Текучеството на персонала е 2.36%.

В началото на 2017 г. компанията ще открие втора логистична база край Ямбол, местност Кабиле. В нея са инвестирани 80 млн. лева. Засега екипът е от 48 души, а в дългосрочен план ще достигне до 150. От компанията държат да наемат хора от региона, за да подпомогнат местната икономика.

За петте си години в страната "Лидл България" е инвестирала близо 728 млн. лв. в земя, сгради и оборудване и е вложила 7.3 млн. лв. за детски и спортни площадки, кръстовища, градинки, дарения и училища.

H&M изпревари Inditex по приходи от продажби в България

Продажбите в България на шведската верига H&M са по-големи от тези на шестте марки на испанската Inditex през 2015 г. Година по-рано лидерството е било обратното. Това показват данни на "Капитал" от отчетите на дружествата, с които оперират веригите в България. Според тях приходите на H&M са се повишили с 28.8% на годишна база и достигат 95.4 млн. лв. А при испанската компания увеличението е почти три пъти по-малко - 8.87%. Тя оперира в страната през шест дружества - "Зара България", "Оишо", "Масимо Дути", "Пул енд Беър", "Бершка" и "Страдивариус", и първа навлезе на местния пазар. Има общо 33 обекта, докато H&M работи с 18. И двете вериги продават и онлайн. В България това са най-големите компании, търгуващи с облекла. В световен мащаб ситуацията е обратната - лидер е Inditeх, а втори са H&M. Трета е американската GAP, която в България има малки продажби.

Кампания иска облекчен режим за даряване на храни в България

Законовият регламент при даряване на храни и напитки в България трябва да бъде облекчен, което включва и чувствително намаление или дори напълно премахване на ДДС. Това е целта на кампанията "Всеки ден - Великден", която обявиха омбудсманът Мая Манолова, представители на браншовите организации от хранителната промишленост и хранителните вериги, Българската агенция по безопасност на храните и Българската хранителна банка. В момента потенциалните дарители нямат никаква мотивация да даряват храна, тъй като за това плащат повече, отколкото ако унищожат храната, големи количества от която е още годна за консумация, казват инициаторите на кампанията. В същото време годишно в страната се изхвърлят близо 700 000 тона храна. В страната има много гладуващи хора, като една трета от тях са деца, които живеят в бедност, не се хранят редовно и на трапезата им липсват основни хранителни продукти, се казва в съобщението.

"Освобождаването от ДДС на дарени храни ще облекчи производителите да даряват храни на нуждаещи се хора, когато са в срок на годност и са произведени по съответната технология. Надявам се, че ще се намери механизъм за освобождаване на дарителите у нас, без риск за бюджета предвид възможни злоупотреби", коментира и министърът на земеделието и храните Десислава Танева.

Покупки в чужбина за над 18.4 млн. евро през майските празници

Изхарчените средства с карти Visa, издадени от български финансови институции при чужди търговци, нарастват с 12% по време на трите празнични периода през май тази година (29 април – 2 май, 6 – 8 май, 21 – 24 май) спрямо миналогодишните и надхвърлят 18.4 млн. евро. Направени са над 412 000 покупки, което е с почти 25% повече спрямо 2015 г. Това показва статистиката на Visa Европа за България, която включва разплащания, извършени лице в лице на POS терминали, онлайн разплащанията и разплащания на стоки и услуги без физическо наличие на картата. Visa Европа в България отчита силни резултати и в онлайн търговията, където са регистрирани над 70 000 транзакции на обща стойност над 2.7 млн. евро, или с близо 23% повече в сравнение с великденските празници през 2015 г. Пикът на е-разплащанията във Великобритания е бил на 29 април. Тогава за 24 часа български граждани са направили над 12 000 онлайн покупки на стойност над 450 000 евро. Най-много е пазарувано от търговци, регистрирани още в Унгария, Люксембург, Ирландия и САЩ. В тези пет страни са направени близо 75% от всички покупки онлайн.

Накратко

"Пикадили" в "Сердика център" отвори отново, след като седмица не работи. Официално като причина беше посочен проблем с ел. инсталацията на мола.


1 коментар
  • 1
    iliaivanov2012 avatar :-|
    iliaivanov2012

    От вчера Карфур в България мол не работи. Вече се появи рекламата на новия магазин, който ще се казва АБО - агро, био, органик... Интересна идея, стига наистина да има стоки от малки производители на приемливи цени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK