Промени на върха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Промени на върха

Промени на върха

В сектора за техника се очакват размествания и растеж на онлайн бизнеса

15798 прочитания

© Капитал


Пазарът на техника в България години наред беше спокоен - няколко големи играча, които реализират основната част от продажбите. Сега те все още са водещи фактори, но има някои особености. От една страна, през последните години постоянно растат онлайн продажбите, а от друга - отслабват на позициите на дългогодишния лидер "Техномаркет" след няколко смени на собствеността.

В сектора никой не се ангажира да каже колко голям е пазарът на техника в България, тъй като няма изследвания от водещи маркетингови компании като GfK или Nielsen. Общите приходи на водещите три вериги са стабилни през последните три години - около 1 млрд. лв. Ако се добавят резултатите на други, по-малки играчи, като и на eMAG (които не са официални), секторът нараства до около 1.3 млрд. лв. през 2015 г.

"Техномаркет" остана лидер на пазара по приходи и през миналата година, макар разликата с втория - "Технополис" вече да е минимална: около 40 млн. лв (виж инфографиката). И докато резултатите на номер две са във възходяща тенденция от няколко години, оборотът на "Техномаркет" е далеч от рекордните 830 млн. лв. през 2008 г. Според представители на бранша от известно време "Технополис" е лидер по продажби на дребно (тоест в магазините), тъй като в резултатите на компаниите са включени и продажби на стоки на едро, както и реекспорт. Което означава, че официалните приходи невинаги са най-точният измерител за сектора. Според управляващия съдружник на "ЗОРА" Пламен Стойков компанията му всяка година увеличава пазарния си дял между 1 и 1.5%, което е за сметка на други играчи в сектора. Расте делът и на друг играч - "Техмарт", като за миналата година приходите на фирмата - собственик на веригата, "Магнум - Д", са скочили с над 48%.

Другата тенденция е необратимото налагане на онлайн пазаруването. И трите големи вериги - "Техномаркет", "Технополис" и "ЗОРА", инвестираха в своите уебмагазини, като предложиха различни удобства като онлайн одобрение за пазаруване на кредит, купуване през сайта и взимане на стоката от най-удобния магазин, безплатна доставка над определена сума и др. Но по собствените им признания делът на този бизнес все още е нисък - далеч под 10% от общите продажби. "Онлайн бизнесът ни реализира изпреварващ растеж спрямо този в магазините и тепърва ще се развива", казва съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев. На същото мнение е и Пламен Стойков. "Растежът на интернет бизнеса ни е много висок. Ако преди време бяхме на 80-о място по продажби на техника онлайн, сега сме в топ 5", казва той.

Въпреки това приходите на традиционните вериги от онлайн остават далеч от тези на румънската eMAG, която навлезе на българския пазар преди няколко години и през миналата година реализира приходи от около 61 млн. лв., като основна част от тях са от продажби на техника. Резултатите не са официални, а са на базата на наложената през май глоба от страна на Комисията за защита на конкуренцията на румънската компания, която е процент от приходите й. Амбициите на изпълнителния директор на еMAG Юлиян Станчу са оборотът в България да достигне 250 млн. лв. до пет години. При eMAG има значителен скок на продажбите през мобилното приложение и големите вериги също планират инвестиции в тази посока.

В бранша очакват тази година да е по-успешна от миналата най-вече заради силните продажби на телевизори и охладителна техника. Причината е провеждащото се Европейско първенство по футбол и предстоящата олимпиада в Рио. Подобни спортни събития винаги дават тласък на продажбите на телевизори. Очакванията са растежът само в този сегмент да е двуцифрен за 2016 г. Според Божидар Колев от "Технополис" все повече се търсят и умни устройства - смартфони, смартчасовници и гривни и др. Специално при телефоните се забелязва насочване на част от потреблението от операторите към веригите и онлайн магазините, тъй като все повече клиенти не искат да се обвързват с дългосрочни договори.

В същото време продължават да намаляват продажбите на таблети. Има промяна в търсенето и дори изчезването на цели подкатегории като нетбуците (преносими компютри до 10 инча), а заради напредъка на технологиите все по-ниски са и продажбите на фотоапарати.

Пазарът на техника в България години наред беше спокоен - няколко големи играча, които реализират основната част от продажбите. Сега те все още са водещи фактори, но има някои особености. От една страна, през последните години постоянно растат онлайн продажбите, а от друга - отслабват на позициите на дългогодишния лидер "Техномаркет" след няколко смени на собствеността.

В сектора никой не се ангажира да каже колко голям е пазарът на техника в България, тъй като няма изследвания от водещи маркетингови компании като GfK или Nielsen. Общите приходи на водещите три вериги са стабилни през последните три години - около 1 млрд. лв. Ако се добавят резултатите на други, по-малки играчи, като и на eMAG (които не са официални), секторът нараства до около 1.3 млрд. лв. през 2015 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK