Samsung конкурира Apple при мобилните разплащания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Samsung конкурира Apple при мобилните разплащания

Samsung конкурира Apple при мобилните разплащания

Компаниите се стремят да стимулират лоялност с екосистема от услуги

2737 прочитания

© ANDREW KELLY


Samsung Electronics се утвърди като лидер на пазара на смартфони, но години наред изоставаше от основния си конкурент Apple при изграждането на "екосистема" от услуги, които да допълват продуктите й. Сега южнокорейският технологичен гигант навлиза ускорено на пазара на мобилни разплащания, където производителят на iPhone също има амбиции, пише Reuters.

Apple вече предлага възможността потребителите да използват смартфоните си като кредитни карти за разплащане в магазини, притежаващи съответните терминали. Това осигурява на компанията свеж източник на приходи – Apple получава по 0.15% от всяка такава транзакция в САЩ.

Различни модели

В стремежа си да застигне конкурентите в сферата на софтуера и услугите Samsung залага на друг модел. Компанията не налага такси на финансовите си партньори – вместо това услугата Samsung Pay се разглежда като начин за стимулиране на продажбите на телефони и други мобилни устройства. "Ние сме хардуерна компания и в крайна сметка се опитваме да накараме хората, които използват устройствата ни, да ги харесват повече", заявява Ел Ким, вицепрезидент на поделението Samsung Pay.

Платежните услуги на корейската компания се намират в ранен етап – на пазара в САЩ Samsung Pay се предлага от миналия септември, в Китай - от четири месеца, а в Австралия и Сингапур - само от няколко седмици. На тези пазари услугата на Samsung вече се конкурира с Apple Pay. Щатската компания предлага мобилни разплащания още във Великобритания и Канада, а Samsung Pay се предлага в Южна Корея и Испания.

През миналата година чрез Apple Pay са били извършени мобилни разплащания за 10.9 млрд. долара, повечето от които в САЩ. Пазарът е значително по-голям в Китай, където през 2015 г. са извършени мобилни разплащания на стойност 1 трлн. долара. Там обаче доминират местни интернет гиганти като Alibaba и Tencent. Двете китайски компании имат намерения да развиват бизнеса си и в чужбина, но засега не са направили значителни стъпки в тази посока.

През тази седмица Samsung заяви, че чрез мобилната й услуга в Южна Корея са били извършени разплащания за над 1 млрд. евро след пускането й през миналия август. Това все още е малка част от разплащанията с кредитни карти в страната, които достигат 500 млрд. долара годишно.

Банките спокойно могат да работят с конкуриращи се платежни услуги, но подходът на Samsung може да осигури по-бърз растеж предвид липсата на такси. "Apple иска повече контрол и преговорите са по-сложни. Samsung са по-гъвкави и предлагат на банките възможност за по-благоприятни условия", коментира Кростоф Узурау, специалист по дигиталните разплащания в Gartner.

Apple и Samsung вече имат дълъг списък от партньорства с едни и същи банки и компании за кредитни карти в САЩ. Част от партньорите им в Сингапур също се припокриват. По-рано този месец Samsung Pay стартира в Австралия с партньори American Express и Citibank. На този пазар Apple Pay работи с American Express и Australia and New Zealand Bank. Големите банки в Австралия имат собствени разплащателни услуги, но National Australia Bank вече обяви, че приветства възможностите за стратегически партньорства, а Westpac обяви, че също обмисля опциите в тази сфера.

Технически предимства

Samsung Pay има и някои технически предимства пред основния си конкурент. Apple Pay работи само с терминали, използващи протокола Near Field Communications (NFC). Съвместимите със Samsung Pay телефони могат да използват и по-старата технология Magnetic Secure Transmission (MST), която имитира магнитните ленти на традиционните карти за разплащане.

"Това дава предимство на Samsung в САЩ, където NFC терминалите съвсем не са повсеместно разпространени", отбелязва Томас Ко, вицепрезидент на поделението за проучвания и разработки на Samsung. "В крайна сметка мобилните разплащания трябва да са също толкова достъпни и разпространени, колкото и използването на кредитни и дебитни. Ако мобилните плащания не могат да достигнат такова ниво, ще е много трудно потребителите да бъдат убедени да заменят портфейлите си с мобилни устройства", изтъква Ко.

Apple и Samsung държат общо 40% от пазара на смартфони, но вече не успяват да поддържат бързия растеж на продажби от предишните години. Компаниите инвестират в развитието на услуги в опит да създадат лоялност към своите устройства сред клиентите. Apple Pay може да се използва с последното поколение iPhone и Apple Watch, а Samsung Pay е наличен в последните модели смартфони от линията Galaxy и някои таблети.

Samsung Electronics се утвърди като лидер на пазара на смартфони, но години наред изоставаше от основния си конкурент Apple при изграждането на "екосистема" от услуги, които да допълват продуктите й. Сега южнокорейският технологичен гигант навлиза ускорено на пазара на мобилни разплащания, където производителят на iPhone също има амбиции, пише Reuters.

Apple вече предлага възможността потребителите да използват смартфоните си като кредитни карти за разплащане в магазини, притежаващи съответните терминали. Това осигурява на компанията свеж източник на приходи – Apple получава по 0.15% от всяка такава транзакция в САЩ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK