Пазарът на техника в България години наред беше спокоен - няколко големи играча, които реализират основната част от продажбите. Сега те все още са водещи фактори, но има някои особености. От една страна, през последните години постоянно растат онлайн продажбите, а от друга - отслабват на позициите на дългогодишния лидер "Техномаркет" след няколко смени на собствеността.
В сектора никой не се ангажира да каже колко голям е пазарът на техника в България, тъй като няма изследвания от водещи маркетингови компании като GfK или Nielsen. Общите приходи на водещите три вериги са стабилни през последните три години - около 1 млрд. лв. Ако се добавят резултатите на други, по-малки играчи, като и на eMAG (които не са официални), секторът нараства до около 1.3 млрд. лв. през 2015 г.
"Техномаркет" остана лидер на пазара по приходи и през миналата година, макар разликата с втория - "Технополис" вече да е минимална: около 40 млн. лв (виж инфографиката). И докато резултатите на номер две са във възходяща тенденция от няколко години, оборотът на "Техномаркет" е далеч от рекордните 830 млн. лв. през 2008 г. Според представители на бранша от известно време "Технополис" е лидер по продажби на дребно (тоест в магазините), тъй като в резултатите на компаниите са включени и продажби на стоки на едро, както и реекспорт. Което означава, че официалните приходи невинаги са най-точният измерител за сектора. Според управляващия съдружник на "ЗОРА" Пламен Стойков компанията му всяка година увеличава пазарния си дял между 1 и 1.5%, което е за сметка на други играчи в сектора. Расте делът и на друг играч - "Техмарт", като за миналата година приходите на фирмата - собственик на веригата, "Магнум - Д", са скочили с над 48%.
Другата тенденция е необратимото налагане на онлайн пазаруването. И трите големи вериги - "Техномаркет", "Технополис" и "ЗОРА", инвестираха в своите уебмагазини, като предложиха различни удобства като онлайн одобрение за пазаруване на кредит, купуване през сайта и взимане на стоката от най-удобния магазин, безплатна доставка над определена сума и др. Но по собствените им признания делът на този бизнес все още е нисък - далеч под 10% от общите продажби. "Онлайн бизнесът ни реализира изпреварващ растеж спрямо този в магазините и тепърва ще се развива", казва съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев. На същото мнение е и Пламен Стойков. "Растежът на интернет бизнеса ни е много висок. Ако преди време бяхме на 80-о място по продажби на техника онлайн, сега сме в топ 5", казва той.
Въпреки това приходите на традиционните вериги от онлайн остават далеч от тези на румънската eMAG, която навлезе на българския пазар преди няколко години и през миналата година реализира приходи от около 61 млн. лв., като основна част от тях са от продажби на техника. Резултатите не са официални, а са на базата на наложената през май глоба от страна на Комисията за защита на конкуренцията на румънската компания, която е процент от приходите й. Амбициите на изпълнителния директор на еMAG Юлиян Станчу са оборотът в България да достигне 250 млн. лв. до пет години. При eMAG има значителен скок на продажбите през мобилното приложение и големите вериги също планират инвестиции в тази посока.
В бранша очакват тази година да е по-успешна от миналата най-вече заради силните продажби на телевизори и охладителна техника. Причината е провеждащото се Европейско първенство по футбол и предстоящата олимпиада в Рио. Подобни спортни събития винаги дават тласък на продажбите на телевизори. Очакванията са растежът само в този сегмент да е двуцифрен за 2016 г. Според Божидар Колев от "Технополис" все повече се търсят и умни устройства - смартфони, смартчасовници и гривни и др. Специално при телефоните се забелязва насочване на част от потреблението от операторите към веригите и онлайн магазините, тъй като все повече клиенти не искат да се обвързват с дългосрочни договори.
В същото време продължават да намаляват продажбите на таблети. Има промяна в търсенето и дори изчезването на цели подкатегории като нетбуците (преносими компютри до 10 инча), а заради напредъка на технологиите все по-ниски са и продажбите на фотоапарати.
Пазарът на техника в България години наред беше спокоен - няколко големи играча, които реализират основната част от продажбите. Сега те все още са водещи фактори, но има някои особености. От една страна, през последните години постоянно растат онлайн продажбите, а от друга - отслабват на позициите на дългогодишния лидер "Техномаркет" след няколко смени на собствеността.
В сектора никой не се ангажира да каже колко голям е пазарът на техника в България, тъй като няма изследвания от водещи маркетингови компании като GfK или Nielsen. Общите приходи на водещите три вериги са стабилни през последните три години - около 1 млрд. лв. Ако се добавят резултатите на други, по-малки играчи, като и на eMAG (които не са официални), секторът нараства до около 1.3 млрд. лв. през 2015 г.
0 коментара