Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 юни 2016, 17:56, 15232 прочитания

Промени на върха

В сектора за техника се очакват размествания и растеж на онлайн бизнеса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Промени на върха

Преглед на оригинала

Автор: Капитал
Пазарът на техника в България години наред беше спокоен - няколко големи играча, които реализират основната част от продажбите. Сега те все още са водещи фактори, но има някои особености. От една страна, през последните години постоянно растат онлайн продажбите, а от друга - отслабват на позициите на дългогодишния лидер "Техномаркет" след няколко смени на собствеността.

В сектора никой не се ангажира да каже колко голям е пазарът на техника в България, тъй като няма изследвания от водещи маркетингови компании като GfK или Nielsen. Общите приходи на водещите три вериги са стабилни през последните три години - около 1 млрд. лв. Ако се добавят резултатите на други, по-малки играчи, като и на eMAG (които не са официални), секторът нараства до около 1.3 млрд. лв. през 2015 г.


"Техномаркет" остана лидер на пазара по приходи и през миналата година, макар разликата с втория - "Технополис" вече да е минимална: около 40 млн. лв (виж инфографиката). И докато резултатите на номер две са във възходяща тенденция от няколко години, оборотът на "Техномаркет" е далеч от рекордните 830 млн. лв. през 2008 г. Според представители на бранша от известно време "Технополис" е лидер по продажби на дребно (тоест в магазините), тъй като в резултатите на компаниите са включени и продажби на стоки на едро, както и реекспорт. Което означава, че официалните приходи невинаги са най-точният измерител за сектора. Според управляващия съдружник на "ЗОРА" Пламен Стойков компанията му всяка година увеличава пазарния си дял между 1 и 1.5%, което е за сметка на други играчи в сектора. Расте делът и на друг играч - "Техмарт", като за миналата година приходите на фирмата - собственик на веригата, "Магнум - Д", са скочили с над 48%.

Другата тенденция е необратимото налагане на онлайн пазаруването. И трите големи вериги - "Техномаркет", "Технополис" и "ЗОРА", инвестираха в своите уебмагазини, като предложиха различни удобства като онлайн одобрение за пазаруване на кредит, купуване през сайта и взимане на стоката от най-удобния магазин, безплатна доставка над определена сума и др. Но по собствените им признания делът на този бизнес все още е нисък - далеч под 10% от общите продажби. "Онлайн бизнесът ни реализира изпреварващ растеж спрямо този в магазините и тепърва ще се развива", казва съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев. На същото мнение е и Пламен Стойков. "Растежът на интернет бизнеса ни е много висок. Ако преди време бяхме на 80-о място по продажби на техника онлайн, сега сме в топ 5", казва той.

Въпреки това приходите на традиционните вериги от онлайн остават далеч от тези на румънската eMAG, която навлезе на българския пазар преди няколко години и през миналата година реализира приходи от около 61 млн. лв., като основна част от тях са от продажби на техника. Резултатите не са официални, а са на базата на наложената през май глоба от страна на Комисията за защита на конкуренцията на румънската компания, която е процент от приходите й. Амбициите на изпълнителния директор на еMAG Юлиян Станчу са оборотът в България да достигне 250 млн. лв. до пет години. При eMAG има значителен скок на продажбите през мобилното приложение и големите вериги също планират инвестиции в тази посока.



В бранша очакват тази година да е по-успешна от миналата най-вече заради силните продажби на телевизори и охладителна техника. Причината е провеждащото се Европейско първенство по футбол и предстоящата олимпиада в Рио. Подобни спортни събития винаги дават тласък на продажбите на телевизори. Очакванията са растежът само в този сегмент да е двуцифрен за 2016 г. Според Божидар Колев от "Технополис" все повече се търсят и умни устройства - смартфони, смартчасовници и гривни и др. Специално при телефоните се забелязва насочване на част от потреблението от операторите към веригите и онлайн магазините, тъй като все повече клиенти не искат да се обвързват с дългосрочни договори.

В същото време продължават да намаляват продажбите на таблети. Има промяна в търсенето и дори изчезването на цели подкатегории като нетбуците (преносими компютри до 10 инча), а заради напредъка на технологиите все по-ниски са и продажбите на фотоапарати.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Eвропейската комисия одобри сделката за БТК 1 Eвропейската комисия одобри сделката за БТК

Пандемията вероятно няма да забави влизането на купувача United Group, който оцени телекома на близо 1.3 млрд. евро

6 апр 2020, 2364 прочитания

БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв. 1 БДЖ търси да наеме 10 локомотива за 3 години за 25.6 млн. лв.

Компанията хронично изпитва недостиг на подвижен състав, като при предишната поръчка успя да наеме само един

6 апр 2020, 1685 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мехмет Али Айдънлар: Ще инвестираме дългосрочно в българските си болници

Основателят на турската Acibadem group пред "Капитал"

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10