Големите акционери на Volkswagen подкрепят ръководството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големите акционери на Volkswagen подкрепят ръководството

Големите акционери на Volkswagen подкрепят ръководството

Миноритарните инвеститори настояват за повече прозрачност

3310 прочитания

© FABIAN BIMMER


Най-големите акционери на германския автомобилен концерн Volkswagen застанаха на страната на ръководството на фона на вълната от критицизъм от страна на по-дребни инвеститори, пише Reuters. Тази сряда най-големият производител на автомобили в Европа проведе първото си годишно заседание на акционерите след избухването на скандала с манипулирането на данните за вредни емисии. През миналия септември компанията трябваше да признае, че е използвала софтуер, който понижава данните за вредни емисии при лабораторни тестове на някои дизелови двигатели. В резултат на това компанията е изправена пред съдебни дела и регулаторни разследвания, които вероятно ще й костват десетки милиарди евро.

Напразни уверения

Тази криза накара много инвеститори да искат по-голяма прозрачност за бизнеса, 90% от чийто капитал се контролира от семействата основатели Порше и Пиех, местните власти в Долна Саксония и Катар. След заседанието в сряда обаче не се очертават промени в корпоративното управление. Ключовите акционери успяха да блокират исканията за замяна на Ханс Дитер Пьотч, който е председател на борда на Volkswagen и ръководи холдинговата компания на фамилиите Порше-Пиех. По време на заседанието Пьотч, който в миналото е бил и финансов директор на групата, за пореден път повтори извиненията си към инвеститорите. "Ние искрено съжаляваме за това, че дизеловият проблем хвърля сянка върху тази велика компания", заяви той пред около 3000 акционери.

Това обаче не е достатъчно успокояващо за много инвеститори. "Наблюдаваме една пълна бъркотия. Висшето ръководство претърпя колективен провал", коментира Улрих Хокер от германската асоциация на частните инвеститори DSW. "Акциите се сринаха с 50%, пазарният дял продължава да се свива, а дизеловите двигатели, които дълго време бяха представяни като спасителни за бизнеса, се оказаха просто голям блъф", изтъква той.

Главният изпълнителен директор на групата Матиас Мюлер, който пое ръководството след избухването на скандала, също се опита да вдъхне увереност на инвеститорите, като подчерта готовността на компанията да се промени. Наскоро той представи новата дългосрочна стратегия на Volkswagen, която се фокусира в оптимизация на производството, инвестиции в иновативни технологии като електрически автомобили и услуги като споделено пътуване. "Поставената цел компанията да се превърне в лидер при електрическите превозни средства изглежда привлекателно, но конкретните планове за това са плитки", отбелязва Александър Шол, представител на инвестиционната фирма Deka.

Активни разследвания

По-рано тази седмица германската прокуратура започна разследване срещу бившия директор Мартин Винтеркорн за това дали е заблуждавал пазара, като нарочно е забавил публикуването на информацията за разкритията за вредните емисии. Според източници на Reuters финансовият регулатор Bafin е поискал прокуратурата да разследва целия мениджмънт на VW, което включва Мюлер и Пьотч.

Въпреки критиките на миноритарните инвеститори и течащите разследвания на заседанието беше гласувано предложението на борда за ратифициране на действията на ръководството през 2015 г. Мнозинството акционери приеха и предложението за свиване на дивидента за 2015 г. до 0.11 евро спрямо 4.80 евро през 2014 г.

Най-големите акционери на германския автомобилен концерн Volkswagen застанаха на страната на ръководството на фона на вълната от критицизъм от страна на по-дребни инвеститори, пише Reuters. Тази сряда най-големият производител на автомобили в Европа проведе първото си годишно заседание на акционерите след избухването на скандала с манипулирането на данните за вредни емисии. През миналия септември компанията трябваше да признае, че е използвала софтуер, който понижава данните за вредни емисии при лабораторни тестове на някои дизелови двигатели. В резултат на това компанията е изправена пред съдебни дела и регулаторни разследвания, които вероятно ще й костват десетки милиарди евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK