Нов проект подкрепя микропредприемачи в хранителния сектор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов проект подкрепя микропредприемачи в хранителния сектор

Целта е до края на 2017 г. да подпомогнем създаването на поне 50 нови предприемачи, казва Гергана Кабаиванова, създател на проекта, който е подкрепен от фондация "Америка за България"

Нов проект подкрепя микропредприемачи в хранителния сектор

"ЛокалФууд.БГ" работи за по-къси вериги на доставка, по-лесен достъп до местни фермерски продукти и помощ за стартиращи бизнеси

Мара Георгиева
7256 прочитания

Целта е до края на 2017 г. да подпомогнем създаването на поне 50 нови предприемачи, казва Гергана Кабаиванова, създател на проекта, който е подкрепен от фондация "Америка за България"

© Капитал


През localfood.bg малки и стартиращи бизнеси ще могат да ползват и безплатни юридически, технологични, маркетингови консултации.

Скъсяване на веригите за доставка на храни от малки производители и преработватели. Улеснен достъп до пазара на местни фермерски продукти. Подкрепа за предприемачество на светло на стартиращи микро- и малки предприятия от хранително-вкусовия сектор. Това са главните цели на учредената през март т.г. фондация "ЛокалФууд.БГ". Зад идеята и нейната реализация стои Гергана Кабаиванова - един от създателите на фермерския пазар в Пловдив. Проектът получи подкрепа от 136 хил. лева от фондация "Америка за България".

"Идеята се роди в резултат от опита ми с пилотните фермерски пазари. Анализът от първите две години на тяхното провеждане в Пловдив, София, Варна и Бургас показва, че сами по себе си те не помагат за самостоятелното развитие на устойчиви земеделски и занаятчийски бизнеси, въпреки че отключиха значими промени в сектора", разказва Гергана Кабаиванова. Затова тя стигнала до решението да привлече екип от експерти в областта на микропредприемачеството и да основе "ЛокалФууд.БГ".

Инкубатор за микробизнеси

"Мрежата LocalFood.bg по същество ще бъде инкубатор за стартиращи и за развитие на вече съществуващи микробизнеси в областта на земеделието и храните. Целта е до края на 2017 г. да подпомогнем създаването на поне 50 нови предприемачи и да улесним достъпа до пазара на регистрирани земеделски производители", обяснява Гергана Кабаиванова.

Подкрепата включва безплатни онлайн консултации - юридически, технологични, маркетингови, комуникационни, предоставени от експертите на фондацията чрез сайта www.localfood.bg. "На него ще публикуваме общодостъпни помагала - наръчници, документи, приложения, които да подпомогнат хората с идеи, решили да започнат собствен бизнес в хранителния бранш. Вече имаме уговорка с агенцията по храните за съвместно разработване на лесни ръководства за стартиране на бизнес – например "Как да отворя пекарна". Ще предложим и ръководства за въвеждане на добри производствени практики и на системата НАССР за контрол на критичните точки в производството, за създаване на технологична документация. Ще има и приложение за безплатно създаване на етикети", обяснява Кабаиванова. Тези продукти ще бъдат качени и на сайта на агенцията по храните.

Създаване на общност

Чрез мрежата участниците в проекта ще имат връзка с други производители. "Сайтът е отворен за въпроси и отговори, за изграждане на директни контакти между хора с идеи, експерти, инвеститори. Чрез него ще предлагаме и възможност за разширени платени консултации по специфични въпроси", обяснява Гергана Кабаиванова. По думите й предстои изготвяне на видеопоредица и на статии, с които екипът ще покаже постигнатото от предприемачи с вече успяващ микробизнес в хранителния сектор.

Проектът предвижда и два национални тура с безплатни обучения. Занятията ще са в София, Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново и Видин. Първата поредица започва на 29 юни, а втората ще бъде през пролетта на 2017 г. Темите на обучение включват: "Стъпки в легализацията на стартиращи микробизнеси в областта на земеделието и храните", "Видове хранителни обекти, регистрация, етикетиране на хранителни продукти", "Продуктово представяне и достъп до пазара", "Микропредприемачество и финанси за стартиране на бизнес".

Екипът планира и по-тясно специализирани платени курсове за придобиване на задължителни умения за стартиране на бизнес.

Какво е специфичното

"Специфичното за "ЛокалФууд.БГ" е стремежът за широко достигане, достъпност, отвореност (open source) на експертните услуги и приложимостта им не само за бизнеса, но и за гражданския сектор. Прилагаме и нов комуникационен подход, който да осигури активна обратна връзка от тези, които ще ползват услугите, както и да улесни сдружаването между тях", коментира Гергана Кабаиванова. И обобщава: "В крайна сметка дългосрочната ни цел е да поставим началото на нормативни промени, за да могат малките бизнеси да се развиват свободно."

Вече са налице и първите микропредприемачи, получи подкрепа по проекта. "Използвах безплатни наръчници на "ЛокалФууд.БГ", които ми помогнаха да въведа системата НАССР за контрол и безопасност на храните. Успях да го направя самостоятелно, без да използвам консултант", разказва Елица Сотирова, собственик на пекарна "Рустика" в Перник, която произвежда хляб с квас. "Много хора са кулинарни творци, занаятчии, които обичат да готвят. Всички те имат умения и се чудят как да ги използват, за да стартират свой бизнес. Трудно е човек да се реши на такава стъпка, ако му липсват специално образование, контакти, информация, затова повечето се отказват, преди да опитат. Сайтът на "ЛокалФууд.БГ" ще помогне точно на такива хора да се престрашат и да започнат самостоятелен бизнес, защото ресурсите са свободни и позволяват човек да се сдобие с познания, които да му дадат сигурност в това, което прави", обобщава Сотирова.

Срокът на проекта е 18 месеца. Очаква се през това време фондацията да натрупа опит и да развие своя стопанска дейност за допълнителни индивидуални консултации, обучения и фестивални дейности.


2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Много добра инициатива. Струва ми се, че тази кампания и идеята за български супермаркет ще се окажат много по-ефективни, от колкото регулаторните мерки в Румъния. Най-малкото тук инициативата е на производителите, докато в Румъния не се знае кой ще доставя локалните продукти на някои места.

  • 2
    nikolayv avatar :-|
    Nikolay

    Със 136 хил. лв. ще направят два тура в страната, обучения и ще подпогнат 50 стартиращи предприемача?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK